Najbardziej niezawodne silniki benzynowe: 10 gwiazd, które działają wiecznie

0
17
Najbardziej niezawodne silniki benzynowe

Ogólnie rzecz biorąc, silniki benzynowe są uważane za bardziej niezawodne i mniej wymagające niż silniki wysokoprężne. Osobiście nie zgodziłbym się na to, ponieważ nawet najbardziej niezawodny silnik na świecie wymaga serwisowania, a jeśli nie jest konserwowany, może się również zepsuć.

Co jest podstawą sukcesu?

  1. Ogólnie rzecz biorąc, podstawą sukcesu silników z zapłonem iskrowym jest prawie zawsze prostszy układ zaworów. Lepszym wyborem są ośmiozaworowe silniki jednocylindrowe, które są prostsze i mniej skomplikowane niż te z bardziej złożonymi układami rozrządu lub zmiennymi fazami rozrządu.
  2. Wtrysk paliwa to kolejny aspekt, który może wpływać na niezawodność. Silniki bez wtrysku bezpośredniego są zawsze nieco bardziej niezawodne niż te z wtryskiem bezpośrednim, ale niestety nieczęsto osiągają wyższe normy Euronorm.
  3. Kolejnym czynnikiem jest ilość wlewanego oleju. Silniki z większą ilością oleju zawsze mają przewagę. Mogą tolerować nieco większe straty oleju, a olej rozkłada się wolniej ze względu na większą ilość, a nawet jeśli czasami zaniedbywano regularne serwisy olejowe, są one bardziej wytrzymałe.
  4. Interwały serwisowe to alfa omega. Wiele skądinąd całkiem niezawodnych silników zostanie zabitych przez bezsensowne interwały serwisowe, długą żywotność oleju, zbyt rozciągnięte interwały rozrządu itp… Serwis jest absolutną podstawą sukcesu pod względem niezawodności. Tutaj bardziej niż kiedykolwiek sprawdza się powiedzenie „rolnik dba, rolnik ma”. Czasem trzeba machnąć ręką na interwały proponowane przez samego producenta samochodu i zachować odrobinę zdrowego rozsądku i skrócić interwał.
  5. Obsługa silnika to chyba najważniejsza dyscyplina ze wszystkich. Możemy mieć świetny silnik, świetny serwis, ale jeśli przerobimy go na zimno na rudą i potraktujemy nieodpowiednio, to wszystko pójdzie się paść.

Fiat 1.4 T-JET

Zacznijmy od czegoś nieco nowszego. Model 1.4 T-JET o mocy 88 kW to świetny wybór. Jest to silnik zwinny i niezawodny jak na swoją moc. Nie ma bezpośredniego wtrysku i ma cztery zawory na cylinder. Paski rozrządu są napędzane paskiem rozrządu, a okres wymiany wynosi 120 000 mil lub 72 miesiące. Jeśli chcesz doładowanego silnika Fiata, takiego jak ten w Tipo, jest to świetny wybór.

Renault 1.6 MPI K7M

Jest to legendarny silnik atmosferyczny, który jest punktem odniesienia i znany ze swojej niezawodności, wielu nazywa go jednym z najlepszych silników benzynowych wszechczasów. Muszę się z tym zgodzić, ponieważ sam mam go w Dacii Lodgy o mocy 60 kW. Mówiąc o mocy, można ją znaleźć w zakresie 55-66 kW.

Silnik nie jest rakietą, która wciśnie nas w fotel, nie jest też absolutnym wzorem niskiego zużycia paliwa, ale jego konstrukcja jest niespotykanie solidna. Jedynym minusem jest konieczność regulacji luzów zaworowych. Nie ma dokładnie określonego interwału, kiedy należy to robić, ale jeśli silnik klika, to najwyższy czas (jeśli jeździsz również na LPG, musisz bardziej uważać w tej dyscyplinie i częściej sprawdzać zawory). Osobiście mam pierwszą kontrolę luzu zaworowego przy około 100 tys. km.

Silnik bez problemu poradzi sobie z konwersją na LPG, jego prosta 8-zaworowa konstrukcja jest do tego idealna w połączeniu z pośrednim wtryskiem paliwa. Dobrze jest zrobić interwał olejowy najpóźniej po 15 tys. km, ja na przykład robię interwał po 10 tys. km. Rozdzielacze należy wymieniać po 80-120 tys. km, czyli po 5 latach. Osobiście skracam interwał do zaledwie 60 000 km, czyli 5 lat. Jeśli będziesz dbał o ten silnik, będzie on działał prawie wiecznie.

Volkswagen/Skoda 1.0 MPI

Ten mały silnik istnieje już od dekady. Silnik ma zakres mocy około 44-55 kW. Ważne jest, aby wspomnieć o tym silniku na przykład w Citigo, który często ma ciężkie życie podczas dostarczania przekąsek, ale ten silnik również będzie trwał, co jest doskonałym wskaźnikiem niezawodności. Silnik EA211 ma 3 cylindry i 12 zaworów. Ogromną zaletą są chłodzone kolektory wydechowe, które gwarantują brak pęknięć i bolączek poprzednich wersji.

Silnik charakteryzuje się również dobrym zużyciem paliwa i solidnymi osiągami jak na swoją pojemność w mocniejszej wersji. Co więcej, jego pasek rozrządu jest bardzo dobrze dobrany i może wytrzymać przebieg ponad 200 000 km, a nawet mówi się, że wytrzyma całe życie samochodu, więc wystarczy go tylko sprawdzić, a następnie przystąpić do wymiany. Jest to więc doskonały zakup i jeden z najlepszych silników koncernu.

Renault/Dacia 0.9 TCE

Silniki Renault są po prostu dobre, a marka radzi sobie bardzo dobrze również pod względem długoterminowej niezawodności. Jednym z najlepszych turbodoładowanych silników benzynowych jest moim zdaniem niesamowity 0.9 TCE o mocy 66 kW. Pojawił się w 2012 roku z oznaczeniem H4BT.

Silnik ma trzy cylindry z wtryskiem pośrednim, rozrząd napędzany jest łańcuchem ogniw. Nie jest to idealnie przyspieszający silnik, ale ma dobry napęd i jest całkowicie wystarczający dla normalnych kierowców. Dzięki swojej kubaturze ma też tanie obowiązkowe ubezpieczenie. Interwał wymiany łańcucha wynosi około 160 000 km lub jeśli grzechota.

Silnik można znaleźć na przykład w Dacia Logan 2 MCV. Olej ma interwał 15 000 km, ale osobiście wybrałbym 10 000 km. Silnik jest moim zdaniem bardzo niedoceniany i wielu kierowców wciąż o nim nie wie. Zaryzykowałbym jednak nazwanie go królem trzycylindrowych silników o małej pojemności i turbodoładowaniu.

Renault/Dacia/Mercedes-Benz 1.3 TCE

Co gorsza dla Renault czy Dacii, pozostaniemy przy nich jeszcze przez chwilę, tyle że teraz dołączy do nich Mercedes-Benz. Rezultatem ich współpracy jest niesamowity silnik (ale to bardziej zasługa Mercedesa). Silnik ma zakres mocy 80-120 kW. W Mercedesie silnik ten znajdziemy na przykład w modelach A, B.

W przypadku Dacii można go znaleźć na przykład w modelu Duster. Silnik ma łańcuch rozrządu i dwie krzywki z czterema zaworami na cylinder. Wloty silnika są zintegrowane z głowicą cylindrów, dzięki czemu silnik szybko się nagrzewa. Łańcuch jest wytrzymały i niezawodny. Zmienne fazy rozrządu również zwiększają moc silnika. Dzięki specjalnej obróbce plazmowej cylindrów, silnik bardzo dobrze się smaruje. Ten silnik z pewnością ma potencjał, aby stać się bardzo dobrym silnikiem.

Fiat 1.2 FIRE

Ten silnik to legenda. Ma reputację we Fiacie jako „ROTAČKA” Skody. Silnik ten istnieje od 1985 roku. Fiat zbudował wtedy jeden z najbardziej niezawodnych silników benzynowych na świecie. Później jednak pojawił się również na przykład w Fordzie Ka, a w Fiacie można go znaleźć w jednym z najbardziej znanych modeli, Punt.

Zakres mocy silnika to 44-51 kW. Sporadycznie miewał problem z napędem alternatora, ale to tylko w autach bez klimatyzacji i niewielkim wlewem oleju wynoszącym zaledwie ok. 2,8 l (dlatego warto wymieniać olej wcześniej). Warto więc dbać o konserwację! Silnik ma cztery cylindry, jedną krzywkę i osiem zaworów. Przy dużych przebiegach należy wyregulować luzy zaworowe, a silnik radzi sobie ze zużyciem LPG. Komunikacja krzywka-korbowód jest obsługiwana przez pasek zębaty, a okres wymiany wynosi 120 000 km lub 6 lat. Ktokolwiek zadba o tego Włocha, będzie miał sługę na zawsze.

Silniki Suzuki serii M

Silniki benzynowe japońskiego producenta samochodów Suzuki po prostu muszą zostać wspomniane. Są one również znane z tego, że nie psują swoich zmiennych faz rozrządu. Mają szeroki zakres pojemności skokowych od 1,3 do 1,8. Zawsze mają cztery cylindry, a za przeniesienie napędu odpowiada mocny łańcuch o ogromnej wytrzymałości.

Czasami trzeba wyregulować luz zaworowy, ale tylko przy dużych przebiegach. Silnik nie przepada za konwersją na LPG. W Suzuki można go znaleźć na przykład w Swifcie, ale silnik zajrzał też do Fiata, gdzie można go znaleźć w Sedici. Przy odpowiednim serwisowaniu silniki te posłużą nam przez wiele lat.

BMW M52 R6 VANOS

Nie byłoby BMW, które nie znalazłoby się w naszym rankingu. Sam posiadałem ten silnik w legendarnym E39 w wersji 2.0 R6 i muszę powiedzieć „perełka”. Niewiele silników dorównuje im dźwiękiem i niezawodnością, ale także oszczędnością paliwa, i to w dobry sposób. Jak można wywnioskować z napisów, silniki miały zmienne fazy rozrządu i zakres pojemności skokowej od 2-3 litrów.

Natomiast zwykły dwulitrowy określiłbym jako najbardziej niezawodny. Czasami, z powodu złej jakości tankowanej benzyny, dochodziło do utraty oleju (zawory to znosiły), ale kto pił dobrej jakości benzynę, był czysty.

Teraz, oczywiście, spustoszenia czasu odesłały te silniki na wieczne łowy, a ze względu na większą złożoność techniczną nie będą one tak niezawodne jak wyżej wymienione silniki. Są one specyficzne dla silnika, więc nie będziemy zapisywać specyfikacji rozrządu, ponieważ są one przeznaczone głównie dla profesjonalnego serwisu, ale w swoich czasach silniki te pochłaniały duże ilości kilometrów bez większych napraw.

Toyota 1.8 VVTL-i

Kiedy spotykają się dwaj japońscy giganci, którzy rozumieją silniki, nie może się to dobrze skończyć. Ten silnik powstał we współpracy Toyoty i Yamahy. Nosi oznaczenie 2ZZ-GE, które jest mocniejsze, lub słabsze 1ZZ-FE. Można go znaleźć w mitycznej Celice lub Lotusie Elise.

Silniki mają szeroki zakres mocy i bardzo dobre obroty. Jedynym minusem było to, że producent twierdził, że są całkowicie bezobsługowe, co czasami prowadziło do awarii rozrządu. Te tutaj są napędzane łańcuchem, który dobrze jest wymienić wraz z prowadnicami, napinaczem i wszystkimi akcesoriami. Idealny interwał to około 150 000 mil. Zdarzały się również sporadyczne problemy z pierścieniami tłokowymi, które czasami cierpiały z powodu zaniedbania interwałów wymiany oleju. Niemniej jednak, silnik jest bardzo zabawny i przyjazny, szkoda byłoby go pominąć, ponieważ jeśli lubisz wysokoobrotowe silniki, ten silnik nie zawiedzie.

Honda 2.0i VTEC

Silniki Hondy potrafią. Produkują prawdopodobnie najbardziej niezawodne silniki w motocyklach i sprzęcie ogrodniczym, ale nie są wyjątkiem w branży motoryzacyjnej. Honda ma doskonałą reputację w produkcji silników benzynowych. W tym artykule przyjrzeliśmy się w szczególności silnikom VTEC. Ze swojej strony zdecydowanie polecam ten konkretny silnik 2.0i VTEC, który w przeciwieństwie do swoich większych braci nie ma dwóch wałków wyrównoważających, a jego konstrukcja jest mniej skomplikowana.

Chociaż ma zmienne fazy rozrządu i wiele dodatkowych rzeczy w porównaniu z powyższymi silnikami, nie jest to wada. Honda po prostu wie jak to zrobić i to jest jej wielki atut. W przypadku VTEC najważniejsze jest, aby nie przesadzać z interwałami olejowymi i stosować odpowiednią specyfikację, ponieważ ma mniejszą ilość oleju wynoszącą około 3,7 litra. Na przykład w wersji R20A9 silnik ma niezłą moc 114 kW i można go znaleźć w Hondzie Accord lub CR-V. Ogromną zaletą jest również bardzo niska emisja spalin.

Połączenie między krzywkami a korbą zapewnia solidny łańcuch. Dobrym pomysłem jest również sprawdzanie i regulacja luzu zaworowego raz na 100 000 km. Zwróć też dużą uwagę na dobór świec zapłonowych, raz się sparzyłem serwisując Hondę i po wymianie świec nie chciała odpalić, po prostu były nie te co trzeba :).

Mazda 2.5 Skyactiv-G

Nawet w dzisiejszych czasach istnieje siłacz, który idzie pod prąd. Ten silnik jest używany przez Mazdę od około 2012 roku do teraz. Jest to bardzo niezawodna i zabawna jednostka o doskonałej oszczędności paliwa i niesamowitych właściwościach jezdnych. Można go znaleźć na przykład w Mazdzie 6, którą może ładnie poruszać, lub w CX-5. Jego moc wyjściowa waha się od 141-143 kW.

Silnik nie jest turbodoładowany i chętnie wkręca się na obroty. Może odłączać cylindry i oszczędzać paliwo, gdy moc nie jest potrzebna. Jeśli zapewnić mu serwis, jest to jeden z najlepszych silników atmosferycznych współczesnych czasów. O rozrząd dba łańcuch rozrządu, a okres między wymianami wynosi około 250 000 mil, ale najlepiej sprawdzać łańcuch co 120 000 mil. Od czasu do czasu silnik otrzymuje skargi na wibracje, właśnie wtedy, gdy cylindry się rozłączają. Jeśli jesteś fanem silników atmosferycznych, trudno będzie znaleźć lepszy silnik niż ten w nowszych samochodach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj