Samochody mają hamulce oparte na zasadzie hydraulicznej. Aby hydraulika działała, potrzebne jest pewne medium, które można skompresować i wykorzystać jako przetwornik siły. Płyn hydrauliczny, lub w tym przypadku płyn hamulcowy, jest odpowiedzialny za to zadanie.
Czym jest płyn hamulcowy?
Jak wspomniano powyżej, płyn hamulcowy jest rodzajem płynu hydraulicznego stosowanego w samochodach, ale także w innych maszynach do hamowania i w układach sprzęgła. Jego zadaniem jest przenoszenie mocy.
Z czego składa się płyn hamulcowy?
Większość dzisiejszych płynów hamulcowych bazuje na „glikolu” (są to związki chemiczne o wyższej temperaturze wrzenia). Istnieją również płyny hamulcowe na bazie olejów mineralnych lub olejów silikonowych.
Najpopularniejsze są te „glikolowe”, przy czym płyny na bazie oleju silikonowego są częściej stosowane w sprzęcie wojskowym, a płyny mineralne w połączonych układach hydraulicznych.
Płyn hamulcowy to rodzaj płynu hydraulicznego używanego do przenoszenia mocy w układzie hamulcowym. Są one oparte na olejach glikolowych, silikonowych i mineralnych.
Rodzaje płynów hamulcowych
Nie wszystkie płyny hamulcowe są takie same i są klasyfikowane zgodnie z tym, co nazywa się DOT. Wartość ta określa charakterystykę płynu, w szczególności różne temperatury wrzenia.
DOT 3 – temperatura wrzenia na sucho 205°C i temperatura wrzenia na mokro 145°C – stosowany w starszych pojazdach.
DOT 4 – temperatura wrzenia na sucho 230°C i temperatura wrzenia na mokro 155°C – stosowany w większości pojazdów.
DOT 5 – temperatura wrzenia na sucho 260°C i temperatura wrzenia na mokro 180°C – rzadko stosowany w starszych samochodach.
DOT 5.1 – temperatura wrzenia na sucho 260°C i temperatura wrzenia na mokro 180°C – stosowany w maszynach sportowych.
Różnią się także kolorem
Płyny hamulcowe można również klasyfikować według ich koloru. Kolory płynu hamulcowego to: przezroczysty, czerwony i fioletowy.
Czy można je mieszać?
Tak, można, ale musimy liczyć się z tym, że zmienią się jego właściwości. Ponadto mieszać można tylko płyny oparte na tej samej bazie. W praktyce oznacza to zazwyczaj, że mieszać można płyny DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1. Należy również pamiętać o ich różnych właściwościach ochronnych i smarnych. Niektóre systemy ABS nie tolerują DOT 5 ze względu na zawory tłokowe. Z drugiej strony DOT 5 nie wiąże tak dużo płynu z otoczenia, co pomaga w systemach antykorozyjnych. Inne rodzaje płynów mają dodatkowe elementy, takie jak ochrona przed korozją. Moja rada brzmi „zawsze używaj płynu określonego przez producenta i nie eksperymentuj”.
Gdzie uzupełniać płyn hamulcowy i skąd wiedzieć, ile go wlać?
Płyn hamulcowy wlewa się do zbiornika płynu hamulcowego, który zwykle znajduje się nad pompą hamulcową, w większości przypadków za silnikiem w kierunku kabiny. Jego korek jest zwykle oznaczony kołem otoczonym półksiężycami po bokach. Znajduje się tam również słowo „break”, które oznacza hamulce. Na pojemniku znajdziemy również linie min i max. Ideałem jest „złoty środek”, czyli płyn znajdujący się gdzieś pomiędzy tymi liniami. Ilość płynu hamulcowego dla naszego samochodu można znaleźć w instrukcji warsztatowej. Ponadto powinniśmy od czasu do czasu sprawdzać jego ilość.
Kontrolka ostrzegawcza płynu hamulcowego
Płyn hamulcowy jest monitorowany przez wykrzyknik w kółku . Jeśli kontrolka zapali się podczas jazdy, należy natychmiast się zatrzymać i sprawdzić poziom płynu.
Uzupełnianie płynu
Uzupełnienie płynu jest banalnie proste – wystarczy odkręcić korek i wlać płyn. Czasami dostęp do niego może być nieco utrudniony, w takich przypadkach zalecałbym użycie lejka.
Płyn hamulcowy nie jest trudny do uzupełnienia. Powinniśmy jednak co jakiś czas sprawdzać jego poziom, a także zwracać uwagę na kontrolkę ostrzegawczą.
Starzenie się płynu hamulcowego
Płyn hamulcowy, podobnie jak większość innych płynów, nie jest nieskończony. Należy go wymieniać, gdy wiąże się z nim wilgoć z powietrza lub po prostu z wiekiem ulega degradacji. Zmiany te powinny odbywać się co 30 000 do 50 000 km. Osobiście wymieniam ten płyn co 3 lata.
Tester płynu hamulcowego
Aby sprawdzić jak ma się nasz płyn, możemy go zmierzyć. Proces ten jest bardzo prosty. Wystarczy tester płynu hamulcowego. Jego cena nie jest zbyt wysoka. W zasadzie wszystkie działają w podobny sposób. Po prostu nabieramy płyn hamulcowy do tego testera lub zanurzamy końcówki w płynie hamulcowym, a on pokaże nam stan naszego płynu hamulcowego zgodnie z diodami LED lub skalą.
Usterki związane z płynem hamulcowym
Awaria pedału hamulca
Zwykle występuje w przypadku nieszczelności układu hamulcowego i późniejszej utraty płynu hamulcowego. Zjawisko to skutkuje zapowietrzeniem układu i brakiem skuteczności hamowania, aż do braku efektu.
Płyn ulegający degradacji
Jeśli płyn ulegnie degradacji do tego stopnia, że znacznie wzrośnie w nim zawartość wody, skuteczność hamowania gwałtownie spadnie. Ponownie może wystąpić niewielki spadek pedału i nieskuteczne hamowanie, ponieważ płyn nie może być sprężany, ale powietrze może, powodując napowietrzenie układu.
Zatkane przewody hamulcowe
Innym problemem powodującym słabe hamowanie jest zatkany przewód hamulcowy, co powoduje, że płyn nie dociera tam, gdzie powinien.
Twardy pedał hamulca
Zdegradowany płyn hamulcowy może również powodować sztywność pedału hamulca. Skutkuje to raczej zmniejszonym efektem hamowania. Jest to spowodowane gromadzeniem się powietrza w układzie hamulcowym. Jest to przeciwieństwo awarii pedału hamulca.
Co powinienem zrobić, jeśli stwierdzę ubytek płynu hamulcowego w zbiorniku?
Byłbym tutaj bardzo ostrożny, ponieważ znaczny ubytek prawie zawsze oznacza wyciek. Jest to usterka, której zdecydowanie nie należy kontynuować. Twój układ hamulcowy zapowietrzy się, a jego skuteczność będzie kiepska. Jeśli to już się stało i nie masz innego wyjścia, możesz polegać na hamulcu ręcznym w niewielkiej części, ale w takim przypadku jego wpływ na tłoki w zaciskach jest minimalny. Dlatego zalecam natychmiastowe zatrzymanie samochodu i nie ryzykowanie życia!
Usterki związane z płynem hamulcowym są dość poważne. Nie należy ich lekceważyć, ponieważ stanowią ryzyko utraty życia. Główne usterki obejmują wyciek i degradację płynu.
Wymiana płynu i odpowietrzanie układu hamulcowego
Wymiana płynu hamulcowego nie jest trudna, ale istnieją pewne skomplikowane elementy, zwłaszcza zawory odpowietrzające. Istnieją zasadniczo dwa lub trzy sposoby wymiany płynu hamulcowego. Pełna procedura odpowietrzania i wymiany płynu hamulcowego znajduje się tym artykule .
Lubię długie podróże i przygody, których nie można doświadczyć nigdzie indziej, jak tylko za kierownicą. Interesuję się również nowymi technologiami i innowacjami w branży motoryzacyjnej.