Co powinienem zrobić, jeśli kontrolka ładowania w ogóle się nie zapala po uruchomieniu? Albo wręcz przeciwnie, kontrolka zapaliła się i nie chce zgasnąć? Czas zareagować, inaczej daleko nie zajedziesz
Ignorowanie kontrolek w samochodzie nie jest dobrym pomysłem. Jeśli na komputerze pokładowym zapali się lub mignie coś nieoczekiwanego, należy w porę zareagować.
Akumulator samochodowy to po silniku najważniejszy element, bez którego nie można nawet ruszyć z miejsca. Dlatego ważne jest, aby o niego dbać, kontrolować jego stan i wymienić na nowy, gdy nadejdzie odpowiednia pora. Co powinienem zrobić, jeśli kontrolka ładowania z symbolem akumulatora nadal się świeci lub w ogóle się nie zapaliła?
Kontrolka ładowania
Kontrolka ładowania wygląda jak bateria. Czasami nazywana jest po prostu kontrolką baterii/akumulatora. Świeci na czerwono tylko wtedy, gdy coś jest nie tak. W rzeczywistości, w normalnych i prawidłowych warunkach, zapala się i gaśnie ponownie.
Kontrolkę tę można zobaczyć po przekręceniu kluczyka, gdy zapalają się inne kontrolki na tablicy rozdzielczej. Jest to również moment, w którym zapala się kontrolka akumulatora – ponieważ akumulator jest sprawdzany pod kątem działania. Jakie są znane problemy z tą kontrolką?
Kontrolka baterii/akumulatora nie gaśnie po uruchomieniu pojazdu
Kontrolka baterii/akumulatora miga
Kontrolka baterii/akumulatora w ogóle się nie zapala
Dobrym pomysłem jest natychmiastowe rozwiązanie problemu z kontrolką akumulatora! Bardzo łatwo może się zdarzyć, że zostaniesz pozostawiony sam sobie z powodu rozładowanego akumulatora.
Kontrolka baterii/akumulatora nie zgasła po uruchomieniu pojazdu
Jeśli kontrolka nie zgasła i świeci się, może to oznaczać 2 główne usterki:
Alternator nie ładuje lub ładuje niewystarczająco,
alternator jest przeładowany
Usterka w takich przypadkach jest najczęściej spowodowana przez alternator. Alternator jest najczęściej używany w takich przypadkach, po pierwsze do zasilania akumulatora, a po drugie do zasilania układów elektrycznych. Gdy alternator nie działa tak, jak powinien, prąd zaczyna być pobierany z akumulatora.
Doprowadzi to w końcu do wyczerpania akumulatora. Wartość pobieranego prądu jest wysoka, a akumulator nie ma wystarczającej pojemności, aby go obsłużyć. Przekonasz się o tym, gdy instrumenty pokładowe i silnik przestaną działać. Wtedy nawet pchanie samochodu prawdopodobnie cię nie uratuje.
Jeśli kontrolka nadal się świeci, może to być wadliwy przekaźnik sterujący – jest on odpowiedzialny za zmianę prądu płynącego do alternatora. Inną przyczyną niegaszenia kontrolki ładowania może być uszkodzony mostek diodowy. Prostuje on prąd elektryczny. Na szczęście jego wymiana nie jest kosztowna.
Ale usterki alternatora nie muszą być pochodzenia elektrycznego. Od czasu do czasu przyczyną może być również zerwanie płaskiego paska (lub jego poluzowanie), który napędza alternator od silnika. Tak więc, zanim zaczniesz rozwiązywać problemy z usterkami elektrycznymi, spróbuj najpierw sprawdzić, jak działa alternator.
Zakup używanego samochodu to nie lada wyzwanie, zwłaszcza gdy na szali stoi komfort i bezpieczeństwo całej rodziny. Hyundai, jako marka znana z niezawodności i...