Dziś zanurzymy się w korporacyjnych wodach, gdzie większość pojazdów 4×4 firmy korzysta ze wspomnianego systemu napędu na wszystkie koła Haldex. Czy Haldex jest dobry czy zły?
System Haldex to tak zwany system napędu 4 × 4 z opcją tylnej osi, gdzie główną osią napędową jest zwykle oś przednia. Haldex przeszedł długą drogę i o najnowszych generacjach można powiedzieć, że są inteligentne i naprawdę intuicyjne. Częścią tego napędu jest tak zwane sprzęgło międzyosiowe. Cały układ działa z pomocą pompy hydraulicznej i zaworu nadmiarowego, wspomaganych elektroniką. Oczywiście jest też przegub uniwersalny łączący przednią i tylną oś. Nazwa całego systemu pochodzi od szwedzkiego sprzęgła międzyosiowego Haldex.
Mówi się, że głównym elementem jest sprzęgło międzyosiowe, które może przełączać się w oparciu o informacje z drogi, koła, jeśli wolisz. Podczas poślizgu istnieje możliwość włączenia sprzęgła międzyosiowego i włączenia tylnej osi. W normalnych warunkach (gdy wszystkie koła obracają się z tą samą prędkością) sprzęgło międzyosiowe jest wyłączone (choć nie całkowicie, zawsze część mocy trafia również na tylne koła, ale tylko około 10% i to również w odniesieniu do generacji Haldex) i przede wszystkim samochód działa jak każdy klasyczny samochód z napędem na przednie koła.
Jak to wszystko działa?
Jak wspomniano powyżej, Haldex działa głównie na zasadzie hydraulicznej. Ze względu na fakt, że istniało kilka generacji Haldexa, w których zmieniała się wydajność i początek reakcji, wszystkie generacje działają podobnie. Powiemy więcej, gdy opiszemy poszczególne generacje. Podsumowując. Haldex łączy się na podstawie informacji otrzymanych z systemu ABS/ESP przedniego koła. Na podstawie tego sygnału jednostka sterująca wysyła informacje do jednostki Haldex, która wykorzystuje pompę hydrauliczną do zwiększenia nacisku na tarcze sprzęgła międzyosiowego, które następnie włącza tylną oś. Nacisk na tarczę sprzęgła pośredniego jest tym większy, im większy poślizg występuje na przednich kołach, gdzie można przenieść do 100% mocy, tutaj również przeniesienie mocy zależy od generacji Haldex, gdzie w pierwszej generacji możliwe było tylko 50%. Oczywiście, w miarę jak elektronika samochodu staje się coraz bardziej wyrafinowana, do gry wchodzą inne systemy elektroniczne samochodu.
Kwota 30 000 zł to w większości przypadków najczęstszy budżet na zakup używanego samochodu. Rynek samochodów używanych jest tutaj dość szeroki, ale który wybrać?
Małe...