O tak zwanej „dekarbonizacji silnika” słyszał ostatnio chyba każdy entuzjasta silników czy samochodów. Dziś więc skupimy się na tym temacie i przyjrzymy się sprawie nieco „po wiejsku” oraz temu, czy będziemy w stanie przeprowadzić ten proces czyszczenia samodzielnie w domu. Najpierw jednak podsumujmy najczęściej zadawane pytania.
Najogólniej rzecz ujmując, dekarbonizacja to usuwanie zanieczyszczeń z układu spalania i dolotowego silnika, gdyż spalanie paliwa ropopochodnego wywołuje ten niepożądany efekt. Nie będziemy zagłębiać się we wzory chemiczne ani pierwiastki, z pewnością można znaleźć wiele informacji na ten temat w Internecie. Podczas dekarbonizacji silnika zwykle konieczna jest również wymiana filtra powietrza, filtra oleju, wlewu oleju i filtra paliwa. Na przykład olej silnikowy ulegnie znacznemu pogorszeniu podczas tego procesu, szczególnie w przypadku dekarbonizacji chemicznej.
Jak często przeprowadzać dekarbonizację?
W wielu przypadkach warsztaty zalecają dekarbonizację raz w roku, co drugą wymianę oleju lub co 50 000 km. Informacje te mogą się jednak różnić w zależności od usługodawcy i sposobu użytkowania samochodu. Z naszej strony zalecamy, abyś, jeśli już zdecydowałeś się na dekarbonizację, postępował zgodnie z radami ekspertów i przeprowadzał ją regularnie.
Co czyści dekarbonizacja?
Proces dekarbonizacji powinien oczyścić wlot, turbo, obszar cylindrów silnika, dna zaworów, DPF, świece żarowe itp… W skrócie, powinny to być wszystkie części od części wlotowej silnika do części wydechowej.
Czy dekarbonizacja zaworu EGR oczyści go?
Jest to bardzo częste pytanie i wielu dostawców tej usługi będzie niezachwianie informować, że tak. Jest jednak jeden haczyk. Zależy to od tego, jak daleko EGR znajduje się od spalania, co w praktyce oznacza, że im bliżej EGR znajduje się sekcji spalania silnika, tym bardziej prawdopodobne jest, że zostanie oczyszczony i odwrotnie.
Czy dekarbonizacja mojego filtra DPF oczyści go?
Ponownie, wiele firm powie ci z prostą twarzą, że tak. Gdy regeneracja DPF odbywa się spontanicznie, filtr DPF ma temperaturę od 350 do 600 stopni Celsjusza, w której potrzebne są dodatkowe współczynniki, aby pomyślnie zakończyć proces. Jest to już bardzo specyficzny wymóg. Bo nie tylko nagromadzonego w jego wnętrznościach węgla dekarbonizacja ma się pozbyć. Znajdujemy również tak zwany popiół, a dekarbonizacja nic na to nie poradzi. Z mojego punktu widzenia śmiem więc twierdzić, że proces dekarbonizacji nie będzie miał większego wpływu na czyszczenie filtra DPF.
Czy dekarbonizacja zmniejszy emisję spalin mojego samochodu?
Wielu producentów twierdzi, że tak. Istnieje jednak wiele innych czynników, które wpływają na emisję spalin samochodu, takich jak wtryskiwacze, zawór EGR, szczelność silnika, spalanie, szczelność układu wydechowego i inne czynniki. Dlatego ważne jest, aby dowiedzieć się, czy wszystko, co odpowiada za emisję spalin, działa tak, jak powinno. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę wszystkie wymienione sposoby, które można wykorzystać do dekarbonizacji, a zwłaszcza ręczną metodę dekarbonizacji, mogę powiedzieć, że „TAK” zmniejszy emisję.
Czy dekarbonizacja może zrujnować mój silnik?
Ponownie, wiele firm powie, że nie, jednak istnieje więcej sposobów na dekarbonizację silnika. Dlatego prawidłowa odpowiedź brzmi „tak”. Nieprawidłowa lub niewłaściwie przeprowadzona dekarbonizacja może zdecydowanie uszkodzić silnik, na przykład, jeśli wlejesz środek dekarbonizujący do silnika w ilości gwałtownie większej niż podaje producent, możesz zdecydowanie spodziewać się uszkodzenia silnika lub jeśli nie wymienisz oleju po użyciu środka, a następnie wymienisz olej, możesz zdecydowanie zniszczyć silnik ponownie. Podczas dekarbonizacji należy zachować ostrożność. Jeśli nie masz doświadczenia z samochodami lub nie lubisz silników, lepiej najpierw skonsultować się z ekspertami i nie zabierać się za to zadanie od razu.
Ile kosztuje dekarbonizacja?
Ceny tej procedury są różne. Ogólnie rzecz biorąc, ceny zaczynają się od około 100 zł i znacznie wzrastają. Ceny różnią się w zależności od rodzaju dekarbonizacji i związanych z nią zadań serwisowych, na przykład biorąc pod uwagę wymianę oleju i filtrów. Różne marki samochodów mają różne ceny tych części, różne ilości oleju i ich specyfikacje. Dlatego zawsze zalecałbym skonsultowanie ceny z usługodawcą. Podobnie, jeśli zlecamy ręczną dekarbonizację, należy wziąć pod uwagę czas, jaki mechanik poświęci na montaż i demontaż części. Ceny podawane w Internecie wahają się od 100 zł do 800 zł. Średnie ceny oscylują wokół 350 zł.
Czy dekarbonizacja zwiększy moje osiągi?
Pod tym względem można powiedzieć, że tak. Przykładem niech będzie przypadek usterki w niektórych Skodach Octaviach pierwszej generacji z silnikami 1.9 TDI (66 kW i 88 kW – silniki rotacyjne), kiedy to zawór EGR i dolot były niemalże zapchane nagarem, kiedy to samochód wpadał w tryb awaryjny, więc po wyczyszczeniu tych podzespołów teoretycznie moglibyśmy odzyskać moc ☺.
Czy odgrzybianie może zwiększyć ciśnienie w silniku?
Cóż, w tym przypadku ponownie powiedziałbym, że raczej nie, a jeśli tak, to wierzę, że tylko nieznacznie. Jeśli ciśnienie w cylindrze spadnie, bardziej prawdopodobną przyczyną będzie wyciek, pęknięcie lub zużycie.
Kiedy zalecasz odbarwianie?
Ten proces zależy od uznania każdego lub porady ekspertów. Z opaską na oczach i częściowym samozaparciem zaleciłbym dekarbonizację nowych silników (nowych samochodów), jeśli mówimy o dekarbonizacji chemicznej i wodorowej, wykonałbym ten krok zapobiegawczo i w odstępach czasu, o których wspomniałem powyżej. W przypadku silników o dużym przebiegu wielu przeciwników powie, że tak i nie ma problemu. Jestem sceptykiem w tej kwestii, więc przepraszam z prawem do błędu każdego, kto się ze mną nie zgadza. W tym przypadku naprawdę skonsultowałbym się z ekspertami i rozważył decyzję. Warte rozważenia byłyby silniki TSI pierwszej generacji, gdzie silniki te występują np. w Skodzie Octavii drugiej generacji.
Czasami potrzebujesz napędu na cztery koła, czy to podczas wycieczek do domku letniskowego, potrzeby ciągnięcia przyczepy kempingowej, pomocy w prowadzeniu interesów w niedostępnym terenie,...