Filtr paliwa – jak często go wymieniać i jak rozpoznać, że jest uszkodzony?

0
15
Filtr paliwa

Wielu z nas o nim słyszało, wielu z nas go widziało. Filtr paliwa jest częścią zestawu paliwowego od niepamiętnych czasów. Spełnia ważną funkcję, a często jest niepotrzebnie zaniedbywana.

Czym jest filtr paliwa?

Filtr filtruje i oczyszcza paliwo, które przemieszcza się ze zbiornika do silnika. Jego zadaniem jest zatrzymywanie gruboziarnistych zanieczyszczeń i osadów, które mogłyby przedostać się do silnika lub układu wtrysku paliwa i spowodować jego uszkodzenie.

Z czego wykonany jest filtr paliwa?

Najczęściej filtr paliwa wykonany jest z papieru osadzonego we wkładzie.

Wkład filtra czy wkład filtra?

Wkład filtra

W silnikach wysokoprężnych najczęściej wymienia się tylko wkład filtra. Jest to papierowy wkład osadzony w okrągłej formie.

Wkład filtra

Ten typ filtra paliwa jest częściej stosowany w silnikach benzynowych. Bardzo często jest on umieszczony w pobliżu zbiornika na dole samochodu i podłączony do ciągłego przewodu, przez który paliwo jest przepychane za pomocą pompy paliwowej. Pozwoliłem sobie nazwać ten filtr „wkładem filtrującym”, więc przepraszam, jeśli masz lepszą nazwę dla tego typu filtra, ale będzie to wystarczające dla naszego wyjaśnienia. Często ma on metalową obudowę, w której zamknięty jest wkład. Uważaj jednak, ten typ filtra można również znaleźć w niektórych silnikach wysokoprężnych.

Gdzie znajduje się filtr?

Silnik benzynowy

W starszych silnikach benzynowych zwykle znajduje się on w okolicy tylnego nadkola, po stronie, w której znajduje się zbiornik paliwa. Oczywiście może znajdować się w innym miejscu, zawsze najlepiej sprawdzić szczegóły w instrukcji serwisowej lub warsztatowej.

Silnik wysokoprężny

W silnikach wysokoprężnych zwykle znajduje się w komorze silnika zamkniętej w skrzynce filtra, ale nie jest to również święta reguła.

Co powoduje uszkodzenie filtra paliwa?

Zatkany filtr

Najczęstszą usterką jest zatkany filtr paliwa. Może to powodować zwiększone zużycie paliwa, słabe przyspieszenie (szarpanie i stukanie silnika), a nawet niemożność uruchomienia samochodu, jeśli filtr jest nieszczelny i nie przepuszcza paliwa. Problemem może być również nagłe wyłączenie silnika na biegu jałowym.

Skorodowany i nieszczelny filtr

Raz zdarzyło mi się na „starym wronie”, że filtr był tak skorodowany, że wyciekało z niego paliwo. To również może się zdarzyć przez zaniedbanie jego wymiany.

Jak często należy wymieniać filtr paliwa?

Silnik benzynowy

Ogólnie zaleca się jego wymianę co około 5 lat lub 120 000 km w przypadku silników benzynowych, osobiście wymieniam go raz w roku w przypadku silników benzynowych. Nie jest to wysoki koszt, a pozwoli uniknąć wielu problemów.

Silnik Diesla

W przypadku silników wysokoprężnych zaleca się wymianę co 60 000 km, ponieważ silniki wysokoprężne brudzą się bardziej. Osobiście wymieniam go przy każdej wymianie oleju, ponieważ nie jest to szczególnie wysoka kwota.

Ile kosztuje wymiana filtra?

Stacja benzynowa policzy sobie za wymianę średnio od 70 do 200 zł. Wymiana zazwyczaj nie jest dodatkowo czasochłonna, ale na cenę będzie miała wpływ cena filtra. Generalnie jednak wkłady do filtrów diesla kosztują od 70 do 90 zł. W przypadku silników benzynowych cena waha się od około 280 do 120 zł. Zdarzają się jednak droższe filtry.

Filtr paliwa - jak często go wymieniać

Szczypce do opasek i przewodów paliwowych

Zdarza się, że zaciski paliwowe na przewodach paliwowych i ich faktyczny demontaż bywają kłopotliwe. Dotyczy to zwłaszcza filtrów, które znajdują się pod samochodem w kasecie filtracyjnej. Ta komplikacja nie tylko nas opóźnia, ale może być również niemożliwa do wyjęcia filtra. Bez obaw, istnieje rozwiązanie, które oszczędza nerwów i kłopotów. Tym rozwiązaniem są specjalne szczypce, nie są one dodatkowo drogie, a oszczędzają nam wielu niedogodności.

Quatros QS24493 – Szczypce te pomogą nam w rozłączeniu i ściśnięciu klipsów na zatrzaskach mocujących filtry, kiedy to w większości samochodów możemy sobie z nimi poradzić. Cena to około 30-40 zł.

Odczepienie klipsów jest zazwyczaj problemem, a same węże są czasami, dosłownie, „przyklejone” do filtra. Te szczypce nam w tym pomogą.

  • A-110254 – jest to zestaw szczypiec, które pomogą nam ściągnąć węże, nie tylko paliwowe, z tulejek. Cena ok. 30-35 zł.
  • Quatros QS24091 – uniwersalne szczypce do większości samochodów i węży, a ich cena to ok. 20-25 zł.

Jeśli rozłączamy przewody gumowe, często pomaga lekkie podgrzanie ich suszarką do włosów lub opalarką. Ostrożnie, tylko je podgrzej, nie spal! Zawsze należy postępować z najwyższą ostrożnością.

Często zadawane pytania i odpowiedzi

Co to jest filtr paliwa?

Filtr filtruje i oczyszcza paliwo przepływające ze zbiornika do silnika. Jego zadaniem jest zatrzymywanie gruboziarnistych zanieczyszczeń i osadów, które mogłyby dostać się do silnika lub układu wtrysku paliwa i spowodować jego uszkodzenie.

Jaki jest cel filtra paliwa?

Filtr paliwa służy do filtrowania paliwa i zapobiegania przedostawaniu się zanieczyszczeń do reszty układu paliwowego. Można je podzielić na wkłady filtrujące i wkłady filtrujące.

Z czego wykonany jest filtr paliwa?

Najczęściej filtr paliwa wykonany jest z papieru umieszczonego we wkładzie.

Gdzie znajduje się filtr paliwa w silniku benzynowym?

W starszych silnikach benzynowych zwykle znajduje się on w okolicy tylnego nadkola po stronie, w której znajduje się zbiornik paliwa. Oczywiście może znajdować się w innym miejscu, zawsze najlepiej jest sprawdzić szczegóły w instrukcji serwisowej lub warsztatowej.

Gdzie znajduje się filtr paliwa w silniku wysokoprężnym?

W silnikach wysokoprężnych zwykle znajduje się on w komorze silnika w obudowie filtra, ale nie jest to również świętą regułą.

Jak często należy wymieniać filtr paliwa w silniku benzynowym?

Ogólnie zaleca się jego wymianę co około 5 lat lub 120 000 km w przypadku silników benzynowych, osobiście wymieniam go raz w roku w przypadku silników benzynowych. Nie jest to wysoki koszt, a pozwala uniknąć wielu problemów.

Jak często należy wymieniać filtr paliwa w silniku wysokoprężnym?

W przypadku silników wysokoprężnych zaleca się wymianę co 60 000 km, ponieważ silniki wysokoprężne są coraz bardziej zanieczyszczone. Osobiście wymieniam go przy każdej wymianie oleju, ponieważ nie jest to szczególnie wysoka kwota.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj