Temperatury powoli, ale nieuchronnie zbliżają się do zera i nadszedł czas, aby sprawdzić swój samochód przed zimą. Zwykle oznacza to zmianę opon na zimowe, naładowanie akumulatora i zatankowanie zimowego oleju napędowego. Często pomijaną, ale nie mniej ważną czynnością jest sprawdzenie poziomu płynu niezamarzającego. Może to mieć poważne konsekwencje. Płyn niezamarzający znajduje się nie tylko w chłodnicy samochodu, ale przed zimą nie powinno go również zabraknąć w zbiorniku spryskiwacza przedniej szyby.
- Co to jest płyn chłodzący i do czego służy
- Jak sprawdza się poziom płynu chłodzącego?
- Jak wybrać odpowiedni płyn chłodzący?
- Jak zrobić to we właściwy sposób?
- Jak często należy wymieniać płyn chłodzący?
- Czym jest zimowy płyn do spryskiwaczy
- Jak wybrać odpowiedni zimowy płyn do spryskiwaczy?
- Często zadawane pytania i odpowiedzi
Co to jest płyn chłodzący i do czego służy
Co to jest płyn chłodzący i do czego służy? Płyn chłodzący, znany również jako środek przeciw zamarzaniu, to specjalny płyn, który zapobiega przegrzaniu i chłodzi silnik. Gdy płyn przepływa przez silnik, jest podgrzewany przez ciepło wytwarzane podczas pracy silnika, a następnie trafia do chłodnicy, gdzie oddaje ciepło i chłodzi.
Jeśli w pojeździe zostanie użyta niewłaściwa mieszanka, może to spowodować korozję, osady, a nawet pęknięcie bloku silnika. Właśnie dlatego zwykła woda z kranu nie wchodzi w grę. Z tego powodu stosuje się specjalne mieszanki chłodzące, które zawierają specjalne dodatki chroniące silnik i zapobiegające zamarzaniu. Płyn chłodzący składa się z glikolu etylenowego lub propylenowego, a także wody i innych dodatków ochronnych.
Jak sprawdza się poziom płynu chłodzącego?
Poziom płynu chłodzącego można sprawdzić bardzo łatwo. Wystarczy otworzyć maskę samochodu i znaleźć zbiornik wyrównawczy. Z boku znajdują się dwie linie, które wskazują idealny poziom mieszanki. Jeśli zamierzasz otworzyć zbiornik, upewnij się, że mieszanka płynu chłodzącego jest zimna. Po oznaczeniu „expansion” można stwierdzić, że jest pod ciśnieniem. Może to spowodować rozpryskiwanie się wody o temperaturze 90 stopni Celsjusza na twarz.
W każdym samochodzie należy raz na jakiś czas uzupełniać płyn chłodzący. Rozsądna utrata jest naturalnym zjawiskiem, którego bardzo trudno uniknąć. Jeśli jednak uzupełniasz płyn na przykład co tydzień, to coś jest nie tak. Spróbuj poszukać nieszczelności w układzie, możesz też spróbować sprawdzić korek oleju, czy od spodu nie ma odprysków. Jeśli tak, to płyn chłodniczy z powodu przepalonej uszczelki lub innego uszkodzenia przedostaje się do oleju i gotowy jest duży problem. Dlatego należy niezwłocznie udać się do serwisu.
Jak wybrać odpowiedni płyn chłodzący?
Jeśli potrzebujesz uzupełnić płyn, prawdopodobnie udasz się do sklepu motoryzacyjnego lub na stację benzynową. Tam przekonasz się, że najczęściej występują one w kolorze czerwonym/różowym, niebieskim i zielonym. Nie zapominając o przezroczystym Stabil dla starych samochodów. Wybór według koloru jest możliwy, ale nie do końca dokładny. To tylko domieszka i niebieski nie zawsze będzie się przyjaźnił z niebieskim. Można nawet zaszkodzić samochodowi, a zmieszanie niewłaściwych płynów może stworzyć emulsję i spowodować przegrzanie.
Właśnie dlatego wybór odpowiedniego płynu chłodzącego ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia doskonałej ochrony silnika. Istnieje kilka opcji wyboru płynu chłodzącego:
- Używaj płynu chłodzącego zatwierdzonego bezpośrednio przez producenta pojazdu.
- Informacje na temat właściwego płynu chłodzącego można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu.
- Inną opcją jest korek chłodnicy lub zbiornik przelewowy, który pokaże, jaki kolor płynu chłodzącego znajduje się obecnie w samochodzie. Zanieczyszczony płyn chłodzący może jednak dowolnie zmieniać kolor lub właściciel przed tobą mógł użyć niewłaściwego płynu w swoim pojeździe.
- Ostatnią opcją jest wizyta u mechanika samochodowego, który z pewnością pomoże wybrać odpowiedni płyn chłodzący.
Jak zrobić to we właściwy sposób?
Jeśli nie masz pewności co do rodzaju płynu, nigdy nie możesz się pomylić z płynem zatwierdzonym bezpośrednio przez firmę samochodową. Poszukaj w instrukcji oznaczenia 41-01-001/-T Renault , specyfikacji MS 591 Hyundai dla Kia i Hyundai, TL-774-J G13 VW i Skoda, a Ford wymaga WSS-M97B44-D. Informacje te można znaleźć w każdej instrukcji obsługi samochodu. Oznaczenie i terminologia różnią się w zależności od producenta, a jeśli spojrzymy na różowy płyn w grupie Volkswagena, odpowiadają mu trzy różne płyny chłodzące. Informacja na opakowaniu mówi o temperaturze, do której na pewno płyn chłodniczy nie zamarznie. Jeśli kupujesz koncentrat, rozcieńcz go zgodnie z instrukcją wodą destylowaną.
Jak często należy wymieniać płyn chłodzący?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Zwykle zależy to od typu pojazdu. Ogólnie rzecz biorąc, zaleca się całkowitą wymianę całego płynu chłodzącego co 3-5 lat. Większość ekspertów zgadza się jednak, że dla bezpieczeństwa pojazdu najlepiej jest wymieniać płyn co 2 lata. Płyn chłodzący nagrzewa się i ochładza, co z czasem prowadzi do zmiany jego właściwości. Informacje na temat wymiany płynu chłodniczego można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu.
Płyn chłodzący należy zawsze wymieniać w całości. Oznacza to spuszczenie płynu chłodzącego, a następnie ponowne napełnienie całego układu chłodzenia. Pozwoli to usunąć wszelkie zanieczyszczenia i rdzę, które mogłyby zatkać układ chłodzenia.
Czym jest zimowy płyn do spryskiwaczy
Przygotowując swój pojazd na zimowe miesiące, nie zapomnij sprawdzići uzupełnić zimowego płynu do spryskiwaczy. Jest on niezwykle ważny zimą, nie tylko dla samochodu, ale także dla Twojego bezpieczeństwa. Jego jakość i zdolność do czyszczenia szyb ma ogromny wpływ na to, ile faktycznie widać na drodze.
Latem warto wlać do puszki letnią mieszankę, która zazwyczaj jest żółta. Z kolei zimą płyn ten może powodować poważne problemy, ponieważ nie zawiera dodatku zapobiegającego zamarzaniu. Dlatego przed zimą należy zużyć mieszankę letnią i uzupełnić zimową.
Tymczasem takie zamarznięcie i uszkodzenie pompki spryskiwacza może być nieprzyjemnie kosztowną naprawą. Przy zimowej mżawce takie niedopatrzenie może okazać się fatalne w skutkach, gdyż widoczność przez przednią szybę będzie praktycznie niemożliwa, gdy brud zostanie rozmazany.
Jak wybrać odpowiedni zimowy płyn do spryskiwaczy?
Przed zimą należy zużyć letnią mieszankę i uzupełnić ją nową, zimową. Można to rozpoznać po niebieskim kolorze i zapachu etanolu lub metanolu. Wielu producentów używa niebezpiecznego metanolu lub acetonu wbrew prawu. One również mają negatywny wpływ na spryskiwacz, który można złagodzić, rozcieńczając je wodą destylowaną. Są one często produkowane dla temperatur znacznie poniżej -20 stopni Celsjusza.