Strefy niskiej emisji i strefy zamknięte we Włoszech

0
17
Strefy emisji we Włoszech

Włochy są jednym z najpopularniejszych miejsc na wakacje samochodowe, niezależnie od tego, czy wybierasz się nad morze, w góry czy na zwiedzanie. Jednak w ostatnich latach coraz więcej włoskich miast wprowadza strefy emisji spalin i inne ograniczenia środowiskowe, które zakazują lub ograniczają wjazd starszych pojazdów do niektórych obszarów. Jeśli wybierasz się do Włoch własnym samochodem, warto z wyprzedzeniem dowiedzieć się, jakie zasady mają zastosowanie do Twojej trasy i typu samochodu oraz gdzie możesz zostać ukarany mandatem.

Niskie i ograniczone strefy we Włoszech: Złożony i niespójny system

W przeciwieństwie do krajów takich jak Niemcy czy Francja, Włochy nie mają jednolitych zasad dotyczących stref niskiej emisji i stref ograniczonego ruchu. Zamiast krajowego systemu istnieje szereg lokalnych ograniczeń środowiskowych i drogowych, które podlegają własnym zasadom. Oznacza to, że każde miasto lub region ustala je niezależnie. Nie ma jednolitego oznakowania ani centralnego rejestru, co znacznie utrudnia podróżowanie. Przepisy mogą się również znacznie różnić między głównymi miastami, takimi jak Mediolan, Werona czy Bolonia.

Około 350 włoskich miast ma ZTL (strefy ograniczonego ruchu), a około 250 ma LEZ (strefy niskiej emisji). Większość z nich jest monitorowana przez system kamer, który automatycznie rejestruje tablice rejestracyjne i nakłada mandaty za nieuprawniony wjazd.

Środki te mają na celu przede wszystkim

  • ochrona historycznych centrów przed nadmiernym ruchem,
  • kontrola ruchu,
  • zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza,
  • czasami także pobieranie opłat za wjazd do centrum miasta.

Co to jest ZTL (Zona a Traffico Limitato)?

ZTL (Zona a Traffico Limitato) to strefa ograniczonego ruchu stosowana w celu zmniejszenia natężenia ruchu w newralgicznych obszarach włoskich miast, zwłaszcza w historycznych centrach. Celem tych środków jest ochrona zabytków, zapewnienie płynności ruchu, poprawa jakości powietrza i umożliwienie ruchu pieszego. Wjazd do tych stref jest regulowany, w niektórych przypadkach płatny i często ograniczony do wybranych grup pojazdów.

Strefy ZTL są powszechne w większości dużych włoskich miast. Najczęściej występują w Rzymie, Florencji, Mediolanie, Bolonii, Pizie, Lukce, Sienie, Weronie, Palermo, Neapolu itp.

Strefy te znajdują się głównie w historycznych dzielnicach miast, które charakteryzują się gęstą zabudową, ograniczoną pojemnością parkingów i dużym ruchem turystycznym. Niektóre gminy mają również wiele stref ZTL z różnymi zasadami.

Tylko określona grupa pojazdów może wjechać do strefy ZTL, zazwyczaj są to mieszkańcy posiadający zezwolenie, goście hotelowi (jeśli tablica rejestracyjna jest zgłoszona przez hotel), pojazdy dostawcze itp.

Wszystkie inne pojazdy mają zakaz wjazdu, gdy strefa jest aktywna. Aktywność strefy jest ustalana według czasu, zwykle w dni powszednie (np. 6:30-18:00), w sobotnie popołudnia (np. 14:00-18:00), z wyjątkiem świąt państwowych. Dokładne godziny różnią się w zależności od miasta i zawsze są wskazane na znakach drogowych.

Wjazd jest kontrolowany przez system kamer, który automatycznie rejestruje tablice rejestracyjne i porównuje je z bazą danych dozwolonych pojazdów. System jest w pełni automatyczny i bezobsługowy – mandaty są wystawiane automatycznie, bez konieczności zatrzymywania się kierowcy.

Strefy niskiej emisji i strefy zamknięte we Włoszech

Co to jest LEZ (strefa niskiej emisji)?

LEZ lub strefy niskiej emisji, znane również jako „blocchi del traffico” lub „limitazioni ambientali” w języku włoskim , to strefy niskiej emisji we Włoszech.

W ostatnich latach Włochy wprowadziły rozległe ograniczenia emisji dla starszych pojazdów, zwłaszcza diesli Euro 0-5. Strefy te nie mają na celu regulacji ruchu (w przeciwieństwie do ZTL), ale służą ochronie powietrza, zwłaszcza w miastach o złej jakości powietrza, zwłaszcza w północnej części kraju.

Strefy niskiej emisji (LEZ) to obszary, do których wjazd jest ograniczony w oparciu o normy emisji pojazdów. W przeciwieństwie na przykład do Niemiec, nie ma jednolitego oznaczenia, a kontrola odbywa się za pomocą kamery lub kontroli drogowej. Rozporządzenie dotyczy zarówno pojazdów krajowych, jak i zagranicznych, w tym pojazdów turystycznych.

  • Zakaz wjazdu dotyczy głównie samochodów z silnikiem diesla Euro 0-4, a w niektórych miejscach Euro 5.
  • Ograniczenia mogą mieć charakter sezonowy (październik-kwiecień), a w niektórych regionach obowiązują przez cały rok.
  • Od października 2025 r. diesle Euro 5 będą również zakazane w wielu obszarach.
  • Cudzoziemcy nie muszą posiadać naklejki, ale muszą być w stanie udowodnić normę emisji spalin pojazdu (np. za pomocą certyfikatu technicznego).

Największą strefą LEZ we Włoszech jest tak zwana PA LEZ – Pianura Padana Low Emission Zone, która obejmuje cztery kluczowe regiony:

  • Lombardia (Mediolan, Bergamo, Brescia)
  • Piemont (Turyn i okolice)
  • Emilia-Romania (Bolonia, Modena, Parma)
  • Veneto (Werona, Padwa, Vicenza)

Regiony te od dawna borykają się z wysokim poziomem smogu i dlatego mają bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące emisji. Ograniczenia często dotyczą również ruchu tranzytowego i poza samymi miastami.

Praktyczne przykłady

Mediolan

  • Obszar B: Bardzo duża strefa niskiej emisji. Wjazd jest zabroniony dla silników diesla Euro 0-5 i benzynowych Euro 0-1 w dni powszednie od 07:30 do 19:30. Strefa ta obejmuje większość miasta.
  • Obszar C: Centralna strefa z wjazdem tylko po uiszczeniu opłaty za przejazd (5 €). Dotyczy pojazdów o wyższej klasie środowiskowej i jest monitorowana przez CCTV.

Bolonia

  • W centrum miasta obowiązują ograniczenia wjazdu dla samochodów z silnikiem diesla poniżej Euro 5, często od października do kwietnia. Ograniczenie może również dotyczyć niektórych samochodów benzynowych.

Wenecja (Mestre)

  • Region Veneto wprowadza strefę LEZ dla obszaru Mestre i niektórych sąsiednich gmin. Zasady są okresowo zaostrzane w zależności od jakości powietrza.

Gdzie sprawdzić aktualne przepisy i ograniczenia wjazdu

Przed podróżą do Włoch zalecamy dokładne sprawdzenie lokalnych przepisów ruchu drogowego i ograniczeń środowiskowych, ponieważ mogą się one znacznie różnić w zależności od regionu i miasta. Ponadto sytuacja stale się zmienia – na przykład w odniesieniu do jakości powietrza lub nowych rozporządzeń regionalnych.

  • Urban Access Regulations to międzynarodowa baza danych miejskich stref ekologicznych i stref ruchu w Europie. Zawiera listę zasad LEZ, ZTL, systemów opłat drogowych i aktualnych ograniczeń według miast.
Gdzie sprawdzić aktualne przepisy i ograniczenia wjazdu

Znaki drogowe ZTL i LEZ

Podczas podróży po Włoszech bardzo ważne jest rozpoznawanie znaków drogowych oznaczających początek stref ograniczonego ruchu. Jest to szczególnie ważne w przypadku ZTL ( Zona a Traffico Limitato) i LEZ (Low Emission Zone). Oba znaki można łatwo przeoczyć, mimo że są oznaczone zgodnie z prawem – ale nieuważny kierowca często nie zauważa ich na czas.

ZTL – Zona a Traffico Limitato (strefa ograniczonego wjazdu)

Każdy wjazd do ZTL jest oznaczony wyraźnym znakiem drogowym, któremu często towarzyszy elektroniczny panel informacyjny.

Znak składa się z białego okręgu z czerwoną obwódką – ogólny zakaz wjazdu. Wewnątrz znaku znajduje się napis „Zona a Traffico Limitato” (często określany jako „ZTL”). Poniżej znaku znajdują się dodatkowe panele z informacjami o godzinach ważności (np. 7:30-19:30), wyjątkach (np. „eccetto autorizzati” – pojazdy zewnętrzne z zezwoleniami), telefon kontaktowy, nadzór CCTV oraz, w stosownych przypadkach, link do władz lokalnych.

LEZ – Strefa niskiej emisji

Strefy LEZ nie są tak jasno i jednolicie oznaczone jak ZTL we Włoszech. Oznaczenie może się różnić w zależności od regionu.

W przeciwieństwie do ZTL, strefy LEZ nie są jednolicie oznaczone we Włoszech. Oznaczenie różni się w zależności od regionu. Najczęstsze oznaczenia to „limitazioni ambientali” lub „zona a basse emissioni” lub „blocco del traffico”. Wskazane są zakazane klasy emisji, np. zakaz wjazdu dla silników wysokoprężnych Euro 0-4. Czasami dodawany jest symbol samochodu.

Często zakaz nie dotyczy tylko poszczególnych ulic, ale jest ogłaszany na poziomie miasta lub regionu, zwłaszcza w Dolinie Padu. W niektórych miastach (np. obszar B w Mediolanie) strefa LEZ jest częścią szerszych ograniczeń ruchu.

Grzywny za wjazd do stref ZTL i LEZ we Włoszech

Wjazd do stref ZTL i LEZ we Włoszech jest stale monitorowany przez kamery. Każdy nieautoryzowany przejazd jest automatycznie rejestrowany i bez wyjątku karany grzywną. Grzywny są również nakładane za granicą, często po kilku tygodniach lub miesiącach.

Kwota grzywny zwykle waha się od 80 do 335 euro. Jeśli grzywna zostanie zapłacona w ciągu 5 dni, może zostać obniżona o 30%. Każdy mandat oceniany jest osobno, więc wielokrotne mandaty w ciągu jednego dnia nie są niczym wyjątkowym. Brak płatności w terminie skutkuje zwiększeniem kwoty i może zostać skierowany do zagranicznych agencji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj