Najczęstsze przyczyny i powody zwiększonego zużycia paliwa

0
41
zwiększone zużycie paliwa

Istnieje kilka przyczyn zwiększonego zużycia paliwa, czy to usterki techniczne, czy przyczyny naturalne. Podzieliliśmy je na dwie grupy i przyjrzymy się każdej z nich bardziej szczegółowo. Pierwsza grupa to przyczyny związane ze stanem technicznym pojazdu lub mające na niego minimalny wpływ. Druga grupa to przyczyny naturalne związane z eksploatacją pojazdu.

Techniczne przyczyny zwiększonego zużycia paliwa

Źle napompowane opony i opony zimowe oraz ich wytrzymałość

Nawet coś tak błahego jak źle napompowana opona może mieć znaczący wpływ na zużycie paliwa, nawet do około 15%, gdzie wystarczy niedopompowanie o 0,2-0,5 bara. Taka opona ma wtedy większe opory toczenia, co zwiększa zużycie paliwa przez samochód.

Opony zimowe

W większości przypadków opony zimowe zawsze zwiększają zużycie paliwa, ponieważ są wykonane z innej mieszanki niż opony letnie. Ze względu na tę mieszankę, opony zimowe mają wyższe opory toczenia. Opony z największymi chwytakami lub najwyższym bieżnikiem najbardziej zwiększają zużycie. Są to na przykład opony bieżnikowane z wzorem HPL. Osobiście jednak używam takich opon ze względu na mieszkanie w górzystym terenie i słaby prześwit. Co prawda zimą moje zużycie wzrasta nawet o 1,5 litra, ale ich osiągi na cięższym śniegu i błocie pośniegowym są znakomite. Prawdopodobnie nie poleciłbym tego bieżnika całkowicie na lato, ale nie jest to zły wybór na zimę. Każda osoba musi jednak rozważyć, po jakich drogach jeździ o tej porze roku. Są również trudniejsze do wyważenia i mogą wybrzuszać się na ścianach bocznych, a nawet pękać, lub wzór bieżnika na oponach niskiej jakości może się odkleić.

Indeks zużycia opon

Kupując jakąkolwiek oponę powinniśmy zwrócić uwagę na indeks zużycia paliwa. Jest to miejsce, w którym każdy producent zatwierdzonej opony wpisuje opór toczenia i wpływ na zużycie paliwa. Zgodnie z tą metodologią możemy następnie wybrać opony o różnych oporach toczenia. Nie znajdziemy jednak tych norm dla bieżników, ponieważ nie są to zupełnie nowe opony, przynajmniej nigdy się z nimi nie spotkałem.

Hamulce włączone zbyt wysoko

Pływające sworznie zacisków hamulcowych

Możemy zaobserwować wzrost zużycia, gdy hamulce są włączone i jest to zwykle spowodowane źle działającym zaciskiem hamulcowym, ponieważ nie unosi się on na pływających sworzniach. W takim przypadku dobrym pomysłem jest wymiana sworzni lub ich wyczyszczenie i nasmarowanie.

Zacisk hamulcowy

Kolejną przyczyną może być zatarty tłoczek zacisku hamulcowego, który nie chce wrócić, tutaj zalecałbym odbudowę lub lepszy sposób, czyli wymianę całej części.

Zablokowane linki i mechanizm hamulca ręcznego

Sztywna linka lub mechanizm hamulca ręcznego po prostu uruchomi hamulce na tylnych kołach. Takie hamowanie nie tylko nagrzewa hamulce i tarcze lub łożyska kół, ale także zwiększa zużycie paliwa. Również w tym przypadku zalecam wymianę tych części na nowe i w razie potrzeby ponowną regulację hamulca ręcznego.

Uszkodzona sonda lambda

Tutaj polecam lekturę mojego artykułu o sondach lambda, gdzie szerzej omawiam to zagadnienie. W skrócie jednak oznacza to, że sonda lambda źle ocenia zasobność mieszanki, a przez to może niepotrzebnie przeciążać silnik, co może prowadzić do dość szybkiego wzrostu zużycia paliwa.

Złe wtryskiwacze

Zły wtryskiwacz może być bardzo kłopotliwy. Jest to bardziej uciążliwe w silnikach wysokoprężnych, gdzie objawia się słabym dozowaniem oleju napędowego. Skutkuje to nie tylko tzw. dymieniem z wydechu przy dodawaniu gazu, ale także wzrostem zużycia paliwa. Innym objawem jest słaba praca silnika, wibracje, zapalająca się kontrolka check engine itp.

Chipowanie

Źle wykonany chip zwiększy nasze zużycie, a nawet jest to celowe, gdy zwiększasz osiągi samochodu kosztem zużycia, ale tutaj może również powodować większe obciążenie i zużycie innych komponentów.

Dodany silnik

Jeśli mamy doładowany silnik, który pracował przez długi czas bez prawidłowej i niezbędnej wymiany oleju, zacznie on pracować dość sztywno. Skutkuje to nie tylko skróceniem żywotności, zmniejszeniem osiągów i spodziewanymi znacznymi inwestycjami, ale także zwiększonym zużyciem paliwa. Pamiętaj więc, że odpowiednia norma oleju, lepkość oraz terminowa i prawidłowa wymiana oleju są po prostu niezbędne.

Jakość paliwa

Paliwo niskiej jakości oznacza słabe spalanie, a to skutkuje wyższym zużyciem paliwa.

Wadliwe lub stare świece zapłonowe i powiązane elementy

Nawet coś tak pozornie błahego jak świeca zapłonowa ma duży wpływ na prawidłową pracę silnika i jego dobre spalanie. Co więcej, rzeczy te są również związane ze zużyciem paliwa. Dlatego należy wymieniać ten element zgodnie z interwałami określonymi przez producentów. Idealnie byłoby wymieniać go mniej więcej co 30-50 tysięcy kilometrów. Niektórym może się to wydawać zbyt wcześnie, ale uwierz mi, że to spory kawał kilometrów i świece musiały się nieźle spocić. Wcześniejszą wymianę zalecałbym w silnikach zasilanych LPG, które ma gorsze właściwości smarne i wyższą liczbę oktanową niż benzyna. Problem może jednak leżeć nie tylko w świecach, ale też w przewodach do nich prowadzących lub cewce zapłonowej.

Usterka termostatu

Uszkodzony termostat nie tylko sprawia, że cierpimy z powodu słabego ogrzewania, gdyż nie otwiera tzw. drugiego obiegu w układzie chłodzenia, ale nie otwierając go, nie pozwala na dobre rozgrzanie się silnika, a to skutkuje zwiększonym zużyciem paliwa.

Naturalne przyczyny wyższego zużycia paliwa

Styl jazdy

Styl jazdy ma oczywiście duży wpływ na zużycie paliwa. Jeśli jeździmy piłą, nie możemy oczekiwać niskiego zużycia paliwa. Gwałtowne przyspieszanie i częste hamowanie również zwiększają zużycie paliwa. Taki styl jazdy skutkuje nie tylko wyższym zużyciem paliwa, ale także większym zużyciem hamulców, podwozia i innych podzespołów.

Ostrzejszy styl jazdy ma również mniejszy wpływ na zużycie paliwa przez silniki wysokoprężne. Są one generalnie mniej oszczędne niż silniki benzynowe. Co więcej, jazda z dużą prędkością jest również nieodpowiednia. To właśnie robią niektórzy z naszych starszych współobywateli, jeżdżąc po wiosce z prędkością 50 km/h na drugim biegu z obrotami znacznie powyżej 3500/min. Agresywny styl jazdy jest bardziej widoczny w silnikach o mniejszej pojemności. Na przykład bardzo ostra jazda z trzycylindrowym silnikiem z łatwością powie tyle samo, co z silnikiem sześciocylindrowym.

Włączanie klimatyzacji i opcjonalnych dodatków

Włączenie klimatyzacji zwiększa zużycie paliwa, ponieważ silnik musi włożyć więcej wysiłku w jej obracanie. W Skodzie Octavii drugiej generacji z silnikiem 1.9 TID 77 kW włączenie klimatyzacji powoduje wzrost zużycia z 0,6 l/h do 0,7-0,9 l/h. Kolejną wadą klimatyzacji jest to, że zabiera ona część mocy silnika. Oczywiście zużycie wzrośnie również, jeśli włączymy inne funkcje komfortu, np. włączenie podgrzewania foteli bardziej obciąża alternator i silnik pobierze trochę więcej. Dotyczy to całego wyposażenia samochodu.

Nie zapominajmy o warunkach naturalnych i ukształtowaniu terenu

Kolejną rzeczą, która może wpływać na zużycie paliwa w samochodzie, są oczywiście warunki naturalne. Jeśli jedziemy przez gęste zaspy śnieżne lub pod silny wiatr, silnik samochodu musi wykrzesać z siebie więcej mocy, aby ruszyć do przodu. Tutaj fizyka działa przeciwko nam. Na grubym lodowcu, gdzie kręcimy kołami i zmagamy się z układem kierowniczym, będziemy również zużywać więcej paliwa niż podczas jazdy w chłodnych warunkach. To samo dotyczy jazdy w terenie. Jeśli kopiemy samochodem po błotnistych wzgórzach lub przez nieprzepuszczalny teren, ponownie napotkamy większy opór, a silnik musi wywierać większą siłę, co oznacza więcej paliwa. Należy również uważać na otwieranie okien, gdzie opór powietrza wzrasta, a zużycie paliwa wzrasta. Podobnie zimą nasz samochód będzie generalnie pobierał więcej, ponieważ będzie potrzebował nieco bogatszej mieszanki. Obecnie o wszystko dba jednostka sterująca.

Korki i ruch miejski

Zużycie paliwa gwałtownie wzrasta, gdy stoimy w korkach lub w zatłoczonym ruchu miejskim, gdzie nieustannie hamujemy i ponownie ruszamy. Im więcej cylindrów i im większa pojemność silnika, tym bardziej wzrasta zużycie paliwa.

Wspomnienie z historii dławika

Wcześniej samochody wyposażone w gaźniki nie miały jednostek sterujących, a do ich uruchomienia potrzebny był tak zwany dławik, który zwiększał bogactwo mieszanki. Zimny silnik gaźnikowy był trudny do uruchomienia bez dławika, ale gdy nieco się rozgrzał, dławik nie był już potrzebny i element ten był po prostu wyłączany. Możliwe było uruchomienie silnika za pomocą przepustnicy, ale obsługa tego pedału wymagała nieco wprawy. Dławik miał jednak jedną wadę – jeśli pozostawiliśmy go włączonego przez cały czas jazdy, zużycie paliwa było wyraźnie wyższe niż bez niego. Kolejną i fatalną wadą długiej jazdy na ssaniu było zniszczenie silnika, ponieważ zbyt bogata mieszanka niszczyła cylindry, dosłownie je wypłukując.

Pełny samochód i przyczepa

Pełny samochód, którego masa gwałtownie wzrasta, z pewnością będzie miał wyższe zużycie paliwa. Ponieważ wraz ze wzrostem masy, potrzeba więcej mocy, aby go przemieszczać. Kolejna sprawa to przyczepy, przyczepy kempingowe, załadowane rowery itp. Każdy z tych ładunków zwiększy zarówno masę, jak i tarcie powietrza działające na nasz samochód. To z kolei zwiększa zużycie paliwa.

Napęd 4X4

Napęd 4X4 ma oczywiście wpływ na zużycie paliwa, ponieważ silnik musi bardziej obciążać się, aby napędzać napędzane osie. Bardziej paliwożerną opcją jest podłączenie napędu 4×4, a bardziej paliwożerną opcją jest stały napęd 4×4.

Jak jeździć ekonomicznie?

Skoro wymieniliśmy już kilka czynników, które zwiększają nasze zużycie paliwa, to chyba dobrze byłoby porozmawiać trochę o tym, jak faktycznie jeździć oszczędnie. Jazda oszczędna ma tę zaletę, że wyciąga z naszego portfela mniej pieniędzy niż jazda tzw. „piłą”. Oczywiście z niczym nie należy przesadzać i od czasu do czasu powinniśmy dać naszemu samochodowi się napić, nie w sposób zagrażający komukolwiek lub łamiący limity jazdy, ale po prostu w rozsądny sposób.

Nie ma czegoś takiego jak idealne zużycie paliwa na papierze!

Podane przez producenta wartości zużycia paliwa należy zawsze traktować z przymrużeniem oka, bo nawet jeśli samochód je osiąga, to dzieje się tak w idealnych warunkach, o których możemy powiedzieć, że nigdy nie wystąpią.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj