Co to jest sworzeń kierownicy, jak stwierdzić, czy jest uszkodzony i jak go wymienić?

0
34
Co to jest sworzeń kierownicy

Z samochodem wiąże się wiele usterek. Prawdopodobnie każdy kierowca spotkał się z uszkodzonym sworzniem układu kierowniczego, który jest kluczowym elementem dla prawidłowego prowadzenia samochodu. Jeśli jednak zużycie sworznia jest już nadmierne, kierowcy nie mogą uniknąć jego wymiany. Ponieważ jest to bardzo powszechna usterka samochodowa, w tym artykule przyjrzymy się, jak właściwie zidentyfikować uszkodzony sworzeń układu kierowniczego.

Czym jest sworzeń układu kierowniczego?

Sworzeń zwrotnicy jest kluczowym elementem układu kierowniczego samochodu, który umożliwia płynne i precyzyjne sterowanie kołem. Jest to solidne połączenie, które łączy różne części mechanizmu kierowniczego, takie jak wahacze i drążek kierowniczy. Sworzeń kierowniczy umożliwia skręcanie i pochylanie kół zgodnie z instrukcjami kierowcy, zapewniając bezpieczną zmianę kierunku jazdy. Ta część jest niezbędna do prawidłowego i bezpiecznego działania układu kierowniczego, a jej zużycie lub uszkodzenie może prowadzić do problemów z prowadzeniem pojazdu, co może być niebezpieczne.

Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że czop układu kierowniczego nie jest skomplikowanym elementem, jest wręcz przeciwnie. W rzeczywistości istnieje wiele sposobów, w jakie przegub kulowy może zostać uszkodzony, nawet nieumyślnie, i to właśnie na profilaktyce kierowcy powinni skupić się w pierwszej kolejności.

Jak rozpoznać wadliwą zwrotnicę i jak najczęściej dochodzi do jej uszkodzenia?

Kierowcy często pytają, w jaki sposób mogą łatwo wykryć uszkodzony sworzeń zwrotnicy. Bardzo często uszkodzenie jest spowodowane pęknięciem gumowego mankietu, który zakrywa połączenie między panewką a twardym metalowym drążkiem. Jeśli tak się stanie, istnieje kilka sposobów na rozpoznanie obecności uszkodzonego sworznia kierownicy.

  • Niedokładność pojazdu. Jeśli zauważysz, że Twój pojazd ma trudności z poruszaniem się po drodze i utrzymaniem kierunku jazdy, może to być oznaką problemu ze sworzniem układu kierowniczego.
  • Stukanie dochodzące spod podwozia. Jeśli kierowca obraca kierownicą i słyszy nieprzyjemny dźwięk dochodzący spod podwozia, może to być oznaką zużycia lub przemieszczenia sworznia zwrotnicy. W szczególności, w większości przypadków powinien to być dźwięk stukania lub uderzania. Wynika to z faktu, że uszkodzony sworzeń nie jest dobrze osadzony na drążku kierowniczym, więc słychać stukanie.
  • Luz kierownicy. Jeśli zauważysz nadmierny luz kierownicy, co oznacza, że musisz obrócić kierownicę bardziej niż zwykle, zanim koła zaczną się obracać, może to być również oznaką zużytego sworznia kierownicy. Mogą również wystąpić wibracje.
  • Nierównomierne zużycie opon. Jeśli opony po jednej stronie pojazdu zużywają się szybciej niż po drugiej, może to być również wynikiem problemu ze zwrotnicą. Należy jednak pamiętać, że większe zużycie tylko jednej z opon może nie być widoczne na pierwszy rzut oka, a różnice będą rzędu kilku procent. Ale tak czy inaczej, zależy to od tego, jak długo masz wadliwy sworzeń kierownicy w swoim samochodzie.

Kiedy wymienić sworzeń zwrotnicy?

Jako kierowca powinieneś wymienić sworzeń zwrotnicy w momencie, gdy zauważysz jeden z powyższych objawów. Najczęstsze z nich to nieprzyjemne odgłosy stukania, a także nadmierny luz w układzie kierowniczym.

Jeśli zastanawiasz się, po co w ogóle wymieniać sworzeń układu kierowniczego, odpowiedź jest dość prosta. Uszkodzony sworzeń układu kierowniczego może prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem i zwiększonego ryzyka wypadku. Ważne jest, aby działać w odpowiednim czasie, aby zapewnić, że pojazd pozostaje bezpieczny i nadaje się do jazdy.

Jak wymienić sworzeń układu kierowniczego?

Jest to dość proste zadanie, ale może być nieco frustrująco głupie.

Aby sprawdzić, czy sworzeń jest uszkodzony, najpierw podnieś przednie koło, w którym podejrzewasz, że sworzeń jest uszkodzony, a następnie chwyć sworzeń z boku obiema rękami i przekręć go tak, jakbyś chciał go przekręcić w dłoniach (ciągnąc jedną ręką, a drugą razem).

Procedura wymiany

Do wymiany zalecam przygotowanie „suwmiarki” do zmierzenia długości sworznia przykręconego do drążka oporowego. Można też policzyć obroty sworznia, ale nie jest to do końca dokładne, bo po pierwsze zawsze zapominam ile obrotów wykonałem, a poza tym zdarzało mi się, że sworznie były różnej długości. Przy ich wymianie bardzo pomaga ściągacz do sworzni kierownicy, których jest kilka rodzajów. Idealne są tzw. widełki wybijane.

  • Podnosimy samochód od strony uszkodzonego sworznia i zdejmujemy koło.
  • Czyścimy gwinty na czopie na drążku osi, gdzie można je lekko nasmarować np. WD-40.
  • Następnie zmierz odległość przeciwwagi na drążku oporowym przytrzymującym czop do końca gwintu drążka oporowego.
  • Następnie poluzuj przeciwnakrętkę na drążku oporowym, tylko o pół obrotu, aby poluzować zacisk sworznia, przytrzymując drążek oporowy albo płaskim kluczem w miejscu na sworzniu przeznaczonym do tego celu, albo sikami.
  • Teraz luzujemy dolną nakrętkę (jeśli gwint szpilki ma się przekręcić, możemy przytrzymać ją od spodu szpilki, lub na końcu gwintu, używając imbusa, torxa lub złączki przygotowanej przez producenta) szpilki i wyjmujemy szpilkę, tu może być problem, bo jeśli szpilka jest naprawdę „twarda” to ciężko będzie ją wyjąć. Zazwyczaj wystarczy uderzyć młotkiem w trzpień, aby zawleczka wyskoczyła. Jeśli nie jest to możliwe, należy użyć ściągacza. Należy jednak pamiętać, że nie każdy sworzeń jest tego samego rozmiaru, dlatego konieczne jest użycie kilku ściągaczy.
  • Po wybiciu sworznia z pręta osiowego odkręcamy go, w tym momencie możemy zapamiętać obroty, ponieważ jeśli kupimy identyczny sworzeń, możemy go ponownie wkręcić, używając tej samej liczby obrotów. W przeciwnym razie możemy pomóc sobie zmierzoną odległością na suwaku.
  • Po ponownym wkręceniu sworznia, umieszczamy go z powrotem w wale i dokręcamy. Następnie dokręcamy również przeciwnakrętkę. Ponownie przytrzymujemy sworzeń i dokręcamy nakrętkę mniej więcej w tym samym miejscu, w którym była.
  • Następnie zakładamy koło z powrotem i gotowe. Ważne jest, aby wyregulować ustawienie przedniego koła za każdym razem, gdy wymieniasz sworznie kierownicy, ponieważ prawie nigdy nie ustawiamy sworznia dokładnie w tym samym miejscu.

Ile kosztuje wymiana sworznia zwrotnicy?

Koszt wymiany sworznia zwrotnicy może się różnić w zależności od marki i modelu pojazdu, regionu, w którym mieszkasz oraz ilości pracy, jaką będzie musiał wykonać mechanik.

Jeśli zdecydujesz się na samodzielną wymianę sworznia zwrotnicy, zapłacisz tylko za sam element, który nie jest bardzo drogi. Przykładowo, w przypadku Fabii cena nowego sworznia zwrotnicy wynosi około 60-80 złotych.

Należy jednak przygotować się na większą kwotę w momencie, gdy zwrócimy się o wymianę do specjalistycznego serwisu. Tam całkowita cena obejmuje zarówno koszt nowego sworznia kierowniczego, jak i samej pracy. Ogólnie wymiana sworznia zwrotnicy może kosztować od 100 zł w górę.

W przypadku samochodu z silnikiem diesla, zgodnie z doświadczeniami z praktyki motoryzacyjnej, wymiana sworznia zwrotnicy odbywa się średnio co dwa do czterech lat. Wynika to z faktu, że w tego typu samochodach występuje naprawdę duże obciążenie przedniej osi, co wyraźnie i szybko odbija się na kondycji sworznia zwrotnicy.

Skąd mam wiedzieć, że mam uszkodzony drążek kierowniczy?

Drążek kierowniczy jest również ważną częścią układu kierowniczego i może wykazywać podobne objawy jak sworzeń kierowniczy. Problemy z drążkiem kierowniczym mogą obejmować ogólną niedokładność, nieprzyjemne odgłosy podczas obracania kierownicą i luz na kierownicy. Mogą również wystąpić nieprzyjemne odgłosy z tyłu podwozia.

Podsumowanie

Wymiana sworznia zwrotnicy to ważna procedura, która może poprawić bezpieczeństwo pojazdu. Zwracanie uwagi na wszystko, co dzieje się wokół sworznia zwrotnicy i jego wczesna wymiana, jeśli to konieczne, są kluczem do utrzymania pojazdu w dobrym stanie.

Często zadawane pytania i odpowiedzi

Co to jest sworzeń układu kierowniczego?

Sworzeń zwrotnicy jest kluczowym elementem układu kierowniczego samochodu, który umożliwia płynne i precyzyjne sterowanie kołem. Jest to solidny przegub łączący różne części mechanizmu kierowniczego, takie jak wahacze i drążek kierowniczy. Drążek kierowniczy umożliwia skręcanie i pochylanie kół zgodnie z instrukcjami kierowcy, zapewniając bezpieczną zmianę kierunku jazdy.

Jak rozpoznać uszkodzony sworzeń układu kierowniczego?

Może to być niedokładne prowadzenie samochodu, odgłos stukania spod podwozia, luz w układzie kierowniczym, nierównomierne zużycie opon itp.

Kiedy należy wymienić sworzeń kierowniczy?

Jako kierowca powinieneś wymienić sworzeń zwrotnicy w momencie, gdy zauważysz jeden z powyższych objawów. W praktyce do najczęstszych należą nieprzyjemne odgłosy stukania oraz nadmierny luz w układzie kierowniczym.

Jak wymienić sworzeń układu kierowniczego?

Procedurę można znaleźć w artykule.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj