
Mercedes-Benz Klasy C generacji W204, produkowany w latach 2007-2014, był w momencie wprowadzenia na rynek sedanem, kombi lub coupe klasy premium, oferującym połączenie komfortu, nowoczesnej technologii i wysokiej jakości wykonania.
Po faceliftingu w 2011 roku otrzymała bardziej nowoczesny wygląd i ulepszone silniki. Ta generacja odniosła znaczący sukces rynkowy, stając się najlepiej sprzedającym się modelem marki, z ponad 2,4 mln sprzedanych egzemplarzy na całym świecie. Do dziś pozostaje jednym z najbardziej poszukiwanych samochodów używanych w swojej klasie, dzięki swojej trwałości, ponadczasowemu designowi i przyjemnym właściwościom jezdnym. Testowany tutaj Mercedes-Benz C350 z 2011 roku, napędzany sześciocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 3,5 litra, to doskonała okazja do oceny jego niezawodności i właściwości jezdnych po latach użytkowania.
Design po 14 latach
Generacja W204 przyniosła znaczącą zmianę designu reflektorów. Podczas gdy poprzednia generacja Klasy C W203 miała charakterystyczne podwójne okrągłe reflektory, W204 przeszedł na bardziej nowoczesny i ostrzejszy kształt, nadając samochodowi bardziej elegancki wygląd. Ta zmiana stylistyczna jest jednym z głównych powodów, dla których Klasa C zachowuje swój świeży, ponadczasowy i ponadczasowy wygląd nawet po tylu latach. Ponadto, lifting z 2011 roku przyniósł ostrzejsze elementy, zmieniony grill, bardziej agresywny przedni zderzak, nowocześniejsze reflektory LED i nieco inne wnętrze z nowszym systemem informacyjno-rozrywkowym i wyświetlaczem.
Wewnątrz nie brakuje wysokiej jakości materiałów, które nie są tylko imitacją luksusu w porównaniu do dzisiejszych samochodów, nic nigdzie nie skrzypi, a ogólnie wnętrze oferuje solidne i uczciwe wykonanie. Deska rozdzielcza jest zorientowana na kierowcę, a elementy sterujące są intuicyjne. W testowanym przez nas modelu doceniliśmy wygodne białe skórzane fotele z podgrzewaniem i elektryczną regulacją, które są idealne na dłuższe podróże i zapewniają dużo wsparcia na zakrętach podczas bardziej sportowej jazdy. Na przednich siedzeniach jest dużo miejsca, ale tylne siedzenia są nieco mniej przestronne, co czasami może stanowić problem dla wyższych pasażerów. Jeśli jednak nie masz więcej niż 190 cm wzrostu, podróż na tylnych siedzeniach nie jest w żaden sposób ograniczająca. Bagażnik sedana oferuje 475 litrów, kombi 485 litrów, a coupe 450 litrów, co jest wystarczające do codziennego użytku.
Motoryzacja: co wybrać, a czego unikać?
W204 oferował szeroką gamę silników. Wśród wariantów benzynowych najbardziej niezawodne są podstawowe C160 i C180 z pierwszych lat produkcji, które mają prostą konstrukcję i niskie koszty utrzymania. C250 często napotyka problemy z karbonizacją przy zaniedbanej konserwacji. Sześciocylindrowe C300 i C350 to również bardzo solidny wybór, ale lepiej zdecydować się na modele po faceliftingu z tym oznaczeniem, ponieważ benzynowy sześciocylindrowiec przeszedł dość poważną modernizację, która przyniosła lepszą niezawodność i nieco większą moc.
Najważniejszym modelem w gamie był C63 AMG z 6,2-litrowym silnikiem V8, który zapewniał brutalne osiągi, ale wymagał również starannej konserwacji i kosztownych napraw. Co więcej, C63 AMG stał się ostatnim atmosferycznym AMG, przez co jego cena rosła z roku na rok.
Warianty wysokoprężne były dostępne od C180 CDI do sześciocylindrowego C350 CDI. Czterocylindrowe silniki OM646 (C200 i C220 CDI) są trwałe, ale C220 CDI i C250 CDI z nowocześniejszymi OM651 muszą mieć oko na stan wtryskiwaczy. Sześciocylindrowe diesle OM642 (C300, C320, C350 CDI) są ciche, niezawodne i mają wysoki moment obrotowy, ale często mogą powodować wycieki oleju. Do najbardziej problematycznych wersji należy silnik OM651 pierwszej generacji w modelach C220 CDI i C250 CDI, który cierpiał na problemy z wtryskiwaczami i rozrządem.
Napęd na tylne koła jest zazwyczaj bezproblemowy, ale w przypadku mocniejszych wersji o dużym przebiegu warto sprawdzić stan mechanizmu różnicowego i tylnej osi. Niektóre modele miały napęd na wszystkie koła 4MATIC, który poprawia trakcję na śliskich nawierzchniach i działa naprawdę dobrze nawet po latach, ale może wymagać więcej konserwacji.
Pod maską testowanego modelu znajduje się sześciocylindrowy, atmosferyczny silnik 3.5 V6 o mocy 225 kW (302 KM). Silnik pracuje elegancko, ma liniowe dostarczanie mocy i nie jest nadmiernie spragniony, jeśli jest obsługiwany rozsądnie. Długoterminowe zużycie paliwa wynosi około 9-10 litrów na 100 kilometrów. Jazda jest komfortowa, podwozie dobrze pochłania nierówności, a układ kierowniczy jest precyzyjny i zapewnia dobre sprzężenie zwrotne. Podwozie generacji W204 jest naprawdę dobrze zestrojone i nie sprawia wrażenia, że samochód pływa, jest stabilny przy wyższych prędkościach.
Najczęstsze usterki i na co zwracać uwagę?
Generacja W204 przez lata udowodniła, że jest niezawodnym samochodem, ale przy większych przebiegach mogą pojawić się pewne problemy. Najczęstszą usterką w samochodach używanych jest nieprawidłowe działanie czujnika poziomu oleju, który może zgłaszać fałszywie niski poziom oleju. Nie należy jednak brać tego za pewnik i sprawdzić historię serwisową samochodu, w tym związane z nim wymiany oleju silnikowego. Chociaż automatyczna skrzynia biegów 7G-Tronic jest solidna, dobrym pomysłem jest wymiana oleju przy zakupie używanego samochodu.
Silniki wysokoprężne OM651 pierwszej generacji mogą mieć problemy z wtryskiwaczami i rozrządem, co może prowadzić do kosztownych napraw. W niektórych modelach mogą występować wycieki oleju w okolicach chłodnicy, często w sześciocylindrowych dieslach. Znane są również problemy z korozją złączy reflektorów ksenonowych. Inne powszechne dolegliwości obejmują problemy ze wspomaganiem kierownicy w modelach zbudowanych między czerwcem 2009 r. a lutym 2010 r., które były przedmiotem akcji wycofywania z rynku. Mechanicy twierdzą jednak, że najczęstsze usterki dotyczą wszelkiego rodzaju czujników i sensorów.
Na jednostce testowej nie było widocznej korozji, co potwierdza, że Mercedes poczynił znaczne wysiłki w zakresie ochrony antykorozyjnej w porównaniu z generacją W203. Mimo to warto skupić się na miejscach, w których może przywierać brud i woda, takich jak tylne listwy i często dolne krawędzie tylnej klapy.
Przybliżone ceny napraw najczęstszych usterek W204
Automatyczna skrzynia biegów 7G-Tronic może z czasem zacząć drgać podczas zmiany biegów, często wymagając wymiany oleju kosztującej około 1 000 do 1 500 PLN lub bardziej rozległej naprawy mechatronicznej kosztującej od 2 600 do 4 300 PLN. Czujnik poziomu oleju to kolejny problematyczny obszar, którego wymiana kosztuje około 500 do 1 000 PLN.
W silnikach może dojść do nadmiernego zużycia wtryskiwaczy, których wymiana kosztuje od 800 do 1200 zł za sztukę. W przypadku problemów z łańcuchem rozrządu, naprawa może kosztować nawet od 5 200 do 7 000 PLN. Wycieki oleju z różnych części silnika są również częstym problemem, na przykład z chłodnicy oleju, gdzie naprawa uszczelki kosztuje od 2 100 do 3 000 PLN.
Inne częste usterki to awarie wspomagania układu kierowniczego, które mogą kosztować od 1 700 do 3 000 zł. W modelach z reflektorami ksenonowymi mogą wystąpić problemy ze złączami, których naprawa kosztuje około 500 do 1 500 PLN. Hamulce są również częstym problemem serwisowym, gdzie kompletna wymiana tarcz i klocków na obu osiach będzie kosztować od 2 000 do 3 500 PLN.
Ceny są orientacyjne i mogą się różnić w zależności od silnika, użytych materiałów i polityki cenowej serwisu.
Wciąż interesujący samochód używany
W204 to wciąż atrakcyjny wybór dla osób poszukujących jakościowego i komfortowego samochodu klasy wyższej średniej. Wybierając odpowiednią wersję silnikową i zwracając uwagę na historię serwisową, otrzymamy niezawodny samochód o dobrych właściwościach jezdnych i ponadprzeciętnym komforcie. W porównaniu z samochodami podobnej wielkości, takimi jak BMW serii 3 E90 i Audi A4 B8, W204 kładzie większy nacisk na komfort. BMW E90 oferuje ostrzejszy układ kierowniczy i bardziej sportowy układ jezdny, ale może być mniej wygodny na dłuższych trasach. Audi A4 B8, z drugiej strony, zdobywa punkty dzięki wysokiej jakości wnętrzu i napędowi Quattro, ale niektóre wersje cierpią z powodu wyższego wskaźnika awaryjności silników TFSI. W204 spodoba się zatem szczególnie tym, którzy szukają zrównoważonego połączenia luksusu i komfortu jazdy.
Zalecamy skupienie się na modelach po faceliftingu, które eliminują niektóre dolegliwości wieku dziecięcego wczesnych wersji. Najlepszym kompromisem między osiągami, niezawodnością i oszczędnością paliwa jest C350 3.5 V6, który możemy polecić; nie pomylisz się również z jednym z sześciocylindrowych diesli. Jeśli postawisz na właściwy model, W204 może cieszyć Cię przez wiele lat. Jeśli jednak kupisz samochód z niejasną przeszłością, koszty napraw mogą szybko wzrosnąć do niewygodnych kwot. Dlatego opłaca się zainwestować czas w dokładną inspekcję przed zakupem.















































