
Strach o kierowcę. Tym właśnie jest pęknięta głowica cylindrów silnika, będąca jednym z najpoważniejszych problemów mechanicznych w samochodach. Dlatego w tym artykule przyjrzymy się możliwym przyczynom pękania głowicy cylindrów i temu, jak problem ten objawia się w praktyce. Poznamy także możliwości rozwiązania oraz wstępny budżet finansowy.
- Przyczyny pęknięcia głowicy silnika
- Jak rozpoznać pękniętą głowicę silnika
- Jak radzić sobie z pękniętą głowicą silnika
- Czy warto wymieniać pękniętą głowicę, czy lepiej ją naprawić?
- Ile kosztuje naprawa pękniętej głowicy?
- Czym różni się pęknięta uszczelka od pękniętej głowicy silnika?
- Często zadawane pytania i odpowiedzi
Głowica cylindrów jest jednym z kluczowych elementów każdego pojazdu z silnikiem spalinowym. Jest to również jeden z najbardziej wrażliwych i obciążonych elementów, nie tylko pod względem mechanicznym, ale także temperaturowym. Pęknięcie głowicy silnika może spowodować poważne problemy z jej funkcjonowaniem, a zatem problem wymaga natychmiastowej uwagi. Jeśli problem nie zostanie rozwiązany na czas, mogą pojawić się inne kłopoty.
Przyczyny pęknięcia głowicy silnika
Pęknięta głowica silnika może wystąpić z kilku powodów, a najczęstsze z nich wymieniono poniżej. Eksperci z warsztatów samochodowych często twierdzą, że najczęstszą przyczyną pękania głowicy cylindrów jest przegrzanie i niewystarczające chłodzenie, dlatego też kierowcy powinni regularnie sprawdzać komorę silnika w swoim samochodzie. Może to zapobiec poważnym naprawom i kosztom finansowym.
- Przegrzanie silnika. Według ekspertów, wysokie temperatury mogą powodować rozszerzanie się, a następnie kurczenie metalowej głowicy silnika, prowadząc do mikropęknięć, a ostatecznie do faktycznego pęknięcia całej głowicy cylindrów.
- Problemy z chłodzeniem. Niewystarczające chłodzenie silnika lub niewłaściwy poziom płynu chłodzącego może prowadzić do przegrzania, a tym samym pęknięcia głowicy.
- Uszkodzenia korozyjne. Utlenianie i korozja mogą z czasem osłabić metal głowicy silnika, co również zwiększa ryzyko pęknięcia głowicy cylindrów.
- Długotrwałe nierozwiązane awarie uszczelki głowicy silnika. Uszczelka głowicy silnika oddziela komorę spalania od układu chłodzenia. Jej uszkodzenie lub nieprawidłowy montaż może spowodować wyciek płynu chłodzącego do cylindrów, co zwiększa ciśnienie i temperaturę i może doprowadzić do pęknięcia głowicy.
- Wady konstrukcyjne, takie jak źle ukształtowane kanały, powodujące niewystarczającą cyrkulację płynu chłodzącego.
Jak rozpoznać pękniętą głowicę silnika
Istnieje kilka sposobów na łatwe wykrycie pęknięcia głowicy silnika. Po konsultacji z ekspertami, w niniejszym artykule wymieniono najczęstsze z nich, ale w praktyce możliwych wskazań może być oczywiście znacznie więcej.
- Utrata płynu chłodzącego. Jeśli pojazd regularnie traci płyn chłodzący i nie ma widocznych wycieków, może to oznaczać, że płyn chłodzący wycieka do silnika przez pęknięcie w głowicy silnika.
- Biały dym z kolektora wydechowego. Pęknięta głowica może powodować przedostawanie się płynu chłodzącego do cylindrów i jego spalanie, co może również prowadzić do powstawania białego dymu w układzie wydechowym. Tak więc, na przykład, jeśli widzisz przed sobą samochód z typowym białym dymem wydechowym, jest bardzo prawdopodobne, że jego samochód ma pękniętą głowicę.
- Podwyższona temperatura silnika. Pęknięta głowica może powodować szybkie przegrzewanie się silnika. Jeśli więc zauważysz, że w komorze silnika jest więcej ciepła niż powinno, winowajcą może być pęknięta głowica silnika.
- Zanieczyszczony olej. Wycieki płynu chłodzącego do oleju mogą powodować zmianę koloru i konsystencji oleju silnikowego. Jeśli więc olej zmienia teksturę, konsystencję lub nawet kolor, należy zachować ostrożność i skonsultować się z ekspertami, aby sprawdzić, czy może to być związane z pękniętą głowicą silnika.
Jak radzić sobie z pękniętą głowicą silnika
Jeśli podejrzewasz pęknięcie głowicy silnika, ważne jest, aby działać jak najszybciej. Zignorowanie problemu może spowodować dalsze uszkodzenia i zwiększyć koszty naprawy. Oto kilka opcji radzenia sobie z tym problemem.
- Naprawa głowicy silnika. W niektórych przypadkach pęknięta głowica silnika może zostać naprawiona. Może to obejmować spawanie lub użycie specjalnej uszczelki w celu usunięcia problemu.
- Wymiana uszczelki głowicy silnika. Jeśli pęknięcie jest spowodowane problemami z uszczelką głowicy silnika, może być możliwa wymiana uszczelki, co może być stosunkowo niedrogą naprawą. Oczywiście zależy to od samochodu, lokalizacji, konkretnego serwisu i typu silnika.
- Wymiana całej głowicy silnika. W przypadku poważniejszych uszkodzeń głowicy silnika, najlepszym rozwiązaniem może być jej całkowita wymiana na nową.
W każdym przypadku należy pamiętać, że wszystkie powyższe opcje naprawy lub wymiany powinny być wykonywane przez profesjonalny serwis. Samodzielne podejście do problemu może pogorszyć sytuację i dlatego jest zdecydowanie odradzane.
Czy warto wymieniać pękniętą głowicę, czy lepiej ją naprawić?
Decyzja o wymianie lub naprawie głowicy silnika zależy od stopnia uszkodzenia, wieku samochodu i kosztów. Jeśli głowica silnika ma wiele lat i kilkaset tysięcy kilometrów przebiegu, wymiana na nową może być rozsądniejszą opcją. W przeciwnym razie, jeśli uszkodzenie jest niewielkie, a samochód jest w dobrym stanie, nie musisz nawet martwić się o naprawy.
W każdym razie decyzja o wymianie lub naprawie jest bardzo subiektywna i należy ją podjąć w porozumieniu z profesjonalnym warsztatem, który będzie odpowiedzialny za takie naprawy.
Ile kosztuje naprawa pękniętej głowicy?
Koszt naprawy lub wymiany głowicy silnika różni się w zależności od marki i modelu pojazdu, stopnia uszkodzenia, lokalizacji i serwisu. W każdym przypadku należy jednak pamiętać, że wymiana pękniętej głowicy należy do najtrudniejszych zadań serwisowych w historii. Sama część jest bardzo droga i nawet na złomowiskach jej cena oscyluje w granicach kilku tysięcy złotych. Wymiana lub naprawa głowicy jest również bardzo czasochłonna, a co za tym idzie taka naprawa w ostatecznym rozrachunku będzie znacznie droższa. W przypadku mniejszych i starszych samochodów może to być od 900 do 1500 zł. W przypadku większych i nowszych silników kwota ta może wzrosnąć nawet do 2000-3000 zł.
Czym różni się pęknięta uszczelka od pękniętej głowicy silnika?
Przepalona uszczelka głowicy silnika i przepalona głowica silnika to dwie różne rzeczy, mimo że mogą mieć podobne objawy.