Norma emisji spalin Euro 7 jest tematem szeroko dyskutowanym w całej Europie. Niedawno lżejsza wersja tej normy emisji została zatwierdzona i uzgodniona przez ministrów poszczególnych krajów Unii Europejskiej. Co wnosi ta nowa norma emisji spalin i co to dla nas oznacza?
Zagrożenie związane z normą emisji spalin Euro 7
Norma emisji spalin Euro 7 zawsze była i nadal jest źródłem obaw dla branży motoryzacyjnej, ponieważ zawsze stanowiła potencjalne zagrożenie dla interesów biznesowych producentów samochodów w połączeniu z dążeniem do przejścia na elektromobilność. W ostatecznej decyzji ministrowie UE zgodzili się na wyważony kompromis, który utrzymuje limity emisji na poziomie poprzedniej normy Euro 6.
Norma emisji 7 została ostatecznie zatwierdzona w ubiegłym roku i będzie znacznie bardziej akceptowalna , a także w znacznie łagodniejszej wersji niż pierwotnie planowano. Limity emisji zarówno dla samochodów osobowych, jak i ciężarowych nie są już tak rygorystyczne, jak pierwotnie proponowano, a także udało się uzgodnić dłuższe ramy czasowe dla wprowadzenia tego nowego standardu.
Norma Euro 6 (i jej aktualizacja, Euro 6D), która została wprowadzona w 2015 roku, obowiązuje obecnie w Unii Europejskiej. Rozporządzenie to jako pierwsze określiło dopuszczalne poziomy cząstek stałych emitowanych do atmosfery ze spalin. Norma ta spowodowała wprowadzenie tzw. filtrów cząstek stałych (DPF) jako obowiązkowego wyposażenia samochodów. Eksperci ds. środowiska twierdzą jednak, że jest ona obecnie uważana za przestarzałą i konieczna jest jej zmiana. Oczekuje się zatem, że norma Euro 7 wkrótce wejdzie w życie.
Czym jest norma emisji spalin Euro 7?
Obecnie obowiązuje norma emisji spalin Euro 6. Ta istniejąca norma nie jest wystarczająca dla przyszłości transportu i dlatego opracowano zaktualizowaną normę Euro 7.
Norma emisji spalin Euro 7, w skrócie Euro 7, to planowana nowa norma emisji spalin.
Producenci już teraz podkreślają, że są w stanie dostosować swoją produkcję do podstawowych dyrektyw ustalonych przez Unię Europejską. Zmiana ta prawdopodobnie doprowadzi jednak do wzrostu cen pojazdów na rynku. Oczekuje się, że koszt zakupu pojazdu osobowego wzrośnie o około 300-500 EUR, podczas gdy cena samochodów ciężarowych może wzrosnąć nawet o 4 000 EUR.
Oczekuje się, że nowe rozporządzenie w sprawie normy emisji Euro 7 wejdzie w życie dla samochodów osobowych w połowie 2025 r., a dla samochodów ciężarowych dwa lata później, w 2027 roku.
Norma Euro 7 koncentruje się w szczególności na bardziej rygorystycznych limitach emisji na przejechany kilometr. Norma zawiera również terminy dla producentów samochodów na przygotowanie się do wprowadzenia niezbędnych zmian.
Nowa norma emisji spalin Euro 7 koncentruje się obecnie na:
- bardziej rygorystycznych limitach emisji na przejechany kilometr.
- nowe pomiary emisji nie tylko gazów spalinowych, ale także hamulców i opon
- ramy czasowe, w których nadchodzące zmiany muszą zostać wprowadzone w życie.
Co obejmuje norma emisji spalin Euro 7?
Norma emisji Euro 7 jest związana z tematami, które są obecnie coraz częściej omawiane, takimi jak neutralność klimatyczna, Zielony Ład i Fit for 55.
Obecnie należy rozważyć różne zmiany w przyszłości. Przede wszystkim wpływ transportu na klimat zostanie znacznie zmniejszony. Dla istniejących firm samochodowych oznacza to wzrost kosztów, a także konieczność przejścia na nowy rodzaj paliwa. Obecna sytuacja nie jest zrównoważona. Obecne silniki spalinowe i wykorzystanie paliw kopalnych mają negatywny wpływ na jakość powietrza i niszczą samo powietrze.
Zatwierdzona wersja normy Euro 7 jest łagodniejsza niż pierwotnie planowano. Norma emisji Euro 7 utrzymuje limity emisji dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych na poziomie 80 miligramów azotu na kilometr (80 mg NOx/km) dla pojazdów z silnikiem Diesla i 60 miligramów (60 mg NOx/km) dla pojazdów benzynowych.
Kluczowe dyrektywy dotyczące innych ograniczeń obejmują
- Redukcja emisji tlenków azotu o 35 % dla samochodów osobowych i dostawczych – ograniczenie to dotyczy każdego silnika spalinowego.
- Redukcja emisji tlenków azotu o 56 % dla ciężarówek i autobusów, niezależnie od typu silnika spalinowego.
- 13 % redukcja emisji cząstek stałych dla samochodów osobowych i dostawczych (dotyczy również silników spalinowych).
- 39 % redukcja emisji cząstek stałych dla ciężarówek i autobusów napędzanych silnikami spalinowymi.
- W rezultacie ilość cząstek stałych pochodzących z hamulców samochodów osobowych zostanie zmniejszona o 27 %.
Powyższe liczby stanowią porównanie z obecną normą Euro 6.
Nowe przepisy i norma Euro 7 obejmą również pojazdy hybrydowe i elektryczne. Różne aspekty będą monitorowane w segmencie samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, w tym zużycie baterii i trwałość.
Należy podkreślić, że Unia Europejska planuje wprowadzenie zakazu sprzedaży pojazdów z emisją spalin od 2035 roku, co w praktyce oznacza koniec sprzedaży pojazdów z silnikiem spalinowym, oraz osiągnięcie neutralności węglowej do 2050 roku.
Kolejną zmianą jest nowy sposób pomiaru emisji. Oznacza to, że nowo przyjęte przepisy obejmują również pomiar emisji z hamulców oraz ustalenie limitów zużycia opon, co również ma wpływ na zdrowie ludzi.
Głównym celem normy emisji spalin Euro 7 jest niezbędne ograniczenie ruchu towarowego przy jednoczesnej produkcji bardziej ekologicznych samochodów. Konieczne jest również utrzymanie dostępności pojazdów dla ludności w całej Unii Europejskiej.
Rewolucyjna zmiana: wpłynie również na pomiar emisji spalin
Norma emisji spalin Euro 7 wprowadza kluczowe innowacje, które będą miały duży wpływ na branżę motoryzacyjną nawet w jej łagodniejszej wersji.
Obecnie samochody muszą przechodzić kontrolę w Stacji Kontroli Technicznej co 2 lata, a kontrola ta obejmuje również pomiar emisji. Podczas gdy wcześniejsze pomiary emisji koncentrowały się wyłącznie na spalinach, nowa norma emisji spalin Euro 7 nakazuje obecnie rozszerzenie tego procesu. Teraz mierz one będą nie tylko emisje spalin, ale także emisje z hamulców i opon . Ta innowacja jest niezbędna, ponieważ pył hamulcowy i mikrodrobiny plastiku uwalniane z opon mogą mieć negatywny wpływ nie tylko na zdrowie ludzi, ale także na środowisko.
Pomiar emisji z hamulcówi opon nie będzie ograniczony do pojazdów z silnikami spalinowymi, ale będzie miał również zastosowanie do pojazdów elektrycznych.
Często zadawane pytania i odpowiedzi
Norma emisji spalin Euro 7 była źródłem obaw dla przemysłu motoryzacyjnego i opinii publicznej. Ostatecznie norma emisji Euro 7 została zatwierdzona, ale w łagodniejszej wersji niż pierwotnie planowano.
Norma Euro 7 koncentruje się głównie na bardziej rygorystycznych limitach emisji na przejechany kilometr. Norma obejmuje również limity czasowe, w ramach których producenci samochodów muszą przygotować się do wprowadzenia niezbędnych zmian. Kolejną nowością jest nowy sposób pomiaru emisji. Emisje będą teraz musiały być mierzone nie tylko na podstawie spalin, ale także hamulców i opon.
Nowa norma Euro 7 jest planowana na rok 2025, ale dokładna data jest nadal przedmiotem dyskusji. Terminy wejścia w życie normy zostały na razie przesunięte. Po wprowadzeniu nowej normy emisji Euro 7 producenci samochodów będą mieli 3,5 roku na dostosowanie się do różnych zmian. Z kolei w przypadku samochodów ciężarowych termin na dostosowanie wyniesie do 5 lat. Okres ten zostanie wykorzystany na wprowadzenie niezbędnych zmian i dostosowań oraz dostosowanie się do nowych wymogów.