Dekarbonizacja silnika – kiedy przeprowadzić, jak to działa i ile kosztuje?

0
46
Dekarbonizacja silnika
Dekarbonizacja silnika

O tak zwanej „dekarbonizacji silnika” słyszał ostatnio chyba każdy entuzjasta silników czy samochodów. Dziś więc skupimy się na tym temacie i przyjrzymy się sprawie nieco „po wiejsku” oraz temu, czy będziemy w stanie przeprowadzić ten proces czyszczenia samodzielnie w domu. Najpierw jednak podsumujmy najczęściej zadawane pytania.

Czym jest dekarbonizacja?

Najogólniej rzecz ujmując, dekarbonizacja to usuwanie zanieczyszczeń z układu spalania i dolotowego silnika, gdyż spalanie paliwa ropopochodnego wywołuje ten niepożądany efekt. Nie będziemy zagłębiać się we wzory chemiczne ani pierwiastki, z pewnością można znaleźć wiele informacji na ten temat w Internecie. Podczas dekarbonizacji silnika zwykle konieczna jest również wymiana filtra powietrza, filtra oleju, wlewu oleju i filtra paliwa. Na przykład olej silnikowy ulegnie znacznemu pogorszeniu podczas tego procesu, szczególnie w przypadku dekarbonizacji chemicznej.

Jak często przeprowadzać dekarbonizację?

W wielu przypadkach warsztaty zalecają dekarbonizację raz w roku, co drugą wymianę oleju lub co 50 000 km. Informacje te mogą się jednak różnić w zależności od usługodawcy i sposobu użytkowania samochodu. Z naszej strony zalecamy, abyś, jeśli już zdecydowałeś się na dekarbonizację, postępował zgodnie z radami ekspertów i przeprowadzał ją regularnie.

Co czyści dekarbonizacja?

Proces dekarbonizacji powinien oczyścić wlot, turbo, obszar cylindrów silnika, dna zaworów, DPF, świece żarowe itp… W skrócie, powinny to być wszystkie części od części wlotowej silnika do części wydechowej.

Czy dekarbonizacja zaworu EGR oczyści go?

Jest to bardzo częste pytanie i wielu dostawców tej usługi będzie niezachwianie informować, że tak. Jest jednak jeden haczyk. Zależy to od tego, jak daleko EGR znajduje się od spalania, co w praktyce oznacza, że im bliżej EGR znajduje się sekcji spalania silnika, tym bardziej prawdopodobne jest, że zostanie oczyszczony i odwrotnie.

Czy dekarbonizacja mojego filtra DPF oczyści go?

Ponownie, wiele firm powie ci z prostą twarzą, że tak. Gdy regeneracja DPF odbywa się spontanicznie, filtr DPF ma temperaturę od 350 do 600 stopni Celsjusza, w której potrzebne są dodatkowe współczynniki, aby pomyślnie zakończyć proces. Jest to już bardzo specyficzny wymóg. Bo nie tylko nagromadzonego w jego wnętrznościach węgla dekarbonizacja ma się pozbyć. Znajdujemy również tak zwany popiół, a dekarbonizacja nic na to nie poradzi. Z mojego punktu widzenia śmiem więc twierdzić, że proces dekarbonizacji nie będzie miał większego wpływu na czyszczenie filtra DPF.

Czy dekarbonizacja zmniejszy emisję spalin mojego samochodu?

Wielu producentów twierdzi, że tak. Istnieje jednak wiele innych czynników, które wpływają na emisję spalin samochodu, takich jak wtryskiwacze, zawór EGR, szczelność silnika, spalanie, szczelność układu wydechowego i inne czynniki. Dlatego ważne jest, aby dowiedzieć się, czy wszystko, co odpowiada za emisję spalin, działa tak, jak powinno. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę wszystkie wymienione sposoby, które można wykorzystać do dekarbonizacji, a zwłaszcza ręczną metodę dekarbonizacji, mogę powiedzieć, że „TAK” zmniejszy emisję.

Czy dekarbonizacja może zrujnować mój silnik?

Ponownie, wiele firm powie, że nie, jednak istnieje więcej sposobów na dekarbonizację silnika. Dlatego prawidłowa odpowiedź brzmi „tak”. Nieprawidłowa lub niewłaściwie przeprowadzona dekarbonizacja może zdecydowanie uszkodzić silnik, na przykład, jeśli wlejesz środek dekarbonizujący do silnika w ilości gwałtownie większej niż podaje producent, możesz zdecydowanie spodziewać się uszkodzenia silnika lub jeśli nie wymienisz oleju po użyciu środka, a następnie wymienisz olej, możesz zdecydowanie zniszczyć silnik ponownie. Podczas dekarbonizacji należy zachować ostrożność. Jeśli nie masz doświadczenia z samochodami lub nie lubisz silników, lepiej najpierw skonsultować się z ekspertami i nie zabierać się za to zadanie od razu.

Ile kosztuje dekarbonizacja?

Ceny tej procedury są różne. Ogólnie rzecz biorąc, ceny zaczynają się od około 100 zł i znacznie wzrastają. Ceny różnią się w zależności od rodzaju dekarbonizacji i związanych z nią zadań serwisowych, na przykład biorąc pod uwagę wymianę oleju i filtrów. Różne marki samochodów mają różne ceny tych części, różne ilości oleju i ich specyfikacje. Dlatego zawsze zalecałbym skonsultowanie ceny z usługodawcą. Podobnie, jeśli zlecamy ręczną dekarbonizację, należy wziąć pod uwagę czas, jaki mechanik poświęci na montaż i demontaż części. Ceny podawane w Internecie wahają się od 100 zł do 800 zł. Średnie ceny oscylują wokół 350 zł.

Czy dekarbonizacja zwiększy moje osiągi?

Pod tym względem można powiedzieć, że tak. Przykładem niech będzie przypadek usterki w niektórych Skodach Octaviach pierwszej generacji z silnikami 1.9 TDI (66 kW i 88 kW – silniki rotacyjne), kiedy to zawór EGR i dolot były niemalże zapchane nagarem, kiedy to samochód wpadał w tryb awaryjny, więc po wyczyszczeniu tych podzespołów teoretycznie moglibyśmy odzyskać moc ☺.

Czy odgrzybianie może zwiększyć ciśnienie w silniku?

Cóż, w tym przypadku ponownie powiedziałbym, że raczej nie, a jeśli tak, to wierzę, że tylko nieznacznie. Jeśli ciśnienie w cylindrze spadnie, bardziej prawdopodobną przyczyną będzie wyciek, pęknięcie lub zużycie.

Kiedy zalecasz odbarwianie?

Ten proces zależy od uznania każdego lub porady ekspertów. Z opaską na oczach i częściowym samozaparciem zaleciłbym dekarbonizację nowych silników (nowych samochodów), jeśli mówimy o dekarbonizacji chemicznej i wodorowej, wykonałbym ten krok zapobiegawczo i w odstępach czasu, o których wspomniałem powyżej. W przypadku silników o dużym przebiegu wielu przeciwników powie, że tak i nie ma problemu. Jestem sceptykiem w tej kwestii, więc przepraszam z prawem do błędu każdego, kto się ze mną nie zgadza. W tym przypadku naprawdę skonsultowałbym się z ekspertami i rozważył decyzję. Warte rozważenia byłyby silniki TSI pierwszej generacji, gdzie silniki te występują np. w Skodzie Octavii drugiej generacji.

Zalecałbym bardziej mechaniczną metodę dekarbonizacji, która byłaby najskuteczniejszym sposobem dekarbonizacji

Dekarbonizację można przeprowadzić na kilka sposobów. Zasadniczo dekarbonizację można podzielić na chemiczną, wodorową i ręczną.

Dekarbonizacja wodorem

Jest to metoda dekarbonizacji silnika za pomocą urządzenia zwanego dekarbonizatorem. Urządzenie to wytwarza wodór, który jest podawany wraz z tlenem do układu dolotowego silnika. Powinno to oczyścić wewnętrzne części silnika, patrz odpowiedzi powyżej w tym artykule. W Polsce jest kilka firm oferujących tę metodę czyszczenia. W tej metodzie dekarbonizacji nie trzeba wymieniać oleju i filtra oleju, dlatego ta metoda dekarbonizacji jest określana jako najnowocześniejsza i tańsza.

Dekarbonizacja chemiczna

Profesjonalna dekarbonizacja chemiczna

Proces ten podzieliłbym na dwie części. Pierwszą część określiłbym jako profesjonalną dekarbonizację, przy użyciu specjalnego sprzętu wspomagającego ten proces. W przypadku tej metody dekarbonizacji musimy znaleźć usługę, która wykonuje to zadanie. Niestety nie możemy przeprowadzić tej metody w domu bez odpowiedniego sprzętu. W większości przypadków urządzenie do dekarbonizacji jest podłączane do filtra paliwa, a silnik pracuje na paliwie dekarbonizacyjnym, a nie na paliwie znajdującym się w zbiorniku. Widziałem również przypadki, w których urządzenie jest podłączone do układu dolotowego.

Samodzielna dekarbonizacja chemiczna

Dekarbonizację chemiczną można również przeprowadzić samodzielnie. Obecnie na rynku możemy znaleźć kilka firm dostarczających środki do samodzielnej dekarbonizacji. Proces ten zazwyczaj polega na zakupie roztworu, który dodaje się do baku samochodu lub do wlewu oleju. Najczęściej omawiane i najbardziej popularne wśród kierowców są produkty firmy BG Products, która oferuje różne pakiety dekarbonizacji dla wszystkich typów silników. Istnieją jednak inne marki i firmy oferujące te produkty w szerokim zakresie cen. Bardzo ważne jest, aby postępować zgodnie z instrukcjami producenta i nie eksperymentować z produktami! Jednak skutki tej dekarbonizacji mogą być bardzo spekulacyjne, gdzie zaryzykowałbym stwierdzenie „żadne” lub „złe”. Zobacz moją dyskusję na temat luzów roboczych silnika powyżej.

Dekarbonizacja mechaniczna

Teraz dochodzimy do starej, dobrej i prawdopodobnie najdłużej stosowanej metody dekarbonizacji. Wielu mechaników nadal praktykuje tę metodę. Polega ona po prostu na usunięciu części, takiej jak zawór EGR, a następnie użyciu środka czyszczącego i delikatnej mechaniki, aby pozbyć się wszelkich zanieczyszczeń. Krótko mówiąc, zawsze brudzimy sobie przy tym ręce. Często jednak na tym etapie możemy również znaleźć przyczynę nadmiernego zwęglenia. Jak wspomniano powyżej, za nadmierne nagazowanie i emisję spalin często odpowiadają usterki. Na przykład wadliwy zawór EGR może nas zaniepokoić. Uszkodzony czujnik ciśnienia DPF również może uprzykrzyć nam życie, nie wspominając już o wadliwym wtryskiwaczu. Jednak nawet trywialne rzeczy, takie jak wadliwe świece zapłonowe lub świece żarowe, mogą często powodować nadmierne gromadzenie się węgla. Czasami tankowanie wątpliwej jakości paliwa jest również szkodliwe.

Silniki podatne na gromadzenie się dwutlenku węgla

Najbardziej podatne na nagar są prawdopodobnie pierwsze wersje silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Są one najbardziej narażone na karbonizację i rozcieńczanie oleju przez benzynę. Na przykład silniki wysokoprężne również są narażone na nagar, jeśli jeżdżą głównie na krótkich dystansach, a silnik nie rozgrzewa się prawidłowo. Ale nie daj się zwieść, węgiel powstaje podczas każdego spalania produktów ropopochodnych, a tempo jego powstawania powinno być zawsze oceniane.

Jak zapobiegać gromadzeniu się dwutlenku węgla

Z mojego punktu widzenia ważniejsze jest zapobieganie nadmiernemu nagazowaniu silnika niż radzenie sobie z jego konsekwencjami. W tym celu należy podjąć kilka kroków:

Tankowanie paliwa dobrej jakości

Tankowanie paliwa dobrej jakości, w którym nie wlewamy do baku rzeczy, które nie powinny się tam znaleźć, takich jak olej słonecznikowy itp. Unikaj również wątpliwych stacji benzynowych lub sprzedawców paliwa.

Używaj dodatków do paliwa

Dla siebie mogę polecić markę VIF. Jedno opakowanie 0,5l zimowego dodatku do diesla (robią też dodatki do silników benzynowych i letnie) i jego zawartość starcza na kilkadziesiąt litrów mieszanki paliwowej. Używam go od kilku lat przy każdym tankowaniu moich aut i mogę z całego serca polecić!

Rozwiązywanie problemów na czas

Ważne jest, aby od czasu do czasu przyjrzeć się swojemu samochodowi. Jeśli silnik traci moc, nie wydaje się pracować lub nadmiernie dymi, należy natychmiast zająć się usterką, a nie jeździć „na śmierć”. Nie jest również złym pomysłem, aby od czasu do czasu poddać samochód diagnostyce. Wiele urządzeń diagnostycznych można już kupić do użytku domowego i często mogą one zaoszczędzić nam sporo kłopotów i pieniędzy poprzez wczesne zidentyfikowanie usterki.

Terminowa wymiana oleju silnikowego

Choć jest to wiecznie powtarzany temat, jest on chyba najważniejszy. Lepiej wymienić olej na czas, lub z wyprzedzeniem, nawet u tańszego producenta, ale o podanej specyfikacji, niż naciągać tzw. interwały „long life”. Na przykład już we wspomnianych silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa z pierwszych lat produkcji jest to bardzo ważne zadanie, które może znacznie wydłużyć żywotność całego układu silnika i zapobiec tzw. stukaniu silnika.

Doświadczenie z pierwszej ręki (galeria zdjęć)

Nie pisałbym tego artykułu z wygodnej kanapy z kubkiem gorącej herbaty. Przypadkowo mam w domu zapasowy silnik, który musiałem kupić z powodu głupoty, ale o tym innym razem. Przyjrzyjcie się więc dokładnie, jak wygląda dolot, głowica cylindrów, krzywki, wtryskiwacz, pokrywy zaworów i tłoki. Jest to silnik do samochodów Opel, Fiat, Alfa Romeo, Saab, a konkretnie 1.9 CDTI 88kw, 8v typ Z19DT oryginalnie z Fiata. Mówi się, że silnik ma 120 000 km na zegarze. Przyjrzyjmy się mu więc razem, aby dowiedzieć się na przykład, czym jest węgiel i gdzie powstaje.

Często zadawane pytania i odpowiedzi

Co to jest dekarbonizacja?

Dekarbonizacja to usuwanie zanieczyszczeń z układu spalania i układu dolotowego silnika, ponieważ ten niepożądany efekt występuje podczas spalania paliwa na bazie ropy naftowej.

Jak często przeprowadzać dekarbonizację?

W wielu przypadkach warsztaty wykonujące tę procedurę zalecają dekarbonizację raz w roku, co drugą wymianę oleju lub co 50 000 km.

Co czyści dekarbonizacja?

Proces dekarbonizacji powinien oczyścić dolot, turbo, obszar cylindrów silnika, podstawy zaworów, DPF, świece żarowe itp… W skrócie, powinny to być wszystkie części od dolotu do wydechu.

Ile kosztuje dekarbonizacja?

Ceny tej procedury są zróżnicowane. Ceny podawane w internecie wahają się od 100 zł do 800 zł. Średnie ceny oscylują wokół 350 zł.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj