Lampka ostrzegawcza AdBlue – nie zwlekaj z uzupełnieniem płynu

0
97
Kontrolka adBlue

Kontrolka AdBlue pojawiła się na wyświetlaczu pokładowym? Może być pomarańczowa lub czerwona. Co powinieneś zrobić, jeśli nagle zostaniesz zaskoczony? Bez paniki! Doradzimy Ci, w jakim zakresie możesz jeszcze bezproblemowo jeździć.

Świateł w samochodzie nie należy ignorować. Podczas gdy niektóre z nich dają nam znać, że wszystko jest w porządku, inne sygnalizują, że szykują się kłopoty. Co z kontrolką AdBlue? Co zrobić, gdy zapali się niespodziewanie?

AdBlue

Żaden diesel nie może obejść się bez AdBlue (mocznika). Należy on do systemu SCR, który został zaprojektowany w celu zmniejszenia emisji spalin. Pomaga samochodowi spełnić normę Euro 6. Nie jest to nowość – pojazdy użytkowe, ciężarówki i ciężarówki używały go już wcześniej. Kluczową kwestią jest to, że nie można uruchomić silnika wysokoprężnego bez AdBlue.

Co zrobić, gdy świeci się kontrolka AdBlue

Kontrolka AdBlue na wyświetlaczu pokładowym? Łatwo ją zauważyć – wygląda jak przechylona butelka, z której wylewa się płyn. W zdecydowanej większości przypadków jest to wyraźny sygnał – należy uzupełnić mocznik. Jeśli nie robiłeś tego przez około rok, nie jest to niczym niezwykłym. Po mniej więcej tak długim czasie należy uzupełnić poziom mocznika.

Nie opłaca sięzwlekać z uzupełnianiem AdBlue. Po pierwsze, zmniejszy to osiągi, ale z czasem problemy będą się nawarstwiać. Na przykład katalizator może ulec zanieczyszczeniu lub wtryskiwacze mogą zacząć szwankować. Nie martw się. Nie stanie się to od razu po zapaleniu się lampki ostrzegawczej. Ale po pewnym czasie może się nagromadzić. Ponadto nie można uruchomić silnika bez AdBlue, a to ze względu na przepisy.

Kiedy uzupełnić AdBlue

Kiedy uzupełnić AdBlue

Gdy kontrolka AdBlue zacznie się świecić, na szczęście nie trzeba panikować. Dzieje się tak, ponieważ system zgłasza niski poziom mocznika około 3000 km przed pojazdem. Więc prawdopodobnie potrwa to jeszcze przez jakiś czas. Kontrolka będzie się świecić na pomarańczowo, a słowo AdBlue będzie podświetlone na pomarańczowo. Powinien również pojawić się sygnał dźwiękowy, w tym komunikat zachęcający do uzupełnienia płynu.

Jeśli zignorujesz monit, komunikat będzie pojawiał się ponownie co 300 km. A gdy zasięg AdBlue spadnie z 600 km do 0 km, kontrolka zmieni kolor na czerwony. To naprawdę przeciekające buty! Nie czekaj na nic i zatankuj.

Najlepiej jest kupować AdBlue na zapas i przechowywać go w domu w ciemności w rozsądnej temperaturze. Chociaż mocznik nie składa się z cukru, nie ma na niego wpływu ani ekstremalne ciepło, ani ekstremalne zimno. Kupowanie AdBlue na zapas w ten sposób zwykle jest najkorzystniejsze finansowo.

Inną alternatywą jest tankowanie mocznika na stacji benzynowej. Jest to łatwiejsze, ponieważ masz pistolet w ręku. Z drugiej strony stacje benzynowe od czasu do czasu sprzedają AdBlue po wyższej cenie.

A potem jest taniec uzupełniania. AdBlue śmierdzi i z pewnością nie chcesz, aby rozpryskiwał się na ubraniach lub, co gorsza, przypadkowo dostał się do wnętrza samochodu i tapicerki. Dlatego najlepiej jest wyłożyć obszar wokół szyjki wlewu i ścieżkę od niej do krawędzi bagażnika starą szmatką / tkaniną, aby zapobiec najgorszemu. Pistolet będzie kapał po zatankowaniu.

Podczas tankowania należy upewnić się, że między szyjką wlewu paliwa a pistoletem znajduje się szczelina umożliwiająca ujście powietrza. Tankowanie należy przeprowadzać ostrożnie i małymi porcjami. Całkowite otwarcie pistoletu do tankowania może spowodować jego automatyczne zatrzaśnięcie.

Problemy z systemem SCR

Jeśli coś jest nie tak z systemem SCR, którego częścią jest AdBlue, kontrolka może się zapalić. Jeśli więc uzupełniłeś płyn, a kontrolka nadal się świeci, oddaj pojazd do serwisu.

Często zadawane pytania i odpowiedzi

Co z AdBlue?

Żaden diesel nie może obejść się bez AdBlue (mocznika). Należy on do systemu SCR, który został zaprojektowany w celu zmniejszenia emisji spalin. Pomaga samochodowi spełnić normę Euro 6. Nie jest to nowość – pojazdy użytkowe, ciężarówki i ciężarówki używały go już wcześniej. Jeśli jesteś zainteresowany tą substancją chemiczną bardziej szczegółowo, zapoznaj się z naszym artykułem na temat AdBlue. Kluczową kwestią jest to, że nie można uruchomić silnika wysokoprężnego bez AdBlue.

Co zrobić, gdy zapali się kontrolka AdBlue?

W zdecydowanej większości przypadków jest to wyraźny sygnał – należy uzupełnić mocznik. Jeśli nie robiłeś tego przez około rok, nie jest to niczym niezwykłym. Po mniej więcej tak długim czasie należy uzupełnić poziom mocznika. AdBlue uzupełnia się mniej więcej co 15 000 kilometrów.

Co się stanie, jeśli nie uzupełnię Adblue od razu?

Nie opłaca się zwlekać z uzupełnieniem AdBlue. Po pierwsze, zmniejszy to wydajność, ale z czasem problemy będą się nawarstwiać. Na przykład katalizator może ulec zanieczyszczeniu lub wtryskiwacze mogą zacząć szwankować. Nie martw się. Nie stanie się to od razu po zapaleniu się lampki ostrzegawczej. Ale po pewnym czasie może się nagromadzić. Ponadto nie można uruchomić silnika bez AdBlue, a to ze względu na przepisy.

Kiedy należy uzupełnić AdBlue?

Gdy zapali się kontrolka AdBlue, na szczęście nie trzeba panikować. W rzeczywistości system zgłasza niski poziom mocznika około 3000 km przed pojazdem. Prawdopodobnie będzie to trwało przez jakiś czas. Kontrolka zmieni kolor na pomarańczowy, a słowo AdBlue zostanie podświetlone na pomarańczowo. Powinien również pojawić się sygnał dźwiękowy, w tym komunikat zachęcający do uzupełnienia płynu. Jeśli zignorujesz monit, komunikat będzie pojawiał się ponownie co 300 km. A gdy zasięg AdBlue spadnie z 600 km do 0 km, kontrolka zmieni kolor na czerwony. To naprawdę przeciekające buty! Nie czekaj na nic i zatankuj.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj