Silnik atmosferyczny – jak działa, jakie są jego zalety i dlaczego jest porzucany

0
58
Silnik atmosferyczny

Każdy, kto ma do czynienia z samochodami, z pewnością słyszał termin „atmosfera”. Głównie w sensie, czy jest to nadal uczciwa atmosfera, czy po prostu atmosfera. Silniki te mają prostą konstrukcję, chociaż w dzisiejszych czasach „downsizingu” odchodzi się od nich.

Czym jest silnik atmosferyczny

Silnik atmosferyczny działa tylko przy ciśnieniu powietrza atmosferycznego. Dlatego nie jest turbodoładowany. Ma prostą konstrukcję i nie trzeba martwić się o turbosprężarkę lub kompresor. Jego zaletą jest prosta konstrukcja. Może to być silnik dwusuwowy lub czterosuwowy, a także jednocylindrowy, wielocylindrowy, wysokoprężny lub benzynowy. Kolejną zaletą jest jego waga, gdzie małe, lekkie trzycylindrowe silniki mogą doskonale służyć do pracy w mieście. Wadą w porównaniu z silnikiem z turbodoładowaniem jest w większości przypadków niższa moc niż w przypadku silnika z turbodoładowaniem o tej samej pojemności, a jego szczytowy moment obrotowy występuje tylko przy maksymalnej prędkości.

Jak działa silnik atmosferyczny?

Sposób działania silnika atmosferycznego polega na tym, że gdy tłoki wykonują ruch w dół, zawory wlotowe otwierają się i powietrze jest zasysane. Powietrze jest pod ciśnieniem atmosferycznym lub po prostu takie, jakie jest. Zasysa ono taką ilość powietrza, jaka zmieści się w cylindrze. Na przykład, jeśli mamy cylinder o pojemności 250 cm3, dokładnie taka ilość jest zasysana do cylindra, a następnie sprężana.

Czy silnik atmosferyczny jest nadal opłacalny?

Powiedziałbym, że z pewnością tak. Trwałość silników atmosferycznych jest dobra ze względu na ich prostszą konstrukcję. Jest ona prosta i nie wymaga skomplikowanej konserwacji. Silniki te służą od wielu dziesięcioleci i są sprawdzone. Ponadto mają swoich fanów, zwłaszcza silniki wielocylindrowe, które mają nieopisanie piękny dźwięk i doskonałe osiągi. Oczywiście można je również modyfikować i mają pewien urok jazdy.

Osiągi silników atmosferycznych

Powiedziałbym, że głównym kryterium wydajności silnika atmosferycznego będzie paliwo, a więc niezależnie od tego, czy jest to benzyna czy olej napędowy. Diesel bez turbo będzie generalnie bardziej leniwy. Jednak może uzyskać bardzo dobrą oszczędność paliwa, wszyscy możemy pomyśleć na przykład o silnikach 1.9 SDi, które są w stanie osiągnąć bardzo niskie zużycie paliwa. Nie są one sportowcami, ale dzięki prostej konstrukcji radzą sobie z dużymi przebiegami.

W przypadku benzyny liczy się zarówno konstrukcja silnika, jak i jego pojemność. Jeśli chodzi o konstrukcję, powiedziałbym, że jeśli silnik zostanie zmodyfikowany za pomocą obniżonej głowicy, ostrej krzywki, dolotu, kutych tłoków lub innej mapy paliwa, może to dać mu kilka dodatkowych koni. Drugą i ważniejszą rzeczą jest pojemność. Pomyślmy na przykład o legendarnych silnikach V6 BMW pod maską legendarnego modelu E39. Były i są one nie tylko zwinne i przyzwoite nawet dziś, ale zapewniają bardzo dobrą oszczędność paliwa w stosunku do pojemności i dźwięku..

Chłodzenie silników atmosferycznych

Silniki atmosferyczne mogą być chłodzone na dwa sposoby, albo powietrzem, które nie jest już często używane, albo za pomocą obiegu chłodzenia.

Chłodzenie powietrzem

Chłodzenie powietrzem polega na chłodzeniu silnika poprzez zasysanie powietrza podczas jazdy lub za pomocą wentylatora. Jednym z najsłynniejszych samochodów z silnikiem chłodzonym powietrzem jest bez wątpienia Tatra 613, której udało się walczyć dzięki pięknemu silnikowi V8 i niezbyt doskonałemu chłodzeniu, ale mimo to jest to niesamowita maszyna.

Obieg chłodzenia wodą

Oznacza to, że płyn chłodzący przepływa przez silnik i przemieszcza się przez chłodnicę, gdzie jest chłodzony zarówno przez wlot powietrza, jak i wentylator, który zwykle przełącza się w zależności od temperatury płynu chłodzącego.

Chiptuning silnika atmosferycznego?

Tak, nawet silnik atmosferyczny może być „chipowany”. Niestety skutkuje to jedynie mniejszym wzrostem mocy. Silniki doładowane można chiptuningować znacznie lepiej. W przypadku silnika atmosferycznego prawdopodobnie wybrałbym inny rodzaj modyfikacji.

Co się stało z przysłowiową atmosferą?

Niestety dzisiejsze silniki atmosferyczne nie mają się dobrze. Wielocylindrowe silniki zabijają normy eko. Dlatego w skrócie V6, V8 i nie wspominając o większych liczbach cylindrów są na skraju wymarcia. Rozwiązaniem tego wszystkiego jest „downsizing”, w którym małe silniki są turbodoładowane, aby dorównać osiągom wielocylindrowych silników atmosferycznych przy jednoczesnym spełnieniu niższych norm emisji. To samo dotyczy pojemności skokowej silnika, gdzie doładowanie sprawia, że dzisiejsze silniki 1.0 działają równie dobrze, a nawet lepiej niż, powiedzmy, silniki 2.0 litra z przeszłości. Obecnie ludzie i czasy po prostu nie są już zadowoleni z osiągów, na przykład, silnika 1,0 l o mocy około 40 kW, dlatego silniki te są napędzane do 100 kW.

Gdzie jeszcze można je znaleźć?

Wciąż istnieje kilka firm samochodowych, w których możemy dziś kupić atmosferę, ale już niewiele. Poza tym jednak silniki atmosferyczne żyją w maszynach ogrodniczych, gdzie są używane w wersjach dwusuwowych lub czterosuwowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj