Czym jest i jak działa cewka zapłonowa?

0
90
silnik

Choć w ostatnich latach produkuje się coraz więcej nowoczesnych samochodów, wyposażonych w różnego rodzaju technologie, to jednak niektórych podzespołów motoryzacyjnych o długiej tradycji, przynajmniej w przypadku klasycznych silników spalinowych, nie da się tak łatwo pozbyć. Mowa o cewce zapłonowej, więc w tym artykule przyjrzymy się, jak taki podzespół działa w praktyce.

W każdym razie, należy zaznaczyć, że cewka zapłonowa należy do najistotniejszych elementów samochodowego układu zapłonowego. Jej zadaniem jest zamiana niskiego napięcia z akumulatora na wysokie napięcie, które jest niezbędne do zapłonu mieszanki paliwowej w cylindrach silnika. Zadaniem cewek zapłonowych jest więc przyczynianie się do niezawodnego i niezakłóconego zapłonu, co w praktyce przekłada się m.in. na wydajną i cichą pracę silnika.

W praktyce cewki zapłonowe mogą funkcjonować w dwóch podstawowych konstrukcjach. Szczególnie w starszych modelach rozwiązaniem było stosowanie tylko jednej cewki zapłonowej dla całego silnika. Z czasem jednak zrezygnowano z tego rozwiązania i dzisiejsze silniki pracują z jedną oddzielną cewką dla każdego cylindra.

Cewka pierwotna i wtórna

Wewnątrz każdej cewki zapłonowej znajdują się jednocześnie dwie inne cewki. Istnieje cewka pierwotna, która jest nawinięta mocnym drutem miedzianym, a następnie cewka wtórna, która jest znacznie dłuższa i również wykonana ze stosunkowo słabego drutu miedzianego w porównaniu do cewki pierwotnej. Należy również zauważyć, że cewki zapłonowe mają również tak zwany laminowany rdzeń żelazny, który jest owinięty wokół cewki pierwotnej i wtórnej.

Jest to oparte na zasadzie elektromagnetycznej

Działanie cewki zapłonowej opiera się na zasadzie elektromagnetycznej. Gdy styk przełączający na cewce pierwotnej jest włączony, powstaje pole magnetyczne, które indukuje wysokie napięcie w cewce wtórnej. To wysokie napięcie jest następnie przekazywane do cewki zapłonowej, gdzie mieszanka paliwowa ulega jonizacji, a tym samym zapłonowi.

Wydajność cewki zapłonowej zależy od liczby zwojów na cewce pierwotnej i wtórnej, a także od materiału, z którego wykonany jest rdzeń. Nowoczesne samochody często wykorzystują tak zwany zapłon indukcyjny, który jest kontrolowany przez elektroniczny system sterowania. System ten może bardzo precyzyjnie kontrolować czas zapłonu, a tym samym optymalizować osiągi silnika.

Co zrobić, jeśli nie działa

W niektórych przypadkach cewki zapłonowe nie działają jednak tak, jak powinny. Istnieje kilka typowych objawów, które mogą to powodować, a którym przyjrzymy się razem w tym artykule. Pierwszym z nich jest zazwyczaj wyższe zużycie paliwa, dlatego warto regularnie i uważnie monitorować odczyty komputera pokładowego.

Problemy z układem wydechowym

Częstym problemem są jednak komplikacje związane z układem wydechowym. Jest to niesławny dźwięk strzelania, któremu w niektórych sytuacjach często towarzyszą płomienie. Zwłaszcza na dłuższą metę ignorowanie takiego problemu jest drogą do piekła, ponieważ do układu wydechowego może trafiać paliwo, którego silnik nie zdołał zużyć. Ostatnim potencjalnym problemem związanym z układem gwintowanym może być jednak ogólna niezdatność pojazdu do jazdy.

Jak przeprowadzana jest naprawa

Rzeczywista naprawa nieprawidłowo działającej cewki zapłonowej jest w większości przypadków rozwiązywana poprzez jej wymianę, dzięki temu, że części zamiennych jest naprawdę dużo na złomowiskach lub portalach ogłoszeniowych. Należy jednak uważać, aby wybrać odpowiednią cewkę zapłonową do swojego samochodu. Najlepiej byłoby wybrać ją zgodnie z tak zwanym kodem VIN, który jest dokładną cechą identyfikacyjną pojazdu. W ten sposób prawie na pewno nie popełnisz żadnego błędu.

Ogólnie przyjmuje się, że cewki zapłonowe mają żywotność od 15 do 90 tysięcy kilometrów. Idealnym momentem na ich wymianę jest czwarta z rzędu wymiana oleju. Jednak rzeczywisty i konkretny interwał zależy od wielu czynników, a także od materiału elektrod i stanu innych komponentów, które mają wpływ na świece zapłonowe.

Koszt naprawy

Cena takiej nowej części różni się w poszczególnych serwisach oraz w sklepach stacjonarnych. Oczywiście zależy to też od producenta i innych czynników jak typ pojazdu itp. Generalnie można jednak stwierdzić, że cena takiej nowej części będzie kosztować od 120 zł do 700 zł na polskim e -sklepy. Jeśli możesz samodzielnie wymienić cewkę, oszczędzasz na pracy mechanika samochodowego. Jeśli nie, licz jednocześnie na kilkaset dodatkowych dla swojego mechanika.

Podsumowując ten artykuł, cewka zapłonowa jest kluczowym elementem zapłonu samochodowego, a jej prawidłowe działanie jest niezbędne dla płynnej pracy silnika. Jeśli zapali się kontrolka usterki silnika, może to być spowodowane na przykład wadliwą cewką zapłonową i należy jak najszybciej udać się do autoryzowanego serwisu, aby naprawić usterkę i zapewnić dalsze niezawodne działanie samochodu. Tak więc tylko prawidłowo działające cewki zapłonowe gwarantują, że silnik i cały samochód będą działać tak, jak powinny.

Często zadawane pytania i odpowiedzi

Co to jest cewka zapłonowa i jaka jest jej rola w silniku samochodowym?

Cewka zapłonowa jest krytyczną częścią układu zapłonowego w samochodzie z silnikiem spalinowym. Jego zadaniem jest przekształcenie energii niskiego napięcia z akumulatora w energię wysokiego napięcia potrzebną do wytworzenia iskry w świecy zapłonowej. Ta iskra następnie zapala mieszankę paliwową w silniku i rozpoczyna proces spalania.

Jak działa cewka zapłonowa?

Cewka zapłonowa działa na zasadzie indukcji elektromagnetycznej. Gdy prąd elektryczny o niskim napięciu przepływa przez uzwojenie pierwotne cewki, wytwarza pole magnetyczne. Kiedy to pole gwałtownie zanika (na przykład, gdy obwód jest przerwany), w uzwojeniu cewki wtórnej indukowane jest wysokie napięcie. To wysokie napięcie jest następnie przekazywane do świecy zapłonowej, gdzie wytwarza iskrę potrzebną do zapalenia paliwa.

Jakie są objawy złej lub uszkodzonej cewki zapłonowej?

Niektóre z najczęstszych objawów wadliwej cewki zapłonowej mogą obejmować trudny rozruch silnika, nierówną pracę silnika, spadek mocy silnika, zwiększone zużycie paliwa lub kontrolkę silnika na desce rozdzielczej. Jeśli podejrzewasz, że cewka zapłonowa jest uszkodzona, skontaktuj się ze specjalistą od napraw samochodowych w celu przeprowadzenia diagnostyki i niezbędnych napraw.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj