Każdy kierowca i entuzjasta samochodów zna słowo „silnik”. Słowo to pochodzi z łaciny i oznacza „pęd”. Istnieje wiele rodzajów silników i wiele paliw, które je napędzają. Spróbujmy więc nieco uporządkować i skategoryzować silniki.
- Tłokowy silnik spalinowy
- Podstawowa klasyfikacja silników spalinowych
- Silnik żarowy, czyli coś specjalnego
- Paliwo
- Podział na silniki dwusuwowe i czterosuwowe
- Klasyfikacja silników według liczby cylindrów i ich rozmieszczenia
- Atmosfera, turbo i doładowanie czyli napełnianie silnika
- Metoda napełniania i przygotowania mieszanki
- Rodzaje układów rozdzielacza
- Kolektory silnika i ich połączenia
Tłokowy silnik spalinowy
Tłokowy silnik spalinowy jest najczęściej stosowanym silnikiem w samochodach. Jest to silnik, który zazwyczaj przenosi ruch tłoka (po detonacji w komorze, w której znajduje się tłok, powodując jego ruch) na wał korbowy, przekształcając w ten sposób energię cieplną w energię ruchu.
Podstawowa klasyfikacja silników spalinowych
Silniki spalinowe można podzielić na dwie kategorie. Jedna z nich jest tylko historyczna i nie jest już dziś spotykana, a są to silniki o spalaniu zewnętrznym. Obecnie wszystkie silniki są silnikami spalinowymi i można je podzielić na silniki dwusuwowe i czterosuwowe.
Silnik o spalaniu zewnętrznym
Silniki o spalaniu zewnętrznym mają oddzielną komorę spalania lub wymiennik ciepła w swoim układzie. Tutaj medium jest podgrzewane, co zwykle poprzez zmianę stanu tworzy następnie moc napędową, ale nie jest to wymóg, a mocą napędową może być również ciepło lub promieniowanie. Główną wadą tych silników jest ich rozmiar. Ze względu na oddzielenie spalania i potrzebę wymiennika, mają one duże rozmiary. Nie są one jednak tak wrażliwe na jakość paliwa i mogą osiągać niższe wartości emisji.
Silnik parowy
Pierwszym przedstawicielem silnika o spalaniu zewnętrznym był silnik parowy. Oddzielenie komór jest tutaj wyraźnie widoczne. Po rozpaleniu ognia w kotle, który następnie podgrzewał wymiennik wody, gdzie wysoka temperatura powodowała przejście wody w stan gazowy, gaz ten był rozprowadzany przez regulator, skąd najczęściej trafiał do zaworów suwakowych, a stamtąd do cylindrów. Tam ciśnienie pary powodowało ruch cylindra, gdzie zużyta para była ponownie odprowadzana przez suwak. Maszyna ta jest wyraźnym przykładem konwersji energii cieplnej w energię mechaniczną. Był to głównie ruch obrotowy. Pierwszy silnik parowy został zbudowany już w 1765 roku, a pierwszy samochód parowy przejechał przez ziemie polskie na początku XIX wieku.
Turbina gazowa
Turbina gazowa jest ponownie przykładem konwersji energii cieplnej w energię ruchu. Dlaczego w ogóle wspominamy o turbinie cieplnej? Wspominamy o niej przede wszystkim dlatego, że pojawiła się w motoryzacji, a niektóre firmy motoryzacyjne nawet rozważały i rozwijały jej zastosowanie w swoich samochodach. Przykładem samochodu z turbiną jest Chevrolet Corvette z 1979 roku o mocy 892 koni mechanicznych. Toyota nawet rozwijała i bawiła się pomysłem silników turbinowych i nie była w tym osamotniona.
Sposób działania turbiny polega na tym, że podgrzane gazy obracają jej łopatki, przenosząc w ten sposób ruch na wał. Sprężarka lub komora spalania w turbinie zajmuje się podgrzewaniem gazów. Turbiny są izobaryczne, gdzie gaz wchodzi do turbiny pod tym samym ciśnieniem, lub izochoryczne, gdzie ciśnienie wlotowe jest dozowane. Konstrukcje turbin są również osiowe, gdzie gaz przepływa równolegle do osi, lub promieniowe, gdzie gazy przepływają prostopadle do osi turbiny.
Turbina
Turbina gazowa dała początek turbosprężarce, którą dobrze znamy dzisiaj. Jest to piękne zjawisko turbiny gazowej, która wykorzystuje energię gazów spalinowych. Turbosprężarka zwykle działa jak turbina izobaryczna, ponieważ gazy są do niej doprowadzane w impulsach. Z pomocą zbiornika może jednak działać izobarycznie.
Silnik Stirlinga
Silnik Stirlinga jest znacznie bardziej wydajny niż silnik parowy, można nawet powiedzieć, że jest porównywalny pod względem wydajności do silnika spalinowego. Silnik jest tzw. gorącym powietrzem, czyli nie potrzebuje mieszanki wybuchowej wewnątrz cylindra do spalania. Powietrze, które porusza tłoki, jest podgrzewane, a następnie chłodzone. Gdy w jednym cylindrze jest gorące powietrze, a w drugim zimne, powietrze jest wtłaczane przez regulator. Silnik został wynaleziony przez pana Stirlinga w 1816 roku.
Silniki spalinowe
Jesteśmy teraz w teraźniejszości i opowiemy o najpopularniejszych silnikach spalinowych. Silnik ten spala paliwo, zwykle zmieszane z powietrzem w komorze spalania, za pomocą detonacji. Detonacja, która występuje podczas zapłonu paliwa, przekształca energię cieplną w energię ruchu.
Silnik żarowy, czyli coś specjalnego
Silnik żarowy jest czymś bardzo specyficznym i wyjątkowym. Ten typ silnika spalinowego charakteryzuje się specjalnym rodzajem procesu. Ten typ posiada tak zwaną „komorę żarową”, która jest połączona z przestrzenią cylindra. Komora musi zostać podgrzana, na przykład przez zewnętrzne źródło ciepła, aby zapalić paliwo w przestrzeni cylindra. Po uruchomieniu i lekkim rozgrzaniu silnika podgrzewanie komory nie jest już konieczne. W przeciwnym razie działa on na tej samej zasadzie, co silnik wysokoprężny.