Dziś skupimy się na miłośnikach benzynowych silników spalinowych. Pasja do zapachu benzyny stała się dla wielu życiem, więc naturalne jest, aby powiedzieć więcej o benzynowych silnikach spalinowych.
Czym jest silnik benzynowy?
Silnik o zapłonie iskrowym to silnik, który spala mieszankę benzyny i powietrza w komorze spalania tłoka. Najczęściej mieszanka ta nazywana jest zapłonem iskrowym, gdzie świeca zapłonowa jest absolutnie niezbędnym i wymaganym elementem do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej.
Jak działa silnik z zapłonem iskrowym?
Silnik z zapłonem iskrowym działa poprzez zapłon paliwa. W przeciwieństwie do silnika o zapłonie samoczynnym , który jest zapalany przez ciśnienie. Najłatwiej będzie nam opisać zasadę działania klasycznego czterosuwowego silnika z zapłonem iskrowym i powspominać lekcje fizyki w szkole.
Wlot – Powietrze jest zasysane do obszaru tłoka wraz z benzyną.
Sprężanie – mieszanka jest sprężana przez tłok, a przy maksymalnym sprężeniu świeca zapłonowa zapala mieszankę.
Rozprężanie – „expansion” – Detonacja wyrzuca tłok i następuje ruch.
Wydech – „exhaust” – Po detonacji otwierane są zawory wydechowe, przez które wydalana jest zużyta mieszanka.
Silnik wysokoprężny to rodzaj silnika, który spala benzynę z powietrzem za pomocą zapłonu świecy zapłonowej.
Wydajność silników z zapłonem iskrowym?
Sprawność atmosferycznego silnika z zapłonem iskrowym wynosi około 25%. Jeśli jest on wyposażony w turbosprężarkę, jego sprawność wzrasta do około 35%, podczas gdy nowoczesne silniki spalinowe mogą mieć nawet 40% sprawności.
Zalety silnika benzynowego w porównaniu z silnikiem wysokoprężnym
Każdy typ silnika ma swoje wady i zalety. Teraz ważne będzie, abyśmy przyjrzeli się, dlaczego warto wybrać silnik benzynowy zamiast silnika wysokoprężnego.
W porównaniu z silnikiem wysokoprężnym, silnik benzynowy jest cichszy.
Nie jest tak uciążliwy na krótkich trasach.
Lepiej się nagrzewa.
Zapewnia wyższą moc wyjściową.
Prostsze typy tego silnika są tańsze w utrzymaniu.
Dźwięk, każdy, kto kiedykolwiek spróbował dźwięku sześcio- lub więcej cylindrowych silników benzynowych, powie mi, że ten koncert jest tego wart.
Dwusuw i czterosuw
W dzisiejszych czasach silniki dwusuwowe nie są już używane w samochodach i można w nich znaleźć tylko czterosuwowe. Jednak dwusuwy nadal można znaleźć w sprzęcie ogrodniczym i niektórych motocyklach, gdzie mają swoje uzasadnienie.
Dwusuw
Silnik dwusuwowy pracuje w dwóch cyklach, przy czym cały cykl odbywa się przy jednym obrocie wału korbowego. Silnik dwusuwowy nie ma obwodu smarowania, więc dodanie oleju dwusuwowego bezpośrednio do paliwa jest ważne, aby zapewnić efekt smarowania paliwa.
Wtryskiem paliwa w silnikach dwusuwowych zajmuje się gaźnik. Ponadto w silnikach dwusuwowych nie ma zaworów, lecz kanały dolotowe, w których sam tłok odpowiada za zasysanie i wydalanie mieszanki. Niektóre z najbardziej znanych samochodów z silnikami dwusuwowymi to Trabant 601, Wartburg 353 lub Barkas B1000 i oczywiście wiele innych.
Czterosuw
W przeciwieństwie do silników dwusuwowych, w silnikach czterosuwowych znajdziemy zawory. Kolejną dużą różnicą jest to, że czterosuwowy silnik benzynowy ma własny obwód smarowania i pompę olejową do smarowania silnika. Silniki te można oczywiście znaleźć w samochodach, ale także w sprzęcie ogrodniczym, gdzie mogą być również połączone z gaźnikiem. Ponadto silniki czterosuwowe mogą mieć znacznie lepszy układ wtryskowy niż silniki dwusuwowe.
Škoda odegrała również kluczową rolę w rozwoju silników benzynowych. W związku z tymi silnikami warto wspomnieć zarówno o silniku dwusuwowym, jak i czterosuwowym, ze względu na ich dużą powszechność zarówno w sprzęcie ogrodniczym, jak i samochodach.
Historia silnika o zapłonie iskrowym
Silnik Otto
Wynalazcą silnika o zapłonie iskrowym był Nicolaus Otto, który wynalazł silnik w 1876 roku. Początkowo był zaangażowany w projektowanie silnika o zapłonie iskrowym wraz ze swoim bratem, ale później ukończył go samodzielnie. Jego silnik był silnikiem czterosuwowym i położył podwaliny pod bardzo znaną osobę, która dzięki silnikowi Otto opatentowała pierwszy samochód z silnikiem spalinowym około 130 lat temu, a był to nikt inny jak sam Karl Benz w 1886 roku.
Ojciec motoryzacji, Karl Benz
Dzięki Karlowi Benzowi i marce, obecnie Mercedes Benz, która również ma czeskie korzenie, wiele się wydarzyło i było to ważne dla dzisiejszego przemysłu motoryzacyjnego.
Pierwszy silnik benzynowy w Czechach Laurin i Klement
Historia Škody to dla Czechów sprawa serca i mogą być słusznie dumni z dwóch wspomnianych nazwisk, ponieważ obaj ci Václavowie dokonali niemożliwego, a ich pierwsze motocykle z silnikami o zapłonie iskrowym nie tylko odniosły sukces, ale bez wątpienia przeszły do historii świata, więc musimy również pamiętać o niesamowitym i pierwszym zawodniku Narcisie Podsedníčku i Václavie Vondřichu „wędrownym kowalu”.
Pierwszy silnik benzynowy w Polsce
Historia przemysłu motoryzacyjnego w Polsce ma swoje wyjątkowe momenty, a wśród nich jest wynalezienie pierwszego silnika o zapłonie iskrowym przez Ignacego Łukasiewicza. Ten pionier motoryzacji przywiózł do Polski rewolucyjną technologię. Jego silnik stał się podstawą do produkcji pierwszego polskiego samochodu „Polski Fiat 508”, który w 1932 roku odniósł sukces nie tylko na rynku krajowym, ale i zagranicznym. Samochód ten stał się symbolem polskiej innowacyjności i odwagi w przemyśle motoryzacyjnym, a o jego wkładzie w rozwój motoryzacji w Polsce należy pamiętać.
Moim marzeniem było pisanie artykułów o samochodach, testowanie ich i majsterkowanie przy nich. Lubię samochody z duszą i historią i nie obchodzi mnie czy mają 10 czy 500 koni mechanicznych. Piszę dla Was instrukcje napraw, doświadczenia, recenzje samochodów, a także o różnych sprawach związanych z motoryzacją.