Alternator jest integralną częścią każdego samochodu i odgrywa kluczową rolę w ładowaniu akumulatora i dostarczaniu energii elektrycznej do różnych podzespołów elektrycznych pojazdu. Zdarza się jednak, że po pewnym czasie alternator gaśnie. W tym artykule przyjrzymy się więc, jak każdy może łatwo rozpoznać niesprawny alternator i czy warto go naprawiać.
Alternator to generator elektryczny, który przekształca energię mechaniczną otrzymywaną z silnika w energię elektryczną. Energia ta jest następnie wykorzystywana do ładowania akumulatora i zasilania komponentów elektrycznych w pojeździe, takich jak światła, klimatyzacja, a nawet radio. Alternator jest zatem niezbędną częścią każdego pojazdu, bez której kierowca nie mógłby sobie nawet wyobrazić swojego samochodu.
- Skąd mam wiedzieć, czy alternator nie ładuje?
- Jak zmierzyć napięcie alternatora bez jego demontażu?
- Jak zmierzyć napięcie zdemontowanego alternatora?
- Przyczyny uszkodzonego alternatora
- Jak wymienić alternator?
- Przegląd alternatora. Czy to się w ogóle opłaca?
- Cena wymiany, nowych części i regeneracji
- Uszkodzony regulator alternatora
- Podsumowanie
- Często zadawane pytania i odpowiedzi
Skąd mam wiedzieć, czy alternator nie ładuje?
Istnieje kilka sposobów na stwierdzenie, czy w pojeździe występuje problem z alternatorem. Omówimy teraz każdą z tych opcji:
- Kontrolka ładowania świeci się. Jeśli kontrolka ładowania na desce rozdzielczej świeci się, może to być jedna z możliwych oznak problemu z alternatorem.
- Problemy z podzespołami elektrycznymi. Problemy z podzespołami elektrycznymi, takimi jak światła, mogą być również spowodowane niewystarczającym ładowaniem alternatora.
- Odgłosy alternatora: Jeśli słyszysz nietypowe odgłosy, takie jak piszczenie lub gwizdanie, może to również wskazywać na problem z alternatorem.
- Problemy z rozruchem: alternator jest również odpowiedzialny za dostarczanie mocy potrzebnej do uruchomienia silnika. Jeśli alternator jest w złym stanie, może to skutkować trudnościami z uruchomieniem pojazdu.
Jak zmierzyć napięcie alternatora bez jego demontażu?
Pomiar napięcia alternatora wymaga użycia multimetru. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się to skomplikowane, jest wręcz przeciwnie. Wystarczy postępować zgodnie z podstawowymi krokami, które również omówimy w tym artykule. Będziemy postępować tak samo, jak w przypadku pomiaru napięcia samego akumulatora samochodowego.
Za pomocą multimetru zmierzymy napięcie akumulatora samochodu przy wyłączonym silniku, gdzie odczyt akumulatora powinien wynosić około 12,5 V z dokładnością do dwóch dziesiątych wolta.
Następnie wykonujemy ten sam pomiar przy pracującym silniku, ale zalecam wyłączenie wszystkich urządzeń, w tym świateł, aby uzyskać jak najdokładniejsze odczyty. Powinniśmy teraz zobaczyć napięcie między 13,8 V a 14,5 V. Jeśli odczyty nie wzrosną, oczywiste jest, że alternator nie spełnia swojej funkcji ładowania. Uszkodzony alternator może również przeładować nasz akumulator, co również jest złe i w ten sposób zniszczy nasz akumulator. Zakresy napięcia mogą się różnić, powinniśmy zawsze postępować zgodnie z instrukcją warsztatową lub książką pojazdu, aby uzyskać porównywalne odczyty.
Test obciążeniowy
Tutaj postępujemy zgodnie z tą samą procedurą, co w poprzednim teście z włączonym silnikiem, tylko teraz włączamy wszystkie urządzenia samochodu, zarówno multimedia, jak i klimatyzację, światła, ogrzewanie siedzeń itp. Teraz napięcie powinno nieco spaść, ale nie poniżej 13,8V, tutaj ponownie zalecam sprawdzenie parametrów w instrukcji samochodu.
Multimetr powinien pokazywać napięcie około 13,5 do 14,5V. Jeśli pokazuje niższą wartość, może to wskazywać na problem z alternatorem, który można następnie rozwiązać samodzielnie lub u specjalisty.
Jak zmierzyć napięcie zdemontowanego alternatora?
Do przetestowania alternatora potrzebny jest multimetr.
Test alternatora poza pojazdem
Teraz ponownie użyjemy multimetru, aby zmierzyć następujące wartości. Konieczne jest zrozumienie komponentów alternatora, aby móc uzyskać te wartości, więc ta metoda pomiaru jest bardziej skomplikowana i wymaga pewnej wiedzy.
Demontaż alternatora
Najpierw należy zdemontować wolne koło alternatora, co często wymaga użycia specjalnego klucza. Następnie należy zdjąć pokrywę wraz ze szczotkami węglowymi. Teraz uzyskujemy dostęp do węgli. Sprawdzimy ich długość i to, czy wracają na swoje miejsce. Ta część może być wymieniona dość tanio i dobrze. Ostatnią częścią, którą demontujemy jest stojan i wirnik, w tym momencie uzyskujemy dostęp do uzwojeń.
Uzwojenia wirnika
Rezystancja uzwojenia powinna wykazywać wartości w zakresie 2,4-5,1 Ohm. Brak pomiaru rezystancji w tym miejscu wskazuje na uszkodzone uzwojenie. Ponadto rezystancja do 2,3 Ohm wskazuje na zwarcie między pętlami uzwojenia. Wartość przekraczająca 5,1 Ohm wskazuje, że uzwojenie nie jest zabezpieczone.
Pomiar uzwojenia
Teraz możemy stale mierzyć uzwojenie, aby sprawdzić, czy nie ma zwarć lub uszkodzeń.
Rezystancja prostownika
Następnie powinniśmy zmierzyć rezystancję prostownika. Rezystancja ta różni się w zależności od producenta, więc aby uzyskać prawidłową wartość, musimy znać wartość referencyjną producenta.
Po tych testach możemy z powodzeniem stwierdzić, która część naszego alternatora jest uszkodzona. Należy pamiętać, że znalezienie tych wartości i ich wymiana wymaga pewnego doświadczenia elektrycznego, więc naprawa alternatora nie jest dla każdego.
Przyczyny uszkodzonego alternatora
Jakie są najczęstsze przyczyny wadliwego alternatora?
- Zużyte szczotki węglowe,
- zużyty pasek napędowy alternatora,
- zablokowane łożyska,
- spalone diody alternatora,
- zwarcie w uzwojeniu wirnika lub stojana,
- awaria przekaźnika regulatora.
Jak wymienić alternator?
Wymiana alternatora może być skomplikowanym zadaniem i wymaga znajomości komory silnika oraz układu elektrycznego pojazdu. Zaleca się, aby każdy kierowca skontaktował się ze swoim ulubionym profesjonalnym centrum serwisowym w celu uzyskania pomocy przy wymianie alternatora.
Jeśli zdecydujesz się na samodzielną wymianę alternatora, w tym artykule przedstawimy ogólną procedurę, jak to zrobić.
- Odłącz akumulator. Zacznij od odłączenia dodatniego, a następnie ujemnego bieguna akumulatora.
- Usuń wszystkie elementy, które utrudniają dostęp do alternatora, w tym paski i elementy montażowe.
- Wymontuj stary alternator. Odłącz przewody elektryczne od alternatora i wyjmij go z komory silnika.
- Zamontuj nowy alternator.
- Umieść wszystkie zdemontowane części i inne komponenty z powrotem w komorze silnika.
- Na koniec podłącz dodatni i ujemny biegun akumulatora i gotowe. Nowy alternator jest na swoim miejscu, a samochód może znów działać jak w zegarku.
Przegląd alternatora. Czy to się w ogóle opłaca?
W czasach wysokiej inflacji każdy kierowca rozważa opcje przywrócenia alternatora do działania tak tanio, jak to tylko możliwe. W niektórych sytuacjach regeneracja alternatora może być bardziej opłacalna niż zakup nowej części.
Remont obejmuje zwykle wymianę zużytych podzespołów, takich jak stojan lub regulator. Jest to wskazane, jeśli rdzeń alternatora jest nadal w dobrym stanie. Regeneracja może być tańszą opcją niż zakup nowego alternatora, ale zależy to od kosztów części i robocizny.
Jednakże, jako kierowca i właściciel samochodu, jeśli podejmiesz się samodzielnej regeneracji alternatora, możesz również zaoszczędzić znaczną kwotę pieniędzy.
Cena wymiany, nowych części i regeneracji
Koszt wymiany alternatora, nowej części lub regeneracji zależy od marki pojazdu, modelu i miejsca, w którym wykonywane są prace.
Ceny alternatorów są bardzo zróżnicowane. Nowy alternator do popularnego samochodu kosztuje od 300 do 800 zł. W przypadku samochodów wyposażonych w system start-stop cena może wahać się od 2000 do 3000 zł. Alternatywą dla zakupu nowego alternatora jest profesjonalna regeneracja urządzenia.
Zalecamy wymianę nowego alternatora w tym samym czasie, co paska klinowego i regulatora. Cena za robociznę będzie zależała od tego, kto będzie ją wykonywał, można liczyć na szacowany czas około 2-4 godzin.
Regeneracja może być bardziej opłacalna, ale zawsze zależy to od zakresu naprawy. Cena wymiany lub regeneracji alternatora będzie również zależeć od ceny, lokalizacji i konkretnego warsztatu, który wybierzesz. Należy jednak doliczyć koszt demontażu i ponownego montażu w pojeździe.