Kontrolka baterii/akumulatora nie wyłączyła się lub nie zapaliła się

0
109
Kontrolka akumulatoru

Co powinienem zrobić, jeśli kontrolka ładowania w ogóle się nie zapala po uruchomieniu? Albo wręcz przeciwnie, kontrolka zapaliła się i nie chce zgasnąć? Czas zareagować, inaczej daleko nie zajedziesz

Ignorowanie kontrolek w samochodzie nie jest dobrym pomysłem. Jeśli na komputerze pokładowym zapali się lub mignie coś nieoczekiwanego, należy w porę zareagować.

Akumulator samochodowy to po silniku najważniejszy element, bez którego nie można nawet ruszyć z miejsca. Dlatego ważne jest, aby o niego dbać, kontrolować jego stan i wymienić na nowy, gdy nadejdzie odpowiednia pora. Co powinienem zrobić, jeśli kontrolka ładowania z symbolem akumulatora nadal się świeci lub w ogóle się nie zapaliła?

Kontrolka ładowania

Kontrolka ładowania wygląda jak bateria. Czasami nazywana jest po prostu kontrolką baterii/akumulatora. Świeci na czerwono tylko wtedy, gdy coś jest nie tak. W rzeczywistości, w normalnych i prawidłowych warunkach, zapala się i gaśnie ponownie.

Kontrolka baterii/akumulatora

Kontrolkę tę można zobaczyć po przekręceniu kluczyka, gdy zapalają się inne kontrolki na tablicy rozdzielczej. Jest to również moment, w którym zapala się kontrolka akumulatora – ponieważ akumulator jest sprawdzany pod kątem działania. Jakie są znane problemy z tą kontrolką?

  • Kontrolka baterii/akumulatora nie gaśnie po uruchomieniu pojazdu
  • Kontrolka baterii/akumulatora miga
  • Kontrolka baterii/akumulatora w ogóle się nie zapala

Dobrym pomysłem jest natychmiastowe rozwiązanie problemu z kontrolką akumulatora! Bardzo łatwo może się zdarzyć, że zostaniesz pozostawiony sam sobie z powodu rozładowanego akumulatora.

Kontrolka baterii/akumulatora nie zgasła po uruchomieniu pojazdu

Jeśli kontrolka nie zgasła i świeci się, może to oznaczać 2 główne usterki:

  • Alternator nie ładuje lub ładuje niewystarczająco,
  • alternator jest przeładowany

Usterka w takich przypadkach jest najczęściej spowodowana przez alternator. Alternator jest najczęściej używany w takich przypadkach, po pierwsze do zasilania akumulatora, a po drugie do zasilania układów elektrycznych. Gdy alternator nie działa tak, jak powinien, prąd zaczyna być pobierany z akumulatora.

Doprowadzi to w końcu do wyczerpania akumulatora. Wartość pobieranego prądu jest wysoka, a akumulator nie ma wystarczającej pojemności, aby go obsłużyć. Przekonasz się o tym, gdy instrumenty pokładowe i silnik przestaną działać. Wtedy nawet pchanie samochodu prawdopodobnie cię nie uratuje.

Jeśli kontrolka nadal się świeci, może to być wadliwy przekaźnik sterujący – jest on odpowiedzialny za zmianę prądu płynącego do alternatora. Inną przyczyną niegaszenia kontrolki ładowania może być uszkodzony mostek diodowy. Prostuje on prąd elektryczny. Na szczęście jego wymiana nie jest kosztowna.

Ale usterki alternatora nie muszą być pochodzenia elektrycznego. Od czasu do czasu przyczyną może być również zerwanie płaskiego paska (lub jego poluzowanie), który napędza alternator od silnika. Tak więc, zanim zaczniesz rozwiązywać problemy z usterkami elektrycznymi, spróbuj najpierw sprawdzić, jak działa alternator.

ładowanie akumulatora

Kontrolka akumulatora / baterii miga

Migająca kontrolka akumulatora to usterka, którą można naprawić w domu. Najczęściej jest to usterka wskazująca na problem z okablowaniem, na przykład zły styk w jednym z kabli lub utlenienie złącza.

W gorszym przypadku może to wskazywać na zużyte lub uszkodzone karbony alternatora. W przypadku awarii alternatora konieczna jest jego naprawa lub całkowita wymiana.

Przypadkowe migotanie może być również przykładem, że gdzieś dostała się wilgoć. W takim przypadku konieczne jest odłączenie złączy, spryskanie najlepiej WD-40 i sprawdzenie kabli pod kątem postrzępionej izolacji.

Kontrolka baterii/akumulatora w ogóle się nie zapaliła

Akumulator może nie tylko nie ładować się, ale także przeładowywać. To również nie jest idealna sytuacja. W takim przypadku kontrolka ładowania zwykle w ogóle się nie zapala. W przypadku przeładowania akumulator przegrzewa się i ulega zniszczeniu. Można to rozpoznać na przykład po zapachu. W gorszych przypadkach elektrolit może nawet zacząć wyciekać.

Należy uważać na przeładowanie. Może ono uszkodzić nie tylko akumulator, ale także inne urządzenia elektryczne w samochodzie, a w najgorszym przypadku samą jednostkę sterującą.

W takim przypadku należy jak najszybciej udać się do serwisu w celu zdiagnozowania usterki i jej bezproblemowego usunięcia.

Sprawdź stan akumulatora

Najlepszym sposobem na sprawdzenie, czy akumulator jest przeładowany lub niedoładowany, jest sprawdzenie jego stanu. W tym celu potrzebny będzie multimetr cyfrowy do pomiaru akumulatora – napięcia w akumulatorze.

  • Po uruchomieniu multimetr powinien wskazywać napięcie od 14 do 14,6 V.
  • Jeśli odczyt jest niższy, alternator nie ładuje.
  • Odczyty powyżej 15 V wskazują natomiast na przeładowanie alternatora.

Następnie użyj pomiarów, aby zdecydować, jak postępować. Jeśli nie masz pewności, najlepiej udać się do warsztatu i poprosić eksperta o obejrzenie samochodu.

Często zadawane pytania i odpowiedzi

Co to jest kontrolka akumulatora?

Kontrolka ładowania wygląda jak akumulator. Czasami nazywana jest po prostu kontrolką baterii/akumulatora. Świeci na czerwono tylko wtedy, gdy coś jest nie tak. Zwykle zapala się, a następnie gaśnie.

Co powinienem zrobić, jeśli kontrolka akumulatora nie gaśnie po uruchomieniu samochodu?

W takich przypadkach najczęściej przyczyną problemu jest alternator. Jeśli kontrolka nadal się świeci, może to oznaczać uszkodzony przekaźnik sterujący – jest on odpowiedzialny za zmianę natężenia prądu podawanego do alternatora. Inną przyczyną niegasnącej kontrolki ładowania może być uszkodzony mostek diodowy. Prostuje on prąd elektryczny. Na szczęście można go wymienić

Co zrobić, jeśli kontrolka baterii/akumulatora w ogóle się nie zapala?

Bateria może nie tylko nie ładować się, ale także przeładować. To również nie jest idealna sytuacja. W takim przypadku kontrolka ładowania zwykle w ogóle się nie zapala. W przypadku przeładowania akumulator przegrzewa się i ulega zniszczeniu. Można to rozpoznać na przykład po zapachu. W gorszych przypadkach elektrolit może nawet zacząć wyciekać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj