Wymiana płynu hamulcowego i odpowietrzanie hamulców krok po kroku

0
93
Odpowietrzanie hamulców

Bezpieczeństwo na drodze ma kluczowe znaczenie, dlatego układ hamulcowy pojazdu musi być w idealnym stanie. Bez prawidłowo działających hamulców jazda może być bardzo niebezpieczna, dlatego każdy kierowca musi dbać o ten element. Płyn hamulcowy, na przykład, może również powodować problemy, jeśli temperatura płynu hamulcowego przekroczy 100 stopni Celsjusza, gdy hamulce są używane, a woda w nim stopniowo zamienia się w parę. Dlatego eksperci twierdzą, że należy regularnie wymieniać płyn hamulcowy i odpowietrzać cały układ. Ale jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

Według ekspertów, powietrze w układzie hamulcowym może być spowodowane różnymi czynnikami. Niektóre z najczęstszych to nieprawidłowy montaż, naprawa hamulców lub wymiana płynu hamulcowego. Obecność powietrza w układzie prowadzi jednak do zmniejszenia ciśnienia i niezdolności układu hamulcowego do zapewnienia siły niezbędnej do zatrzymania pojazdu.

Dlatego też ważne jest regularne sprawdzanie różnych rur i przewodów, aby wcześnie wykryć ewentualne wycieki powietrza. W tym artykule przyjrzymy się zatem prawidłowej procedurze odpowietrzania hamulców. Wskazówką, że coś może być nie tak z hamulcami, jest świecąca się kontrolka hamulców.

Co oznacza odpowietrzanie hamulców?

Jest to usunięcie powietrza z układu hamulcowego. Hamulce odpowietrza się w następujący sposób. Przed odpowietrzeniem należy maksymalnie napełnić zbiornik płynu hamulcowego. Ponadto najważniejsze jest rozpoczęcie odpowietrzania od najdalszego punktu (koła) w kierunku zbiornika. Zależy to od przebiegu przewodów hamulcowych. Informacje te można znaleźć w większości instrukcji warsztatowych. Na przykład w Oplu Vectra C zacząłem od koła LZ, koła PZ, koła PP i koła LP. Należy pamiętać, że czasami sprzęgło również wymaga odpowietrzenia w przypadkach, gdy cały układ jest połączony.

Metody odpowietrzania układu hamulcowego

Wymiana płynu hamulcowego nie jest trudna, ale kryje w sobie podstępne rzeczy, zwłaszcza w zaworach odpowietrzających, o których mowa w poniższym artykule. Istnieją zasadniczo dwa lub trzy sposoby wymiany płynu hamulcowego.

  • Spuścić płyn hamulcowy ze zbiornika za pomocą strzykawki próżniowej lub innego urządzenia, a następnie wlać nowy płyn, wypychając stary płyn z układu podczas odpowietrzania.
  • Odkręcić korek zbiornika płynu hamulcowego, poluzować zawór odpowietrzający w najdłuższym punkcie (najbardziej oddalonym od zbiornika) lub przewód hamulcowy i pozwolić, aby płyn wypłynął, a naciśnięcie pedału może pomóc w wypchnięciu płynu. Wszelkie pozostałości płynu zostaną ponownie wypchnięte podczas uzupełniania płynu w połączeniu z odpowietrzaniem.
  • Jeśli przewód hamulcowy zostanie zerwany, płyn zasadniczo sam wypłynie.

Odpowietrzanie hamulców krok po kroku

Opiszmy teraz najłatwiejszą moim zdaniem metodę 1.

  1. Za pomocą strzykawki próżniowej (może to być również strzykawka) odessać płyn hamulcowy ze zbiorniczka.
  2. Po spuszczeniu całego płynu będziemy teraz dolewać nowy płyn do zbiorniczka, tutaj możemy iść aż do krawędzi.
  3. Podnieś samochód i zdejmij koło, które znajduje się na najdłuższej gałęzi przewodu hamulcowego. Oznacza to, że koło z przewodem hamulcowym znajduje się najdalej od zbiornika płynu hamulcowego. Informacje te można znaleźć w instrukcjach warsztatowych, gdzie można również dowiedzieć się, ile płynu należy odpowietrzyć na tym kole (nie jest to całkowicie konieczne, ponieważ będziemy odpowietrzać, aż powietrze zostanie całkowicie usunięte).
  4. Teraz dochodzimy do zacisku hamulcowego lub rolki hamulcowej, gdzie znajduje się zawór odpowietrzający. Może on być ukryty pod gumową nasadką, którą zdejmiemy.
  5. Wyczyść odpowietrznik stalową szczotką, spryskaj WD-40 i najlepiej kup wcześniej nowe. Spróbuj poluzować i dokręcić odpowietrznik. Jeśli odpowietrznik się nie poluzuje postępujemy zgodnie z tekstem w tym artykule poniżej. Do poluzowania odpowietrznika idealnie nadaje się nasadka do nakrętek gola. Następnie używamy klucza oczkowego do poluzowania odpowietrznika.
  6. Zakładamy klucz oczkowy na poluzowany i ponownie dokręcony odpowietrznik i nakręcamy rurkę Genborx 9700000001461 na korpus odpowietrznika.
  7. Prosimy drugą osobę o pomoc poprzez „naciśnięcie pedału hamulca”. Polega to na tym, że dana osoba naciska na pedał hamulca, aż stanie się on sztywny i nie będzie można go dalej wcisnąć. Wymaga to kilku naciśnięć. Przy ostatnim naciśnięciu, gdy pedał jest wystarczająco sztywny, osoba nie zwolni go, ale nadal będzie go trzymać. W tym momencie, gdy pomocnik trzyma pedał, poluzowujemy odpowietrznik na najdłuższej gałęzi i płyn lub powietrze zaczyna wyciekać. Pedał będzie opadał, aż uderzy o podłogę. W tym momencie osoba informuje nas, że jest na dole, a my ponownie dokręcamy odpowietrznik.
  8. Powyższy krok jest następnie powtarzany do momentu, aż zacznie wypływać tylko przezroczysty płyn bez pęcherzyków powietrza.
  9. Podczas tej czynności dobrym pomysłem jest sprawdzenie poziomu płynu w pojemniku po każdym wypuszczeniu płynu z odpowietrznika, zanim osoba wciśnie pedał, gdy nie może spaść poniżej minimum lub do dna pojemnika, aby zapobiec przedostawaniu się powietrza do układu. Jeśli poziom spadnie, uzupełniamy do pełna lub do poziomu max.
  10. Jeśli jesteśmy zadowoleni na danym okrążeniu, zakładamy je ponownie i przesuwamy się o jedną pozycję bliżej (drugie najdalsze okrążenie od pojemnika), po czym powtarzamy tę czynność. Aż do wyjęcia wszystkich zacisków lub rolek hamulcowych lub sprzęgła.
  11. Na koniec w razie potrzeby regulujemy poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku do pożądanej ilości.

Wskazówki dotyczące odpowietrzania układu hamulcowego

Do odpowietrzania idealnym narzędziem jest mały zestaw do odpowietrzania np. Genborx 9700000001461 za około 20-30 zł, gdzie dzięki przezroczystemu wężykowi umieszczonemu na odpowietrzniku hamulcowym możemy monitorować klarowność i pęcherzyki powietrza opuszczające układ hamulcowy.

Jeśli jednak jesteśmy sami i nie mamy możliwości skorzystania z pomocy drugiej osoby, możemy użyć np. takiej pompki próżniowej YATO YT-0673 za ok. 60-80 zł. Istnieją również inne elementy odpowietrzające do podłączenia kompresora. Podstawą każdego odpowietrzania jest jednak pozbycie się całego powietrza z układu, a także pamiętanie o sprawdzeniu poziomu płynu hamulcowego w jego zbiorniczku, aby potem nie odpowietrzać całego układu ponownie.

Pamiętajmy również o regularnej wymianie klocków i tarcz hamulcowych.

Komplikacje przy odpowietrzaniu hamulców?

Nawet odpowietrzanie ma swoje komplikacje, a są nimi odpowietrzniki na zaciskach hamulcowych, czyli rolki hamulcowe lub „świnki”.

Co zrobić, gdy mamy zapchane odpowietrzniki hamulców?

Jest to prawdopodobnie najczęstsza komplikacja i istnieje kilka narzędzi, które pomagają je poluzować. Należy jednak pamiętać, że jeśli odpowietrznik jest zablokowany „na śmierć”, to w 99% przypadków się urwie. Osobiście robię to mocząc małe szmatki w płynie hamulcowym dzień przed rozpoczęciem ich luzowania. To świetny sposób na poluzowanie. Dokładnie czyszczę odpowietrzniki zacisków hamulcowych stalową szczotką, zwłaszcza w obszarze ich gwintów, i spryskuję je WD-40.

Następnie spryskuję je niewielką ilością płynu hamulcowego, owijam nasączoną szmatką i zostawiam tak do następnego dnia. W wielu przypadkach pozwala to uporządkować odpowietrznik. Na przykład niektórzy ludzie je podgrzewają, inni zamrażają, ja używam tej techniki. I nie używam klucza do ich poluzowania, używam nasadki gola i grzechotki, aby nie przeciąć krawędzi, lub przynajmniej klucza oczkowego. W skrajnych przypadkach można użyć sikowa (jeśli już go trochę rozerwałeś), ale to już trochę barbarzyńskie.

Jeśli odpowietrznik pęknie mamy tylko dwie opcje. Rozwiercenie go, co wymaga pewnej wprawy, sporo czasu i mnie osobiście nie za bardzo się podoba, lub kupno nowego zacisku. Zalecałbym również wymianę odpowietrzników. Są to małe elementy i nie ma sensu używać starych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj