Uruchamianie silnika ze sprzęgłem czy bez: co jest lepsze?

0
11
Uruchamianie silnika ze sprzęgłem czy bez

Uruchamianie silnika ze sprzęgłem lub bez to temat, który często dzieli kierowców na dwie grupy. Niektórzy twierdzą, że zawsze używają sprzęgła podczas uruchamiania silnika, podczas gdy inni uruchamiają silnik bez niego. Obie metody mają swoje plusy i minusy, dlatego warto przyjrzeć się bliżej temu zagadnieniu.

Jak prawidłowo uruchomić samochód?

Najlepszym sposobem, aby dowiedzieć się, czy konieczne jest wciśnięcie sprzęgła podczas uruchamiania, jest zajrzenie do instrukcji obsługi pojazdu, w której producent dokładnie określa zalecaną procedurę. Ogólnie rzecz biorąc, większość producentów zaleca uruchamianie samochodów z manualną skrzynią biegów z wciśniętym pedałem sprzęgła, niezależnie od typu silnika – benzynowego lub wysokoprężnego. Najważniejszą zasadą jest upewnienie się, że pojazd jest zawsze w pozycji „P” (Park) lub „N” (Neutral). Zapobiegnie to niezamierzonemu ruszeniu pojazdu podczas uruchamiania. Ponadto zaleca się wciśnięcie pedału hamulca.

Dlaczego uruchamiać silnik za pomocą sprzęgła?

Uruchamianie silnika za pomocą sprzęgła jest powszechnym zaleceniem, które można znaleźć w instrukcjach obsługi wielu nowoczesnych samochodów. Praktyka ta ma kilka zalet:

  • Bezpieczeństwo: gdy sprzęgło jest wciśnięte, silnik jest odłączony od skrzyni biegów, co zmniejsza ryzyko przypadkowego ruchu pojazdu podczas uruchamiania. Jeśli bieg jest włączony, ale sprzęgło nie jest wciśnięte, samochód może poruszać się do przodu lub do tyłu, co może być niebezpieczne, zwłaszcza w zamkniętych przestrzeniach, takich jak garaż.
  • Ochrona rozrusznika i oszczędzanie akumulatora: wciśnięcie sprzęgła odciąża rozrusznik, ponieważ silnik nie musi obracać skrzyni biegów podczas uruchamiania. Zmniejsza to obciążenie rozrusznika i może wydłużyć jego żywotność. Wciśnięcie pedału sprzęgła podczas uruchamiania silnika zmniejsza również zużycie akumulatora.
  • Oszczędność energii: uruchamianie z wciśniętym sprzęgłem zmniejsza straty tarcia w skrzyni biegów, co może prowadzić do bardziej wydajnego rozruchu, zwłaszcza w niższych temperaturach.

Producenci i ich zalecenia

Każdy producent ma swoje własne zalecenia dotyczące używania sprzęgła podczas uruchamiania samochodu. Volkswagen, na przykład, zawsze zaleca wciśnięcie sprzęgła podczas uruchamiania silnika. Z drugiej strony Hyundai nie zaleca tego kroku dla wszystkich swoich silników benzynowych. Hyundai miał kiedyś funkcję bezpieczeństwa, która uniemożliwiała uruchomienie bez wciśniętego sprzęgła, a system ten jest nadal powszechny w wielu nowych samochodach.

ruszanie ze sprzęgłem

Niektórych pojazdów po prostu nie da się uruchomić bez wciśniętego sprzęgła

Istnieją pojazdy, które nie pozwalają na uruchomienie silnika bez wciśniętego pedału sprzęgła. Samochody te, w tym niektóre modele japońskie, wymagają tej zasady ze względów bezpieczeństwa, tak aby pedał sprzęgła lub hamulca musiał być wciśnięty podczas uruchamiania silnika. System ten zapewnia, że pojazd nie uruchomi się przypadkowo podczas uruchamiania, zwiększając tym samym bezpieczeństwo eksploatacji.

Na przykład w niektórych modelach, takich jak Fiat i Alfa Romeo, system jest zaprojektowany w taki sposób, że jeśli kierowca nie sprawdzi , czy sprzęgło jest wciśnięte lub pedał hamulca jest wciśnięty, silnik po prostu się nie uruchomi. Ta funkcja bezpieczeństwa jest również powszechną cechą nowoczesnego projektowania samochodów i służy nie tylko ochronie pojazdu.

Niektóre z tych pojazdów mają funkcję operatora „LUB”. Te samochodowe systemy bezpieczeństwa wymagają wciśnięcia pedału sprzęgła lub hamulca podczas uruchamiania silnika:

  • Wciśnięty pedałsprzęgła lub hamulca: Silnik uruchomi się, jeśli spełniony zostanie co najmniej jeden z poniższych warunków. Nie jest konieczne spełnienie obu warunków jednocześnie.

Jak to działa:

  1. Dla pojazdów z manualną skrzynią biegów: Uruchomienie silnika wymaga wciśnięcia pedału sprzęgła. Jeśli sprzęgło nie zostanie wciśnięte, silnik nie uruchomi się. System ten gwarantuje, że silnik nie uruchomi się, jeśli skrzynia biegów znajduje się w położeniu innym niż neutralne, co mogłoby spowodować uruchomienie samochodu.
  2. W pojazdach z automatyczną skrzynią biegów: Uruchomienie silnika wymaga wciśnięcia pedału hamulca. System ten gwarantuje, że samochód nie ruszy, dopóki pedał hamulca nie zostanie wciśnięty, zapewniając w ten sposób stabilność pojazdu podczas ruszania.

Uruchamianie bez sprzęgła nie jest możliwe w nowych i nowoczesnych pojazdach

W nowoczesnych samochodach ruszanie z wciśniętym sprzęgłem jest standardem. Wielu producentów posiada zintegrowane systemy bezpieczeństwa, które wymagają wciśnięcia sprzęgła przed uruchomieniem silnika. Ma to tę zaletę, że zapobiega niezamierzonemu ruchowi pojazdu i odciąża rozrusznik, co może wydłużyć jego żywotność.

Uruchamianie przy wciśniętym sprzęgle jest również powszechne w pojazdach wyposażonych w system start-stop. System ten automatycznie wyłącza silnik po zatrzymaniu, na przykład na światłach, i uruchamia go ponownie, gdy kierowca wciśnie pedał sprzęgła (w przypadku manualnych skrzyń biegów) lub zwolni pedał hamulca (w przypadku automatycznych skrzyń biegów). Wciśnięcie sprzęgła jest zatem konieczne nie tylko do zainicjowania rozruchu silnika, ale także do jego automatycznego ponownego uruchomienia podczas jazdy.

Dlaczego niektórzy ludzie uruchamiają silnik bez sprzęgła?

Pomimo zalet uruchamiania silnika za pomocą sprzęgła, niektórzy kierowcy decydują się na ruszanie bez niego. Istnieją ku temu różne powody:

  • Wygoda: Niektórzy kierowcy uważają, że uruchamianie bez sprzęgła jest łatwiejsze i szybsze, zwłaszcza jeśli wiedzą, że samochód znajduje się w położeniu neutralnym. Dla nich codzienne wciskanie sprzęgła może być niepotrzebnym krokiem.
  • Oszczędzanie sprzęgła: Niektórzy kierowcy twierdzą, że codzienne wciskanie sprzęgła podczas ruszania przyczynia się do zużycia sprzęgła. Chociaż argument ten ma swoje uzasadnienie, należy podkreślić, że sprzęgło zostało zaprojektowane do częstego użytkowania, a prawidłowe wciskanie sprzęgła podczas ruszania nie powinno powodować znacznego zużycia.

Jakie są inne techniczne powody uruchamiania silnika bez sprzęgła?

Istnieją techniczne powody, dla których czasami zaleca się uruchamianie silnika bez sprzęgła, jeśli pozwala na to pojazd. Chociaż mówi się o możliwym zwiększonym zużyciu łożysk oporowych, zużycie to jest prawie minimalne i jest równoważone przez dłuższą żywotność innych komponentów.

Wał korbowy silnika jest osadzony w łożyskach głównych, które są promieniowe. Łożyska oporowe, które utrzymują wał na jego osi, są stosunkowo małe i delikatne. W momencie, gdy kierowca wciska sprzęgło podczas rozruchu, wał korbowy porusza się do tyłu. Ruch ten wypycha olej z małych łożysk oporowych, co może prowadzić do bezpośredniego kontaktu metalowych części bez smarowania. Ten nagły kontakt może spowodować niewielkie zużycie łożysk. W rezultacie żywotność łożysk może ulec skróceniu, a w skrajnych przypadkach konieczny może być remont silnika.

Jakich pojazdów może dotyczyć ten problem?

Problemy z łożyskiem oporowym podczas ruszania z wciśniętym sprzęgłem mogą wystąpić w niektórych silnikach, które są wrażliwe na obciążenia osiowe. Silniki te obejmują:

  • Silniki 1.8 turbo w Skodzie i Volkswagenie: silniki te znane są z nadmiernego zużycia łożysk oporowych podczas ruszania z wciśniętym sprzęgłem.
  • Starsze silniki BMW TDS z manualną skrzynią biegów: Silniki te są również podatne na zużycie osiowe podczas ruszania z wciśniętym sprzęgłem.
  • Fabia 1.4 TDI: Ten silnik również może mieć problemy z łożyskami podczas ruszania z wciśniętym sprzęgłem.

Historia i praktyczne przykłady

W przeszłości, w niektórych starszych pojazdach, takich jak Kustoms, rozrusznik miał mniejszą moc, a olej w skrzyni biegów był gęsty. W takich przypadkach szczególnie ważne było wciśnięcie sprzęgła podczas uruchamiania, ponieważ pomagało to zmniejszyć obciążenie silnika i rozrusznika. Jeśli sprzęgło nie było wciśnięte, rozrusznik mógł zostać przeciążony, a silnik mógł mieć trudności z uruchomieniem z powodu oporu w skrzyni biegów.

Zalecenia i wnioski

Podejmując decyzję o uruchomieniu silnika z wciśniętym sprzęgłem lub bez niego, należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń producenta pojazdu i dodatkowych informacji zawartych w instrukcji obsługi. Większość producentów zaleca uruchamianie silnika z wciśniętym pedałem sprzęgła w celu zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony podzespołów mechanicznych.

Z drugiej strony, niektórzy eksperci i starsze pojazdy mogą sugerować uruchamianie bez wciskania sprzęgła, zwłaszcza jeśli jest to zalecane przez producenta lub jeśli jest to specyficzne dla danego modelu. Ważne jest, aby zawsze sprawdzać szczegółowe instrukcje zawarte w instrukcji obsługi pojazdu, aby upewnić się, że przestrzegane są zalecane praktyki i uniknąć potencjalnego zużycia lub uszkodzenia.

Poprzedni artykułOpłaty za autostrady Finlandia 2024
Następny artykułJak uruchomić samochód z rozładowanym akumulatorem?
Uwielbiam nieplanowane podróże samochodem gdziekolwiek, kiedykolwiek, na jakkolwiek długą podróż. Lubię duże samochody, które są praktyczne i mogą przewieźć wszystko, co przyjdzie mi do głowy na weekend. Posiadam prawo jazdy od 18 roku życia i cieszę się beztroską i swobodną jazdą tam, gdzie chcę. Na CarEspresso piszę głównie artykuły informacyjne i praktyczne porady dotyczące jazdy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj