Najlepsza wersja Ford Mondeo Mk4 – 2.5 turbo benzyna

0
6
Ford Mondeo Mk4 – 2.5 turbo

Ford Mondeo czwartej generacji uchodzi za samochód wszechstronny, sprawdzający się zarówno pod względem praktyczności, jak i mocy. Jedną z najlepszych wersji tej generacji był model z turbodoładowanym pięciocylindrowym silnikiem o pojemności 2,5 litra, który zapewniał moc 220 KM i zwinną jazdę, choć nie osiągał dynamiki niektórych rywali.

Elastyczny samochód

Każda generacja Mondeo była wygodnym samochodem. Ale nie każdy mógł wyglądać tak skromnie i nadal jeździć w wystarczająco szybkim tempie. Tylko 2,5-litrowy silnik był w stanie to osiągnąć. Wnętrze oferuje wygodne fotele i dużo miejsca na nogi oraz, co najważniejsze, dobre wyciszenie. Byłby to również doskonały samochód rodzinny, gdyby we wnętrzu nie było tak wielu części wykonanych z taniego plastiku, które dzieci mogłyby łatwo złamać. Nie, 550-litrowy bagażnik w sedanie mówi wszystko. Różnica między sedanem a kombi nie jest już bardzo znacząca, tylko około 20 litrów.

Uważam jednak, że Mondeo wygląda o wiele lepiej w kombi, podczas gdy tył sedana psują zbyt zaokrąglone reflektory i wiele innych drobiazgów.

Silnik Volvo

Ale teraz przejdźmy do najważniejszej rzeczy. Najmocniejszym silnikiem wszystkich generacji i modeli jest turbodoładowany 2,5-litrowy pięciocylindrowy silnik benzynowy Duratec. Ten sam silnik, który nawiasem mówiąc pochodzi od Volvo, był również używany na przykład w Focusie ST. Jednak ten rzędowy pięciocylindrowiec nie może wytworzyć więcej niż 220 KM, dlatego przewyższy każdą inną limuzynę lub kombi, w tym Passata i Superba.

Ford Mondeo Mk4 – 2.5 turbo silnik

Od zera do 60 zajmuje zatem stosunkowo dużo czasu – nieco poniżej 8 sekund. Nie waży jednak nawet 1,5 tony (wersja liftback), co z kolei pomogło w osiągnięciu prędkości maksymalnej. Wynosi ona prawie 250 km/h, co nie brzmi tak źle, jeśli mówimy o „zwykłym” samochodzie rodzinnym.

W ofercie było kilka wersji silnikowych i różniły się one głównie pojemnością. Z wyjątkiem omawianego dziś 2,5-litrowego, wszystkie pozostałe Mk-czwórki były czterocylindrowe. Pomimo faktu, że silniki V6 nie były już oferowane, w końcu to wciąż Ford, a to obejmuje wysoki przebieg gazu. Nawet z silnikiem rzędowym było to około dziesięciu litrów na sto kilometrów.

Skrzynia biegów była oferowana tylko w tym konkretnym modelu jako manualna, sześciobiegowa. Powód był prosty, jest to najbardziej sportowa wersja Mondeo, więc Ford chciał dać trochę frajdy bardziej zwinnym entuzjastom jazdy.

Napęd na przednie koła był również nieco interesujący. Główni rywale, tacy jak BMW serii 3, oferowali napęd na tylne lub cztery koła. Tylko w Mazdzie 6 można było spotkać napęd na przednie koła, ale nawet ona miała w ofercie wersję AWD.

Koniec produkcji

Magazyny motoryzacyjne pisały o Mondeo jako o świetnym samochodzie, ale nie pomogło to w osiągnięciu wyższych wyników sprzedaży. Podczas gdy pierwsza generacja sprzedawała się w liczbie ponad 100 000 sztuk rocznie, a druga w 80 000, ta sprzedawała się w skromnej liczbie 30 000, a sprzedaż spadała z roku na rok. Nie pomogło też to, że jedną z wersji tego Mondeo jeździł słynny James Bond w Casino Royale. Jeśli nie wyobrażasz sobie Bonda w innym samochodzie niż Aston Martin, obejrzyj poniższy film.

Minęły szybkie trzy lata od rozpoczęcia sprzedaży, z liftingiem zaprezentowanym w 2010 roku, który przyniósł ze sobą nową przednią maskę, światła, zderzaki i wyższej jakości tworzywa sztuczne. Wtedy też do oferty dodano mocniejszy silnik EcoBoost, aby spełnić bardziej rygorystyczne normy emisji spalin. Żaden z modeli nie był jednak w stanie osiągnąć tak wysokiej prędkości maksymalnej jak 2,5-litrowy Duratec, który w tym samym roku przestał trafiać pod maski.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj