W miarę jak samochody stają się coraz bardziej zaawansowane technologicznie i mają coraz bardziej zaawansowane i złożone funkcje i systemy bezpieczeństwa, potrzebują bardziej wyrafinowanych komputerów pokładowych, których głównym zadaniem jest monitorowanie danych przesyłanych do nich przez sieć czujników znajdujących się w pojeździe. Jeśli jeden z tych czujników wykryje, że coś jest nie tak z pojazdem, komputer pokładowy natychmiast zacznie się z nami komunikować za pomocą jednej z wielu i różnych lampek kontrolnych. Niektóre z nich są nam notorycznie znane, ale czy na pewno nie zaskoczy nas nagłe zaświecenie się jednej z kontrolek, które wcześniej rejestrowały się najwyżej przez kilka sekund po uruchomieniu pojazdu?
Różne kolory świateł na desce rozdzielczej
Wiedza o tym, który kolor kontrolki co oznacza, jest świetnym punktem wyjścia do wstępnej diagnozy tego, co dzieje się na desce rozdzielczej naszego samochodu. Generalnie, jeśli kontrolka zaświeci się na zielono lub niebiesko (lub biało), możemy zachować całkowity spokój, gdyż z pewnością nie będzie to sygnał awarii lub innego kłopotu. Kontrolki świecące w tych kolorach informują jedynie kierowcę o tym, że dana funkcja lub system zostały aktywowane i działają prawidłowo.
Musimy jednak zwrócić uwagę, gdy kontrolka ostrzegawcza zaczyna się świecić lub migać na pomarańczowo lub żółto, to właśnie wtedy elektroniczni strażnicy naszego bezpieczeństwa i komfortu jazdy zwykle ostrzegają nas o zbliżającym się problemie, który zwykle nie musi zakończyć naszej jazdy, ale jego rozwiązanie będzie ostatecznie wymagało naszej interwencji lub serwisu.
Zapalenie się czerwonej kontrolki oznacza ostrzeżenie i potencjalną usterkę krytyczną. Jeśli zaświeci się podczas jazdy, pojazd należy natychmiast zatrzymać, wyłączyć silnik, a problem, który może być krytyczny dla stanu pojazdu i bezpieczeństwa załogi, musi zostać natychmiast rozwiązany, najlepiej przez specjalistę. W niektórych przypadkach czerwona kontrolka może jednak również służyć jako przypomnienie o ważnych czynnościach, takich jak niezapięty pas bezpieczeństwa, aktywny hamulec ręczny itp.
Kolory świateł informują nas o pilności sytuacji, ale aby zrozumieć prawdziwą naturę tego, co dzieje się z naszym samochodem, musimy zbadać znaczenie i znaczenie symboli każdego światła.
Główne lampki kontrolne
Kontrolka silnika
Lampka kontrolna silnika zapala się zawsze po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Po uruchomieniu silnika kontrolka gaśnie. Jeśli lampka kontrolna silnika na tablicy wskaźników zapala się podczas jazdy, jest to ostrzeżenie o potencjalnym problemie z wydajnością silnika, problemie z podzespołem silnika lub problemie z układem silnika. Zalecamy wizytę w warsztacie w celu przeprowadzenia diagnostyki!
Zapalona kontrolka silnika może wskazywać na różne przyczyny, z których najbardziej znane to usterka układu wtryskowego, problem z sondą lambda, awaria wału korbowego lub zatkany filtr paliwa. W zdiagnozowaniu problemu może pomóc miganie innej kontrolki związanej z silnikiem, a w niektórych modelach samochodów kontrolka ta sygnalizuje usterkę układu emisji spalin. Nie lekceważ ryzyka możliwych konsekwencji i nie ignoruj kontrolki. Zaleca się jak najszybsze oddanie samochodu do serwisu.
Jeśli lampka kontrolna silnika miga, samochód informuje, że prawdopodobnie wystąpiła poważna usterka katalizatora lub jednostki sterującej. Najczęstszymi przyczynami problemów jest tankowanie paliwa niskiej jakości, spadek poziomu oleju lub nieprawidłowe działanie pompy paliwa lub zatkany filtr paliwa. Niestety, istnieją sytuacje, w których należy rozważyć, czy dalsza jazda jest bezpieczna. Jeśli kontrolka check engine zapali się lub zacznie migać wraz z innymi symbolami, jest to sygnał do zatrzymania się, co może wskazywać na poważny problem. Podobnie należy postąpić w przypadku zauważenia jakichkolwiek nietypowych objawów lub zachowań po uruchomieniu pojazdu.
Kontrolka świec żarowych
Lampka ostrzegawcza zapłonu jest specyficzna dla starszych pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. Kontrolka zapala się przed uruchomieniem pojazdu i wskazuje, że silnik jest wstępnie rozgrzany. Gdy zgaśnie, nadszedł czas, aby uruchomić pojazd. Może się zdarzyć, że kontrolka w ogóle się nie zapali, nie zgaśnie lub zacznie migać po uruchomieniu, co powinienem zrobić? Należy jak najszybciej udać się do warsztatu w celu przeprowadzenia diagnostyki.
Jeśli kontrolka świec żarowych świeci się nadal po uruchomieniu, oznacza to prawdopodobnie usterkę w układzie świec żarowych. Z kolei świecąca się kontrolka wskazuje na problem z jednostką sterującą lub układem świec żarowych. Migająca kontrolka świec żarowych zwykle oznacza, że można kontynuować jazdę, ale zaleca się jak najszybsze oddanie pojazdu do najbliższego warsztatu. Ten stan może być spowodowany usterką silnika wysokoprężnego lub problemem z przełącznikiem pedału hamulca. W niektórych przypadkach może również dojść do obniżenia osiągów pojazdu.
Jeśli problem dotyczy przełącznika pedału hamulca, można to łatwo stwierdzić, jeśli światła hamowania nie działają. W takim przypadku kontynuowanie jazdy w celu uniknięcia wysokich grzywien od policji nie jest bezpieczne, ponieważ prowadzisz pojazd, który nie jest w stanie bezpiecznie poruszać się po drodze.
Innymi częstymi przyczynami włączania się lampki ostrzegawczej mogą być: nieprawidłowe działanie czujnika temperatury spalin, nieprawidłowe działanie czujnika położenia przepustnicy, nieprawidłowe działanie wtryskiwaczy lub nieprawidłowe działanie świec żarowych.
Kontrolka hamulca
Kontrolka hamulca, znana również jako kontrolka płynu hamulcowego, ma zwykle kształt okręgu z wykrzyknikiem pośrodku i zakrętami po bokach. Gdy zapali się ta kontrolka, należy sprawdzić, czy hamulec ręczny nie jest zaciągnięty.
Jeśli kontrolka zapali się i zacznie migać, należy jak najszybciej zatrzymać pojazd! Najczęściej problemem jest brak płynu hamulcowego. Brak płynu ma negatywny wpływ na skuteczność hamowania całego układu hamulcowego pojazdu. Dlatego ważne jest, aby szybko sprawdzić poziom płynu hamulcowego i w razie wątpliwości skontaktować się z warsztatem. Inną przyczyną może być inny poważny problem z układem hamulcowym.
Kontrolka okładzin hamulcowych
Kontrolka zużycia klocków hamulcowych wskazuje zużycie klocków hamulcowych. W szczególności, zapalenie się tej kontrolki oznacza, że klocki hamulcowe osiągnęły minimalne zużycie resztkowe. W takiej sytuacji należy umówić się na wizytę w warsztacie samochodowym w celu ich wymiany.
Zalecamy, aby przed wymianą nie planować żadnych długich podróży. Wynika to z faktu, że jest to element ważny z punktu widzenia bezpieczeństwa, ponieważ awaria układu hamulcowego mogłaby doprowadzić do poważnego wypadku.
Kontrolka ta może wskazywać inne możliwe przyczyny oprócz krytycznie zużytych klocków hamulcowych, takie jak konieczność wymiany tarcz hamulcowych lub innych zużytych elementów.
Kontrolka hamulec postojowy
W większości przypadków lampka ostrzegawcza hamulca postojowego wskazuje, że hamulec postojowy jest zaciągnięty i należy go zwolnić przed rozpoczęciem jazdy. Hamulec można zwolnić za pomocą dźwigni ręcznej, pedału nożnego lub przycisku elektronicznego.
Czerwone światło przy włączonym kluczyku oznacza usterkę elektronicznego hamulca postojowego. Usterce tej towarzyszy zwykle bardziej szczegółowy komunikat. W takim przypadku konieczna jest wizyta w warsztacie samochodowym, ponieważ samodzielne rozwiązanie problemu jest mało prawdopodobne.
Gdy kontrolka ta świeci się na zielono, ma ona charakter informacyjny i wskazuje na aktywację systemu w pojeździe. Kontrolka ta pojawia się na przykład podczas jazdy, korzystania z adaptacyjnego tempomatu w korkach lub zatrzymywania się podczas jazdy w górę lub w dół wzniesienia.
Kontrolka akumulatora
W normalnych i prawidłowych warunkach, tj. po przekręceniu kluczyka, kontrolka akumulatora zaświeci się, a następnie zgaśnie automatycznie, weryfikując działanie akumulatora. Jeśli kontrolka nie zgaśnie i jest czerwona, oznacza to usterkę akumulatora lub jego okolic.
Jeśli kontrolka nie zgaśnie i świeci się, może to oznaczać 2 główne usterki, a mianowicie brak ładowania lub niewystarczające ładowanie alternatora lub przeładowanie alternatora. Jeśli kontrolka miga, najczęstszym problemem jest okablowanie, zły styk w jednym z kabli lub utlenianie w złączu lub wilgoć w złączach. Kontrolka nie zapali się, jeśli akumulator jest przeładowany.
Zalecamy jak najszybszą wizytę w serwisie w celu zdiagnozowania usterki.
Kontrolka ciśnienia oleju
Kontrolka ciśnienia oleju silnikowego świeci się na czerwono, wskazując na poważny problem. Może to oznaczać niewystarczające ciśnienie oleju, niską lub niewystarczającą ilość oleju w układzie lub wysoką temperaturę oleju.
Zatrzymaj pojazd i wyłącz silnik. Prawdopodobnie poziom oleju silnikowego jest krytycznie niski. Kontynuowanie jazdy grozi uszkodzeniem lub zatarciem silnika i poważnymi problemami technicznymi. Dlatego konieczne jest jak najszybsze zatrzymanie pojazdu. Chociaż możliwe jest uzupełnienie oleju, nie ma pewności, że wina leży po stronie niskiego poziomu oleju.
Lampka ostrzegawcza może również ostrzegać o wysokiej temperaturze oleju. Jeśli temperatura oleju jest wysoka, należy unikać jazdy z dużymi prędkościami, która zbytnio obciąża silnik samochodu.
Kontrolka oleju
Kontrolka poziomu oleju silnikowego jest żółta, zwykle znajduje się w nowszych samochodach i wskazuje niski poziom oleju. Problem ten można łatwo rozwiązać poprzez dolanie odpowiedniej ilości oleju. W nowszych samochodach wraz z kontrolką może pojawić się informacja o konieczności wymiany oleju.
Jeśli kontrolka świeci się, oznacza to bardzo niski poziom oleju silnikowego. W praktyce oznacza to, że poziom oleju w pojeździe jest niski i jeśli znajdujesz się w niewielkiej odległości od domu, nic Ci się nie stanie. Sytuacja wygląda gorzej, gdy jesteś daleko od domu, nie powinieneś wyruszać w drogę. Kontrolka oznaczona jako Czujnik może wskazywać na usterkę czujnika poziomu oleju, którą należy naprawić w warsztacie. Migająca kontrolka poziomu oleju może również wskazywać na uszkodzony czujnik ciśnienia (zabrudzony czujnik lub zły styk) lub zatkany filtr pompy oleju.
Dobrym pomysłem jest regularne sprawdzanie poziomu oleju. Może to zapobiec zapaleniu się pomarańczowej lub czerwonej kontrolki ostrzegawczej poziomu oleju.
Kontrolka temperatury płynu chłodzącego
Lampka ostrzegawcza temperatury płynu chłodzącego silnika wskazuje i ostrzega, że temperatura płynu chłodzącego silnika jest zbyt wysoka, co powoduje przegrzanie silnika samochodu. Należy natychmiast zatrzymać samochód i jak najszybciej wyłączyć silnik. Odczekaj około 20 minut, aż temperatura płynu chłodzącego spadnie. Jednocześnie sprawdź, czy w pojeździe znajduje się wystarczająca ilość płynu chłodzącego. Jeśli lampka ostrzegawcza zaświeci się ponownie, nie należy nigdzie jechać i należy skontaktować się z autoryzowanym warsztatem.
Niebieska kontrolka temperatury płynu chłodzącego znajduje się we wszystkich pojazdach, które nie mają już termometru płynu chłodzącego na desce rozdzielczej, więc zastępuje go ta kontrolka. Kontrolka ta ma charakter wyłącznie informacyjny i nie wskazuje usterki ani nieprawidłowego działania, a jedynie niską temperaturę płynu chłodzącego w układzie chłodzenia, gdy silnik jest początkowo zimny. Nie zaleca się zwiększania obrotów silnika do zbyt wysokiej prędkości podczas jazdy z niebieską kontrolką, ponieważ silnik nie jest rozgrzany do optymalnej temperatury roboczej i może wystąpić nadmierne zużycie silnika. Niebieska kontrolka zgaśnie, gdy tylko temperatura płynu chłodzącego osiągnie optymalną temperaturę.
Kontrolka niski poziom płynu chłodzącego
Kontrolka niskiego poziomu płynu chłodzącego silnik wskazuje bardzo niską ilość płynu chłodzącego w układzie chłodzenia. Kontrolka ta zwykle zapala się, gdy poziom płynu chłodzącego w zbiorniku spadnie poniżej określonego poziomu minimalnego.
Ważne jest, aby traktować tę kontrolkę poważnie, ponieważ niewystarczająca ilość płynu chłodzącego może prowadzić do przegrzania silnika, co może spowodować jego poważne uszkodzenie. Jeśli kontrolka się świeci, zaleca się natychmiastowe zatrzymanie pojazdu, pozostawienie silnika do ostygnięcia i ustalenie przyczyny niewystarczającego poziomu płynu chłodzącego, niezależnie od tego, czy chodzi o uzupełnienie płynu, czy naprawę potencjalnego wycieku.
Regularnie sprawdzaj płyn chłodzący, ponieważ może on naturalnie wyciekać, a większe wycieki wskazują już na usterkę, którą należy usunąć.
Kontrolka serwisowa
Kontrolka serwisowa to wskaźnik na desce rozdzielczej. Kontrolka sygnalizuje zaplanowaną wcześniej usługę lub nieoczekiwaną usterkę, którą układ elektroniczny pojazdu ocenia jako pilną i wymagającą jak najszybszej naprawy.
Zapalenie się kontrolki „serwis” może oznaczać, że należy wykonać zaplanowaną konserwację lub serwisowanie pojazdu, takie jak wymiana oleju, kontrola hamulców, wymiana filtra lub inne rutynowe czynności. Kontrolka ta może być powiązana z czasem lub przebiegiem, aby wskazać, że nadszedł czas na wykonanie jednego z tych zadań serwisowych.
W niektórych pojazdach kontrolka „serwis” może również wskazywać na potrzebę przeprowadzenia diagnostyki, jeśli w pojeździe wykryto problem techniczny. W takim przypadku należy jak najszybciej skontaktować się z autoryzowanym warsztatem, który będzie w stanie przeprowadzić diagnostykę i niezbędne naprawy.
Kontrolka wykrzyknik w trójkącie
W większości przypadków wykrzyknik w trójkącie zapali się wraz z inną kontrolką na tablicy wskaźników, sygnalizując problem lub usterkę.
Pomarańczowa kontrolka oznacza drobną usterkę lub mniej poważny problem (niedomknięte drzwi, niskie ciśnienie w oponach itp.). Natomiast czerwona kontrolka oznacza poważny lub krytyczny problem, taki jak bardzo niskie ciśnienie oleju itp.
Kontrolka wspomagania kierownicy
Dzięki wspomaganiu kierownicy nie musimy wkładać tyle siły w obracanie kierownicą. Po prostu nie trzeba się tak bardzo starać, aby zmienić kierunek jazdy. Gdy samochód przyspiesza, wspomaganie kierownicy powinno stać się mniej skuteczne. Ma to na celu zwiększenie kontroli nad samochodem. Jeśli kontrolka wspomagania układu kierowniczego zaświeci się, oznacza to, że skuteczność wspomagania układu kierowniczego zmniejszyła się, ostrzegając o usterce hydraulicznego lub elektronicznego układu wspomagania układu kierowniczego.
Żółta kontrolka wskazuje, że funkcja wspomagania kierownicy jest ograniczona. W takim przypadku system musi zostać naprawiony lub lepiej wyregulowany. Można kontynuować jazdę, ale konieczne jest jak najszybsze oddanie pojazdu do serwisu. Świecąca się lub migająca na czerwono kontrolka oznacza, że cały układ nie działa lub nastąpiła całkowita awaria układu i utrata wspomagania. W takim przypadku można jeździć z usterką, ale należy liczyć się z tym, że obracanie kierownicą będzie utrudnione.
Kontrolka awaria automatycznej skrzyni biegów
Lampka kontrolna usterki automatycznej skrzyni biegów sygnalizuje usterkę układu automatycznej skrzyni biegów lub mechanizmów różnicowych i zwykle towarzyszy jej komunikat informacyjny na wyświetlaczu, informujący kierowcę, co należy zrobić.
Pomarańczowa kontrolka oznacza drobną usterkę skrzyni biegów lub mechanizmów różnicowych. W takim przypadku zalecamy udanie się do najbliższego warsztatu. Czerwona kontrolka usterki skrzyni biegów oznacza poważniejszy problem z tym podzespołem. Może to być nawet uszkodzenie lub przegrzanie. W takim przypadku najlepiej jest odstawić pojazd, a następnie uruchomić go ponownie. Jeśli kontrolka nie zgaśnie, problem nie jest związany z przegrzaniem i konieczne będzie holowanie pojazdu.
Kontrolka automatycznej skrzyni biegów
Kontrolka wysokiej temperatury oleju w automatycznej skrzyni biegów może zwykle pojawiać się w dużych pojazdach, takich jak pick-upy, SUV-y itp. Kontrolka wysokiej temperatury oleju w automatycznej skrzyni biegów wskazuje, że temperatura oleju w automatycznej skrzyni biegów pojazdu osiągnęła niebezpiecznie wysoki poziom. Zapalenie się tej kontrolki zwykle oznacza, że olej w skrzyni biegów jest zbyt gorący, co może być spowodowane intensywną jazdą, ciężkim holowaniem, jazdą po pagórkowatym terenie lub problemami technicznymi w samej skrzyni biegów.
Przegrzanie oleju w automatycznej skrzyni biegów może mieć poważne konsekwencje dla jej działania i długoterminowej trwałości. W skrajnych przypadkach może dojść do uszkodzenia skrzyni biegów. Dlatego też, gdy zapali się ta kontrolka, ważne jest, aby natychmiast zmniejszyć obciążenie skrzyni biegów. Dlatego najlepiej jest zatrzymać pojazd i poczekać, aż olej ostygnie.
Kontrolka sondy lambda
Kontrolka sondy lambda to wskaźnik, który zapala się w przypadku usterki lub nieprawidłowego działania sondy lambda. Zazwyczaj oznacza to, że sonda jest zabrudzona lub działa nieprawidłowo. W takim przypadku konieczna jest natychmiastowa wizyta w warsztacie.
Wadliwe działanie sondy lambda można bardzo łatwo zdiagnozować na kilka sposobów. Pierwszą oznaką wadliwej sondy lambda jest zapalenie się kontrolki check engine na desce rozdzielczej oraz wyraźny zapach benzyny wydobywający się z pojazdu. Wskazuje to na słabe spalanie paliwa, gdzie nie całe paliwo jest spalane, a część paliwa wydostaje się wraz z wydechem. Inną możliwością może być niemożność uruchomienia pojazdu. Dzieje się tak, ponieważ uszkodzona sonda Lambda może nie obliczać prawidłowo stosunku powietrza do benzyny, w wyniku czego jednostka sterująca może nie dostarczać benzyny do silnika. Ostatnim objawem wadliwej sondy Lambda jest zwiększone zużycie paliwa. Problem ten może spowodować wzrost zużycia paliwa nawet o połowę.
Kontrolka filtra DPF
Filtr cząstek stałych (DPF) lub kontrolka filtra cząstek stałych (FAP) jest przeznaczony do wychwytywania stałych zanieczyszczeń zawartych w spalinach silnika. Te stałe zanieczyszczenia, zwane sadzą, składają się z różnych związków chemicznych. Są one niebezpieczne dla zdrowia ludzkiego i przyczyniają się do zanieczyszczenia powietrza. DPF ma zdolność skutecznego wychwytywania i zatrzymywania tych cząstek stałych, co skutkuje czystszą emisją spalin.
Filtr cząstek stałych jest kluczowym elementem samochodowego systemu emisji spalin i odgrywa ważną rolę w zapewnieniu, że pojazd spełnia normy emisji spalin i przyczynia się do ochrony środowiska poprzez zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
Ta kontrolka ostrzega nas, gdy filtr jest zatkany sadzą, w żadnym wypadku nie należy jej ignorować! Kolejne kontrolki w sekwencji wskazują regenerację filtra cząstek stałych. Czasami regeneracja filtra jest konieczna, co można zrobić na przykład podczas jazdy po autostradzie ze stałą prędkością i wyższymi obrotami. Bursztynowa kontrolka wskazuje, że regeneracja jest konieczna lub trwa. Jeśli kontrolka zaświeci się na czerwono, oznacza to, że wymagana jest natychmiastowa regeneracja filtra. Ostatni symbol kontrolki wskazuje na niedobór płynu katalitycznego, takiego jak AdBlue, co oznacza, że należy go jak najszybciej uzupełnić. Jeśli kontrolka nadal się świeci, a filtr nie regeneruje się, należy skontaktować się z warsztatem.
Kontrolka katalizatora
Kontrolka katalizatora to wskaźnik na desce rozdzielczej pojazdu, który sygnalizuje problemy lub usterki związane z katalizatorem. Najczęściej kontrolka ostrzega o problemie z katalizatorem, który jest uszkodzony, działa nieprawidłowo lub jest przegrzany.
Katalizator jest częścią układu emisji spalin pojazdu, który służy do redukcji szkodliwych emisji spalin. Najczęściej kontrolka pojawia się, gdy katalizator działa nieprawidłowo, występują problemy z emisją spalin lub usterka czujnika.
Kontrolka filtra powietrza
Kontrolka filtra powietrza sygnalizuje problem z filtrem powietrza. Zazwyczaj jest to związane z zabrudzeniem lub zatkaniem filtra powietrza. Filtr powietrza ulega zabrudzeniu pyłem, a poziom zanieczyszczenia zależy od ilości pyłu w otoczeniu, w którym eksploatowany jest pojazd. Zwykle zaleca się wymianę filtra powietrza po przejechaniu około 20 000 kilometrów w środowisku o niskim zapyleniu.
Stan filtra powietrza wpływa przede wszystkim na osiągi silnika, ponieważ silnik potrzebuje czystego powietrza do wydajnego spalania paliwa. Koszt nowego filtra powietrza jest zazwyczaj niski, a jego wymiana powinna być możliwa dla każdego kierowcy. Ważne jest, aby monitorować stan filtra powietrza i wymieniać go w odpowiednim czasie, jeśli to konieczne, aby utrzymać optymalną wydajność silnika.
Jeśli w pojeździe znajduje się filtr papierowy, należy go wymienić. Jeśli w pojeździe znajduje się bawełniany filtr powietrza, należy go przedmuchać lub wymienić na nowy. Nie zapomnij sprawdzić i wymienić filtra powietrza, ponieważ silnik nie będzie prawidłowo zasysał powietrza i może mieć niższe osiągi, a także wyższe zużycie paliwa.
Kontrolka problemu ze skrzynią biegów lub sprzęgłem
Kontrolka problemu ze skrzynią biegów lub sprzęgłem to kontrolka, która pojawia się w pojazdach takich jak supersport. Kontrolka sygnalizuje usterkę skrzyni biegów lub sprzęgła. Ale także na przykład możliwe przegrzanie. W takim przypadku wystarczy zatrzymać pojazd i poczekać. Jeśli kontrolka zapali się, gdy pojazd jest już zimny, usterka nadal występuje i konieczna będzie wizyta w serwisie.
Kontrolka zmniejszonej mocy silnika
Kontrolka niskiego poziomu mocy silnika wskazuje na usterkę samochodu. W większości przypadków samochód może przejść w tryb awaryjny, w którym silnik wytwarza tylko tyle mocy, aby zapobiec dalszemu uszkodzeniu innych części silnika i pojazdu lub już uszkodzonych części. Dlatego też wymagany jest natychmiastowy serwis.
Lampki kontrolne bezpieczeństwa i systemów
Kontrolka ABS
Kontrolka ABS (Anti-lock Brake System) w kolorze czerwonym oznacza awarię systemu ABS w układzie zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania. Jeśli system nie działa prawidłowo, można kontynuować jazdę, ale należy odpowiednio dostosować styl jazdy i prędkość. Należy pamiętać, że pojazd nie jest wyposażony w układ ABS, więc koła mogą łatwo zablokować się podczas gwałtownego hamowania. Pojazdy z opcją wyłączenia systemu ABS będą podświetlone w celu identyfikacji.
Kontrolka ESP a ECS
Kontrolki ESP i ESC (Electronic Stability Program) oznaczają system, który pomaga zwiększyć bezpieczeństwo jazdy. System stara się zapobiegać poślizgom lub opóźniać je tak bardzo, jak to możliwe. Jeśli kontrolka ESP i ESC zapala się podczas jazdy, system stabilizacji toru jazdy jest uszkodzony, ponieważ systemy ESP i ESC są coraz bardziej złożonymi i ważnymi komponentami pojazdów z coraz bardziej zaawansowaną integracją między innymi jednostkami elektronicznymi, zaleca się ponowne sprawdzenie pojazdu w warsztacie. Kontrolka ESP zwykle miga, gdy system działa. Jeśli kontrolka świeci się dłużej, oznacza to, że system działa nieprawidłowo i należy jak najszybciej udać się do warsztatu. Kontrolka ESP OFF oznacza, że elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy jest wyłączony.
Kontrolka EPC
Kontrolka EPC (Electronic Power Control) zapala się na kilka sekund, a następnie gaśnie. Jest to normalne. Jeśli jednak zapala się i nie gaśnie, może to wskazywać na różne problemy, takie jak zanieczyszczenia w benzynie, przepalony bezpiecznik świateł hamowania itp. Najczęściej jednak jest to usterka światła hamowania. Jeśli problem nie zostanie wykryty, najlepiej udać się do warsztatu.
Kontrolka ASR
Kontrolka ASR lub kontroli trakcji wskazuje system antypoślizgowy n(antypoślizgowy) trakcji z silnika na powierzchnię drogi. Może być również określany jako DTC lub TCS. Jeśli więc ruszasz na śliskiej nawierzchni, system ten zapewni, że ruszysz bez niepotrzebnego poślizgu. Mogłoby to spowodować wypadek lub inny problem, a system ASR zmniejszy w tym celu moment obrotowy silnika. Pamiętaj, że idealnie jest zmniejszyć nacisk na przepustnicę i pracować nią w bardziej responsywny sposób podczas jazdy lub ruszania.
Kontrolka airbag
Zapalenie się lampki ostrzegawczej poduszki powietrznej oznacza, że coś jest nie tak z funkcjami bezpieczeństwa pojazdu. Poduszki powietrzne mogą nie aktywować się podczas kolizji lub mogą aktywować się bez powodu. Jeśli nie możesz samodzielnie wykryć przyczyny, natychmiast udaj się do warsztatu.
Kontrolka poduszki powietrznej
Kontrolka wyłączonej poduszki powietrznej wskazuje, że poduszka powietrzna na przednim fotelu pasażera została wyłączona. Wyłączenie poduszki powietrznej za pomocą przełącznika jest konieczne w przypadku montażu fotelika dziecięcego na siedzeniu pasażera.
Kontrolka TPMS
Kontrolka systemu monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) zapala się, ponieważ ciśnienie w oponach może być niewystarczające. Sprawdź ciśnienie w oponach i w razie potrzeby dopompuj je. Należy pamiętać, że niskie ciśnienie w oponach nie tylko negatywnie wpływa na prowadzenie pojazdu i zwiększa koszty eksploatacji, ale także zmniejsza bezpieczeństwo samej jazdy.
Kontrolka pasów bezpieczeństwa
Lampka ostrzegawcza pasa bezpieczeństwa wskazuje, że kierowca lub pasażer z przodu nie ma zapiętego pasa bezpieczeństwa lub że pas bezpieczeństwa został odpięty. Zwykle towarzyszy temu ostrzeżenie dźwiękowe. Pomarańczowa lampka ostrzegawcza pasa bezpieczeństwa wskazuje, że pasy bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach nie są zapięte.
Kontrolka ostrzegawcza zjazdu z pasa ruchu
Lampka ostrzegawcza zjazdu z pasa ruchu może przybierać różne formy. Jeśli kontrolka świeci na zielono, oznacza to, że system asystenta pasa ruchu jest włączony. Pomarańczowe lub czerwone światło oznacza, że system nie może wykryć pasa ruchu i nie działa prawidłowo.
Kontrolka Front Assist
Front Assist lub kontrolka automatycznego hamowania awaryjnego to kontrolka, która sygnalizuje i ocenia odległość oraz względną prędkość obiektów znajdujących się przed pojazdem. Gdy kontrolka pojawia się na desce rozdzielczej, ostrzega o konieczności hamowania. Aby ostrzec kierowcę, system na krótko uruchamia hamulce, a następnie włącza częściowe hamowanie.
Kontrolka ECO
Kontrolka trybu ECO jest wskaźnikiem ekonomiczności pojazdu. Może ona wskazywać, że użytkownik sam przełączył samochód w tryb ECO lub że jego styl jazdy jest ekonomiczny. Ogólnie rzecz biorąc, kontrolka ta pomaga zmaksymalizować zużycie paliwa.
Kontrolka tempomatu
Kontrolka tempomatu zaświeci się na zielono, wskazując, że tempomat jest aktywny i prędkość jest kontrolowana. Jeśli kontrolka miga, oznacza to przekroczenie limitu prędkości lub usterkę systemu.
Kontrolka ogranicznika prędkości
Kontrolka ogranicznika prędkości lub tempomatu powinna świecić na zielono, wskazując, że system jest aktywny i działa prawidłowo. Jeśli kontrolka zaświeci się na pomarańczowo lub czerwono, oznacza to usterkę ogranicznika prędkości.
Aktywna kontrolka tempomatu adaptacyjnego
Aktywna kontrolka tempomatu adaptacyjnego wskazuje, że tempomat adaptacyjny zmniejszył prędkość do poziomu prędkości pojazdu jadącego z przodu.
Kontrolka adaptacyjny tempomat
Kontrolka tempomatu adaptacyjnego zapala się w przypadku wykrycia usterki lub zablokowania systemu. Oznacza to, że pierwsze dwie kontrolki wskazują, że tempomat jest przez coś blokowany. Może to być na przykład brud na radarze w przednim zderzaku. Ostatni symbol oznacza usterkę, którą należy najpierw usunąć, aby system działał prawidłowo.
System wspomagania parkowania
Kontrolka wspomagania parkowania zwykle pojawia się na przycisku lub na desce rozdzielczej po włączeniu biegu wstecznego. Lampka wspomagania parkowania zaświeci się na biało lub zielono, jeśli jest włączona. Jeśli jednak wystąpi usterka tego urządzenia lub czujników pojazdu, kontrolka zacznie migać na pomarańczowo. Inną możliwością jest to, że czujniki są zabrudzone i dlatego nie działają.
Kontrolka HDC (Hill Descent Control)
Kontrolka HDC zaświeci się, gdy aktywowany zostanie automatyczny asystent zjazdu ze wzniesienia. Ta funkcja tempomatu umożliwia pojazdowi automatyczne hamowanie i utrzymywanie stałej prędkości podczas zjeżdżania ze stromego wzniesienia.
Kontrolka 4×4 Off Road
Jeśli świeci się kontrolka problemu 4×4 Off Road lub napędu na wszystkie koła, oznacza to usterkę układu napędu na wszystkie koła. Pomarańczowa kontrolka ze słowami takimi jak AWD lub 4WD może również identyfikować usterkę. W przypadku tej usterki należy jak najszybciej udać się do warsztatu, ponieważ długotrwała jazda z uszkodzonym układem napędowym może spowodować jego uszkodzenie.
Kontrolka ostrzegawcza elektronicznej przepustnicy
Jeśli w pojeździe zapali się kontrolka problemu z elektroniczną przepustnicą, oznacza to problem, którym należy się natychmiast zająć, a pojazd nie powinien być użytkowany. Większość samochodów jest wyposażona w tę kontrolkę i wskazuje ona, że elektroniczna przepustnica może mieć problem. Jeśli w pojeździe zapali się zielona kontrolka ECT PWR, oznacza to inny tryb elektronicznej przepustnicy, a więc brak usterki lub problemu.
Kontrolka automatyczne wycieraczki
Kontrolka automatycznych wycieraczek w pozycji AUTO wskazuje, że wycieraczki wycierają automatycznie i dostosowują prędkość do intensywności opadów deszczu, śniegu itp.
Kontrolka czujnik deszczu i światła
Jeśli zaświeci się kontrolka czujnika deszczu i światła, oznacza to awarię czujnika, który w zależności od zastosowanej technologii np. automatycznie włącza wycieraczki podczas deszczu lub w razie potrzeby włącza światła. Jednak wszystko nadal będzie działać przynajmniej w trybie ręcznym.
Kontrolka wycieraczek z czujnikiem deszczu
Kontrolka wycieraczek czujnika deszczu wskazuje, że aktywny jest czujnik deszczu, który wykrywa powierzchnię przedniej szyby i, w zależności od aktualnych warunków – deszczu, śniegu lub zabrudzenia szyby, automatycznie uruchamia wycieraczki lub może również automatycznie zamknąć szyby samochodu. Czujnik należy zawsze dezaktywować przed wjazdem do myjni samochodowej.
Kontrolka immobilizera
Kontrolka immobilizera zapobiega uruchomieniu samochodu za pomocą niewłaściwego kluczyka. Zapalenie się czerwonej kontrolki oznacza, że elektroniczny immobilizer jest aktywny. System zapobiega uruchomieniu pojazdu. Jeśli kontrolka miga krótko, pojazd jest zablokowany i nieaktywny. Jeśli kontrolka zapali się, nawet jeśli w stacyjce lub w samochodzie znajduje się prawidłowy kluczyk, może to oznaczać usterkę immobilizera i pojazd prawdopodobnie nie uruchomi się.
Kontrolką elektronicznego układu hamulcowego
Kontrolka problemu z elektronicznym układem hamulcowym świeci się, jeśli hamulce są sterowane elektronicznie. Na przykład funkcja automatycznego hamowania przed przeszkodą przy niskich prędkościach. Zapalenie się tej kontrolki oznacza, że system nie działa i wystąpiła usterka. Nie ma potrzeby panikować, ponieważ hamulce uruchamiane pedałem nadal będą działać. Jeśli jednak kontrolka jest taka sama, ale świeci się na czerwono, należy zachować czujność, ponieważ oznacza to poważniejszy problem, który należy rozwiązać z mechanikiem.
Kontrolka elektryczny hamulec postojowy
Kontrolka problemu z elektronicznym hamulcem postojowym jest podobna do powyższej kontrolki problemu z elektronicznym układem hamulcowym. Kontrolka ta sygnalizuje usterkę elektronicznego hamulca postojowego. Hamulec może nie działać prawidłowo i nie należy na nim polegać, lecz udać się do warsztatu w celu usunięcia usterki.
Kontrolka asystent terenowy
Światło wspomagające jazdę w terenie znajduje się w SUV-ach. Kontrolki te pokazują różne rodzaje terenu i wskazują, że system jest aktywny. Kontrolka zjazdu ze wzniesienia sygnalizuje działanie systemu podczas zjeżdżania ze stromych wzniesień. Kontrolka podjazdu wskazuje, że samochód znajduje się na niewielkim wzniesieniu i sygnalizuje ruszanie pod górę, które samoczynnie wstrzymuje hamulce podczas ruszania na bardziej stromym wzniesieniu, aby zapobiec cofaniu się pojazdu. Kontrolki te nie są często znane.
Kontrolka asystent pokonywania zakrętów
Kontrolka wspomagania skrętu wskazuje, że system jest włączony. System zwykle działa w połączeniu z innymi wskaźnikami i pomocami terenowymi, na przykład razem z blokadami mechanizmu różnicowego. System działa tylko przy niskich prędkościach i nie jest powszechnym wskaźnikiem w samochodach.
Lampka kontrolna problemu z asystentem hamulca lub kontrolą trakcji
Kontrolka problemu ze wspomaganiem hamowania lub kontrolą trakcji to kontrolka systemu wspomagania hamowania. Jeśli kontrolka świeci się, może to oznaczać awarię lub wyłączenie systemu za pomocą przycisku. Pojazd należy prowadzić z wyczuciem i ostrożnością, tak jak w przypadku pojazdu niewyposażonego w ten system.
Kontrola zmęczenia kierowcy
Kontrolka ostrzegawcza zmęczenia kierowcy wskazuje i ostrzega kierowcę, że może być zmęczony długą jazdą i powinien zrobić sobie przerwę. Ta lampka ostrzegawcza jest coraz bardziej powszechna w różnych typach pojazdów, a w przeszłości występowała głównie w niektórych luksusowych pojazdach, takich jak Mercedes.
Kontrolka ostrzegawcza krótkiego dystansu
Lampka ostrzegawcza małej odległości jest włączona, jeśli samochód jest wyposażony w adaptacyjny tempomat lub inny system zapobiegający zderzeniom czołowym przy określonych prędkościach. Lampka ostrzegawcza może znajdować się na desce rozdzielczej, aby wskazać, że odległość między Tobą a pojazdem z przodu jest zbyt mała lub że zmierzasz z nadmierną prędkością w kierunku nieruchomego obiektu, a tym samym możliwej kolizji. Po zapaleniu się tej kontrolki następuje zazwyczaj automatyczne hamowanie w celu złagodzenia skutków ewentualnego wypadku.
Kontrolka ostrzegawcza przed kolizją
Światła systemu zapobiegania kolizjom czołowym znajdują się w większości inteligentnych samochodów. Systemy te mają różne oznaczenia, takie jak Pre-Crash System lub Collision Mitigation Brake System lub inne oznaczenia. Zazwyczaj, jeśli kontrolka świeci na pomarańczowo, oznacza to, że system jest wyłączony lub może mieć awarię. Jeśli kontrolka miga, kolizja może być nieuchronna.
System monitorowania martwego pola
Kontrolka monitorowania martwego pola jest zwykle spotykana w inteligentnych samochodach. Wskaźniki te znajdują się w lusterkach zewnętrznych. Sposób działania systemu polega na tym, że lampka zapala się, gdy system wykryje pojazd w martwym polu. Światło będzie migać, jeśli włączysz kierunkowskaz w określoną stronę. Systemy te mogą być nazywane różnymi nazwami, najczęściej Blind Spot Monitor.
Automatyczna kontrolka hamulca (HOLD)
Kontrolka automatycznego hamowania sygnalizuje automatyczne hamowanie, na przykład podczas ruszania pod górę lub automatyczne hamowanie po zatrzymaniu się na skrzyżowaniu, dzięki czemu nie ma potrzeby trzymania pedału hamulca.
Kontrolka AWD
Kontrolka napędu na wszystkie koła jest aktywna w pojazdach z przypisanym napędem na wszystkie koła. Kontrolki te wskazują, że system jest aktywny. Kontrolka ADW-V – litera V oznacza wektorowanie momentu obrotowego. Gdy świeci się 4×2, moc jest kierowana tylko na jedną oś, podczas gdy w trybie 4×4 pojazd może wybrać napęd na jedną lub obie osie w zależności od aktualnej sytuacji na drodze.
Kontrolki paliwa
Kontrolka AdBlue
Jeśli świeci się kontrolka AdBlue, oznacza to, że należy uzupełnić mocznik.Jeśli nie robiłeś tego przez około rok, nie jest to niczym niezwykłym. Po mniej więcej tak długim czasie należy uzupełnić poziom mocznika. W-V – Litera V oznacza wektorowanie momentu obrotowego. Po mniej więcej tak długim czasie należy uzupełnić poziom mocznika.
Kontrolka niskiego poziomu paliwa – rezerwa paliwa
Gdy zapali się kontrolka niskiego poziomu paliwa, nie pozostaje nic innego, jak spróbować dojechać do najbliższej stacji benzynowej.Teoretyczny zakres, w którym zapala się kontrolka, różni się w zależności od modelu, a w nowoczesnych samochodach komputer pokładowy powinien podać dokładny zakres.
Kontrolka zle zamknięty wlew paliwa
Kontrolka korka wlewu paliwa wskazuje, że korek wlewu paliwa nie jest prawidłowo lub wystarczająco dokręcony. Może również wskazywać na jego uszkodzenie lub brak.Jeśli korek jest w porządku, kontrolka może również wskazywać, że do układu paliwowego dostaje się powietrze.
Kontrolka woda w filtrze paliwa
Kontrolka segmentu filtra paliwa wskazuje na obecność nadmiernej ilości wody w paliwie lub filtrze paliwa. Konieczne jest spuszczenie wody z filtra.Jeśli po wykonaniu tej czynności kontrolka nadal się świeci, należy wymienić filtr na nowy.
Kontrolka woda w paliwie
Kontrolka wody w zbiorniku paliwa zapala się, jeśli paliwo w samochodzie jest zanieczyszczone niezdrową ilością wody. Jeśli kontrolka zapali się zaraz po tankowaniu, istnieje prawdopodobieństwo, że właśnie zatankowałeś paliwo, które jest już zanieczyszczone.
Kontrolka ostrzegawcza płynu do spryskiwaczy
Jeśli zaświeci się kontrolka poziomu płynu do spryskiwaczy, oznacza to, że należy go uzupełnić przy najbliższej okazji.
Kontrolka awaria czujnika lub brak płynu hamulcowego
Lampka ostrzegawcza poziomu płynu hamulcowego wskazuje, że w układzie nie ma wystarczającej ilości płynu hamulcowego. Należy go jak najszybciej uzupełnić.
Kontrolky wskaźniki świetlne
Kontrolka nieprawidłowego działania światła hamowania
Lampka kontrolna awarii światła hamowania ostrzega kierowcę o awarii żarówki światła hamowania po naciśnięciu pedału hamulca. Żarówki należy sprawdzić i w razie potrzeby wymienić na nowe.
Kontrolka awarii żarówki
Kontrolka niesprawnej żarówki ostrzega o konieczności sprawdzenia działania wszystkich żarówek i niezwłocznej wymiany niesprawnej lub uszkodzonej żarówki. Należy pamiętać, że żarówki zamienne należą do obowiązkowego wyposażenia pojazdu.
Kontrolka światła włączone
Zapalona kontrolka wskazuje, że oświetlenie zewnętrzne jest włączone.
Kontrolka wiatła mijania
Wskaźnik świateł mijania zapala się po włączeniu świateł mijania.
Kontrolka światła obrysowe
Lampka kontrolna zapala się po włączeniu świateł obrysowych.
Kontrolka świateł drogowych
Kontrolka świateł drogowych świeci się, gdy włączone są światła drogowe, zwykle jest to jedyna kontrolka na desce rozdzielczej, która jest niebieska.
Kontrolka automatyczne światła drogowe
Lampka kontrolna automatycznych świateł drogowych świeci się, gdy aktywny jest system automatycznego przyciemniania świateł drogowych. Funkcja ta jest coraz częściej stosowana, zwłaszcza w droższych pojazdach.
Kontrolka adaptacyjne oświetlenie przednie AFL (Adaptive Forward Lighting)
Kontrolka adaptacyjnego oświetlenia przedniego AFL świeci się, co prawdopodobnie oznacza usterkę systemu adaptacyjnego oświetlenia. Oświetlenie nie dostosowuje się automatycznie do aktualnych warunków jazdy.
Kontrolka automatycznego uchylania reflektorów
Kontrolka automatycznego pochylenia reflektorów wskazuje na problem z automatycznym systemem przełączania świateł drogowych i mijania, ale nie powinno to mieć wpływu na sterowanie ręczne.
Kontrolka światła przeciwmgielne przednie
Lampka kontrolna przednich świateł przeciwmgielnych zapala się, gdy przednie światła przeciwmgielne są włączone. Przednich świateł przeciwmgielnych należy używać wyłącznie podczas mgły, opadów śniegu lub ulewnego deszczu.
Kontrolka światła przeciwmgielne tylne
Tylne światło przeciwmgielne zaświeci się, jeśli tylne światło przeciwmgielne jest włączone, musimy zawsze używać tylnych świateł przeciwmgielnych we mgle, śniegu lub ulewnym deszczu. Pamiętaj, że te światła przeciwmgielne mogą oślepiać kierowców jadących za Tobą, jeśli są używane nieprawidłowo, więc pamiętaj, aby je wyłączać i włączać w razie potrzeby.
Kontrolka kierunkowskazów
Kierunkowskaz lub symbole lewego i prawego kierunkowskazu migają, gdy używane są kierunkowskazy lub gdy włączona jest lampka ostrzegawcza. W przypadku awarii migają one szybciej.
System kierunkowskazów do pokonywania zakrętów
Problem z doświetlaniem zakrętów to kontrolka, której zapalenie oznacza, że system nie działa i wymaga naprawy. Jeśli ta kontrolka jest włączona, możesz spać spokojnie, ponieważ normalne reflektory są w porządku i będą świecić bez żadnych problemów.
Kontrolka symbol świateł do jazdy dziennej
Kontrolka świateł do jazdy dziennej jest wyświetlana, gdy światła są włączone i świecą tak, jak powinny. Światła te nie są tak powszechne.
Kontrolka problemu z tylnym światłem
Kontrolka problemu ze światłami tylnymi pojawi się, jeśli żarówki są przepalone lub występuje inna usterka świateł tylnych. Żarówkę należy jak najszybciej wymienić.
Kontrolki zewnętrzne
Kontrolka otwartego bagażnika
Lampka kontrolna otwartego przedziału bagażowego informuje kierowcę, że drzwi przedziału bagażowego są otwarte/nieotwarte i gaśnie po ich prawidłowym zamknięciu. Jeśli nadal świeci, oznacza to awarię.
Kontrolka otwarcia przedniej maski
Kontrolka otwartej maski zaświeci się, gdy maska jest otwarta i zgaśnie, gdy maska zostanie prawidłowo zamknięta, jeśli czujnik jest sprawny. Jeśli nadal świeci, oznacza to awarię.
Kontrolka otwartych drzwi
Lampka ostrzegawcza otwartych drzwi ostrzega kierowcę, jeśli drzwi lub bagażnik, a nawet maska silnika pozostały otwarte/odblokowane po uruchomieniu pojazdu i ruszeniu. Przy wyższych prędkościach światłu ostrzegawczemu może towarzyszyć ostrzeżenie dźwiękowe. Na przykład niektóre światła ostrzegawcze są również rozszerzone o komunikat, taki jak „Door” lub „Door Ajar”.
Kontrolka haka holowniczego
Lampka kontrolna haka holowniczego wskazuje, kiedy hak holowniczy jest odłączony lub zwolniony. Sprawdź okablowanie i jeśli jest sprawne, a lampka nadal się świeci, może to oznaczać usterkę mechaniki haka holowniczego lub elektroniki sygnału.
Kontrolka wskaźnik zamknięcia i otwarcia dachu
Lampka kontrolna składania/rozkładania dachu znajduje się w kabrioletach i zapala się, gdy dach jest składany lub otwierany. Jeśli kontrolka nie zgaśnie po zakończeniu tych operacji, oznacza to, że system nie działa prawidłowo.
Kontrolka oświetlenie tylnego spojlera
Lampka ostrzegawcza tylnego spojlera zaświeci się, jeśli system sterowania tylnym spojlerem działa nieprawidłowo, co może wpłynąć na stabilność jazdy. Zaleca się ostrożną jazdę i niezwłoczne oddanie pojazdu do serwisu.
Kontrolka ostrzegawcza zawieszenia pneumatycznego
Kontrolka usterki zawieszenia pneumatycznego wskazuje na usterkę układu amortyzatorów pneumatycznych, która może znacząco wpłynąć na sterowność, stabilność i prześwit pojazdu. Wymagany jest natychmiastowy serwis.
Kontrolka ostrzegawcza amortyzatorów adaptacyjnych
Kontrolka adaptacyjnego zawieszenia jest związana z adaptacyjnym lub regulowanym zawieszeniem pojazdu. Jeśli kontrolka adaptacyjnego zawieszenia świeci się na czerwono lub pomarańczowo, oznacza to usterkę układu zawieszenia. W szczególności, jeśli kontrolka świeci się na czerwono, usterka ta może wskazywać na poważne zakłócenie stabilności pojazdu, dlatego zaleca się ostrożną jazdę i jak najszybsze oddanie pojazdu do serwisu.
Inne lampki kontrolne
Kontrolka klucz nie został wykryty
Kontrolka niewykrycia kluczyka wskazuje, że kluczyk elektroniczny nie został wykryty przez system, co jest zwykle spowodowane niskim poziomem naładowania baterii.
Kontrolka słaba bateria w kluczyku
Kontrolka niskiego poziomu naładowania baterii w kluczyku pilota zdalnego sterowania wskazuje, że bateria w module sterującym jest rozładowana i należy ją wymienić. Jeśli posiadasz kilka przycisków, zaleca się wymianę baterii we wszystkich z nich, ponieważ mają one tendencję do rozładowywania się w tym samym czasie.
Światło bezpieczeństwa pojazdu
Kontrolka zabezpieczenia pojazdu może wskazywać na problem lub awarię elektronicznego kluczyka lub modułu sterującego pojazdu. Kontrolka może również wskazywać, że system bezpieczeństwa pojazdu jest aktywny i włączony.
Kontrolka system ochrony pojazdu
Kontrolka systemu ochrony pojazdu wskazuje, że układ kierowniczy jest zablokowany.
Kontrolka niskiej temperatury powietrza
Lampka ostrzegawcza niskiej temperatury powietrza ostrzega kierowcę o spadku temperatury zewnętrznej, co może powodować oblodzenie drogi i inne zagrożenia.
Kontrolka niskiej temperatury
Lampka ostrzegawcza płatka śniegu ostrzega kierowcę o niskich temperaturach, a także o możliwości oblodzenia. Ponadto ostrzega o przełączeniu na tryb jazdy po śniegu, jeśli pozwala na to technologia pojazdu.
Kontrolka światło informacyjne
Lampka informacyjna ostrzega kierowcę o komunikacie na wyświetlaczu zestawu wskaźników, który może być prostym przypomnieniem lub może wskazywać na poważniejszy problem. Może ona świecić w połączeniu z innymi lampkami ostrzegawczymi.
Kontrolka włączone ogrzewanie tylnej szyby
Jeśli kontrolka odszraniania i odmgławiania tylnej szyby i lusterek świeci się, odszranianie jest włączone i działa prawidłowo. Jeśli kontrolka miga, system wykrył problem z tym urządzeniem.
Kontrolka włączone ogrzewanie przedniej szyby
Jeśli kontrolka odszraniania i odmgławiania przedniej szyby i szyb bocznych świeci się, odszranianie jest aktywne i działa prawidłowo. Jeśli kontrolka miga, w systemie wykryto problem i wystąpiła usterka.
Wskaźnik wciśnięcia pedału hamulca
Kontrolka wciśnięcia pedału hamulca świeci na zielono. Przypomina kierowcy o wciśnięciu pedału hamulca podczas uruchamiania pojazdu, aby można było wybrać żądany bieg. Kontrolka wciśnięcia pedału hamulca świeci na czerwono, gdy pojazd nie jest w stanie wystarczająco zahamować i kierowca musi wcisnąć pedał hamulca.
Lampka ostrzegawcza pedału sprzęgła
Kontrolka wciśniętego sprzęgła dotyczy tylko pojazdów wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Wskazuje ona, że przed uruchomieniem silnika należy wcisnąć sprzęgło.
Kontrolka bezkluczykowe uruchamianie pojazdu
Kontrolka rozruchu bezkluczykowego świeci się tylko w pojazdach wyposażonych w ten system. Czerwona kontrolka systemu bezkluczykowego wskazuje, że kluczyk elektroniczny lub moduł sterujący nie został wykryty i znaleziony, a pojazdu nie można uruchomić. Zielona kontrolka systemu bezkluczykowego wskazuje, że kluczyk został wykryty i pojazd można uruchomić za pomocą przycisku. Pomarańczowe kontrolki rozruchu bezkluczykowego mają podobne funkcje, na przykład kontrolka błysku kluczyka wskazuje, że należy wymienić baterię w module sterującym.
Wskaźnik łatwego wejścia i wyjścia
Wskaźnik łatwego wsiadania jest dostępny, jeśli pojazd ma zawieszenie pneumatyczne. Kontrolka wskazuje, że wysokość zostanie automatycznie obniżona do minimum, gdy pojazd zostanie zatrzymany i ktoś będzie chciał wysiąść lub rozładować pojazd. Lampka świeci na zielono, wskazując, że system jest aktywny.
Kontrolka holownicza przyczepy
Kontrolka trybu holowania przyczepy to specjalny tryb do holowania przyczep. Kontrolka ta jest zwykle spotykana w amerykańskich samochodach typu pick-up lub SUV. Kontrolka wskazuje aktywny tryb.
System Start-Stop
Kontrolka Start-Stop znajduje się w większości pojazdów wyposażonych w ten system. Jeśli kontrolka świeci na zielono, system jest aktywny. W niektórych pojazdach lampka nie świeci się, jeśli system jest aktywny. Jeśli system jest wyłączony lub silnik musi się rozgrzać, aby system był aktywny, kontrolka będzie świecić na pomarańczowo. Wadliwe działanie systemu zwykle sygnalizuje kontrolka z wykrzyknikiem i wymagana jest wizyta w serwisie.
Kontrolka Shift – Kontrolka zmiany biegów
Kontrolka przydatności do zmiany biegu wskazuje, że należy zmienić bieg na wyższy w celu uzyskania większej oszczędności paliwa. Niektóre lampki kontrolne wyświetlają również numer bardziej odpowiedniego biegu, strzałkę w górę (zmiana biegu na wyższy) lub strzałkę w dół (zmiana biegu na niższy). Zawsze należy dostosować się do bieżącej sytuacji i zmienić bieg.
Kontrolka trybu sportowego
Kontrolka trybu sportowego jest dostępna, jeśli pojazd ma różne tryby jazdy. Tryb sportowy ma różne charakterystyki, ale w większości przypadków podwozie jest sztywniejsze, a pedał przyspieszenia może być bardziej czuły.
Kontrolka instrukcja obsługi
Kontrolka instrukcji obsługi wskazuje, że należy zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu. W większości przypadków kontrolka ta świeci się wraz z inną kontrolką lub komunikatem tekstowym, na przykład.
Kontrolka ogrzewanie kierownicy
Kontrolka podgrzewania kierownicy wskazuje, kiedy kierownica jest podgrzewana i jak bardzo jest gorąca.
Kontrolki typowe dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych
Kontrolka problemu z akumulatorem hybrydowym
Kontrolka problemu z akumulatorem hybrydowym dotyczy wyłącznie pojazdów elektrycznych lub hybrydowych. Kontrolka „główna” wskazuje, że główny akumulator pojazdu ma problemy i wymaga naprawy. Kontrolka z wykrzyknikiem wskazuje na awarię systemu wysokiego napięcia pojazdu, co oznacza większość hybryd typu plug-in.
Problem z układem napędowym i lampka ostrzegawcza samochodu elektrycznego
Lampka problemu z układem napędowym samochodu elektrycznego wskazuje usterkę silnika elektrycznego, ładowania, akumulatora lub skrzyni biegów. A wizyta serwisowa jest konieczna.
Kontrolka rozładowany akumulator samochodu elektrycznego
Wyświetlana jest kontrolka niskiego poziomu naładowania akumulatora samochodu elektrycznego, ponieważ pojazd wymaga podłączenia do ładowarki. Czerwona ikona akumulatora z błyskawicą oznacza, że akumulator wysokiego napięcia w samochodzie elektrycznym jest niewystarczający, dlatego samochód należy podłączyć do ładowarki.
Zmniejszona moc oświetlenia samochodu elektrycznego
Lampka ostrzegawcza małej mocy samochodu elektrycznego jest typową lampką ostrzegawczą dla pojazdów europejskich. Ostrzega, że wydajność samochodu elektrycznego została zmniejszona, ponieważ akumulator jest prawie rozładowany. Jeśli ta kontrolka zapali się w pojazdach z Azji Wschodniej lub samochodach pochodzących z tego regionu, oznacza to, że moc została zmniejszona z powodu usterki.
Kontrolka ładowania samochodu elektrycznego
Lampka ładowania pokazuje, że samochód się ładuje. Jeśli lampka zgaśnie lub zmieni kolor na zielony, oznacza to, że akumulator jest naładowany.
Kontrolka trybu elektrycznego
Lampka trybu elektrycznego to przycisk na desce rozdzielczej większości pojazdów hybrydowych. Przycisk po włączeniu uruchamia tryb elektryczny, co sygnalizują te kontrolki. W tym trybie samochód uruchamiany jest za pomocą silnika spalinowego dopiero w przypadku rozładowania akumulatora lub przekroczenia określonej prędkości.
Światło gotowe do pracy w trybie hybrydowym
Kontrolka gotowości hybrydy wyświetla się kierowcy, jeśli samochód jest gotowy i może wyruszyć w drogę. W większości przypadków pojazdy hybrydowe uruchamiają się na napędzie elektrycznym.
Problem ze wskaźnikiem świetlnym przy zewnętrznym alercie dźwiękowym
Lampka ostrzegawcza z zewnętrznym dźwiękiem ostrzegawczym to lampka ostrzegawcza, której towarzyszą sygnały dźwiękowe, w przypadku wystąpienia usterki informującej kierowcę.
Nie wszystkie lampki ostrzegawcze są uniwersalne; wiele z nich jest specyficznych dla konkretnej marki, modelu lub typu samochodu. Dlatego zalecamy, aby zawsze zapoznać się z instrukcją obsługi danego pojazdu, jeśli nie masz pewności, co oznacza dana lampka ostrzegawcza.