Jak działa tempomat adaptacyjny? Jakie są jego zalety i wady?

0
74
Jak działa tempomat adaptacyjny

Wiele nowoczesnych pojazdów jest wyposażonych w adaptacyjny tempomat. Jakie są zalety i wady tego systemu? Dowiedz się, czym właściwie jest tempomat adaptacyjny i jak działa.

Stary system CC, front adaptacyjnego tempomatu

CC, czyli Cruise Control, to nazwa nadana konwencjonalnemu tempomatowi. Nie jest on nowy, jest używany od ponad 60 lat. Tempomat adaptacyjny jest jego nowszym udoskonaleniem.

Klasyczny tempomat został zaprojektowany, aby ułatwić kierowcom jazdę na długich dystansach. Utrzymywał on ustaloną prędkość, niezależnie od tego, czy samochód jechał po płaskim, wspinał się czy zjeżdżał, przy minimalnym udziale kierowcy.

Brzmi to jak idylla, ale w praktyce system nie okazał się zbyt skuteczny. Zwłaszcza, że i tak trzeba było dobrze się pilnować i w razie potrzeby samemu hamować. Na przykład, jeśli samochód przed tobą nagle się zatrzymał, zwolnił itp.

Adaptacyjny tempomat jest ulepszony i bardziej wydajny

Konwencjonalny tempomat nie był w stanie poradzić sobie z tym problemem. Jednak jego następca,tempomat adaptacyjny, może już radzić sobie z takimi sytuacjami. Łączy się on z układem hamulcowym i jest wyposażony w kamery lub laser do oceny tego, co dzieje się na drodze.

Nie tylko utrzymuje zadaną prędkość. Ale także stale monitoruje drogę i ma oko na to, co jest przed nami. W przypadku nagłego zdarzenia może zareagować i spowolnić samochód bez Twojej interwencji lub całkowicie zahamować. Poinformuje Cię również, jeśli jesteś zbyt blisko pojazdu przed Tobą, zapalając światło w samochodzie.

tempomat-adaptacyjny-1

Zalety i wady tempomatu adaptacyjnego

Największą zaletą tempomatu adaptacyjnego jest zwiększone bezpieczeństwo. Może on skutecznie dostosować się do aktualnej sytuacji na drodze i w razie potrzeby wyhamować samochód. Inne zalety i wady zależą od technologii używanej do pomiaru odległości pojazdu i monitorowania sytuacji na drodze. Producenci stosują następujące urządzenia:

  • radar
  • lidar
  • czujnik laserowy
  • kamera stereo

Poniżej przyjrzymy się ich mocnym i słabym stronom, które wpływają również na niezawodność samego tempomatu adaptacyjnego.

Radar

Radar wykorzystuje fale radiowe do monitorowania odległości innych pojazdów od samochodu. Odbija fale z powrotem do urządzenia i ocenia sytuację na podstawie odpowiedzi.

Główną słabością radaru jest to, że nie wykrywa on tkanek miękkich, a jedynie twarde obiekty. Nie reaguje więc na pieszych lub zwierzęta. Kolejnym problemem jest lokalizacja radaru, która sprawia, że jest on podatny na zniszczenie. Wiąże się to z wyższym ubezpieczeniem od kolizji, które trzeba zapłacić z powodu tego urządzenia. Jednocześnie sam w sobie jest dość drogi.

Lidar

Lidar monitoruje drogę za pomocą diody laserowej. Emituje światło i reaguje na odblaskowe powierzchnie pojazdów znajdujących się przed tobą (odblaskowe tablice rejestra cyjne itp.). Pomiar ma duży zasięg i skupia się na większej odległości w porównaniu do radaru. Nie przeszkadza mu zła pogoda (zwłaszcza silny wiatr) i nie emituje smogu elektrycznego do otoczenia.

Niestety nie jest w stanie dobrze ocenić prędkości innych samochodów. Ponadto potrzebuje innego czujnika, sam sobie nie poradzi. Najczęściej jest to kamera wideo.

Czujnik laserowy

Niektóre modele Skody i Volkswagena wykorzystują czujniki laserowe do monitorowania jezdni. Działają one jednak tylko przy niższych prędkościach. I mają zasięg tylko 10 metrów. Są więc bezużyteczne w przypadku tempomatu adaptacyjnego.

Kamera stereo

W praktyce połączenie dwóch kamer stereo okazało się dokładniejsze niż radar lub lidar. Można je spotkać w samochodach marki Subaru. Nie tylko wykrywają obiekty znajdujące się przed nimi. Ale nawet rozpoznają, czym one są.

Uwaga na złą pogodę, stanowi ona problem dla systemu kamer. Inne potencjalne wady? Kamery stereo mają własne wymagania dotyczące oprogramowania. W końcu materiał filmowy musi zostać jakoś przetworzony. No i jest jeszcze kwestia ceny. W tym przypadku jest ona dość wysoka.

Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi

Jak działał klasyczny tempomat?

CC lub Cruise Control to nazwa klasycznego tempomatu. Nie jest on nowy, jest używany od ponad 60 lat. Tempomat adaptacyjny jest nowszym udoskonaleniem. Klasyczny tempomat został stworzony, aby ułatwić kierowcom jazdę na długich dystansach. Utrzymywał on ustaloną prędkość, niezależnie od tego, czy samochód jechał po płaskim terenie, wspinał się czy zjeżdżał, przy minimalnym udziale kierowcy.

Jak działał klasyczny tempomat?

CC lub Cruise Control to nazwa klasycznego tempomatu. Nie jest on nowy, jest używany od ponad 60 lat. Tempomat adaptacyjny jest nowszym udoskonaleniem. Klasyczny tempomat został stworzony, aby ułatwić kierowcom jazdę na długich dystansach. Utrzymywał on ustaloną prędkość, niezależnie od tego, czy samochód jechał po płaskim terenie, wspinał się czy zjeżdżał, przy minimalnym udziale kierowcy.

Czym jest tempomat adaptacyjny?

Tempomat adaptacyjny może już jednak radzić sobie w takich sytuacjach. Łączy się on z układem hamulcowym i jest wyposażony w kamery lub lasery, które oceniają to, co dzieje się na drodze. Nie tylko utrzymuje ustaloną prędkość. Ale także stale monitoruje drogę i ma oko na to, co jest przed nami. W przypadku nagłego zdarzenia może zareagować i spowolnić samochód bez Twojej interwencji lub całkowicie zahamować.

Jakie są zalety adaptacyjnego tempomatu automatycznego?

Największą zaletą adaptacyjnego tempomatu jest zwiększone bezpieczeństwo. Potrafi on skutecznie dostosować się do aktualnej sytuacji na drodze i w razie potrzeby wyhamować samochód. Inne zalety i wady zależą od technologii wykorzystywanej do pomiaru odległości pojazdu i monitorowania sytuacji na drodze. Producenci stosują następujące urządzenia: radar, lidar, czujnik laserowy, kamera stereo

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj