Dla mnie silnik wysokoprężny jest jednym z najlepszych wynalazków, jakie mógł stworzyć człowiek. Dziś postaramy się zajrzeć pod maskę „pomruków”, jak nazywane są silniki wysokoprężne.
Co to jest silnik wysokoprężny i jak działa?
Silnik wysokoprężny to rodzaj silnika, który działa w oparciu o tak zwane „spalanie wewnętrzne”. Spalanie wewnętrzne polega na wtryskiwaniu paliwa „diesel” do silnie sprężonej mieszanki powietrza, gdzie ze względu na sprężanie powietrze ma bardzo wysoką temperaturę, a w punkcie maksymalnego sprężania paliwo „diesel” jest wtryskiwane do tej mieszanki pod wysokim ciśnieniem, które zapala się wraz z temperaturą powietrza i następuje detonacja. Powoduje to ruch tłoka i wytworzenie siły napędowej, w którym to momencie następuje jedynie zasysanie „wyładowanie” zużytej mieszanki. Silnik wysokoprężny, ze względu na swoją metodę wywoływania warunków, nie potrzebuje świec zapłonowych do detonacji paliwa.
Etapy pracy silnika wysokoprężnego
Wlot powietrza
Sprężanie powietrza i wtrysk paliwa
Detonacja, gdy następuje ruch tłoka
Wyrzucenie zużytej mieszanki
Silnik wysokoprężny to rodzaj silnika spalinowego, w którym paliwem jest olej napędowy.
Zalety silnika wysokoprężnego?
Silniki wysokoprężne mogą przenosić większe obciążenia, dlatego można je znaleźć na przykład w przyczepach ciągnikowych, ale także we wspomnianych wcześniej łodziach. Zwykle jest on również w stanie pracować na mniejszej ilości paliwa niż silnik benzynowy. Ogólnie rzecz biorąc, silnik wysokoprężny ma również dłuższą żywotność i działa lepiej przy niższych prędkościach.
Wady silnika wysokoprężnego
Wadą jest możliwość droższych awarii. Nie sprawdza się na krótkich trasach, a jego nagrzewanie trwa dłużej. Starsze diesle są znacznie głośniejsze niż silniki benzynowe. Powiedziałbym, że w nowych samochodach jest znacznie lepiej ze względu na nowe technologie tłumienia dźwięku. Ponadto cena zakupu silnika wysokoprężnego jest zazwyczaj wyższa niż silnika benzynowego.
Ojcem silnika wysokoprężnego był Rudolf Diesel. Jego zalety to przede wszystkim możliwość przenoszenia większych obciążeń niż w przypadku silników benzynowych . Wadą tego silnika jest to, że nie sprawdza się na krótkich trasach. Silnik wysokoprężny jest dobry do podróży na dłuższych dystansach.
Najczęstsze awarie silników wysokoprężnych
Nawet diesle mają swoje dolegliwości, które je nękają i prawdopodobnie nie ominą nas przez cały okres eksploatacji.
Zatkanie układu EGR
Awaria wtryskiwacza
Awaria pompy wysokiego ciśnienia
Awaria turbosprężarki
Usterki związane z filtrem DPF
Niektóre z najlepszych silników wysokoprężnych
Wyprodukowano wiele silników wysokoprężnych, a wiele firm samochodowych zawsze wprowadza modyfikacje i ulepszenia. Przyjrzymy się takim wzorcom niezawodności, niestety nie można powiedzieć, że czas ich nie nadgryzł i należy liczyć się z tym, że one również mogą mieć najlepsze lata za sobą.
Audi – 2.5 Tdi 103 kW V5
Volkswagen – 1.9 tdi 66 kW
Mercedes-Benz – 2.7 cdi 120 kW
Alfa Romeo/Fiat – 1.9 jtd 88 kW 8v CR
Volkswagen – 1.9d 47 kW
Renault – 2.0 dci 110 kW (Laguna 3)
Volkswagen 1.9 tdi PD 77 kW 8v
Mercedes-Benz – komorowy diesel
Ford – 1.8 tdi 66 kW
Peugeot/Citroen – 2.0Hdi 80 kW 8v
BMW – 330d 130 kW V6
Z pewnością można by wymieniać dalej i dalej, a każdy ma swoje preferencje, osobiście wymieniłem silniki, z którymi sam mam doświadczenie i które działają w mojej okolicy od dekady. Ktoś mógłby się spierać i dodawać do tego lub argumentować, że dany silnik właśnie się zepsuł i psuje, a nawet to prawda. Krótko mówiąc, czasem można nie mieć szczęścia do silnika, a innym razem serwis znów go zdradzi. Ogólnie rzecz biorąc, można jednak argumentować, że ci wspaniali poradzili sobie z dużą liczbą kilometrów i nadal żyją.
Historia silnika wysokoprężnego – Rudolf Diesel
Rudolf Diesel jest ojcem silnika wysokoprężnego. To on wynalazł swój „silnik wysokoprężny” w 1897 roku i odcisnął niezatarte piętno na historii nauki i technologii. Jego silniki napędzają nie tylko samochody, ale także lokomotywy, statki, ciężkie maszyny i wiele innych maszyn. Ten człowiek bez wątpienia zmienił cały świat.
Moim marzeniem było pisanie artykułów o samochodach, testowanie ich i majsterkowanie przy nich. Lubię samochody z duszą i historią i nie obchodzi mnie czy mają 10 czy 500 koni mechanicznych. Piszę dla Was instrukcje napraw, doświadczenia, recenzje samochodów, a także o różnych sprawach związanych z motoryzacją.