Wielu właścicieli samochodów chciałoby po prostu jeździć samochodem i tankować go od czasu do czasu. Niestety, w prawdziwym świecie tak to nie działa. Samochody to bardzo skomplikowane maszyny, które muszą być utrzymywane w odpowiednim stanie, aby niezawodnie służyć swoim właścicielom. Ale jeśli otrzymają opiekę, na jaką zasługują, odwdzięczą się tym samym. Jedną z podstawowych zasad dbania o samochód jest przestrzeganie terminów przeglądów.
Nawet sami producenci samochodów starają się, aby okresy między przeglądami były jak najbardziej przejrzyste. Dlatego są one zapisane w instrukcjach obsługi pojazdów i często można je znaleźć na stronach internetowych firm motoryzacyjnych. Długość interwałów serwisowych jest zwykle podawana w kilometrach lub w czasie. Cały pojazd powinien być sprawdzany co najmniej raz w roku, a jeśli chodzi o kilometry, to raz na 10 000 do 15 000 kilometrów. Być może nie można wystarczająco mocno podkreślić, jak ważne jest przestrzeganie tych interwałów i nie „przekraczanie” ich. Jeśli kupujesz nowy samochód, interwały są znacznie krótsze, a pierwszy serwis jest wymagany po przejechaniu od 1000 do 1500 kilometrów.
Częstotliwość wymiany oleju silnikowego
Olej silnikowy jest niezbędny dla silnika. Z powodu pewnych usterek olej może zacząć znikać, a silnik nie będzie działał długo bez oleju. Wraz ze wzrostem przebiegu, właściwości oleju pogarszają się i wkrótce turbo może ucierpieć. Większość nowoczesnych samochodów w jakiś sposób informuje o niskim poziomie oleju silnikowego, ale nie można się pomylić, sprawdzając bagnet. Olej powinien być wymieniany co 10-15 000 kilometrów lub raz w roku. Oczywiście wymiana oleju idzie w parze z wymianą filtra oleju. Nieco inne interwały mają oleje o wydłużonej żywotności, które według informacji producentów można pozostawić w silniku nawet do 30 000 kilometrów. Ale kwestia długiej żywotności warta jest całego artykułu.
Płyn hamulcowy
Odpływ płynu hamulcowego jest odpowiedzialny za pogarszającą się skuteczność hamulców, czego początkujący kierowcy mogą nie zauważyć. Płyn hamulcowy należy całkowicie wymieniać co 3 lata. Często nagrzewa się w hamulcach, może gromadzić się wilgoć i traci swoje ważne właściwości. Wszystko to ma negatywny wpływ na jego jakość i funkcjonalność hamulców.
Kiedy wymieniać płyn chłodzący?
Płyn chłodzący zapewnia, że silnik nie przegrzewa się. Z tego powodu należy regularnie sprawdzać zbiornik wyrównawczy, aby upewnić się, że zawsze jest w nim wystarczająca ilość płynu chłodzącego. Nie można popełnić błędu, sprawdzając go raz w miesiącu. Raz na dwa lata należy wymienić cały płyn chłodniczy, ponieważ stary płyn chłodniczy przyczynia się do korozji układu chłodzenia. W letnie dni, jeśli ilość płynu chłodzącego jest niewystarczająca, samochód może się łatwo przegrzać. Jeśli samochód przegrzewa się nawet przy dużej ilości płynu lub jeśli rozgrzanie do 90 stopni zajmuje podejrzanie dużo czasu, należy wymienić termostat.
Płyn do spryskiwaczy
Regularnie sprawdzaj, czy w zbiorniku płynu do spryskiwaczy znajduje się wystarczająca ilość płynu. Postaraj się zużyć letni płyn przed zimą, aby zapobiec zamarznięciu układu spryskiwaczy.
Kiedy wymienić olej w mechanizmie różnicowym
Okres między wymianami oleju lub kontrolami poziomu oleju wynosi jeden rok lub 30 000 kilometrów. Niektórzy producenci określają nawet połowę. Jego wymiana jest wskazana, jeśli zaczyna wydawać podejrzane dźwięki. Może się to objawiać stukaniem, pukaniem lub wibracjami. To w zasadzie jak wszystko inne w samochodzie. Jeśli pojawia się dźwięk, którego wcześniej nie było, coś jest nie tak. Wymiana oleju w mechanizmie różnicowym na nowy olej wysokiej jakości może rozwiązać te problemy.
Kiedy należy wymienić olej w skrzyni biegów
Manualna skrzynia biegów
Wlew oleju w manualnej skrzyni biegów jest zwykle określany jako dożywotni. Wynika to z faktu, że firmy samochodowe oczekują, że manualne skrzynie biegów wytrzymają od 150 000 do 200 000 kolometrów. Wymiana nie jest tutaj tak ważna jak w silniku, ale zaleca się wymianę oleju w manualnej skrzyni biegów raz na 150 000 kilometrów. Często po wymianie hałas skrzyni biegów jest zredukowany, biegi są łatwiejsze do zmiany, a warkot znika. Jeśli jednak skrzynia biegów ma już dość i ma za sobą wiele kilometrów, po wymianie może stać się głośna. Dzieje się tak, ponieważ stary olej związał ze sobą wodę i utworzył gęstą emulsję, która określiła luzy na łożyskach. W każdym przypadku do skrzyni biegów należy wlewać wyłącznie oryginalny olej.
Automatyczna skrzynia biegów
Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest bardzo ważna. Należy ją wykonać po raz pierwszy po przejechaniu 100 000 kilometrów, a następnie maksymalnie co 60 000 kilometrów. Jeśli nie wiesz, kiedy olej był ostatnio wymieniany, zalecamy dokładne przepłukanie skrzyni biegów. Olej w automatycznej skrzyni biegów można jednak wymienić po przejechaniu 30 000 kilometrów. Duży wpływ ma tutaj konkretny typ skrzyni biegów, więc sprawdź instrukcję serwisową pojazdu. Jeśli holujesz ciężką ciężarówkę, przyczepę kempingową lub dużo jeździsz sportowo za swoim pojazdem, interwał może zostać skrócony nawet o połowę.
Filtr powietrza
Do prawidłowego spalania silnik potrzebuje dobrej jakości paliwa i dużej ilości powietrza. Zanieczyszczony filtr powietrza uniemożliwia łatwy przepływ powietrza do silnika, który następnie dosłownie łapie powietrze. Jest to szczególnie ważne w przypadku silników z turbodoładowaniem, które są bardzo wymagające pod względem czystości filtra powietrza. Filtr powietrza należy wymieniać co 10-15 000 kilometrów lub raz w roku. Jeśli przebywasz w zapylonym środowisku, należy go wymienić znacznie wcześniej.
Filtr kabinowy
Jest to element chroniący układ oddechowy, dlatego należy go wymieniać raz w roku dla własnego zdrowia. Ma on również duży wpływ na funkcjonalność układu klimatyzacji, który może „wybuchnąć”, gdy powietrze jest zasysane przez zatkany filtr kabinowy. To minimalna inwestycja w zdrowie Twoje i Twojego blaszanego pupila, a możesz przedłużyć żywotność swojej klimatyzacji.
Kiedy wymieniać filtr paliwa
W przypadku wielu silników benzynowych okres ten wynosi od 5 do 6 lat lub od 120 do 160 000 kilometrów. Ale z pewnością nie można się pomylić, wymieniając ten bardzo niedrogi komponent co dwa do trzech lat. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. Tutaj zaleca się wymianę filtra paliwa co najmniej raz na dwa lata. Zimą z oleju napędowego uwalniane są parafiny, które stopniowo zatykają filtr paliwa. Jeśli filtr jest brudny, cząsteczki parafiny zatkają go znacznie szybciej i rano nie będzie można nawet uruchomić samochodu.
Często zadawane pytania i odpowiedzi
Większość nowoczesnych samochodów w jakiś sposób informuje o niskim poziomie oleju silnikowego, ale nie można się pomylić, sprawdzając bagnet. Olej powinien być wymieniany co 10 do 15 000 kilometrów lub raz w roku. Oczywiście wymiana oleju idzie w parze z wymianą filtra oleju.
Płyn hamulcowy należy wymieniać co 3 lata. Często nagrzewa się w hamulcach, może gromadzić się wilgoć i traci swoje ważne właściwości. Wszystko to ma negatywny wpływ na jego jakość i funkcjonalność hamulców.
Całkowita wymiana płynu chłodzącego jest wymagana co dwa lata, ponieważ stary płyn chłodzący przyczynia się do korozji układu chłodzenia. W letnie dni, jeśli ilość płynu chłodzącego jest niewystarczająca, samochód może się łatwo przegrzać. Jeśli samochód przegrzewa się nawet przy dużej ilości płynu lub jeśli rozgrzanie do 90 stopni zajmuje podejrzanie dużo czasu, należy wymienić termostat.
Należy regularnie sprawdzać, czy w zbiorniku płynu do spryskiwaczy znajduje się wystarczająca ilość płynu. Staraj się zużyć letni płyn przed zimą, aby zapobiec zamarzaniu spryskiwaczy.
Interwał wymiany oleju lub sprawdzania poziomu oleju wynosi jeden rok lub 30 000 kilometrów. Niektórzy producenci podają nawet połowę. Zaleca się jego wymianę, jeśli zaczyna wydawać podejrzane dźwięki.
Wypełnienie manualnej skrzyni biegów jest zwykle określane jako żywotność. Wynika to z faktu, że producenci samochodów oczekują, że manualne skrzynie biegów wytrzymają od 150 000 do 200 000 kilometrów. Wymiana oleju nie jest tutaj tak ważna jak w przypadku silnika, ale zaleca się wymianę oleju w manualnej skrzyni biegów raz na 150 000 kilometrów.
Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest bardzo ważna. Po raz pierwszy należy to zrobić po przejechaniu 100 000 kilometrów, a następnie maksymalnie co 60 000 kilometrów. Jeśli nie wiesz, kiedy olej był ostatnio wymieniany, zalecamy dokładne przepłukanie skrzyni biegów. Olej w automatycznej skrzyni biegów można jednak wymienić po przejechaniu 30 000 kilometrów.
Filtr powietrza należy wymieniać co 10-15 000 kilometrów lub raz w roku. Jeśli pracujesz w zapylonym środowisku, należy go wymienić znacznie wcześniej.
Jest to element chroniący układ oddechowy, dlatego należy go wymieniać raz w roku dla własnego zdrowia. Ma on również duży wpływ na funkcjonalność klimatyzatora, który może „wybuchnąć”, gdy powietrze jest zasysane przez zatkany filtr kabinowy.
W przypadku wielu silników benzynowych okres ten wynosi od 5 do 6 lat lub od 120 do 160 000 kilometrów. Ale z pewnością nie można się pomylić, wymieniając ten bardzo niedrogi komponent co dwa do trzech lat. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. Tutaj zaleca się wymianę filtra paliwa co najmniej raz na dwa lata.