Używane BMW X3 E83 2.5i (2006) – samochód czy pułapka finansowa?

0
17
Używane BMW X3 E83 2.5i (2006)

BMW X3 pierwszej generacji (E83) było niegdyś małym luksusowym SUV-em, który miał oferować połączenie sportowego stylu jazdy i praktyczności. Dziś jest to samochód używany, który zachowuje pewną popularność, ale pytanie brzmi, czy nadal jest tego wart. Nasz egzemplarz testowy z 2006 roku ma pod maską benzynową szóstkę 2.5i połączoną z manualną skrzynią biegów, obiecującą płynną pracę i solidne osiągi. Ale przy przebiegu 315 000 mil na zegarze należy spojrzeć na niego realistycznym okiem.

Design i wnętrze

Nadwozie wygląda zaskakująco dobrze jak na swój wiek i przebieg – brak widocznej rdzy, co jest sporym osiągnięciem dla niektórych BMW z tej epoki. Pod względem stylistyki E83 nigdy nie było szczególnie seksownym samochodem, ale nadal zachowuje typowe bawarskie cechy i nadal wygląda dostojnie.

Wewnątrz można już powiedzieć, że jest to starszy model. Ale jakość wykonania jest ponadstandardowa jak na tamte czasy. Plastiki wytrzymują, nic nie skrzypi, ale nie oczekuj luksusu dzisiejszych X3.

Wnętrze BMW X3 E83 z 2006 roku oferuje typową dla BMW stylistykę tamtych czasów, skoncentrowaną na funkcjonalności i komforcie kierowcy. Deska rozdzielcza jest skierowana w stronę kierowcy, co ułatwia obsługę i przyczynia się do ogólnego poczucia kontroli. Podobnie jak w większości SUV-ów, widok na zewnątrz jest przyjemny.

Materiały i wykonanie: przed liftingiem z 2006 roku jakość materiałów użytych we wnętrzu była często krytykowana za ich twardość i mniej luksusowy charakter. Po modernizacji nastąpiła poprawa, ale wnętrze może wydawać się surowe w porównaniu z konkurencją.

Przestrzeń i komfort: Przednie fotele oferują dużo miejsca i komfortu zarówno dla kierowcy, jak i pasażera. Tylne siedzenia są mniej przestronne, co może być ograniczające dla wyższych pasażerów lub podczas dłuższych podróży. Bagażnik zapewnia przyzwoitą pojemność, dzięki czemu X3 jest praktycznym samochodem do codziennego użytku.

Technologia i wyposażenie: w zależności od wybranego wyposażenia, samochód może być wyposażony w takie funkcje, jak system nawigacji z 6,5-calowym wyświetlaczem, system audio premium lub panoramiczny szyberdach. Elementy sterujące są logicznie rozmieszczone i łatwo dostępne dla kierowcy.

Ogólnie rzecz biorąc, wnętrze BMW X3 E83 łączy funkcjonalność z typową stylistyką BMW, choć pod pewnymi względami może wydawać się mniej luksusowe w porównaniu z nowszymi modelami lub konkurentami.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską znajdziemy 2,5-litrowy sześciocylindrowy silnik rzędowy o mocy 192 KM (141 kW). Sześciocylindrowy silnik rzędowy jest dopracowany, a wrażenia z jazdy są przyjemne. Należy zauważyć, że X3 waży 1815 kg i pod tym względem jego właściwości jezdne są słabsze niż na przykład w zwykłej serii 3. Na niemieckich autostradach jednak nie do końca sobie radzi. Ale na zwykłych autostradach i autostradach z ograniczeniem prędkości jest idealnym towarzyszem.

Manualna skrzynia biegów ma dobrze dobrane przełożenia, więc nie ma potrzeby ciągłej zmiany biegów, co docenisz zwłaszcza w mieście.

Testowany przez nas samochód używany ma wyższe zużycie olejuod 0,5 do 0,8 litra na 1000 km, co nie jest niskim wynikiem. Jeśli więc nie będziesz pilnować poziomu oleju, silnik w końcu sam się o to upomni. Zużycie benzyny wynosi około 10-12 litrów na 100 km podczas normalnej jazdy, a nawet więcej w mieście i przy wyższych prędkościach.

Układ kierowniczy jest precyzyjny i komunikatywny, co przyczynia się do ogólnego poczucia kontroli nad pojazdem. Samochód pewnie prowadzi się w zakrętach, ale wyższy środek ciężkości może być odczuwalny podczas dynamicznej jazdy. Jeśli chodzi o stabilność na autostradzie, trzeba uważać na boczny wiatr – przy wyższych prędkościach środek ciężkości samochodu jest wyższy i nie jest to najbardziej spokojny samochód do jazdy po autostradzie.

Sztywniejsze podwozie zapewnia stabilność i pewność na drodze. Jednak sztywniejsze zawieszenie może pogorszyć komfort jazdy na nierównych drogach.

Niezawodność i typowe usterki

Tutaj w grę wchodzi doświadczenie. Nasz egzemplarz testowy przeszedł kilka napraw:

wymiana sondy lambda
Jednostka sterująca skrzyni biegów – nie do końca tania sprawa w tym modelu
czujnik kąta skrętu kierownicy
połączenie rury wydechowej

Największą słabością testowanego egzemplarza jest niedziałający napęd na wszystkie koła (xDrive) z powodu wspomnianej jednostki sterującej rozrządem. W E83 zdarza się, że napęd xDrive zaczyna się psuć, a naprawy nie są tanie. Jeśli więc planujesz często jeździć nim zimą lub w terenie, warto mieć to na uwadze przy zakupie.

Jeśli chodzi o silnik, wyższe zużycie oleju jest powszechne w starszych sześciocylindrowych BMW. Jeśli jednak zużycie jest naprawdę wysokie, może to oznaczać zużycie pierścieni tłokowych lub prowadnic zaworów.

Typowe problemy z tą generacją X3 obejmują:

  • Wycieki oleju: nieszczelności wokół uszczelki pod pokrywą zaworów i obudowy filtra oleju są powszechne.
  • Luz przedniej osi: zużycie dolnych wahaczy i sworzni może prowadzić do niestabilności i wibracji.
  • Pękanie tylnych sprężyn: niektórzy właściciele zgłaszali pęknięcia tylnych sprężyn, wpływające na komfort jazdy.
  • Problemy z panoramicznym dachem: W samochodach wyposażonych w panoramiczny szyberdach może dojść do awarii szyberdachu, co wiąże się z kosztowną naprawą.
  • Sztywne zawieszenie: samochód jest znany ze sztywnego podwozia, co może prowadzić do mniej komfortowej jazdy, szczególnie na nierównych drogach.
  • Jakość materiałów we wnętrzu: przed modernizacją z 2006 r. jakość materiałów użytych we wnętrzu była krytykowana i mogła wykazywać oznaki zużycia.
  • Problemy z okablowaniem: mimo że okablowanie bazuje na modelu E46, mogą wystąpić problemy z komponentami elektrycznymi, szczególnie w starszych samochodach.

Praktyczne zastosowanie i codzienne życie

X3 jest nadal użytecznym SUV-em do codziennej jazdy. Bagażnik oferuje 480 litrów przestrzeni, co jest wystarczające dla normalnych potrzeb rodziny. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność wzrasta do 1560 litrów, co docenisz podczas przewożenia większych przedmiotów.

Zużycie paliwa w rzeczywistych warunkach wynosi około 10-12 litrów na 100 km w jeździe mieszanej. W mieście może być wyższe, natomiast na autostradzie przy spokojnej jeździe można osiągnąć niższe wartości. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że jest to sześciocylindrowy silnik benzynowy w SUV-ie, więc ekonomia nie jest jego mocną stroną.

Pod względem kosztów eksploatacji X3 nie ma sobie równych. Przebieg na benzynie jest wyższy, a jeśli Twój samochód zużywa olej, będziesz wlewał do niego więcej niż tylko paliwo. Koszty serwisowania są również wyższe niż w przypadku popularnych SUV-ów, ale części są stosunkowo niedrogie. Przygotuj się także na droższe ubezpieczenie OC.

Koszty rutynowych przeglądów, takich jak wymiana oleju, filtrów czy klocków hamulcowych, nie są bardzo wysokie, ale w przypadku poważniejszych napraw (np. napędu xDrive, okablowania silnika lub elektroniki) może to drogo kosztować.

Szacunkowe ceny niektórych napraw i części (orientacyjne):

  • Serwis olejowy (filtr oleju 6,5 l) – ok. 630 zł.
  • Tarcze i klocki hamulcowe (komplet przód) – ok. 1080 zł.
  • Sonda lambda – ok. 450 zł.
  • Jednostka sterująca skrzyni biegów (xDrive)do 5400 zł.
  • Sprzęgło i dwumasowe koło zamachowe2 700 – 4500 zł.
  • Naprawa nieszczelności silnika (uszczelka pokrywy zaworów, uszczelka miski olejowej, uszczelka pod głowicą)900 – 2700 zł.

BMW X3 i off-road – czy idą w parze?

BMW X3 pierwszej generacji (E83) przeznaczone jest przede wszystkim do jazdy szosowej, ale dzięki napędowi na wszystkie koła xDrive radzi sobie także w lżejszych warunkach terenowych. Jego możliwości terenowe są jednak ograniczone przez kilka czynników:

  • Prześwit i podwozie: Niższy prześwit i podwozie zoptymalizowane pod kątem jazdy drogowej ograniczają zdolność samochodu do pokonywania większych przeszkód terenowych. Podczas jazdy w trudniejszym terenie istnieje ryzyko uszkodzenia dolnych części samochodu.
  • Trwałość podwozia: Przednia oś może szybko wykazywać luzy, gdy jest często narażona na trudny teren, co może prowadzić do konieczności częstszej konserwacji.
  • Ochrona nadwozia: niektóre wersje X3 E83 mają niepomalowane plastikowe sekcje zderzaka, które mogą lepiej wytrzymać drobne wstrząsy lub zadrapania podczas parkowania lub jazdy w lekkim terenie.

Ogólnie rzecz biorąc, BMW X3 E83 dobrze nadaje się do jazdy po utwardzonych drogach i radzi sobie w lżejszym terenie, takim jak drogi gruntowe lub leśne. Nie jest to jednak idealny wybór do bardziej wymagających warunków terenowych ze względu na ograniczony prześwit i konstrukcję podwozia.

Motoryzacja BMW X3 E83 – co jeszcze jest w ofercie?

BMW X3 E83 było produkowane w latach 2004-2010 i było dostępne w kilku wersjach silnikowych, od czterocylindrowych diesli po mocniejsze silniki sześciocylindrowe.

Benzynowe jednostki napędowe:

  • 2.0i (110 kW, 4-cylindrowy) – Słabszy, ale niezawodny, idealny do spokojnej jazdy. Zużycie paliwa około 9-10 l/100 km.
  • 2.5i (141 kW, R6) – testowana wersja – dobre połączenie osiągów i niezawodności, ale wyższe zużycie oleju.
  • 2.5si (160 kW, R6) – mocniejsza wersja klasycznego 2.5i, umieszczona w modelach po faceliftingu, ma lepszą dynamikę.
  • 3.0i (170 kW, R6) – mocniejszy i płynniejszy niż 2.5i, lepszy wybór, jeśli nie przeszkadzają Ci wyższe koszty eksploatacji.
  • 3.0si (200 kW, R6) – topowa wersja benzynowa o świetnych osiągach, ale wyższym zużyciu paliwa. Miała przejść lifting.

Wersje z silnikiem wysokoprężnym:

  • 18d (110 kW, 4-cylindrowy) – Nowsza wersja, trafiła do ostatnich modeli.
  • 2.0d (110 i 130 kW, 4-cylindrowy) – słabsze osiągi, ale solidne zużycie paliwa (6-7 l/100 km). Może cierpieć z powodu turbo i podwójnej masy. Większa moc została zapewniona po faceliftingu.
  • 3.0d (150 i 160 kW, R6) – Świetny uciąg, dobre spalanie (ok. 8 l/100 km), ale wyższe koszty serwisu (wtryskiwacze, turbo). Słabsza wersja była montowana tylko w pierwszych modelach.
  • 3.0sd (210 kW, R6) – najmocniejszy diesel, świetnie pracuje, ale to prawdziwy pożeracz oleju napędowego i serwisu. Ponownie, dopiero od liftingu.

Ogólnie rzecz biorąc, diesle mają lepszy moment obrotowy i niższe zużycie paliwa, ale trzeba wziąć pod uwagę ryzyko kosztownych napraw wtryskiwaczy, filtrów DPF i turbo. Warianty benzynowe są mniej problematyczne, ale zużywają więcej paliwa.

Werdykt: Czy warto kupić?

BMW X3 E83 2.5i nie jest złym samochodem, ale trzeba wybrać odpowiedni egzemplarz. Jeśli chcesz tańszego i bardziej niezawodnego SUV-a, sięgnij po coś innego. Ale jeśli szukasz solidnie jeżdżącej Beemki, która może być również praktyczna, X3 może być dobrym wyborem.

Dla kogo przeznaczone jest BMW X3

  • Kierowcy, którzy chcą „bardziej sportowych” wrażeń z jazdy, nawet w SUV-ie.
  • Fanów BMW, którzy chcą taniego SUV-a z sześciocylindrowym silnikiem.
  • Dla osób dojeżdżających do pracy na krótszych dystansach.
  • Dla tych, którzy nie boją się wyższego zużycia paliwa i sporadycznego serwisowania.
  • Na lżejszy teren (drogi gruntowe itp.).

Dla kogo BMW X3 nie jest odpowiednie

  • Ci, którzy chcą ekonomicznego i bezpretensjonalnego SUV-a.
  • Osoby, które nie chcą martwić się o zużycie oleju i wyższe wymagania serwisowe.
  • Ci, którzy potrzebują dużo miejsca z tyłu.

X3 E83 nie jest złym SUV-em, ale ma swoje ALE. Jeśli złapiesz zachowany egzemplarz, nadal oferuje ciekawe właściwości jezdne i solidny sześciocylindrowy silnik. Ale jeśli zacznie wyciekać więcej oleju niż benzyny, przygotuj swój portfel. Ponadto większość dzisiejszych egzemplarzy ma znaczny przebieg, więc znalezienie zachowanego egzemplarza jest nieco trudniejsze. Ale jak w przypadku każdego samochodu, zawsze chodzi o wcześniejszy serwis, więc dokładnie sprawdź historię.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj