
Zapomniałeś wyłączyć światła lub akumulator samochodowy padł z powodu zimna? W takim przypadku kable rozruchowe uratują Cię rano. To znaczy, jeśli masz drugi samochód, który pomoże Ci ożywić akumulator. Kable rozruchowe są bardzo pomocne, zajmują niewiele miejsca, a mimo to wiele osób ich nie nosi. Uratuj dzięki nim dzień nie tylko sobie, ale także nieznajomemu na parkingu o poranku. Jeśli więc akumulator Twojego samochodu nawet nie iskrzy, użycie kabli rozruchowych połączy akumulator innego samochodu z akumulatorem Twojego samochodu i pomoże Ci uruchomić samochód.
Kable rozruchowe, konieczność różnej jakości
Być może akumulator samochodowy każdego z nas „przepalił się” w pewnym momencie. Zazwyczaj zimą i zazwyczaj wtedy, gdy spieszysz się do pracy, a może na lotnisko, aby odebrać teściową, samochód nie chce się uruchomić. Sąsiad, od którego ostatnio pożyczyłeś kable, właśnie popija bombardino na stoku narciarskim we Włoszech, a ty masz, delikatnie mówiąc, przechlapane.
Niedogodności związane z awarią akumulatora samochodowego prowadzą do wizjonerskiego pomysłu zakupu własnych kabli rozruchowych, ale do czego wybrać te „przewody”? To właśnie chcemy pokrótce omówić w naszym artykule.
Funkcje kabli rozruchowych
Zadaniem kabli rozruchowych jest połączenie rozładowanego akumulatora samochodowego z akumulatorem w innym samochodzie lub z zasilaczem rozruchowym. Powinny one mieć jak największy przekrój żyły w kablu, najlepiej miedzianej. Dobre kable rozruchowe uruchomią dużą furgonetkę z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym, kable niskiej jakości nie uruchomią nawet motoroweru.
Przekrój przewodu, pierwsze kryterium
Informacją, której należy szukać na opakowaniu nowych kabli rozruchowych, jest przekrój przewodu. Jak już wspomniano, kable o małym przekroju przewodu uruchomią tylko mniejszy samochód benzynowy, ale większe samochody i diesle potrzebują kabli z grubszym przewodem. Przekrój przewodu odnosi się do powierzchni przekroju części przewodzącej przewodu bez izolacji.
Jakiej wartości szukasz?
W samochodach osobowych stosuje się kable o przekroju żyły 16-35 mm². Małe samochody osobowe mogą być uruchamiane za pomocą kabli o przekroju 10 mm², a samochody osobowe i mniejsze samochody dostawcze mogą być uruchamiane za pomocą kabli o przekroju 16 mm². Należy również upewnić się na opakowaniu, że kable rozruchowe są zgodne z normą DIN 72 553 lub ISO 6722. Ogólnie rzecz biorąc, kable o przekroju 16 mm² i większym są zalecane do samochodów z silnikami benzynowymi o pojemności do 2,5 litra. W przypadku silników wysokoprężnych i mocniejszych silników benzynowych zalecane są kable o przekroju co najmniej 25 mm².
Wybierając odpowiednie kable, nie należy jednak dać się zwieść ich grubości. Niektóre kable, które wydają się być wystarczająco solidne, mogą mieć tylko grubą izolację i mogą ukrywać cienki drut niskiej jakości, dzięki czemu otrzymasz tylko dwa drogie kable połączeniowe.
Zwróć uwagę na materiał
Należy również zwrócić uwagę na materiał przewodnika. Potrzebne są dobrej jakości przewody miedziane, które są oczywiście droższe niż aluminiowe, które między innymi łatwiej się łamią. Również w tym przypadku niektórzy producenci stosują prostą sztuczkę, aby oszukać klientów. Powlekają aluminiowy rdzeń miedzią, więc trzeba spojrzeć na informacje na opakowaniu kabla lub zapytać sprzedawcę.
Podsumowanie wyboru kabla rozruchowego
Zanim zapłacisz za kable w sklepie, upewnij się, że mają one wystarczająco duży przekrój żyły, że są zgodne z jedną z norm DIN 72 553 lub ISO 6722 i że materiałem przewodnika jest miedź. Jeśli masz na uwadze te kryteria, to od Ciebie zależy, jaką długość kabla startowego wybierzesz. Zalecamy te dłuższe dostępne na rynku, tj. około 3,5 metra, ponieważ nie zawsze jest możliwe podjechanie pojazdem ratowniczym wystarczająco blisko samochodu, który stracił akumulator.
Jak podłączyć kable rozruchowe?
Wyciągamy dwa kable z zestawu kabli rozruchowych. Jeden jest czerwony, a drugi czarny lub niebieski. Jeśli jeszcze ich nie kupiłeś, poszukaj jak najgrubszych, które są mniej kłopotliwe i rzadziej się nagrzewają. Zacznij od czerwonego kabla. Podłącz jeden koniec do dodatniego bieguna (oznaczonego ) rozładowanego akumulatora samochodowego. Podłącz drugi koniec do naładowanego akumulatora. Podłącz jeden koniec czarnego lub niebieskiego kabla do ujemnego bieguna (oznaczonego -) naładowanego akumulatora. Ważne jest prawidłowe podłączenie drugiego końca. Należy go podłączyć do uziemionego miejsca w samochodzie z rozładowanym akumulatorem. Odpowiednim miejscem może być blok silnika. W żadnym wypadku nie należy podłączać kabla do ujemnego bieguna rozładowanego akumulatora. W przypadku zwarcia może dojść do przeskoku iskry, co może doprowadzić do eksplozji akumulatora.

Teraz do uruchomienia
Po prawidłowym podłączeniu kabli uruchom samochód z naładowanym akumulatorem. Pozwól silnikowi pracować przez chwilę na wolnych obrotach. Po chwili możesz spróbować uruchomić samochód z rozładowanym akumulatorem. Spróbuj uruchomić samochód na nie dłużej niż 10 sekund. Kable i zaciski nagrzewają się z powodu wysokiego zużycia energii. Należy więc robić przerwy między próbami. Po udanym uruchomieniu nadszedł czas na odłączenie kabli. Kable są usuwane w dokładnie odwrotnej kolejności. Odłącz czarny lub niebieski kabel od samochodu z pierwotnie rozładowanym akumulatorem. Następnie drugi. Odłącz najpierw czerwony kabel od samochodu zasilającego. Następnie od samochodu z pierwotnie rozładowanym akumulatorem.
Zachowaj bezpieczeństwo podczas podłączania kabli rozruchowych
Podczas uruchamiania samochodu za pomocą kabli rozruchowych należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa. Należy uważać na kable, aby izolacja nie została uszkodzona przez ruchome części. Ważne jest również, aby podłączone zaciski nie stykały się ze sobą. Nie używaj papierosów ani innych źródeł otwartego ognia.