Każdy, kto ma do czynienia z samochodami, z pewnością słyszał termin „atmosfera”. Głównie w sensie, czy jest to nadal uczciwa atmosfera, czy po prostu atmosfera. Silniki te mają prostą konstrukcję, chociaż w dzisiejszych czasach „downsizingu” odchodzi się od nich.
Silnik atmosferyczny działa tylko przy ciśnieniu powietrza atmosferycznego. Dlatego nie jest turbodoładowany. Ma prostą konstrukcję i nie trzeba martwić się o turbosprężarkę lub kompresor. Jego zaletą jest prosta konstrukcja. Może to być silnik dwusuwowy lub czterosuwowy, a także jednocylindrowy, wielocylindrowy, wysokoprężny lub benzynowy. Kolejną zaletą jest jego waga, gdzie małe, lekkie trzycylindrowe silniki mogą doskonale służyć do pracy w mieście. Wadą w porównaniu z silnikiem z turbodoładowaniem jest w większości przypadków niższa moc niż w przypadku silnika z turbodoładowaniem o tej samej pojemności, a jego szczytowy moment obrotowy występuje tylko przy maksymalnej prędkości.
Jak działa silnik atmosferyczny?
Sposób działania silnika atmosferycznego polega na tym, że gdy tłoki wykonują ruch w dół, zawory wlotowe otwierają się i powietrze jest zasysane. Powietrze jest pod ciśnieniem atmosferycznym lub po prostu takie, jakie jest. Zasysa ono taką ilość powietrza, jaka zmieści się w cylindrze. Na przykład, jeśli mamy cylinder o pojemności 250 cm3, dokładnie taka ilość jest zasysana do cylindra, a następnie sprężana.
Dziś przyjrzymy się bardzo interesującemu samochodowi używanemu, który często jest niepotrzebnie potępiany lub pomijany. Jest to jednak bardzo solidny i zabawny samochód, który często...