Czym jest AdBlue, jak działa i jak go uzupełniać?

0
231
Adblue

Dziś żaden nowy samochód z silnikiem Diesla nie może obejść się bez AdBlue. Jest on częścią systemu SCR, którego zadaniem jest redukcja emisji spalin. Dowiedz się, czym jest i dlaczego jest tak ważny. Powiemy Ci jak i gdzie go uzupełniać oraz ile to kosztuje.

Co to jest AdBlue i DEF?

AdBlue i DEF to generalnie dwie te same rzeczy, ale są to różne nazwy marek używane w różnych krajach.

Termin AdBlue jest najczęściej używany w Europie i okolicach. Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego objęło nazwę AdBlue znakiem towarowym.

Termin DEF (Diesel Exhaust Fluid) jest produktem najczęściej używanym w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Termin ARLA 32 (Agente Redutor Líquido de Óxido de Nitrogênio Automotivo) jest terminem ogólnym używanym ponownie w Ameryce Południowej.

Być może natknąłeś się również na jego inną nazwę, AUS 32 (od Aqueous Urea Solution = wodny roztwór mocznika). Jest to kolejny ogólny termin używany dla wszystkich roztworów mocznika, które są wykonane zgodnie z normą ISO 22241.

Adblue lub DEF (Diesel Exhaust Fluid) to bezbarwny, nietoksyczny i niepalny środek chemiczny, który składa się w 67,5% z wody demineralizowanej i w 32,5% z mocznika. Płyn znajduje się w dedykowanym zbiorniku w Twoim pojeździe. Jest on wtryskiwany do układu wydechowego w celu zmniejszenia ilości zanieczyszczeń powietrza tworzonych przez silnik Diesla, a tym samym oczyszczenia spalin i dymu.

AdBlue zmniejsza liczba tlenków azotu w spalinach samochodów, w których paliwem jest olej napędowy. Dzięki temu można uzyskać niższą emisję spalin i spełnić najbardziej rygorystyczną normę Euro 6, która skupia się na eliminacji tlenków azotu.

Jest ona stosowana od dość dawna, najpierw w samochodach użytkowych, ciężarowych i dostawczych. To właśnie te pojazdy emitują najwięcej spalin i właściciele firm musieli sobie z tym jakoś radzić. Jednak wraz z zaostrzeniem norm, AdBlue jest obecnie powszechnie spotykany również w pojazdach osobowych.

Jak działa AdBlue

Płyn AdBlue DEF jest wykorzystywany w systemie selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), jednej z dwóch technologii stosowanych do redukcji emisji w samochodach z silnikiem Diesla. Rozwiązuje on również problem nowszych, mocniejszych samochodów. Wyższe zużycie paliwa oznacza wyższą emisję.

Z SCR, spaliny najpierw przechodzą przez filtr cząstek stałych. Tam są oczyszczane z sadzy. Następnie dzieje się to, co następuje. Przed katalizatorem SCR do rury wydechowej wtryskiwany jest AdBlue. Mocznik jest rozkładany na amoniak i dwutlenek węgla. Amoniak reaguje następnie z tlenkami azotu i niszczy je, rozbijając na azot i wodę. Dzięki temu procesowi ze spalin wydobywają się niemal wyłącznie nieszkodliwe substancje – azot i para wodna. Zanieczyszczenia są redukowane nawet o 95%.

Aby wszystko zadziałało, w rurze wydechowej musi panować odpowiednio wysoka temperatura. W przeciwnym razie nie dojdzie do pożądanej reakcji chemicznej. Dlatego AdBlue jest wtryskiwany tuż przed osiągnięciem przez jednostkę temperatury roboczej. Czujnik temperatury w układzie wydechowym dba o wszystko i w odpowiednim momencie informuje jednostkę sterującą. Jeśli silnik jest zimny, system nie działa.

Jak uzupełnić AdBlue?

Jeśli jesteś właścicielem nowszego samochodu, który spełnia normę Euro 6, AdBlue wystarczy Ci na jakiś czas. Średnio coś około 15 000 kilometrów. Zużycie wynosi od 0,8 do 1,2 litra płynu na 1000 kilometrów.

Mocznik ma osobny zbiornik w pojeździe w pobliżu zbiornika paliwa. Jednak starsze pojazdy mają go w innym miejscu. Można go znaleźć w bagażniku odsłaniając płytę podłogową bagażnika. Niestety, drugie rozwiązanie jest mało praktyczne. Lepiej zabezpieczyć tapicerkę szmatą, aby jej nie zniszczyć. AdBlue to substancja żrąca, która nieprzyjemnie pachnie.

Pierwszego uzupełnienia prawdopodobnie dokona specjalista podczas planowanego regularnego przeglądu samochodu. W miarę wydłużania się okresów międzyobsługowych obowiązek ten będzie spadał na Ciebie. Gdzie można kupić AdBlue?

  • Na stacji benzynowej z pistoletu,
  • lub w puszce z płynem. Również w tym przypadku jest on dostępny na stacji benzynowej, w internecie, w warsztacie lub sklepie z częściami samochodowymi.

Czy tankowanie jest trudne? Nieszczególnie. Zależy od umiejętności, ale jeśli rozlejesz trochę na bok, nic wielkiego. Trzeba tylko uważać, żeby nie pobrudzić sobie ubrania czy butów. Samo dozowanie odbywa się automatycznie i zgodnie z wymaganiami sterownika.

Tankowanie AdBlue na stacji paliw

Jest to szybsze i wygodniejsze rozwiązanie, ponieważ nie musisz przewozić AdBlue w kanistrze.

Znajdź stację paliw, która oferuje AdBlue.

Zaparkuj pojazd na stacji benzynowej w pobliżu dystrybutora, aby mieć dostęp do korka zbiornika AdBlue.

  1. Otwórz niebieski korek zbiornika na AdBlue.
  2. Włóż pistolet do tankowania do szyjki zbiornika.
  3. Popchnij pistolet do oporu i zatankuj.
  4. Wyciągnąć pistolet i odłożyć go na stojak.
  5. Zamknąć zbiornik AdBlue.
  6. Gotowe!

Napełnianie AdBlue z kanistra

Jeśli nie masz czasu lub miejsca na tankowanie AdBlue na stacji benzynowej, możesz kupić kanister, które są zwykle dostępne w rozmiarach 10 i 20 litrów.

  1. Kup kanister AdBlue.
  2. Zaparkuj pojazd na równej i twardej powierzchni.
  3. Otworzyć niebieski korek zbiornika AdBlue.
  4. Włóż kanister do otworu zbiornika i zacznij napełniać.
  5. Gdy kanister będzie pusty lub nie będzie już spływał, wyjmij go z otworu zbiornika.
  6. Gotowe!

Co zrobić z kanistrem po napełnieniu go AdBlue?

Możesz wykorzystać pozostały w kanistrze AdBlue do tankowania lub rozlać go na ziemię. Jeśli zdecydujesz się na rozlanie AdBlue, upewnij się, że nie znajduje się ono w miejscu, w którym mogłoby zaszkodzić środowisku.

Cena AdBlue

Najdroższe są kanistry z mocznikiem. Kosztują około 11 do 20 złotych za litr i występują w opakowaniach 10 i 20 litrowych. Dozuj bezpośrednio z pistoletu i oszczędzaj pieniądze. Ceny na stacjach benzynowych są różne, gdzieś można zatankować za 2,5 złotego za litr, gdzie indziej około 5 złotych.

Ile galonów AdBlue potrzebuję do zatankowania?

Zależy to od typu pojazdu, którym jeździsz. Dlatego wcześniej dowiedz się, ile litrów AdBlue potrzebuje Twój pojazd. W większości przypadków jest to zbiornik o pojemności 15-20 litrów.

Jak często powinienem uzupełniać AdBlue?

To zależy od typu pojazdu, którym jeździsz. Każdy pojazd ma bowiem inny rozmiar zbiornika AdBlue. I odstępy czasowe między uzupełnieniami również są różne. Wartość ta zawsze zmienia się w zależności od producenta, modelu pojazdu i stylu jazdy.

Zależy to od typu pojazdu, którym jeździsz. Zwykle zaleca się uzupełnianie Adblue co 10-20 000 kilometrów lub raz w roku, w zależności od częstotliwości użytkowania pojazdu. Możesz również połączyć uzupełnianie AdBlue z regularną wymianą oleju silnikowego i filtrów.

DEF, czyli płyn do silników wysokoprężnych, ma zwykle żywotność około 2 lat. Jeśli jednak płyn jest narażony na działanie promieni słonecznych lub wysokich bądź niskich temperatur, traci swoją funkcjonalność.

AdBlue nie może się skończyć! Nie ignoruj komunikatu

Jeśli lampka ostrzegawcza informuje, że kończy Ci się AdBlue, uzupełnij go jak najszybciej i nie ignoruj tego komunikatu! Bez niego silnik nie ruszy. Chociaż silnik mógłby pracować bez mocznika, system jest tak skonfigurowany, aby uniemożliwić Ci to ze względu na przepisy. Tak więc, gdy wyłączysz silnik, a nie ma w nim roztworu, pojazd nie ruszy. Firmy samochodowe muszą przestrzegać rozporządzenia ECE 83, które mówi, że nie wolno uruchamiać silników spalinowych bez AdBlue.

Jeśli chcesz uzupełnić minimalną ilość, musisz uzupełnić co najmniej jeden galon mocznika, aby kontrolka zgasła. Jeśli dodasz odpowiednią ilość AdBlue, może minąć kilka minut zanim lampka ostrzegawcza zgaśnie. Jeśli jednak lampka nadal się świeci, należy zgłosić się do serwisu w celu sprawdzenia samochodu.

Nie należy obracać silnika, nawet jeśli wystąpi usterka systemu SCR. Na szczęście system pozwoli Ci przejechać dodatkowe 435 do 621 mil lub mniej, aby usunąć usterkę. Jeśli tego nie zrobisz, masz pecha.

Co zrobić, gdy podczas jazdy zabraknie Ci płynu spalinowego?

Jeśli podczas jazdy zabraknie Ci płynu AdBlue do silników wysokoprężnych, system przejdzie w tryb awaryjny (bezpieczny) ze zmniejszoną mocą i prędkością w celu ograniczenia emisji. Jedź do najbliższego serwisu i załatw to jak najszybciej z profesjonalistą. Zdecydowanie nie wlewaj wody do zbiornika płynu AdBlue, ponieważ użycie wody zamiast AdBlue może spowodować uszkodzenie katalizatora lub innych ważnych części Twojego pojazdu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj