Tempomat został opatentowany w 1945 roku przez Amerykanina R. R. Teetora. Pierwszym samochodem z tempomatem był Chrysler Imperial, zbudowany w 1958 roku. Kiedyś był to element luksusowy, dziś tempomaty są znacznie częściej spotykane. Są one jednak nadal opcjonalnym dodatkiem. Pierwszy adaptacyjny tempomat pojawił się w Mitsubishi Diamante z 1995 roku.
Klasyczny tempomat został zaprojektowany, aby ułatwić kierowcom jazdę na długich dystansach . Utrzymywał on ustaloną prędkość, niezależnie od tego, czy samochód jechał po płaskim, wspinał się czy zjeżdżał, przy minimalnym udziale kierowcy.
Brzmi to jak idylla, ale w praktyce system nie okazał się zbyt skuteczny . Zwłaszcza, że i tak trzeba było dobrze się pilnować i w razie potrzeby samemu hamować. Na przykład, jeśli samochód przed tobą nagle się zatrzymał, zwolnił itp.
Adaptacyjny tempomat jest ulepszony i bardziej wydajny
Konwencjonalny tempomat nie był w stanie poradzić sobie z tym problemem. Jednak jego następca,tempomat adaptacyjny, może już radzić sobie z takimi sytuacjami. Łączy się on z układem hamulcowym i jest wyposażony w kamery lub laser do oceny tego, co dzieje się na drodze.
Nie tylko utrzymuje zadaną prędkość . Ale także stale monitoruje drogę i ma oko na to, co jest przed nami. W przypadku nagłego zdarzenia może zareagować i spowolnić samochód bez Twojej interwencji lub całkowicie zahamować . Poinformuje Cię również, jeśli jesteś zbyt blisko pojazdu przed Tobą, zapalając światło w samochodzie .
Zalety i wady tempomatu adaptacyjnego
Największą zaletą tempomatu adaptacyjnego jest zwiększone bezpieczeństwo . Może on skutecznie dostosować się do aktualnej sytuacji na drodze i w razie potrzeby wyhamować samochód. Inne zalety i wady zależą od technologii używanej do pomiaru odległości pojazdu i monitorowania sytuacji na drodze. Producenci stosują następujące urządzenia:
radar
lidar
czujnik laserowy
kamera stereo
Poniżej przyjrzymy się ich mocnym i słabym stronom, które wpływają również na niezawodność samego tempomatu adaptacyjnego.
Radar
Zalety: Działa przy dużych prędkościach
Wady: Może wykrywać tylko twarde obiekty, a nie pieszych i zwierzęta Podatność jednostki radaru na uszkodzenia Wyższy koszt ubezpieczenia wypadkowego Cena
Radar wykorzystuje fale radiowe do monitorowania odległości innych pojazdów od samochodu. Odbija fale z powrotem do urządzenia i ocenia sytuację na podstawie odpowiedzi.
Główną słabością radaru jest to, że nie wykrywa on tkanek miękkich, a jedynie twarde obiekty. Nie reaguje więc na pieszych lub zwierzęta . Kolejnym problemem jest lokalizacja radaru, która sprawia, że jest on podatny na zniszczenie. Wiąże się to z wyższym ubezpieczeniem od kolizji, które trzeba zapłacić z powodu tego urządzenia. Jednocześnie sam w sobie jest dość drogi.
Lidar
Zalety: Większy zakres pomiarowy Radzi sobie w złych warunkach pogodowych Brak smogu elektrycznego
Wady: Wymaga podłączenia do innego czujnika Pomiar prędkości nie jest tak dokładny
Lidar monitoruje drogę za pomocą diody laserowej . Emituje światło i reaguje na odblaskowe powierzchnie pojazdów znajdujących się przed tobą (odblaskowe tablice rejestra cyjne itp.). Pomiar ma duży zasięg i skupia się na większej odległości w porównaniu do radaru. Nie przeszkadza mu zła pogoda (zwłaszcza silny wiatr) i nie emituje smogu elektrycznego do otoczenia.
Niestety nie jest w stanie dobrze ocenić prędkości innych samochodów. Ponadto potrzebuje innego czujnika, sam sobie nie poradzi. Najczęściej jest to kamera wideo.
Czujnik laserowy
Zalety: Tanie rozwiązanie Dokładny
Wady: Aktywny zasięg tylko 10 m Nadaje się tylko do miasta (niższa prędkość)
Niektóre modele Skody i Volkswagena wykorzystują czujniki laserowe do monitorowania jezdni. Działają one jednak tylko przy niższych prędkościach. I mają zasięg tylko 10 metrów. Są więc bezużyteczne w przypadku tempomatu adaptacyjnego.
Kamera stereo
Zalety: Dwie kamery są dokładniejsze niż lidar i radar Wykrywa obiekty znajdujące się przed Tobą
Wady: Mniej niezawodne przy złej pogodzie Wysokie wymagania dotyczące oprogramowania – nagranie musi zostać przetworzone Cena
W praktyce połączenie dwóch kamer stereo okazało się dokładniejsze niż radar lub lidar. Można je spotkać w samochodach marki Subaru . Nie tylko wykrywają obiekty znajdujące się przed nimi. Ale nawet rozpoznają, czym one są.
Uwaga na złą pogodę, stanowi ona problem dla systemu kamer. Inne potencjalne wady? Kamery stereo mają własne wymagania dotyczące oprogramowania. W końcu materiał filmowy musi zostać jakoś przetworzony. No i jest jeszcze kwestia ceny. W tym przypadku jest ona dość wysoka.
Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi
Jak działał klasyczny tempomat? CC lub Cruise Control to nazwa klasycznego tempomatu. Nie jest on nowy, jest używany od ponad 60 lat. Tempomat adaptacyjny jest nowszym udoskonaleniem. Klasyczny tempomat został stworzony, aby ułatwić kierowcom jazdę na długich dystansach. Utrzymywał on ustaloną prędkość, niezależnie od tego, czy samochód jechał po płaskim terenie, wspinał się czy zjeżdżał, przy minimalnym udziale kierowcy.
Jak działał klasyczny tempomat? CC lub Cruise Control to nazwa klasycznego tempomatu. Nie jest on nowy, jest używany od ponad 60 lat. Tempomat adaptacyjny jest nowszym udoskonaleniem. Klasyczny tempomat został stworzony, aby ułatwić kierowcom jazdę na długich dystansach. Utrzymywał on ustaloną prędkość, niezależnie od tego, czy samochód jechał po płaskim terenie, wspinał się czy zjeżdżał, przy minimalnym udziale kierowcy.
Czym jest tempomat adaptacyjny? Tempomat adaptacyjny może już jednak radzić sobie w takich sytuacjach. Łączy się on z układem hamulcowym i jest wyposażony w kamery lub lasery, które oceniają to, co dzieje się na drodze. Nie tylko utrzymuje ustaloną prędkość. Ale także stale monitoruje drogę i ma oko na to, co jest przed nami. W przypadku nagłego zdarzenia może zareagować i spowolnić samochód bez Twojej interwencji lub całkowicie zahamować.
Jakie są zalety adaptacyjnego tempomatu automatycznego? Największą zaletą adaptacyjnego tempomatu jest zwiększone bezpieczeństwo . Potrafi on skutecznie dostosować się do aktualnej sytuacji na drodze i w razie potrzeby wyhamować samochód. Inne zalety i wady zależą od technologii wykorzystywanej do pomiaru odległości pojazdu i monitorowania sytuacji na drodze. Producenci stosują następujące urządzenia: radar, lidar, czujnik laserowy, kamera stereo