10 wskazówek, jak nie zasnąć za kierownicą podczas dłuższych podróży

0
59
Jak nie zasnac za kierownica

Badania naukowe pokazują, że wielkim wrogiem każdego kierowcy jest sen i mikrosen. Według dostępnych statystyk, te dwa problemy stoją za kilkoma tysiącami wypadków rocznie. Jeśli kierowca jest niewyspany, ma to negatywny wpływ na ogólny czas reakcji, ocenę sytuacji i zdolność koncentracji. Ale w tym artykule przyjrzymy się wskazówkom, jak nie zasnąć podczas jazdy.

Jazda na długich dystansach może być dużym wyzwaniem dla każdego kierowcy. Na przykład wycieczki do Chorwacji lub gdziekolwiek indziej w najgorętszym okresie i przy zatłoczonych drogach może być piekłem. Dlatego trzeba pomyśleć między innymi o tym, jak nie wpaść w kłopoty i nie zasnąć za kierownicą. Według ekspertów istnieje kilka wskazówek i sztuczek, które każdy kierowca powinien wypróbować i zastosować, jeśli wyniki będą pozytywne.

Wysypiaj się

Najlepszy kierowca to wyspany kierowca. Jeśli wiesz, że czeka Cię długa podróż, upewnij się, że przed jazdą dużo śpisz, najlepiej przez kilka dni z rzędu. Spanie mniej niż siedem godzin na dobę zdecydowanie nie jest dobrym pomysłem, a w takim przypadku zmęczenie po prostu cię dogoni. Eksperci zalecają, aby idealna długość snu wynosiła od siedmiu do ośmiu godzin. Przed długą jazdą można jednak spać nawet godzinę dłużej.

Nie zapominaj o robieniu przerw

Jeśli wybierasz się w naprawdę długą podróż, upewnij się, że robisz regularne przerwy. Powinieneś je zaplanować przed wyruszeniem w drogę. Sprawdź mapę, zaplanuj trasę i stacje benzynowe, na których zrobisz sobie przerwę. Można to również połączyć z ulubioną przekąską, kawą lub innym napojem.

Eksperci zalecają, aby kierowcy robili sobie przerwy w jeździe przynajmniej co 2-3 godziny. Zatrzymaj się na stacji benzynowej, zatankuj, rozciągnij się i zregeneruj siły. Przerwę można również połączyć z dobrą przekąską, która ułatwi utrzymanie uwagi podczas jazdy.

Reżim picia

Zwłaszcza w gorące letnie dni żaden kierowca nie powinien zapominać o piciu. Odpowiednie spożycie płynów ma kluczowe znaczenie. W przeciwnym razie odwodnienie grozi sennością i pogorszeniem ogólnej koncentracji. Pij więc nawet podczas jazdy. Miej przy sobie dużo wody i upewnij się, że pijesz ją wcześnie i regularnie.

Odpowiednia żywność również pomoże

Upewnij się, że spożywasz dobrze zbilansowaną dietę przed wyruszeniem w drogę. Unikaj ciężkich i tłustych potraw, które mogą powodować senność podczas trawienia. Oczywiście unikanie alkoholu i zbyt dużej ilości kofeiny również może nie być właściwym wyborem. W niektórych przypadkach może to mieć odwrotny wpływ na kierowcę, przyczyniając się do ogólnej nerwowości i pobudzenia. Podobnie jest z papierosami, nawet elektronicznymi. Należy więc uważnie rozważyć ich użycie.

Jeśli jednak z doświadczenia wiesz, że kawa lub papieros przed i w trakcie podróży są pomocne, nie unikaj ich. Każdy organizm inaczej reaguje na różne substancje.

W takim razie podczas jazdy zafunduj sobie również tak zwaną żywność nawadniającą. Na przykład pokrojone warzywa lub owoce. Idealne są na przykład cytryny, które od czasu do czasu ugryziesz i na pewno nie będziesz chciał spać.

Jak nie zasnac za kierownica posczas dluzszych podrozy

Nocne pobyty na drodze

Statystyki pokazują, że najbardziej ryzykowny czas prowadzenia pojazdu to okres między północą a wczesnym rankiem. To właśnie wtedy ludzie chcą spać najbardziej. Dlatego też eksperci zalecają kierowcom unikanie jazdy w nocy, jeśli tylko jest to możliwe. Spróbuj podzielić swoją podróż na dwie części i zatrzymaj się w hotelu na noc. To znacznie zmniejszy ryzyko wypadku.

Jeśli nie chcesz przepłacać za hotel, możesz również zdrzemnąć się w samochodzie, korzystając z wyznaczonych parkingów. W każdym kraju przed wyjazdem należy dowiedzieć się, jakie są zasady i przepisy ruchu drogowego.

Jazda na zmianę

Idealnie jest, jeśli po drodze możesz zmieniać się z pilotem. Zaleca się zmianę po 3-5 godzinach jazdy. Różne przerwy są odpowiednie dla każdego kierowcy. Podczas przerwy można odpocząć i ewentualnie zdrzemnąć się.

Regularnie komunikuj się z pasażerami

Najlepiej, jeśli kierowca ma wokół siebie innych pasażerów. Można rozmawiać godzinami lub grać w gry, aby zachować czujność i świadomość.

Tak więc posiadanie pasażera, który może zachować czujność, jest świetnym sposobem na poprawę bezpieczeństwa na drodze. Pasażerowie mogą nawigować, rozmawiać i pomagać w utrzymaniu uwagi.

Odpowiednia temperatura w samochodzie

Zarówno wysoka, jak i zbyt niska temperatura w samochodzie to duży strach dla każdego kierowcy. Jeśli masz taką możliwość, upewnij się, że korzystasz z klimatyzacji lub ogrzewania podczas jazdy. Chociaż zwiększone zużycie paliwa prawdopodobnie sprawi, że podróż będzie nieco droższa, jest to lepsze niż drżenie z zimna lub nadmierne pocenie się.

Słuchaj muzyki

Muzyka jest również świetną pomocą podczas jazdy. Podcasty są również coraz bardziej popularną opcją. Upewnij się jednak, że nawet słuchając ulubionej muzyki lub innych twórców, nadal jesteś w pełni skoncentrowany na prowadzeniu pojazdu.

Unikaj jednak głośnej muzyki lub rozmawiania przez telefon. Czynności te odwracają uwagę kierowców od jazdy i dają im fałszywe poczucie bezpieczeństwa.

Często wietrz samochód

Należy również pamiętać, że świeże powietrze może odświeżyć kierowcę podczas jazdy. Dlatego nie zapominaj o wietrzeniu i zapewnieniu swojemu samochodowi odpowiedniej dawki tlenu z zewnątrz.

Często zadawane pytania i odpowiedzi

Jak nie zasnąć za kierownicą?

Najlepszy kierowca to wyspany kierowca. Jeśli wiesz, że czeka Cię długa podróż, upewnij się, że przed jazdą dużo śpisz, najlepiej przez kilka dni z rzędu.


Jaki powinien być reżim picia podczas długich podróży?

Zwłaszcza w gorące letnie dni żaden kierowca nie powinien zapominać o piciu. Odpowiednie spożycie płynów ma kluczowe znaczenie. W przeciwnym razie odwodnienie grozi sennością i pogorszeniem ogólnej koncentracji. Pij więc nawet podczas jazdy. Miej przy sobie dużo wody i upewnij się, że pijesz ją wcześnie i regularnie. Zwykła woda jest najlepszą opcją dla organizmu pod względem picia. 


Jakie przekąski wybierać podczas długich podróży?

Upewnij się, że spożywasz dobrze zbilansowaną dietę przed wyruszeniem w drogę. Unikaj ciężkich i tłustych potraw, które mogą powodować senność podczas trawienia. Oczywiście unikanie alkoholu i zbyt dużej ilości kofeiny również może nie być właściwym wyborem. W niektórych przypadkach może to mieć odwrotny wpływ na kierowcę, przyczyniając się do ogólnej nerwowości i pobudzenia. Podobnie jest z papierosami, nawet elektronicznymi. Należy więc uważnie rozważyć ich użycie. Jeśli jednak z doświadczenia wiesz, że kawa lub papieros przed i w trakcie podróży są pomocne, nie unikaj ich. Każdy organizm inaczej reaguje na różne substancje.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj