Mikrosen. 5 wskazówek, jak go uniknąć

0
61
mikrosen

Mikrosen zagraża zwłaszcza osobom zmęczonym. Ale może się zdarzyć również zawodowym kierowcom lub podczas długiej, monotonnej jazdy autostradą. Istnieje kilka środków ostrożności, które mogą nas przed nim uchronić. Przyjrzyjmy się im.

Czym jest mikrosen

Mikrosen? Cóż, to nie może mi się przytrafić.

Przynajmniej tak myśli większość kierowców. Jestem pewien, że ty też. Chociaż nie pojawia się zbyt często w statystykach, a wypadki z jego powodu nie są tak częste, jest to niebezpieczna sytuacja. A kiedy dojdzie do kolizji z powodu mikrosnu, konsekwencje mogą być śmiertelne.

Najgorsze jest to, że nie jest to tylko zagrożenie dla osób pozbawionych snu, jak mogłoby się wydawać. Co to w ogóle jest?

To stan, w którym zasypiasz. Mózg przestaje postrzegać i reagować na otoczenie. Wikipedia podaje, że epizod może trwać do 30 sekund, najczęściej jest to tylko około 3 do 15. Mikrosen to sytuacja, w której osoba traci świadomą kontrolę nad swoim działaniem podczas epizodu.

Mikrosen podczas prowadzenia pojazdu może być niezwykle niebezpieczny. W szczególności ze względu na krótki czas, w którym przestajesz postrzegać, możesz popełnić poważny błąd za kierownicą. Na przykład, przy prędkości około 50-80 km, jeśli masz mikrosen przez 3 sekundy, możesz nagle jechać w złym kierunku, zjechać całkowicie z drogi lub na przeciwległy pas ruchu.

Co trudne, w mikrosen można zapaść zarówno z zamkniętymi, jak i otwartymi oczami. Pasażer może więc nie wiedzieć od razu, że faktycznie śpisz.

Tak, jest to szczególne zagrożenie dla niewyspanych kierowców. Ale może to być również spowodowane nadmiernym stresem, monotonną jazdą (autostrady), jazdą w ciemności (szczególnie między 2:00 a 4:00 rano) lub w upale. Ostrożność powinni zachować nie tylko ci, którzy wybierają się w długą podróż za granicę. Ale także zawodowi kierowcy i osoby pracujące w systemie zmianowym.

Uważaj na objawy

Mikrosen zazwyczaj nie pojawia się znienacka. Zapowiadają go różne objawy. Obejmują one ziewanie, pieczenie i ból oczu oraz niespokojne siedzenie – rozciąganie się, drapanie itp. Często można również zauważyć, że głowa porusza się w nietypowy sposób, opadając nieco na bok, szarpiąc itp.

Jeśli zauważysz, że jesteś zmęczony i nie możesz utrzymać 100% uwagi, możesz zapaść w mikrosen.

wskazówki, jak nie zasnąć

5 wskazówek, jak zapobiegać mikrosenowi

Prawdopodobnie najważniejszą rzeczą jest być dobrze wypoczętym przed każdą jazdą. Jeśli masz przed sobą długą podróż, odpocznij. Jeśli świętowałeś hucznie przez kilka dni przed podróżą, twoje ciało może być nadal zmęczone. Nawet jeśli nie masz już alkoholu we krwi.

Istnieje kilka środków ostrożności, które możesz podjąć podczas podróży, aby nie zasnąć.

  • Rób regularne przerwy. Najlepiej co 2-3 godziny. Rozciągaj się i wykonuj ćwiczenia fizyczne.
  • Komunikuj się zpasażerem. Jeśli to możliwe, prowadź samochód na zmianę.
  • Słuchaj podcastów, programów lub energicznych piosenek. Unikaj monotonnej muzyki.
  • Przewietrz samochód, korzystaj z klimatyzacji. Staraj się, aby powietrze w samochodzie było przyjemne i świeże. Gorące i duszne powietrze sprawi, że zaśniesz.

A kiedy jesteś w drodze, nie zapomnij o jedzeniu. Powinien być lekkostrawny i lekki. Unikaj ciężkich posiłków. Jak zapewne dobrze wiesz, nawet dobry posiłek usypia. Zobacz, jakie jedzenie przygotować na drogę.

A jeśli poczujesz, że naprawdę nie dasz już rady, po prostu przestań prowadzić. Zorganizuj noc w przydrożnym motelu. Albo prześpij się przez chwilę w samochodzie. Następnie kontynuuj jazdę.

Jak już wspomniano, zbilansowana dieta jest ważna podczas dłuższych podróży. Unikaj ciężkich i tłustych potraw, które mogą powodować senność podczas trawienia. Podczas jazdy należy również spożywać tak zwane pokarmy nawadniające. Należą do nich pokrojone warzywa lub owoce. Cytryny, na przykład, są idealne, ponieważ można je gryźć od czasu do czasu i na pewno poczujesz się senny. Nie zapomnij pić wystarczająco dużo. Zwykła woda jest najlepszą opcją dla organizmu pod względem picia. Miej przy sobie dużo wody i upewnij się, że pijesz ją na czas i regularnie. Zobacz więcej wskazówek, jak nie zasnąć za kierownicą.

Nie polegaj zbytnio na kofeinie i cukrze

Kawa, napoje energetyczne, zielona herbata i napoje gazowane mogą na chwilę obudzić, ale po pewnym czasie przestają działać. Ciało reaguje na to jeszcze większym zmęczeniem niż wcześniej. Jeśli więc musisz dotrzeć do celu, który jest blisko, nie krępuj się z nich skorzystać. Ale na dłuższą metę nie jest to dobre rozwiązanie. To po prostu znowu sen.

Lunatyk tak samo niebezpieczny jak pijak?

Według badań przeprowadzonych przez AAA (AAA Foundation for Traffic Safety, USA), kierowcy, którzy tracą od 2 do 3 godzin snu dziennie, zwiększają ryzyko wypadku. Jest to nawet 4 razy więcej niż w przypadku kierowców, którzy śpią standardowo 7 godzin. Senny kierowca staje się tak samo niebezpieczny, jak kierowca będący pod wpływem alkoholu. Zmęczenie upośledza uwagę i wydłuża czas reakcji. Radzenie sobie z poślizgami i innymi niebezpiecznymi sytuacjami staje się nadludzkim wyczynem.

Pogromcy Mitów, Tory Bellaci i Kary Byron doszli do podobnych wniosków w swoim programie telewizyjnym. Kierowcy, którzy nie spali poprzedniej nocy, byli bardziej niebezpieczni za kierownicą niż ci, którzy spożywali alkohol. Byli oni narażeni na ryzyko mikrosnu i ogólnie mieli upośledzoną koncentrację uwagi.

Często zadawane pytania i odpowiedzi

Co powoduje mikrosen?

Zmęczenie, a także monotonna jazda. Według badań i testów zmęczony kierowca jest równie niebezpieczny, a nawet bardziej, niż pijany kierowca. Wynika to z ryzyka mikrosnu, a także z opóźnionych reakcji.

Jak objawia się mikrosen?

Objawia się normalnym zmęczeniem – ziewaniem, pieczeniem i bólem oczu, niespokojnym siedzeniem – rozciąganiem się, drapaniem itp. Często można również zauważyć, że głowa porusza się nietypowo, opadając nieco na bok, szarpiąc, drgając itp.

Jak uniknąć mikrosnu?

Najpewniejszym sposobem zapobiegania jest wystarczająca ilość snu i odpoczynku. Pasażer, odpowiednia wentylacja, energiczna muzyka lub audycje radiowe mogą również pomóc w zapobieganiu zasypianiu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj