Alfa Romeo 33 Stradale the First (1967) – wyprodukowano tylko 18 egzemplarzy

0
20
Alfa Romeo 33 Stradale

1967 lub 2023

Jak już pewnie zdążyliście się zorientować, kilka miesięcy temu Alfa Romeo zaprezentowała nowy samochód noszący nazwę Alfa Romeo 33 Stradale, o którym internet wciąż jest pełen. Myślę więc, że nadszedł czas, aby dowiedzieć się co nieco o starszej wersji, na której bazuje nowa.

Jest to Alfa z 1967 roku o tej samej nazwie. W ciągu 16 miesięcy produkcji powstało tylko 18 egzemplarzy. Podobno dlatego, że wszystkie były wykonywane ręcznie.

Do dziś zachowało się około 11 egzemplarzy. Jest to tylko twierdzenie, a nie dowód, ale dość łatwo to obliczyć. Jeden egzemplarz znajduje się w muzeum Alfy Romeo, a pozostałe 6 zostało rozdanych.

To również sprawia, że ten rocznik jest tak rzadki i obecnie nie ma żadnego na sprzedaż ani za kaucją.

Alfa Romeo 33 Stradale
By Brian Snelson from Hockley, Essex, England – 1967 Alfa Romeo Tipo 33 Stradale Prototipo, CC BY 2.0

Czym jest i co sprawia, że jest tak ceniony

To dwuosobowe coupe ma napęd na tylne koła i silnik o pojemności dwóch litrów V8 umieszczony pośrodku samochodu. Dla tego samochodu Alfa Romeo w końcu stworzyła swoją pierwszą sześciobiegową skrzynię biegów.

Ponieważ już wtedy zwyczajem było, że poszczególne egzemplarze tego samego modelu różniły się od siebie, Alfa również musiała być „cool”. Oznaczało to: jeden egzemplarz, jeden oryginał. Projektanci zmienili więc wiele rzeczy. Od części użytych w nadwoziu, przez liczbę wycieraczek, po liczbę świateł w reflektorach.

Ówczesne prawo nie zezwalało na tak niskie reflektory, więc liczba świateł musiała zostać zmniejszona z dwóch do jednego.

Ważne informacje

Moc tej Alfy nie jest już tak rzadko spotykana w dzisiejszych czasach, jednak jest to 230 KM i 206 Nm momentu obrotowego. Ale jak wspomniałem, to tylko dwulitrówka, więc nie jest to aż taka bieda, prawda?

33 Stradale ważyło zaledwie 700 kg, co oznaczało, że mogło rozpędzić się od zera do 60 w mniej niż sześć sekund. Przy ośmiu tysiącach ośmiuset obrotach na minutę mogło wtedy przekroczyć 260 km/h. Dzięki tym liczbom stał się najszybszym samochodem, jakim można było wówczas jeździć po drogach publicznych. Stąd też wzięła się jego nazwa. „Stradale” to po włosku „jazda po drodze”.

Pochodzenie vs. ówczesnych warunkach

Ta Alfa pochodzi od Tipo 33, który był zasadniczo wyścigową wersją Stradale. Reprezentowała Alfę Romeo w latach 60. i 70. w wielu wyścigach torowych. Szefowie chcieli zaoferować takie wrażenia z jazdy również „zwykłym” kierowcom, więc projektanci zabrali się do pracy w 1967 roku. „Zwykły” jest w cudzysłowie, ponieważ człowieka z klasy średniej po prostu nie było stać na taki samochód. Kosztował 9 750 000 lirów, co czyniło go najdroższym samochodem od kilku lat. Cóż, spróbuj sobie wyobrazić przeciętnego obywatela Włoch, który chciałby zaoszczędzić na taki samochód, gdy średnia pensja wynosiła około 150 000 lirów rocznie.

I właśnie dlatego wyprodukowano tylko 18 egzemplarzy. Nie było zbyt wielu miłośników samochodów z takimi pieniędzmi.

Jednym z wielu powodów wysokiej ceny jest zastosowanie lekkich materiałów. Inżynierowie Alfy Romeo wykorzystali aluminium do produkcji nadwozia (do tej pory używali stali), a koła zostały wykonane ze stopu magnezu. Jednocześnie na wszystkich kołach zamontowano hamulce tarczowe. Drzwi otwierane ukośnie do góry również nie należą do tanich rozwiązań, a o cenie drzwi motylkowych i giętej szybie sięgającej dachu samochodu nie musimy chyba nawet wspominać.

Alfa Romeo 33 Stradale
By Yanko Malinov – Own work, CC BY-SA 4.0

Więcej liczb

Wymiary tego supersamochodu są również dość interesujące. Miał niecałe 4 m długości i 1,7 m szerokości. Jego wysokość wynosiła zaledwie 99 cm. Miał więc bardzo niski, wręcz niebezpieczny prześwit.

Podsumowanie

Omówmy teraz pierwsze pytanie. Czy cena jest porównywalna do jakości i piękna?

Trzeba przyznać, że niezależnie od tego, czy jest się miłośnikiem Alfy Romeo, czy też nie, ten samochód po prostu musi się podobać. Tak czy inaczej, można znaleźć auta o kilka milionów tańsze, które będą niemal porównywalne z elementami tej Alfy. Zarówno pod względem osiągów, jak i wyglądu.

Nie ma wątpliwości, że ta Alfa była nie tylko jednym z najlepiej wyglądających samochodów późnych lat 60-tych i wczesnych 70-tych, ale nawet dziś, gdybyś przejeżdżał obok niej, prawdopodobnie opadłby Ci podbródek. Ktokolwiek w niej siedział, musiał być piratem drogowym. W czasach, gdy na autostradach nie było ograniczeń prędkości. Może w następnym życiu!

Źródło: miniaturki zdjęcia: By edvvc – Flickr: 1968 Alfa Romeo Tipo 33 Stradale, CC BY 2.0

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj