Tłoki w silnikach wysokoprężnych są niezbędnym elementem. Bez tłoków silnik byłby praktycznie bezużyteczny.
Czym jest tłok silnika?
Tłok to mechaniczny element silnika, który przenosi ruch na wał korbowy i jest zarówno elementem sprężającym, jak i dekompresyjnym silnika, dzięki czemu może sprężać zarówno paliwo gazowe, jak i ciekłe, a tym samym detonować mieszankę poprzez zapłon lub spalanie. Jego ostatnią funkcją jest oddzielenie części spalinowej silnika od reszty.
Z czego wykonane są tłoki silnika?
Najczęstszym elementem, z którego wykonany jest tłok, jest stal, ale może on być również wykonany na przykład z mieszanki węgla i krzemu. Zawsze jest to jednak stal stopowa lub stal o wysokiej odporności termicznej, gdzie poddawana jest temperaturze około 2000 stopni Celsjusza i wysokiemu ciśnieniu.
Tłoki przenoszą ruch na wał korbowy i są wykonane z wysokiej jakości stopu stali o wysokiej odporności na temperaturę i ciśnienie.
Z czego składa się tłok silnika?
Tłok silnika składa się z kilku części, które są niezbędne do jego prawidłowego działania.
Głowica tłoka
Główka tłoka jest narażona na detonację i wysokie ciśnienie. Jest to jego górna część, która musi być niezwykle wytrzymała.
Pierścienie tłokowe
Pierścienie tłokowe pełnią funkcję uszczelniającą, odprowadzają olej, a dzięki ich szczelności uzyskujemy kompresję. W większości przypadków na tłoku znajdują się 3 pierścienie tłokowe. Dwa z nich są uszczelniające, zwykle dwa górne, a dolny ma funkcję wycierania oleju z powrotem.
Obudowa tłoka
Obudowa tłoka jest lekko chropowata, aby poprawić funkcję smarowania. Obudowa musi być trwała, ale jednocześnie dobrze rozprowadzać i utrzymywać olej.
Sworzeń tłoka
Sworzeń tłokowy to wydrążony pręt, który łączy tłok z korbowodem. Tłok może poruszać się na sworzniu. Ściągacz sworznia tłokowego jest idealny do usunięcia go z tłoka, można go wykręcić, ale możemy ryzykować wygięcie elementów.
Rodzaje tłoków
Istnieje kilka rodzajów tłoków, głównie w oparciu o kształt ich główek i miejsce ich zastosowania.
Tłoki płaskie
Tłoki te mają płaską „prostą główkę”. Stosuje się je tam, gdzie konieczne jest uzyskanie wysokiej wydajności spalania i ekstremalnej kompresji.
Tłoki kopułkowe
Mają tak zwane „kopułki” na główce. Ich konstrukcja pomaga zwiększyć kompresję.
Tłoki płytkowe
Te z kolei mają główkę w kształcie spodka „miski”. Tłoki te nieznacznie zmniejszają objętość poprzez dodanie dodatkowej przestrzeni utworzonej przez kształt misy.
Był rok 1786, a Philippe Lebon opatentował pierwszy silnik na gaz świecowy, w którym zastosowano tłok. W tym czasie mieszanka gazu i powietrza była wtryskiwana do tłoka za pomocą zaworu suwakowego.
Awarie tłoków
Tłoki również mają swoje problemy, jednak ze względu na trwałość materiałów, z których są wykonane, można oczekiwać długiej żywotności tych komponentów przy odpowiedniej konserwacji.
Zużyte pierścienie tłokowe
Jest to najczęstsza usterka związana z tłokami. Przez zużycie „pierścieni” silnik po pierwsze traci kompresję, po drugie pcha tam, gdzie nie powinien, a po trzecie nie kurczy się i zużywa olej. W tym przypadku łatwo sprawdzić tłoki, cylindry i oczywiście wymienić te elementy.
Przepalone tłoki
Nawet jeśli tłok jest trwały, może się wypalić. Tłok po prostu wypala dziury, które mogą nawet nie być widoczne dla oka, dlatego należy przeprowadzić test szczelności. Przyczyn przepalenia tłoka może być kilka. Zła mieszanka, zbyt duża kompresja, słabej jakości tłok lub być może słabe chłodzenie.
Tłok do zaworu i pęknięte tłoki
Jeśli nasze rozdzielacze ulegną awarii lub zawór zostanie przepalony, lub rozdzielacze są źle ustawione, nastąpi zapoznanie się z zaworem i tłokiem. W większości przypadków zawory wyginają się, ale jeśli zawór spali się i spadnie na tłok, spowoduje to niesamowity bałagan. Tłok może też pęknąć.
Ceny napraw tłoków
Ceny napraw związane z tłokami idą w parze z GO silnika lub nawet całą wymianą. W większości przypadków wystarczy wymienić pierścienie korbowodowe i łożyska na nowe śruby i tłoki służą jak dawniej. Niestety gorzej jest z naprawą po tym jak silnik się potknie, pęknie itp.
Zawsze jednak mówimy o naprawach kosztujących od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych, dlatego zawsze warto rozważyć takie naprawy w starych samochodach, aby sprawdzić, czy w ogóle są one opłacalne. Wymiana pierścieni tłokowych nie jest rzeczą prostą i nie każdy jest w stanie ją wykonać, a dodatkowo wiąże się z dość dużą skrupulatnością i pracą silnika. Ponadto konieczne jest również poszukiwanie przyczyny, która spowodowała dane uszkodzenie.
Moim marzeniem było pisanie artykułów o samochodach, testowanie ich i majsterkowanie przy nich. Lubię samochody z duszą i historią i nie obchodzi mnie czy mają 10 czy 500 koni mechanicznych. Piszę dla Was instrukcje napraw, doświadczenia, recenzje samochodów, a także o różnych sprawach związanych z motoryzacją.