TOP 10 samochodów 4×4: teren, domek i śnieg

0
16
TOP 10 samochodów 4×4

Czasami potrzebujesz napędu na cztery koła, czy to podczas wycieczek do domku letniskowego, potrzeby ciągnięcia przyczepy kempingowej, pomocy w prowadzeniu interesów w niedostępnym terenie, czy po prostu, aby czuć się bezpieczniej. Dziś postaramy się przedstawić 10 interesujących samochodów 4×4.

Dacia Duster 4×4

Dacia Duster 4×4
Dacia Duster 4×4

Dacia Duster to bardzo dobry samochód do jazdy terenowej i codziennego użytku. Nie jest to czysty off-roader, ale jeśli spojrzeć na kilka recenzji, jego osiągi w terenie lub na śniegu wcale nie są złe. Niewielką wadą może być uciąg wynoszący zaledwie 1500 kg, co może być ograniczeniem na przykład w przypadku niektórych przyczep kempingowych. Jednak prześwit 217 mm i kąt natarcia ponad 30 stopni pozwalają na pokonywanie przeszkód.

Jest również bardzo dobrze zabezpieczony przed zarysowaniami, z solidną osłoną silnika pod spodem. Jego napęd 4×4 (ale tylko do ograniczonej prędkości) pochodzi od Nissana, co jest gwarancją niezawodności. Za pomocą pokrętła trybów można wybrać tryb automatyczny, 4X4 lub elektronicznie zamknąć mechanizm różnicowy. Do wyboru są silniki benzynowe i wysokoprężne. System charakteryzuje się bardzo niską awaryjnością i ponadprzeciętną niezawodnością. Jest to idealny pojazd dla rodzin, które jeżdżą do domku letniskowego, wędkarzy i myśliwych.

Skoda Octavia 4×4

Skoda Octavia 4×4
Skoda Octavia 4×4

Skoda Octavia jest dostępna w wersji klasycznej lub w wersji Scout (od drugiej generacji) z napędem 4×4. Napęd 4×4 jest zawsze obsługiwany przez sprzęgło międzyosiowe Haldex i zawsze zależy od wybranego modelu samochodu i roku produkcji. Ten samochód jest bardzo rozpowszechniony i wystarczy na zwykłą podróż po śniegu lub po nieutwardzonych drogach do domku letniskowego. Zdecydowanie nie jest przeznaczony do jazdy w terenie, ponieważ jego prześwit również nie jest odpowiedni.

Podwozie również nie jest wystarczająco wytrzymałe, aby poradzić sobie z ciężkimi przeszkodami. Ponownie możemy wybierać między wariantami z silnikiem wysokoprężnym i benzynowym. Jednak to system napędu na wszystkie koła został udoskonalony przez lata i jest inteligentny w ostatnich generacjach. Octavia w wersji 4×4 to idealny partner do swobodnej jazdy i dla rodzin, kiedy nawet zła pogoda nie jest w stanie nas zaskoczyć.

Toyota Hilux

Toyota Hilux
Toyota Hilux

Hilux ma reputację niezniszczalnego. To znak wytrzymałości i niezawodności. Jego osiągi terenowe są godne podziwu. Ujrzał światło dzienne przez kilka generacji, ale jest to reputacja, której stara się sprostać. To wytrzymały pickup, który służy nawet służbom ratunkowym. To zawsze dobry znak, ponieważ zwykle jest to znak, że ciężarówka może coś znieść.

Do wyboru są wersje z pojedynczą kabiną, podwójną kabiną lub dodatkową kabiną. Długość samochodu wynosi ponad 5 m i nie jest to mało. Ładowność Hiluxa przekracza 700 kg. Pod maską znajdziemy głównie turbodiesle, ale jeśli się postaramy, znajdziemy też benzynowe perełki. Prześwit waha się od 200 do 300 milimetrów lub więcej. Jego właściwości terenowe są godne podziwu i można je znaleźć w Internecie.

Hilux jest wyposażony w międzyosiowy mechanizm różnicowy, w którym możemy zmienić bieg w starszych modelach lub wybrać tryb jazdy za pomocą selektora w nowszych modelach. Za pomocą selektora możemy wybierać między napędem tylko na tylne koła, 4×4 i ciężkim terenowym 4×4 z blokadą mechanizmu różnicowego. Ma duży uciąg, od 2500 do 3500 kg, co czyni go doskonałym wołem roboczym. Szczególnie serwisowanie Hiluxa jest dość kosztowne i należy wziąć to pod uwagę, ale ci, którzy pracują w lesie lub w ciężkich warunkach, z pewnością docenią ten samochód. Dostępne są oczywiście różne wersje terenowe.

Ssangyong Rexton 1

Ssangyong Rexton 1
Ssangyong Rexton 1

Pierwsze generacje Rextona miały ładną, solidną ramę. Były bardzo niezawodne w terenie, a pod maską ryczały silniki zaadoptowane z Mercedesa. To właśnie te samochody cieszą się obecnie dużą popularnością wśród użytkowników głównego nurtu, którzy szukają przestronnego samochodu nawet dla 7 pasażerów lub dużego SUV-a, który może pomieścić 3 foteliki dziecięce. Minimalny prześwit wynosi 224 mm.

Podstawowy model ma przypisywaną oś przednią, a jego lepiej wyposażeni bracia korzystają z systemu TOD (Torque on Demand). W tłumaczeniu oznacza to podział momentu obrotowego między przednią i tylną oś, który jest realizowany poprzez połączenie przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego, elektronicznie sterowane sprzęgło (można zmienić stopień zaangażowania, kontrolując deskę rozdzielczą), które pozwala podzielić moment obrotowy do 50:50, a jeśli nawet to nie wystarczy, pomoże elektroniczna redukcja.

To, jak wspomniano powyżej, sprawia, że ciężarówka jest idealnym towarzyszem dla rodzin z trójką lub więcej dzieci mieszkających w górach, wędkarzy, chałupników, którzy muszą holować przyczepę kempingową nad wodę i gdzie indziej, ponieważ może holować od 2800 do 3500 kg na kuli. Należy jednak pamiętać, że jego długość oznacza, że nie będziesz wisiał na brzuchu podczas pokonywania przeszkód.

Audi A6

Audi A6
Audi A6

Audi A6 jest popularnym autostradowym pożeraczem kilometrów, a swoją nazwę zawdzięcza układowi napędowemu quattro. Nie jest to samochód terenowy, ale na zaśnieżone drogi lub jako wozidło sypialne. Napęd na wszystkie koła zasłynął dzięki mechanizmowi różnicowemu Torsen, ale był on stopniowo ulepszany, a następnie przełączany na sprzęgło międzyosiowe Haldex. Audi ma swoich zagorzałych fanów, którzy dokładnie wiedzą, dlaczego kupują te samochody.

Biorąc pod uwagę, jak wiele z nich jeździ po naszych drogach, warto o nich pisać. Jeśli jesteś biznesmenem, który lubi jeździć w góry, masz małą rodzinę lub chcesz wygodnego pojazdu, który sprawdzi się na drodze w każdych warunkach pogodowych, Audi A6 jest dla Ciebie. Możesz wybierać spośród wielu silników, z których najpopularniejszym jest sześciocylindrowy 3.0 TDI, a także wykończeń i opcji nadwozia. Jest to reprezentant wyższej klasy średniej, a jeśli chcesz czegoś bardziej terenowego, istnieje wariant Allroad, który jest podniesiony i wygląda bardziej męsko, ale ostrzegamy, że nawet on nie jest przeznaczony do intensywnego użytkowania w terenie.

Fiat Panda 4×4

Fiat panda
Źródło:Pava – Praca własna, CC BY-SA 3.0 it

Mały, ale świetny w terenie. Fiat Panda szturmem podbija świat od 1981 roku, aż do limitowanej edycji czterdziestej w 2023 roku, kiedy to muszę powiedzieć, że pierwsze wersje są przepiękne! Jego napęd 4×4 ewoluował z czasem. Jednak wszystkie mają większy prześwit i świetne właściwości terenowe oraz przeprojektowane osie, ale przede wszystkim lekkość, ponieważ Pandy nie ważą dużo.

Jeśli jesteś poszukiwaczem przygód lub młodą parą, która lubi jeździć po nieutwardzonych drogach, Panda jest dla Ciebie! Jest tania w utrzymaniu, a najnowsze generacje wykorzystują podobny system napędu na wszystkie koła jak Dacia Duster. Jego silnik nie jest nieporęczny, więc nie będziesz też obciążony obowiązkowym ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej.

Jego wygląd z pewnością nie pasuje do nijakości. Nie jest to co prawda autostradowy pożeracz kilometrów ze względu na przełożenie, jest też głośniejszy przy wyższych prędkościach, ale spisuje się bardzo dobrze i dorównuje nawet znacznie droższym rywalom. Dodatkowo jego fani organizują wiele ciekawych spotkań, na których można się wiele nauczyć.

Nissan X-Trail

Nissan X Trail
Nissan X Trail

X-Trail zasłużył na swoje miejsce pod słońcem już od pierwszej generacji. Jest to bardzo popularny samochód z niezawodnym systemem 4×4. Jego wnętrze we wszystkich generacjach jest bardzo dobrze wyciszone i zapewnia załodze dobry komfort jazdy. Spodoba się nawet kierowcom o większej i masywniejszej posturze. Zawsze masz do wyboru trzy tryby jazdy, a mianowicie napęd tylko na przednie koła, napęd 4×4 lub tryb automatyczny.

Prześwit wynosi około 200 mm, a kąty natarcia i dobre przechyły boczne są doskonałe. Ale nigdy nie kupuj rozbitego samochodu! X-Trail jest bardzo wrażliwy na to, czy przednia oś jest idealnie dopasowana, a jeśli tak nie jest, masz problem z zazębiającymi się łożyskami, więc zawsze kupuj samochód z odpowiednią historią. W związku z powyższym, należy podchodzić do zakupu ze szczególną ostrożnością, ponieważ niektóre awarie są bardzo dobrze zamaskowane. Dostępne są zarówno silniki wysokoprężne, jak i benzynowe.

Suzuki Jimny

Suzuki Jimny
Suzuki Jimny

Ten mały SUV jest produkowany od 1970 roku, ale cofniemy się w czasie do najnowszej generacji. Niektórzy nazywają go „gettem dla ubogich”, ale dla mnie to niesamowity klejnot motoryzacji. Za całkiem rozsądne pieniądze dostajemy stylowy samochód, który zdecydowanie nie boi się terenu. Hejterzy mogą się śmiać do woli, ale Jimmy to prawdziwy off-roader. Ma tylko 3,6 metra długości z zapasem. Nie jest zbyt przestronny, ale jest bardzo dobrze wykonany i przemyślany. Na tylnych siedzeniach nie ma zbyt wiele miejsca, ale po ich złożeniu można coś załadować.

A teraz ważniejsza rzecz. Pod maską kryje się niezawodny silnik o pojemności 1 462 cm3 i mocy 75 kW, ale uwierzcie mi, to w zupełności wystarczy Jimmy'emu. Najważniejsza rzecz jest jednak nieco inna. Nadal ma manualną redukcję (chyba że zdecydujesz się na automat), blokowane biegi i niezawodny napęd na wszystkie koła. Ma 210 mm prześwitu, drabiniastą ramę, doskonałe kąty natarcia i świetnie radzi sobie z przekraczaniem osi. Jimmy może dojechać tam, gdzie jego drodzy konkurenci. Gdybym chciał stylowego małego off-roadera, Jimny jest oczywistym wyborem.

Ford Ranger Raptor

Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor

Jeśli szukasz samochodu, który ma „jaja”, to jest Raptor. Niebieski owal doprawił go sterydami i stworzył interesujący model. To stylowy samochód, który rozciąga się na wnętrze, które jest dosłownie premium. Waży 2 478 kilogramów i mierzy 5 381 mm długości, więc jest naprawdę mały. Co więcej, jego krawędź ładunkowa ma wysokość 860 mm, a jeśli chcesz cieszyć się widokiem po wycieczce na łąkę i usiąść na odchylanej pokrywie i być może obserwować stada bydła, pokrywa może wytrzymać ciężar potężnego 150-kilogramowego kowboja. Za wozem można ciągnąć wóz drabiniasty z ziarnem o masie do 2500 kg.

Raptor może wiele zdziałać na polu i to samo dotyczy brodzenia, przechylania lub krzyżowania osi. Jest stworzony do cięższych warunków. Pod maską nie znajdziesz amerykańskiego V8, ale uwierz mi, że 3.0 Ecoboost twin-turbo o mocy 212 kW potrafi ruszyć samochodem i dosłownie kurzyć się za Tobą. To świetny towarzysz dla współczesnych ranczerów, rybaków, którzy nie mają głębokich kieszeni, czy entuzjastów pickupów.

Minusem są ceny serwisowe, ten samochód nie należy do najtańszych w naprawie, kolejnym minusem jest rozmiar samochodu, gdzie zaparkowanie przed centrum handlowym lub w środku miasta wcale nie będzie łatwe. Nie nadaje się do krótkich podróży, a jego terytorium jest bardziej prawdopodobne na drogach powiatowych, łąkach lub górskich drogach.

Lada Niva

Lada Niva
Lada Niva

Łada jest szczególnie znana wśród myśliwych i pracowników leśnych. Ten samochód naprawdę wiele potrafi. Dostępny jest w wariancie pięciodrzwiowym lub bardziej wydłużonym trzydrzwiowym. Napęd 4×4 jest tak prosty, że prościej się nie da. Wzorując się na rosyjskich VAZ-ach, jest niezawodny i solidny z centralną blokadą mechanizmu różnicowego i przekładnią redukcyjną. Lada to offroad, który Cię nie zawiedzie.

Jest jeden mały, ale znaczący haczyk. Tutaj wszystko zależy od kierowcy, bez pomocy elektroniki. Wszystko odbywa się ręcznie i to kierowca musi wykazać się swoimi umiejętnościami. Warto pamiętać, że Niva występuje w kilku wersjach, które mogą różnić się prześwitem, poziomem brodzenia czy wyposażeniem. Niva zawsze ma pod maską silnik benzynowy. Mówiąc o terenie, kąt natarcia wynosi 38 stopni (może się różnić, jak wspomniałem powyżej), zdolność brodzenia Nivy wynosi około 50 cm, a jej niewielka waga i krótki rozstaw osi to przepis na pokonywanie trudniejszych przeszkód.

Ma również doskonałe przechyły boczne, a być może jedyną krytyką jest brak blokady mechanizmu różnicowego podczas przekraczania osi i niższa moc silnika. Ma 1500 kg uciągu i jeśli potrzebujesz dużo muzyki za rozsądne pieniądze, Niva nie zawiedzie. Co więcej, wystąpiła również w czeskim filmie The Visitors.

Poprzedni artykułZasady i przepisy ruchu drogowego w Grecji
Moim marzeniem było pisanie artykułów o samochodach, testowanie ich i majsterkowanie przy nich. Lubię samochody z duszą i historią i nie obchodzi mnie czy mają 10 czy 500 koni mechanicznych. Piszę dla Was instrukcje napraw, doświadczenia, recenzje samochodów, a także o różnych sprawach związanych z motoryzacją.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj