Nowe diesle B10 i XTL mają być bardziej ekologiczne. Przyniosą jednak więcej obaw.

0
30
tankowanie diesla

Czy towarzysze z NRD wymyślili jeszcze jedno ułatwienie? Dowiemy się tego wiosną, kiedy na niemieckich stacjach benzynowych pojawią się dwa nowe rodzaje diesli.

Co roku coś się zmienia

Każdego roku w każdym kraju wchodzi w życie kilka nowych zmian dla kierowców. Obecnie często czynnikiem jest ochrona środowiska. Na całym świecie wiele firm jest zmuszonych do wytwarzania produktów jak najbardziej przyjaznych dla środowiska. W szczególności docierają do nas przepisy UE. Unia Europejska chce między innymi zmniejszyć ilość dwutlenku węgla w atmosferze. Dotyczy to w szczególności branży transportowej, w tym paliw, dlatego właśnie powstały kolejne nowe paliwa, zwane B10 i XTL.

W Niemczech, skąd pochodzą te diesle, planowane jest wprowadzenie dwóch kolejnych stanowisk na kilku stacjach benzynowych. W zależności od zadowolenia, diesle zostaną następnie wprowadzone nie tylko w innych częściach Niemiec, ale także w innych krajach UE.

benzyna Niemcy
źródło: Matěj Blažek

Czym jest olej napędowy B10

Olej napędowy B10 będzie różnił się od obecnego (B7) jedynie maksymalną ilością biokomponentu. Jak sama nazwa wskazuje, maksymalna ilość biokomponentu wzrośnie z 7% do 10%. W Polsce jednak na razie pozostaniemy przy B7.

Przynajmniej jedno z tych paliw będzie obecne na ponad 700 niemieckich stacjach benzynowych na wiosnę. Aby dać ci wyobrażenie, jest to tylko 5% całkowitej liczby stacji benzynowych w Niemczech, która wynosi około 14 500.

Czym jest olej napędowy XTL

Co w ogóle oznacza nowy skrót XTL? W języku angielskim jest to skrót od „X To Liquid”. Tłumaczy się to jako „X to liquid”. Pamiętasz równania ze szkoły? Niewiadoma była najczęściej wyrażana jako X. Dokładnie tak samo jest tutaj. W tym przypadku X reprezentuje nieznany surowiec. Najczęściej jest to biomasa, węgiel lub gaz. Skroplenie jednej z tych substancji tworzy nowe źródło energii. Do produkcji tego syntetycznego oleju napędowego nie jest więc potrzebna ropa naftowa, dlatego jest on uważany za bardziej ekologiczny.

Do jakich samochodów przeznaczony jest olej napędowy?

Jedynym problemem jest wysoka zawartość składników pochodzenia biologicznego, co oznacza, że może to być niebezpieczne dla niektórych samochodów. A nawet dla niektórych nowszych samochodów. Krótko mówiąc, podobnie jak w przypadku XTL, nie będzie można stosować B10 w każdym samochodzie.

Ponieważ zaczęli to Niemcy, na razie wiadomo, że oba diesle będą przeznaczone głównie dla niemieckich marek i samochodów z sąsiednich krajów. Oto one w ładnej kolejności alfabetycznej: Audi, BMW, Citroen, Cupra, Dacia, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Toyota, Volkswagen i Volvo. Są to więc raczej samochody rodzinne, a nie brutalne samochody sportowe. Oczywiście nie tylko marka ma znaczenie, ale także model.

ADAC pracuje obecnie nad pełną listą modeli, do których kierowcy będą mogli bez obaw tankować oba diesle.

Jeśli chciałbyś wybrać się na wycieczkę do Niemiec tej wiosny i wypróbować jedno z tych paliw, najrozsądniejszym rozwiązaniem na razie jest skontaktowanie się z producentem samochodu.

Podsumowując, wymyśliłem mądrość dnia, a może nawet roku: Dopóki wynalezione zostaną nowe paliwa, nie musimy martwić się o zakaz stosowania silników spalinowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj