Firmy udzielające leasingu konsumenckiego stosują pewne ograniczenia, dotyczące m.in. maksymalnego dystansu pokonanego autem w trakcie trwania umowy. Sprawdź, czym jest limit kilometrów, na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy i co grozi za złamanie zasad wprowadzonych przez leasingodawcę.
Jakie są warunki leasingu konsumenckiego?
Leasing konsumencki (osobisty) cieszy się mniejszą popularnością niż tradycyjny leasing dla przedsiębiorców. Mimo to coraz więcej osób decyduje się na skorzystanie z takiej metody finansowania, co niewątpliwie ma związek z jej licznymi zaletami. Wielu osobom leasing konsumencki umożliwia używanie auta, na które normalnie nie mogłyby sobie pozwolić. Stanowi też dobry sposób na odłożenie oszczędności na tzw. czarną godzinę, zamiast wydawania ich jednorazowo na zakup pojazdu.
Leasing konsumencki funkcjonuje w polskim prawodawstwie od 2011 roku. Z uwagi na to, że ma formę umowy dwustronnie zobowiązującej, nakłada prawa i obowiązki zarówno na leasingodawcę (finansującego), jak i na leasingobiorcę (korzystającego). Prawo to określa, że firma leasingowa ma udostępnić danej osobie pojazd na określony czas (zwykle od 24 do 48 miesięcy) w zamian za cykliczne płatności (raty leasingowe). Korzystający, oprócz przekazywania określonej kwoty na rzecz finansującego, zobowiązuje się też do przestrzegania zasad określonych przez finansującego (dotyczących na przykład wykonywania bieżących napraw, użyczania pojazdu osobom trzecim czy sposobu użytkowania). Leasingodawca może też zapewnić korzystającemu opcjonalne usługi za dodatkową opłatą, np. serwisowanie, wymianę opon i ubezpieczenie.
Czy w leasingu konsumenckim jest limit kilometrów?
Ze względu na swój specyficzny charakter leasing konsumencki zakłada, że przez cały czas trwania umowy auto pozostaje własnością leasingodawcy. Dopiero po sfinalizowaniu ostatniej transakcji korzystający podejmuje decyzje co do sposobu zakończenia finansowania. Jeśli zdecyduje się na wykup — pojazd staje się jego własnością, gdy wybierze zwrot — samochód wraca do leasingodawcy, a korzystający może wybrać inny model lub całkowicie zrezygnować z leasingu. W rezultacie odpowiedzialność za straty wynikające z eksploatacji auta spoczywa na leasingodawcy, stąd też bardzo często w umowach leasingowych pojawiają się zapisy dotyczące limitu kilometrów. Określają one, jaki dystans może pokonać korzystający z leasingu od momentu odebrania pojazdu do chwili zakończenia finansowania.
Ile wynosi limit kilometrów w leasingu konsumenckim?
Maksymalna dozwolona odległość do przejechania zmienia się w zależności od wielu czynników. Wpływ na tę wartość mają wewnętrzne zasady obowiązujące w danej firmie leasingowej, a także wola samego korzystającego. Limit kilometrów zawsze trzeba oszacować dość precyzyjnie, bo oddziałuje on na wysokość miesięcznej raty. W rezultacie niedoszacowanie spowoduje niedotrzymanie warunków umowy, a przeszacowanie — niepotrzebny wzrost comiesięcznych opłat.
Warto podkreślić, że nie należy traktować limitów kilometrów jako dużego ograniczenia, bo zwykle warunki umowy są dopasowywane do potrzeb konkretnego kierowcy. W przypadku Leasingu konsumenckiego KINTO ONE dostępnego w ofercie Toyota Leasing, korzystający może pokonać nawet do 195 tys. km w czasie trwania całej umowy. Przy maksymalnym możliwym okresie finansowania (48 miesięcy) daje to niemal 50 tys. km rocznie. Według danych z 2024 roku dostępnych na stronie organizacji ACEA (ang. European Automobile Manufacturers' Association — Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów) przeciętny Europejczyk pokonuje zaledwie 12 tys. km w ciągu roku. Taki limit nie powinien więc stanowić ograniczenia, a sam Leasing konsumencki KINTO ONE wyróżnia się dużą konkurencyjnością względem innych ofert. Zapewnia możliwość uzyskania finansowania przy minimalnych formalnościach. Ponadto gwarantuje maksymalne dopasowanie warunków umowy do potrzeb konkretnej osoby.
Przekroczenie limitu kilometrów w leasingu konsumenckim – konsekwencje
Limit kilometrów to konkretna liczba określona w skali roku lub całej umowy. Jest zawsze precyzyjnie podana w sekcji umowy dotyczącej przedmiotu i warunków leasingu. Nadprzebieg, czyli przekroczenie dozwolonego maksymalnego dystansu do pokonania, wiąże się często z podniesieniem rat o dodatkowe opłaty. Nalicza się je zwykle od każdego nadprogramowego przejechanego kilometra. Ostateczne zasady w tym zakresie ustala jednak firma leasingowa, dlatego przed zawarciem umowy warto dobrze zapoznać się z warunkami finansowania.
Co ważne, większość leasingodawców dopuszcza możliwość podniesienia limitu kilometrów poprzez sporządzenie aneksu do umowy. Dzięki temu w razie pomyłki można dokonać korekty w tym zakresie. W razie jakichkolwiek wątpliwości należy kontaktować się z przedstawicielami firmy udzielającej leasingu, aby uniknąć dodatkowych opłat i znaleźć rozwiązanie umożliwiające zaktualizowanie warunków umowy do bieżących potrzeb.