Filtr powietrza to bardzo tania, a zarazem bardzo istotna i zaniedbana część samochodu. Wiele osób prawie tego nie zmienia, co jest dużym błędem. Dzisiaj porozmawiamy więcej o tym małym pomocniku, który chroni nasz silnik.
Filtr powietrza to zazwyczaj element wykonany z materiału filtracyjnego, którym jest zazwyczaj bawełna, papier, pianka lub metalowa siatka. Ich zastosowanie różni się w zależności od silnika i wymagań.
Filtr, jak sama nazwa wskazuje, służy do filtrowania (oczyszczania lub zapobiegania przenikaniu niepożądanych cząstek) powietrza. Jego celem jest usunięcie z powietrza jak największej ilości zanieczyszczeń i gruboziarnistych cząstek, zanim zostanie ono wciągnięte do samego silnika.
Bawełna – filtry bawełniane są używane głównie w celu zapewnienia wyższego natężenia przepływu powietrza niż filtry papierowe. Można je również prać i mają dłuższą żywotność.
Papier – bardzo powszechny i niedrogi filtr. Doskonale spełnia swoją funkcję i jest wymieniany na nowy, gdy się zużyje.
Piankowy – wielu z nas widzi go najczęściej w sprzęcie ogrodniczym. Może być również prana i jest używana do dokładnej filtracji, szczególnie w maszynach, które mają kontakt z dużą ilością brudu. Przykładem może być nasza kosiarka i wyrzutnia trawy. Filtr ten zapobiega przedostawaniu się nawet najmniejszych zanieczyszczeń do silnika.
Filtry z siatki metalowej – Filtry te są przeznaczone na przykład do urządzeń, które mają kontakt z wysoką temperaturą lub grubymi zanieczyszczeniami. Można je znaleźć na przykład w sprężarkach, wentylatorach kominkowych itp. Metalowa kratka służy również jako wzmocnienie i filtr zgrubny, na przykład w połączeniu z innym materiałem w filtrach sportowych.
Dziś uszczęśliwimy entuzjastów japońskiej motoryzacji Hondą. Jej motory, Vtec, znane są na całym świecie. Wielu je potępia, inni uwielbiają. Jak właściwie działają te silniki...