Choć w ostatnich latach produkuje się coraz więcej nowoczesnych samochodów, wyposażonych w różnego rodzaju technologie, to jednak niektórych podzespołów motoryzacyjnych o długiej tradycji, przynajmniej w przypadku klasycznych silników spalinowych, nie da się tak łatwo pozbyć. Mowa o cewce zapłonowej, więc w tym artykule przyjrzymy się, jak taki podzespół działa w praktyce.
W każdym razie, należy zaznaczyć, że cewka zapłonowa należy do najistotniejszych elementów samochodowego układu zapłonowego. Jej zadaniem jest zamiana niskiego napięcia z akumulatora na wysokie napięcie, które jest niezbędne do zapłonu mieszanki paliwowej w cylindrach silnika. Zadaniem cewek zapłonowych jest więc przyczynianie się do niezawodnego i niezakłóconego zapłonu, co w praktyce przekłada się m.in. na wydajną i cichą pracę silnika.
W praktyce cewki zapłonowe mogą funkcjonować w dwóch podstawowych konstrukcjach. Szczególnie w starszych modelach rozwiązaniem było stosowanie tylko jednej cewki zapłonowej dla całego silnika. Z czasem jednak zrezygnowano z tego rozwiązania i dzisiejsze silniki pracują z jedną oddzielną cewką dla każdego cylindra.
Cewka pierwotna i wtórna
Wewnątrz każdej cewki zapłonowej znajdują się jednocześnie dwie inne cewki. Istnieje cewka pierwotna, która jest nawinięta mocnym drutem miedzianym, a następnie cewka wtórna, która jest znacznie dłuższa i również wykonana ze stosunkowo słabego drutu miedzianego w porównaniu do cewki pierwotnej. Należy również zauważyć, że cewki zapłonowe mają również tak zwany laminowany rdzeń żelazny, który jest owinięty wokół cewki pierwotnej i wtórnej.
Dziś przyjrzymy się bardzo interesującemu samochodowi używanemu, który często jest niepotrzebnie potępiany lub pomijany. Jest to jednak bardzo solidny i zabawny samochód, który często...