Setny Rajd: gdzie prędkość nie ma znaczenia, ale wygrywa precyzja

0
25
Setny Rajd

Rajd trochę inaczej. Jak można wywnioskować z nazwy, dziś będziemy mówić o rajdzie setnym, co oznacza, że nie chodzi o szybkość, ale o dokładność. I to z dokładnością do setnych części sekundy. Przede wszystkim chodzi oczywiście o zabawę i dobrą atmosferę, ale z drugiej strony takie wyścigi mają surowe zasady i trudne testy, które łatwo mogą sprawić, że się spocisz.

Czym jest rajd setek?

Można wziąć w nim udział dowolnym samochodem, który ma co najmniej trzydzieści lat. Jest to limit, który pozwala uznać samochód za zabytkowy. Czasami jednak robimy wyjątki i dopuszczamy do udziału załogi z młodszymi samochodami. Można więc prowadzić zarówno wartościowy samochód zabytkowy, jak i youngtimera. Jedyną różnicą jest sytuacja, w której kilka załóg ma taką samą liczbę punktów karnych. Wtedy czynnikiem decydującym jest wiek pojazdu.

Ponieważ rajd nie jest rozgrywany pod kątem prędkości, nie ma zamknięć dróg i jest rozgrywany w ruchu dziennym, więc zawodnicy muszą przestrzegać wszystkich zasad ruchu drogowego. Trasa jest oznaczona strzałkami w tak zwanym roadbooku. W naszym przypadku zawsze jedzie się od pogrubionej kropki do strzałki. Jeśli w roadbooku nie ma skrzyżowania (nie wszystkie są zaznaczone), należy kontynuować jazdę główną drogą.

Testy dokładności

Testy dokładności są istotną częścią każdego 100. rajdu. Jest ich kilka podczas każdej imprezy i to właśnie ta różnorodność odróżnia nasze imprezy od innych. Może nie mamy jeszcze słynnego Mille Miglia, ale w rzeczywistości są one dość podobne.

Czym jest rajd setek

W roadbooku zawsze jest plan próby, dystans i najważniejsze – czas, w jakim załoga ma pokonać odcinek. Zazwyczaj są to krótsze dystanse, maksymalnie kilkaset metrów. Mogę podać przykład: 200 metrów w 15 sekund. Gdy tylko przedni zderzak samochodu mignie między fotokomórkami, czas zaczyna się liczyć. Pilot zwalnia stoper w momencie, gdy uzna, że samochód minął start i liczy na głos, aby kierowca wiedział, czy przyspieszyć, czy zwolnić. Po pewnym czasie będziesz do tego pasował i wszystko pójdzie łatwiej. Pod koniec testu są znowu dwie fotokomórki, przez które musi przejechać przedni zderzak i trafić jak najbliżej ustawionego czasu z dokładnością do setnych części sekundy. Za każdą setną sekundy więcej lub mniej załoga otrzymuje jeden punkt karny. Oczywiście pod koniec wyścigu staramy się mieć ich jak najmniej. Zabronione jest zatrzymywanie się w połowie testu, więc nie należy spalać startu.

Tajne testy nie są opisane w roadbooku, ale można je znaleźć na drodze dzięki odpowiedniemu oznakowaniu. Na stronie początkowej znajdziesz informacje o tym, ile metrów i ile musisz przejechać w każdym nieparzystym i parzystym tajnym teście. Ale nie obawiaj się również tych testów, bierzemy pod uwagę nowicjuszy podczas przygotowywania wszystkich wydarzeń. Napotkasz jednak również testy, które z łatwością zestresują stałych uczestników naszych wyścigów.

Kiedy test dokładności odbywa się w wiosce, zawsze wolimy przedyskutować z nadzorcą, czy możemy użyć określonego obszaru. Do tej pory chyba zawsze wszyscy dawali nam kuksańca, bo podejrzewają, że kilkudziesięciu weteranów może przyciągnąć sporo mieszkańców. Po drodze można więc spotkać nawet kilkudziesięciu fanów.

rajd setek

Inne atrakcje

Na każdej imprezie planujemy przystanki na kawę i lunch dla uczestników, często możemy umówić się z miejscem, takim jak muzeum lub zamek, a od czasu do czasu na trasie odbywają się kontrole przejazdu. Ma to na celu upewnienie się, że naprawdę postępujesz zgodnie z roadbookiem. Tak więc oprócz testów natkniesz się na kilka osób, które podbiją twoją kartę pokładową. Nie oznaczamy tajnych testów ani kontroli przejazdu w roadbookach, ale takie miejsca są zawsze oznaczone odpowiednim znakiem. Jeśli przegapisz jedną z pieczątek na mecie, ponownie otrzymasz kilka punktów karnych.

Karta planszowa to papierowa ćwiartka z kilkoma polami. W tych polach organizatorzy zapiszą czasy odjazdu (ze startu i na przykład z lunchu) oraz średnią przejazdu. Nie ustawiamy ich zbyt wysoko, aby tempo było rozsądne dla starszych samochodów. Znajdziesz tam również kilka pudełek na pieczątki, o których mowa powyżej. Na mecie wybierzemy te karty i rozpoczniemy naliczanie punktów karnych.

Na końcu każdego etapu znajduje się kontrola czasu, ponownie za pomocą fotokomórek, którą należy przejść między tym czasem a czasem przyjazdu. Należy go obliczyć samodzielnie na podstawie średniej jazdy.

rajd setek

Co zabrać ze sobą

Będziesz potrzebował mechanicznego stopera do pomiaru wyżej wymienionych testów. Często będziesz potrzebować więcej niż jednego, ponieważ lubimy łączyć jeden test z drugim. Weźmy na przykład ponownie 200 metrów w 15 sekund i 80 metrów wewnątrz tych 200, które musisz pokonać w powiedzmy 6 sekund. Mam nadzieję, że nie muszę dalej wyjaśniać, że dwa testy w tym samym czasie będą trudne do zmierzenia za pomocą jednego stopera.

Można jednak wziąć udział ze stoperem cyfrowym (do których zalicza się telefon komórkowy). Dla tych, ze względu na coraz lepszą technologię, wprowadziliśmy w tym roku własną kategorię, ale nie ma ona możliwości rywalizacji o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej.

Kolejną pozycję na liście zajmują bardziej regularni uczestnicy. Mam na myśli tripmastera, który służy do pomiaru odległości, co często może się przydać. W roadbooku podane są odległości między poszczególnymi polami. Niektóre skrzyżowania mogą wyglądać tak samo i znajdować się kilkaset metrów od siebie, a jeśli pierwszego z nich nie ma w roadbooku i nie masz tripmastera, łatwo jest skręcić wcześniej.

Zalecamy również zabranie solidnego schowka, aby nie musieć pisać notatek na kolanach podczas jazdy, długopisów i karteczek samoprzylepnych, na których można zapisać odległości i czasy testów czasowych, aby później się nie pomylić.

Setny Rajd

Ponieważ nasze trasy liczą setki mil, przydałby się nieco bardziej rozbudowany ekwipunek, niż w przypadku pójścia na lody. Pomimo faktu, że na trasie będzie kilka przystanków z napojami, upewnij się, że zabrałeś dużo jedzenia i picia.

Niezwykle ważne jest, aby mieć ze sobą dobrego pilota, ponieważ interakcja z nim i pojazdem będzie kluczem do sukcesu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj