Kontrolka ostrzegawcza okładzin hamulcowych. Co robić?

0
141
Kontrolka okładzin hamulcowych

Kontrolka okładziny hamulcowej zwykle wskazuje na zużycie samej okładziny. Jak poważny jest to problem? Czy możesz spokojnie jechać, czy musisz zorganizować holowanie? Dowiesz się w dzisiejszym artykule.

Wiemy, żeświatła w samochodzie są białe, zielone, niebieskie, żółte (pomarańczowe) i czerwone. Powinieneś zwrócić szczególną uwagę, gdy schemat pojawia się w kolorze żółtym (pomarańczowym) lub czerwonym. A co z kontrolką okładzin hamulcowych?

Kontrolka okładzin hamulcowych

Kontrolka okładzin hamulcowych wygląda jak koło z przerywanymi liniami po bokach. Zapalenie się tej kontrolki oznacza, że klocki hamulcowe osiągnęły minimalną grubość okładziny. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego, jak umówić się na wymianę.

Kontrolka okładzin hamulcowych

Jak poważny jest to problem? Nie jest to najpilniejsza sprawa, więc możesz spokojnie jechać do domu i umówić się na wizytę w serwisie. W niektórych samochodach, takich jak Skoda Octavia, okładzina jest zużyta w około 20-30 % swojego okresu eksploatacji. Oznacza to, że masz jeszcze kilka tysięcy kilometrów do przejechania.

Jeśli znasz się na samochodach, możesz samodzielnie obejrzeć okładziny, a także klocki hamulcowe (przednie i tylne), aby sprawdzić, w jakim są stanie. Czy trzeba natychmiast udać się do warsztatu, czy może poczekać trochę dłużej. Ale jeśli nie jesteś typem technicznym i nie ufasz sobie, udaj się do mechanika tak szybko, jak to możliwe.

W końcu jest to element o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa i jeśli układ hamulcowy zawiedzie, może dojść do wypadku. ABS jest również powiązany z układem hamulcowym – zapalenie się lampki ostrzegawczej ABS może być związane z problemem w układzie.

Do czego służą okładziny hamulcowe?

Okładziny hamulcowe są częścią układu hamulcowego. Jako całość służą do zmniejszenia prędkości lub całkowitego zatrzymania samochodu poprzez tarcie. Tarcie występuje między klockami hamulcowymi a obracającą się tarczą hamulcową.

Energia kinetyczna pojazdu jest przekształcana w energię cieplną przez tarcie. Dlatego ważne jest, aby klocki i tarcze hamulcowe były wykonane z trwałego materiału, który może wytrzymać wysokie temperatury. Na przykład, jeśli zjeżdżasz z długiego, stromego zjazdu, klocki hamulcowe mogą rozgrzać się do 800 °C.

Problemy z hamulcami są różne. Wiele z nich jest sygnalizowanych przez klasyczną kontrolkę hamulca. Może to być brak płynu hamulcowego, ale także inne usterki. Jednak klocki hamulcowe (i ich zużycie) powinny być sygnalizowane przez własną kontrolkę ostrzegawczą.

Jak wymienić?

Sama wymiana okładzin hamulcowych nie jest trudna. Po wymontowaniu hamulca mechanik sprawdzi również stan tarcz. Może się okazać, że oprócz klocków należy wymienić również tarcze.

Często zadawane pytania

Co oznacza żółta kontrolka okładzin hamulcowych?

Wskazuje, że klocki hamulcowe są zużyte, więc może być konieczna ich wymiana.

Jak długo mogę bezpiecznie jeździć z tą kontrolką?

To zależy od konkretnego przypadku. Ponieważ jednak jest to część ważnego systemu bezpieczeństwa, nie jest dobrym pomysłem bagatelizowanie sytuacji. Umów się wkrótce na wizytę serwisową.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj