BMW X3 pierwszej generacji (E83) było niegdyś małym luksusowym SUV-em, który miał oferować połączenie sportowego stylu jazdy i praktyczności. Dziś jest to samochód używany, który zachowuje pewną popularność, ale pytanie brzmi, czy nadal jest tego wart. Nasz egzemplarz testowy z 2006 roku ma pod maską benzynową szóstkę 2.5i połączoną z manualną skrzynią biegów, obiecującą płynną pracę i solidne osiągi. Ale przy przebiegu 315 000 mil na zegarze należy spojrzeć na niego realistycznym okiem.
Nadwozie wygląda zaskakująco dobrze jak na swój wiek i przebieg – brak widocznej rdzy, co jest sporym osiągnięciem dla niektórych BMW z tej epoki. Pod względem stylistyki E83 nigdy nie było szczególnie seksownym samochodem, ale nadal zachowuje typowe bawarskie cechy i nadal wygląda dostojnie.
Wewnątrz można już powiedzieć, że jest to starszy model. Ale jakość wykonania jest ponadstandardowa jak na tamte czasy. Plastiki wytrzymują, nic nie skrzypi, ale nie oczekuj luksusu dzisiejszych X3.
Wnętrze BMW X3 E83 z 2006 roku oferuje typową dla BMW stylistykę tamtych czasów, skoncentrowaną na funkcjonalności i komforcie kierowcy. Deska rozdzielcza jest skierowana w stronę kierowcy, co ułatwia obsługę i przyczynia się do ogólnego poczucia kontroli. Podobnie jak w większości SUV-ów, widok na zewnątrz jest przyjemny.
Materiały i wykonanie: przed liftingiem z 2006 roku jakość materiałów użytych we wnętrzu była często krytykowana za ich twardość i mniej luksusowy charakter. Po modernizacji nastąpiła poprawa, ale wnętrze może wydawać się surowe w porównaniu z konkurencją.
Przestrzeń i komfort: Przednie fotele oferują dużo miejsca i komfortu zarówno dla kierowcy, jak i pasażera. Tylne siedzenia są mniej przestronne, co może być ograniczające dla wyższych pasażerów lub podczas dłuższych podróży. Bagażnik zapewnia przyzwoitą pojemność, dzięki czemu X3 jest praktycznym samochodem do codziennego użytku.
Technologia i wyposażenie: w zależności od wybranego wyposażenia, samochód może być wyposażony w takie funkcje, jak system nawigacji z 6,5-calowym wyświetlaczem, system audio premium lub panoramiczny szyberdach. Elementy sterujące są logicznie rozmieszczone i łatwo dostępne dla kierowcy.
Ogólnie rzecz biorąc, wnętrze BMW X3 E83 łączy funkcjonalność z typową stylistyką BMW, choć pod pewnymi względami może wydawać się mniej luksusowe w porównaniu z nowszymi modelami lub konkurentami.
Silnik i właściwości jezdne
Pod maską znajdziemy 2,5-litrowy sześciocylindrowy silnik rzędowy o mocy 192 KM (141 kW). Sześciocylindrowy silnik rzędowy jest dopracowany, a wrażenia z jazdy są przyjemne. Należy zauważyć, że X3 waży 1815 kg i pod tym względem jego właściwości jezdne są słabsze niż na przykład w zwykłej serii 3. Na niemieckich autostradach jednak nie do końca sobie radzi. Ale na zwykłych autostradach i autostradach z ograniczeniem prędkości jest idealnym towarzyszem.
Manualna skrzynia biegów ma dobrze dobrane przełożenia, więc nie ma potrzeby ciągłej zmiany biegów, co docenisz zwłaszcza w mieście.
Testowany przez nas samochód używany ma wyższe zużycie oleju – od 0,5 do 0,8 litra na 1000 km, co nie jest niskim wynikiem. Jeśli więc nie będziesz pilnować poziomu oleju, silnik w końcu sam się o to upomni. Zużycie benzyny wynosi około 10-12 litrów na 100 km podczas normalnej jazdy, a nawet więcej w mieście i przy wyższych prędkościach.
Społeczność wędkarska, do której zaliczam się również ja, często ma problem ze znalezieniem idealnego podejścia do naszej ukochanej wody. Czasami potrzebowalibyśmy zbiornika o przestronności...