Silnik nie może obejść się bez odpowiedniego płynu chłodzącego. Jest to jedyny sposób, aby utrzymać samochód w odpowiedniej temperaturze. Ma to wpływ na zużycie paliwa, osiągi i ogólną żywotność samochodu. Płyn chłodzący rozprasza ciepło i zapobiega ewentualnemu przegrzaniu. W praktyce jednak kierowcy mogą spotkać się z kilkoma rodzajami płynu chłodzącego, a w tym artykule przyjrzymy się, czym one właściwie są.
Każdy producent określa, jaki rodzaj płynu chłodzącego powinien znajdować się w silniku danego modelu. Aby łatwo odróżnić te różne rodzaje płynów od siebie, płyny chłodzące są barwione charakterystycznymi sztucznymi barwnikami.
Rodzaje płynów chłodzących
Każdy płyn chłodzący ma zupełnie inny skład i wymagane właściwości, a ważne jest, aby przestrzegać podstawowej zasady, że im nowszy silnik, tym większe wymagania stawiane płynowi chłodzącemu.
Ogromną zaletą płynów chłodzących jest to, że oprócz odprowadzania ciepła pełnią one także inne funkcje. Kluczową z nich jest ochrona podzespołów przed rdzą, a gumowe uszczelki są mniej podatne na pękanie dzięki odpowiedniemu płynowi chłodzącemu.
Najczęściej stosowane płyny chłodzące
Kolor | Oznaczenie | Odpowiedni dla | Uwaga |
Żółty | G10 | Starsze silniki z głowicami niewykonanymi ze stopów aluminium | – |
Zielony/niebieski/niebiesko-zielony | G11 | Samochody z silnikami z głowicami ze stopów aluminium | – |
Czerwony | G12 | Nowsze silniki z głowicami wykonanymi bezpośrednio z aluminium | – |
Fioletowy/różowy | G12+ | Nowsze silniki z głowicami wykonanymi bezpośrednio z aluminium | Inny kolor, poza tym prawie identyczny z G12 |
Fioletowy/różowy | G12++ | Nowsze silniki z głowicami wykonanymi bezpośrednio z aluminium | Zawiera krzemiany |
Różowy/fioletowy | G13 | Najnowsze samochody | Chroni przed korozją |
Jak rozpoznać rodzaj płynu chłodzącego w samochodzie?
A skąd wiadomo, jaki płyn chłodzący znajduje się w samochodzie? Kluczem wyjściowym do ustalenia tego jest głównie wspomniany wcześniej kolor. Pomocna może być również instrukcja obsługi samochodu. Na zbiorniku powinna również znajdować się etykieta wskazująca rodzaj płynu chłodzącego, ale może to stanowić problem w starszych samochodach, ponieważ etykiety mogą odklejać się w trakcie eksploatacji samochodu. W takim przypadku lepiej jest udać się do warsztatu w celu ustalenia prawidłowego typu płynu chłodzącego.
Uważaj na mieszanie różnych typów
Pierwszą praktyczną zasadą jest nie mieszanie różnych typów płynu chłodzącego. Kierowca powinien zawsze sprawdzić instrukcję obsługi swojego samochodu lub, w razie potrzeby, zapytać w specjalistycznym warsztacie, gdzie chętnie pomogą w wymianie lub uzupełnieniu płynu chłodzącego w tym samym czasie.
Jednocześnie należy regularnie wymieniać płyn chłodzący w samochodzie. W przypadku płynów chłodzących G10 i G11 powinno to być mniej więcej co dwa lata. Wynika to z faktu, że starsze samochody mają tendencję do wprowadzania niewielkich ilości spalin i oleju do układu chłodzenia od momentu ich budowy.
W przypadku tych starszych samochodów płyn chłodzący jest mieszany z substancjami, które z czasem stopniowo pogarszają optymalne właściwości płynu chłodzącego, dlatego okres wymiany jest stosunkowo krótki. W przypadku innych płynów chłodzących wystarczy jednak wymiana co około pięć lat.
W praktyce stosowanie niewłaściwego płynu chłodzącego wiąże się z ryzykiem. Może dojść do nieprzyjemnych awarii i późniejszych napraw. Najczęstszą awarią jest uszczelka głowicy, która ma tendencję do pękania w wyniku stosowania niewłaściwego płynu. Można jednak napotkać również inne możliwe wycieki płynu chłodzącego, ale warto poradzić się ekspertów.
A co ze zwykłą wodą?
Zwykła woda zamiast dobrej jakości płynu chłodzącego nie jest zbyt często używana w praktyce , zwłaszcza w zimnych miesiącach. Jeśli zamarznie, może unieruchomić samochód na kilka dni. W takim przypadku Twój portfel również Ci nie podziękuje.
Jedynym wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja, w której nagle musisz poradzić sobie z problemem, na przykład, gdy nagle nastąpi wyciek płynu chłodzącego, aby optymalnie dotrzeć do celu. Należy jednak pamiętać, że po użyciu zwykłej wody należy ją spuścić z układu chłodzenia i zastąpić płynem, który faktycznie tam należy.
Jak wymienić płyn chłodzący
Poziom płynu w chłodnicy powinien znajdować się między oznaczeniem maksymalnym a minimalnym. W większości przypadków jest on mieszany z wodą destylowaną, a eksperci twierdzą, że należy go zawsze uzupełniać, gdy silnik jest zimny. W przeciwnym razie, jako kierowcy i właściciele samochodów, narażamy się na ryzyko pęknięcia głowicy cylindrów i innych problemów.
Dlaczego? To proste. Dzieje się tak, ponieważ gorący płyn chłodniczy ma tendencję do nieprzewidywalnego zachowania, a jeśli w takiej sytuacji otworzymy korek płynu chłodzącego, ciśnienie wyrzuci go w powietrze, a uciekająca gorąca woda zacznie zagrażać wszystkim wokół. Dlatego w praktyce poziom płynu chłodzącego należy sprawdzać tak samo, jak w przypadku płynu niezamarzającego.