Wymiana oleju w samochodzie to ważna czynność konserwacyjna, która pomaga utrzymać silnik w dobrym stanie i przedłuża jego żywotność. Wielu kierowców decyduje się na wykonanie tej czynności w domu, co może być opłacalne i pozwala na lepszą kontrolę nad całym procesem. Przed przystąpieniem do wymiany oleju ważne jest jednak, aby odpowiednio zapoznać się z procedurą specyficzną dla danego pojazdu, upewnić się, że posiadasz odpowiednie narzędzia i sprzęt ochronny, a w razie potrzeby zapoznać się z instrukcją obsługi. Dla tych, którzy czują się komfortowo z zadaniami technicznymi, wymiana oleju w domu może być satysfakcjonującym sposobem dbania o swój samochód. W przeciwnym razie, wymiana oleju w warsztacie samochodowym jest zawsze dobrym rozwiązaniem.
- Wymiana oleju rządzi się swoimi prawami
- Jak samodzielnie wymienić olej w samochodzie?
- Spuszczanie oleju silnikowego to nie fizyka jądrowa
- Wymiana filtra oleju
- Nowy filtr oleju należy dokręcać wyłącznie ręcznie
- Teraz uszczelnij korek miski olejowej
- Wymiana oleju w samochodzie dobiega końca
- Co zrobić w przypadku przelania oleju silnikowego?
- Producent ma zawsze rację
- Olej syntetyczny czy mineralny?
- Dodatki do oleju
- Często zadawane pytania i odpowiedzi
Wymiana oleju rządzi się swoimi prawami
Regularna wymiana oleju silnikowego jest często niedoceniana. Jest to jednak ważna procedura, która może znacznie wydłużyć żywotność samochodu i zagwarantować wiele szczęśliwych, bezawaryjnych kilometrów.
Czy wiesz, jak często wymieniać olej silnikowy i inne płyny w samochodzie?
Jak samodzielnie wymienić olej w samochodzie?
Oczywistym jest, że przed wlaniem nowego oleju należy wylać stary. Podczas spuszczania oleju chcemy, aby spływał on jak najlepiej, a najlepiej, aby w ogóle go nie było. Zacznij więc od krótkiej jazdy, dając silnikowi czas na rozgrzanie się i rozrzedzenie oleju. Olej wypłynie znacznie łatwiej. Należy również mieć odpowiedni klucz do odkręcenia korka miski olejowej i pojemnik do spuszczenia oleju.
Spuszczanie oleju silnikowego to nie fizyka jądrowa
W wielu nowych samochodach napotkasz również pokrywę silnika, którą prawdopodobnie będziesz musiał zdjąć. Następnie jest to bardzo proste. Poluzuj śrubę miski olejowej. Jeśli ktoś nie dokręcił jej „do krwi” przy ostatniej wymianie, powinno to być dość łatwe, ponieważ rozgrzany metal lekko się poluzuje. Po odkręceniu korka olej natychmiast zacznie spływać do przygotowanego pojemnika. Poluzowanie korka wlewu oleju również pomoże, ponieważ nie wytworzy podciśnienia. Daj olejowi dużo czasu i pozwól mu prawidłowo spłynąć.
Wymiana filtra oleju
Zamiast tego możesz usiąść i wymienić filtr oleju. Jest on zawsze wymieniany wraz z nowym olejem i uważa się, że jest potrzebny. W starszych samochodach jest to klasyczny metalowy wałek, w którym znajduje się sam filtr. W nowszych samochodach został on zastąpiony wkładką w plastikowym cylindrze ze względów środowiskowych. Podczas wymiany metalowego filtra prawdopodobnie potrzebny będzie ściągacz filtra oleju. Zakłada się go na filtr, odkręca dość łatwo, a resztę można wyciągnąć ręcznie. Jest jeszcze jeden sposób, ale oczywiście nie możemy go polecić. Jeśli nie masz pod ręką takiego ściągacza, możesz po prostu przebić filtr dużym śrubokrętem i go wykręcić. Spodziewaj się nieludzkiego zabrudzenia.
Nowy filtr oleju należy dokręcać wyłącznie ręcznie
W nowszych samochodach wystarczy zdjąć plastikową zaślepkę cylindra i wymienić filtr. Podczas montażu nowego metalowego filtra należy nasmarować gumową uszczelkę olejem. Zapobiegnie to jej „ścinaniu” i zapewni doskonałe uszczelnienie. Filtr oleju należy zawsze dokręcać wyłącznie ręcznie. Przy następnym odkręcaniu będzie to już uciążliwe.
Teraz uszczelnij korek miski olejowej
Zanim wlejemy nowy olej, musimy zamknąć miskę olejową. W przeciwnym razie będziesz wlewać olej przez długi czas, a on nadal nie wejdzie. Jeśli masz taką możliwość, staraj się wymieniać śrubę i miedzianą podkładkę (jeśli jest) przy każdej wymianie. Zerwany gwint na korku może zniszczyć gwinty w misce olejowej, prowadząc do dość nieprzyjemnych problemów. Korek miski olejowej należy dokręcać z wyczuciem. Czy wiesz, jakie mogą być przyczyny i rozwiązania wycieków oleju silnikowego?
Wymiana oleju w samochodzie dobiega końca
Ile oleju należy wlać do samochodu? To dobre pytanie. Zalecana ilość oleju jest inna dla każdego silnika. Sprawdź w Internecie lub zapytaj doświadczonego mechanika. Jeśli to nie pomoże, zmierz ilość rozlanego oleju. Wlej około 75% całkowitej ilości oleju do silnika i odczekaj chwilę. Spuść olej i sprawdź bagnet oleju. Przetrzyj bagnet beczką za każdym razem, gdy go sprawdzasz i dopiero wtedy postępuj zgodnie z nim. Uzupełnij olej tak, aby znajdował się między rowkami. Następnie uruchom samochód i pozwól mu przez chwilę bulgotać na biegu jałowym. Sprawdź ponownie i w razie potrzeby uzupełnij.
Co zrobić w przypadku przelania oleju silnikowego?
Pod żadnym pozorem nie należy przelewać oleju, w przeciwnym razie istnieje ryzyko nieodwracalnego uszkodzenia silnika. Jeśli niestety tak się stanie, można ponownie odkręcić korek miski olejowej i spuścić nadmiar oleju. Nie wyciągaj śruby całkowicie, ale sprawdź nią przepływ, aby nie wylać wszystkiego. Można też poprosić znajomego mechanika o odciągacz oleju.
Producent ma zawsze rację
Stwierdzenie, że tylko amatorzy i niewtajemniczeni stosują się do instrukcji i porad producenta jest więcej niż ograniczone. Przy wyborze oleju silnikowego bardzo ważna jest porada producenta. Oleje silnikowe są klasyfikowane według klas wydajności ACEA lub API. Określają one oleje zgodnie z rodzajem zastosowania w silnikach benzynowych lub wysokoprężnych, niezależnie od tego, czy jest to olej silnikowy z bezpośrednim wtryskiem, czy też olej o wydłużonym okresie między wymianami.
Na przykład, oznaczenie ACEA A1/B1 wskazuje, że jest to normalny olej silnikowy z normalnymi okresami między wymianami. Litera „A” oznacza, że olej może być stosowany w silnikach benzynowych. Litera „B” oznacza olej, który może być również stosowany w silnikach wysokoprężnych. Oznaczenie ACEA A3/B3 oznacza oleje nadające się do intensywnego użytkowania z wydłużonymi okresami między wymianami oleju. Oleje z oznaczeniem ACEA A4/B4 nadają się do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Oznaczenie API SJ wskazuje na zastosowanie w silnikach wyprodukowanych po 1996 roku.