Haldex, czyli jak działa napęd na cztery koła w Grupie

0
15
haldex

Dziś zanurzymy się w korporacyjnych wodach, gdzie większość pojazdów 4×4 firmy korzysta ze wspomnianego systemu napędu na wszystkie koła Haldex. Czy Haldex jest dobry czy zły?

Co to jest Haldex

System Haldex to tak zwany system napędu 4 × 4 z opcją tylnej osi, gdzie główną osią napędową jest zwykle oś przednia. Haldex przeszedł długą drogę i o najnowszych generacjach można powiedzieć, że są inteligentne i naprawdę intuicyjne. Częścią tego napędu jest tak zwane sprzęgło międzyosiowe. Cały układ działa z pomocą pompy hydraulicznej i zaworu nadmiarowego, wspomaganych elektroniką. Oczywiście jest też przegub uniwersalny łączący przednią i tylną oś. Nazwa całego systemu pochodzi od szwedzkiego sprzęgła międzyosiowego Haldex.

Mówi się, że głównym elementem jest sprzęgło międzyosiowe, które może przełączać się w oparciu o informacje z drogi, koła, jeśli wolisz. Podczas poślizgu istnieje możliwość włączenia sprzęgła międzyosiowego i włączenia tylnej osi. W normalnych warunkach (gdy wszystkie koła obracają się z tą samą prędkością) sprzęgło międzyosiowe jest wyłączone (choć nie całkowicie, zawsze część mocy trafia również na tylne koła, ale tylko około 10% i to również w odniesieniu do generacji Haldex) i przede wszystkim samochód działa jak każdy klasyczny samochód z napędem na przednie koła.

Jak to wszystko działa?

Jak wspomniano powyżej, Haldex działa głównie na zasadzie hydraulicznej. Ze względu na fakt, że istniało kilka generacji Haldexa, w których zmieniała się wydajność i początek reakcji, wszystkie generacje działają podobnie. Powiemy więcej, gdy opiszemy poszczególne generacje. Podsumowując. Haldex łączy się na podstawie informacji otrzymanych z systemu ABS/ESP przedniego koła. Na podstawie tego sygnału jednostka sterująca wysyła informacje do jednostki Haldex, która wykorzystuje pompę hydrauliczną do zwiększenia nacisku na tarcze sprzęgła międzyosiowego, które następnie włącza tylną oś. Nacisk na tarczę sprzęgła pośredniego jest tym większy, im większy poślizg występuje na przednich kołach, gdzie można przenieść do 100% mocy, tutaj również przeniesienie mocy zależy od generacji Haldex, gdzie w pierwszej generacji możliwe było tylko 50%. Oczywiście, w miarę jak elektronika samochodu staje się coraz bardziej wyrafinowana, do gry wchodzą inne systemy elektroniczne samochodu.

Jak minął czas?

Haldex ewoluował i świat widział 1, 2, 3, 4, 5 generacji tego napędu. Z każdą generacją pojawiały się innowacje i można powiedzieć, że więcej elektroniki i płynności.

Haldex 1. generacji

System ten znany jest przede wszystkim ze Skody Octavii 1 generacji. Jest to stosunkowo prosty i bardzo niezawodny system. Niestety jego załączenia z pewnością nie można lekceważyć, gdyż jego uruchomieniu niemal zawsze towarzyszyło odczuwalne szarpnięcie. Jest to przede wszystkim tak zwany pasywny system 4×4, który reaguje tylko wtedy, gdy pojawia się sytuacja i nie angażuje się aktywnie w jej zapobieganie. W normalnych warunkach 90% mocy trafiało na przednią oś, a 10% na tylną.

W przypadku poślizgu moc mogła zostać podzielona 50:50 między osiami. W rzeczywistości jego metoda działania, którą przedstawiliśmy powyżej, działa na podstawie informacji otrzymanych z ABS/ESP, gdzie elektronika reaguje na sytuację i ze względu na różnicę prędkości między przednią a tylną osią, mechanizm Haldex zaczyna działać za pomocą zaworu nadmiarowego „jak pompa hydrauliczna”, a tym samym popycha sprzęgło międzyosiowe.

Haldex 2. generacji

W drugiej generacji reakcja systemu Haldex została przyspieszona. System ten można było znaleźć w Skodzie Octavii 2. generacji. Ponownie jednak pozostaje on systemem pasywnym. Przyspieszenie wynika z zastosowania pompy, która może szybko zmienić ciśnienie w układzie, stąd wspomniana reakcja. W normalnych warunkach występuje również zmiana w przekazywaniu mocy, przy czym do 95% mocy trafia na przednią oś. Jednak w przypadku poślizgu stosunek mocy pozostaje 50:50.

Kolejną zmianą w stosunku do poprzednika jest reakcja na zaciągnięcie hamulca ręcznego, gdzie system może się wyłączyć, aby uniknąć „efektu przeciwnego do zamierzonego”. Nastąpiła również zmiana w poślizgu kół i reakcji ABS na „poślizg kół” podczas hamowania, tutaj również system wyłącza się, aby zwiększyć skuteczność hamowania. Nastąpiła również zmiana w jednostce sterującej Haldex, w drugiej generacji ta jednostka sterująca może być programowana, a zmiany trybu można osiągnąć poprzez zmianę charakterystyki sprzęgła.

Haldex 3. generacji

Teraz, po raz pierwszy, porozmawiamy o tak zwanym „inteligentnym systemie”. Największym osiągnięciem jest zwiększenie ciśnienia w pompie Haldex po uruchomieniu samochodu. Utrzymanie ciśnienia w układzie nie tylko ponownie przyspieszyło reakcję, ale także zapobiegło poślizgowi kół. Recesja wynosi teraz tylko 1/24 obrotu koła. Kolejną zmianą jest to, że nie znajdziesz tej generacji Haldexa w samochodach seryjnych. Znalazł on jednak zastosowanie w Land Rover Freelander 2, Ford Kuga i Volvo. Nastąpiła również zmiana w jednostce sterującej Haldex. Jednak zasada działania pozostałej części jest identyczna z drugą generacją.

Haldex 4. generacji

Powoli i pewnie zbliżamy się do dnia dzisiejszego. Haldex czwartej generacji jest znacznie bardziej zaawansowany elektronicznie niż jego poprzednicy. Otrzymał mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, który znajduje się na tylnej osi. Dzięki tej innowacji może przekazywać moc na poszczególne koła, czego nie potrafili jego poprzednicy. Docisk sprzęgła jest teraz w pełni kontrolowany przez pompę. Oczywiście, podobnie jak jego poprzednik, system jest aktywny i może zapobiegać poślizgowi kół. Jego reakcje ponownie stały się szybsze. Istnieje również różnica w dystrybucji mocy, gdzie może wysłać 100% mocy na przednią lub tylną oś. System ten, widoczny był już w liftingowanej Skodzie Octavii 2. generacji. Tutaj możemy spotkać się ze skrótem EDS, co przekłada się na wspomniany elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy. Dużym rozwinięciem jest oczywiście tzw. zwrotnica osi.

Haldex piątej generacji

Jesteśmy teraz w teraźniejszości. O Haldexie piątej generacji wiemy mniej niż o jego poprzednikach. Jego reakcja i system elektroniczny powinny zostać ponownie przyspieszone i lepiej przeprojektowane. Można go znaleźć w obecnej generacji Skody Octavii, ale także w nowym Volvo V40. Największa zmiana dotyczy jednak właściciela tego napędu – Borgwarner dostarcza teraz sprzęgło międzyosiowe. System został odchudzony w porównaniu do swojego poprzednika, dzięki zmniejszeniu ilości oleju, a tym samym ogólnej masy, i może pochwalić się niższym zużyciem paliwa. Jest to dość względne stwierdzenie.

Znacząca zmiana zaszła jednak w sercu układu Haldex. Zastosowano tutaj sześciotłokową pompę osiową. Patrząc na tę pompę, przypomina nam ona pompę sprężarkową. System jest przepleciony kanałami, które w normalnych warunkach jazdy bez poślizgu kół jedynie przepuszczają olej między pompą a jej zbiornikiem. Kiedy dochodzi do poślizgu, ciśnienie odśrodkowe jest przykładane do dźwigni znajdujących się w pompie, co powoduje ich ruch i przepływ oleju do tłoka, który naciska na sprzęgło, a system jest wywoływany do załączenia. Zmianę można również wykryć w jednostce sterującej.

Najczęstsze awarie systemu Haldex

Chociaż Haldex jest niezawodnym systemem, może się zepsuć z powodu rzeczy, którymi jest zajęty.

Zaniedbanie wymiany oleju

Jest to jedna z najpoważniejszych awarii. W rzeczywistości w przeszłości istniała tradycja, że olej w Haldexie jest tak zwany „dożywotni”, co zdecydowanie nie jest prawdą. W przypadku wymiany należy kierować się opinią ekspertów, którzy zalecają wymianę oleju co 60 000 km lub najpóźniej co 3 lata. Inną rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę, jest to, że jeśli jeździsz samochodem dużo kilometrów rocznie i częściej korzystasz z systemu, nie ma nic złego w corocznej wymianie oleju. Nie zapomnij również o wymianie filtra.

Awaria jednostki sterującej

Nie zdarza się to często, ale nawet jednostka sterująca Haldex może ulec awarii, co jest dość kosztowną naprawą. Ceny zależą od jego generacji, gdzie możemy mówić o kwotach rzędu od 5 000 CZK do kilkudziesięciu tysięcy. Większość przejawów problemów z elektroniką Haldexa będzie oczywiście objawiać się brakiem załączania siłownika, ale bez braku hałasu może nam to powiedzieć, że jest to usterka elektroniczna. Jest to również dobry pomysł, aby przeprowadzić diagnostykę systemu.

Usterka pompy

Inną możliwą usterką jest awaria pompy. Istnieje procedura sprawdzania tej usterki. Polega ona na odłączeniu listwy zaciskowej i bezpiecznika ABS.

Awaria wiązki przewodów

Ta usterka objawia się nieprzyjemnymi dźwiękami. Odłączenie wiązki przewodów od sprzęgła Haldex pomoże ją zidentyfikować, a jeśli hałas nie ustąpi, należy poszukać problemu w kardanie i jego łożyskach lub rozdzielaczu.

Uszkodzenie wewnętrznych zębów

Jeśli odłączyliśmy rozdzielacz i wszystko wokół niego, ale nieprzyjemny dźwięk nadal jest słyszalny, należy przejść do wewnętrznych wnętrzności Haldexa. Tutaj łatwo jest wszystko wymienić.

Oczywiście Haldex może również działać nieprawidłowo z powodu innych elementów elektrycznych i do jego prawidłowej diagnozy potrzebne jest doświadczenie.

Jak przetestować Haldex?

W pojazdach pierwszej i drugiej generacji dobrym pomysłem jest uniesienie pojazdu w powietrze. Ważne jest, aby koła nie dotykały podłoża. Uruchamiamy silnik i wrzucamy pierwszy bieg. Wykonamy operację rozruchu. Wszystkie koła powinny odczuć ruch obrotowy. Teraz zaciągnij hamulec ręczny, co powinno spowodować zatrzymanie tylnych kół i kontynuowanie obracania się przednich kół. Jeśli tak, system działa prawidłowo. W ten sposób testowany jest system Haldex 1. i 2. generacji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj