Dzięki światłom w samochodzie mamy wgląd w sytuację. Dają nam znać, że wszystko jest w porządku, ale także ostrzegają nas o zbliżającym się niebezpieczeństwie. Ostrzegają również o krytycznych usterkach i problemach systemowych. Światła samochodu, niezależnie od tego, czy są to światła przeciwmgielne, kierunkowskazy czy inne, również mają swoje kontrolki. Co oznacza ich włączenie? Czy jest to normalne zjawisko, czy też należy podjąć jakieś działania?
Najpierw kilka ogólnych porad. Kontrolki mają różne kolory. Zielony, pomarańczowy (żółty) i czerwony. Niektóre symbole mogą zmieniać kolor w zależności od pilności sytuacji, zazwyczaj z pomarańczowego na czerwony. Co mówią nam poszczególne kolory?
- Ogólnie rzecz biorąc, nie należy przejmować się zielonymi światłami. Mają one jedynie charakter informacyjny i informują, że system, funkcja itp. działa. Z drugiej strony, jeśli powinny się świecić, a tak nie jest, warto sprawdzić stan samochodu. Odpowiedź na niektóre sytuacje znajdziesz w artykule. A jeśli nie wiesz, co zrobić, udaj się do warsztatu.
- Pomarańczowy kolor kontrolki wskazuje na problem, który może przerodzić się w większą usterkę. W zdecydowanej większości przypadków nie jest to sytuacja pilna. Możesz pojechać do domu i sprawdzić, co się dzieje. Lub umówić się na wizytę w serwisie.
- Jeśli jednak zapali się czerwona kontrolka, najlepiej zatrzymać się i podjąć natychmiastowe działania. Bardziej wykwalifikowani z nas mogą być w stanie poradzić sobie z tym sami. Ale co z resztą z nas? Najlepiej zorganizować holowanie lub podjechać do pobliskiego warsztatu. Wiele usterek sygnalizowanych przez czerwoną kontrolkę może spowodować krytyczne uszkodzenie samochodu lub poważnie zagrozić załodze.
Światło przeciwmgielne
Przednie światło przeciwmgielne wygląda jak duża litera D z poziomymi liniami po lewej stronie. Jest ono zielone. Gdy świeci się to światło, wiadomo, że światła przeciwmgielne są włączone. Jeśli jest to pożądany stan i włączyłeś je celowo, to równie dobrze.
Ale jeśli nie włączyłeś świateł przeciwmgielnych celowo, a kontrolka mówi, że są włączone, lepiej od razu to napraw. Za nieprawidłowe używanie świateł przeciwmgielnych grozi wysoka grzywna.
Żółte światło przeciwmgielne sygnalizuje to samo, ale jest połączone z tylnymi światłami przeciwmgielnymi. Ponadto znajduje się w pozycji lusterka w porównaniu do przednich.
Wskaźnik świateł pozycyjnych
Wskaźnik świateł obrysowych wygląda jak dwie zielone meduzy zmierzające do siebie. To światło jest zielone i jest całkowicie w porządku, ponieważ wskazuje, że światła są włączone. Możesz być spokojny i jechać dalej. Używamy świateł obrysowych w połączeniu ze światłami mijania.
Kierunkowskaz świateł mijania
Zielony wskaźnik świateł mijania (wygląda trochę jak meduza) wskazuje, że światła mijania są aktywne. Gdyby na obrazku znajdowała się dodatkowa litera A, komputer wskazywałby, że wspomaganie świateł drogowych jest gotowe do działania. A gdy warunki są odpowiednie, sam aktywuje światła drogowe.
Ze świateł mijania korzystasz podczas jazdy w ciemności (do świtu) i o zmierzchu, ale także przy gorszej widoczności, czy to w tunelu, czy we mgle i przy złej pogodzie. Należy je również włączać w miejscach oznaczonych napisem „Włącz światła”.
Wskaźnik świateł drogowych
Kierunkowskaz świateł drogowych ponownie przypomina meduzę, ale tym razem jest niebieski lub biały. Zapala się po włączeniu tych świ ateł na stałe lub na krótko jako sygnał dźwiękowy. Czasami w symbolu może pojawić się również litera A, wskazując, że włączony jest autonomiczny system przełączania świateł mijania/świateł drogowych lub asystent świateł drogowych.
Światła drogowe mogą być używane po zmroku, gdy brakuje ciągłego oświetlenia i gdy nie ma ryzyka oślepienia innych użytkowników drogi, pociągów lub statków. Jeśli więc widzisz, że zbliża się do Ciebie inny pojazd, przygotuj się na ich wyłączenie. Jednocześnie powinieneś je wyłączyć, gdy doganiasz wolniejszy samochód przed Tobą. Wyłączają się one również przy wjeździe na oświetlony odcinek drogi i na przejazd kolejowy.
Światła do jazdy dziennej
Kolejny schemat przypominający meduzę. Alternatywnie można go zastąpić literami DRL lub Daytime Running Lights. Co oznacza nic innego jak światła do jazdy dziennej. Kiedy światła są włączone, ten rodzaj światła jest włączony. Jednak nie wszystkie samochody posiadają takie światło.
Problem z automatyczną regulacją reflektorów
Żółta kontrolka meduzy ze strzałkami skierowanymi od niej (może mieć wykrzyknik w środku) oznacza problem z automatyczną regulacją reflektorów. Jednak nie zawsze znajduje się ona na desce rozdzielczej, nawet w samochodach wyposażonych w ten system.
Kontrolka żarówki
Kontrolka żarówki wygląda jak żółta żarówka z wykrzyknikiem pośrodku. Informuje, że jedno ze świateł nie świeci. Najczęściej jest to spowodowane pęknięciem żarówki. W nowszych samochodach nierzadko komputer pokładowy informuje o tym, która kontrolka się świeci. Reszta z nas nie ma innego wyjścia, jak tylko zjechać na pobocze, wysiąść i samemu sprawdzić, w czym tkwi problem.
Problem z tylnymi światłami
Problem z tylnymi światłami jest zgłaszany za pomocą schematu, który wygląda trochę jak samochód z rzęsami. Najczęściej jest to sytuacja, w której żarówka wymaga wymiany.
Światło kierunkowskazu
Wszyscy znamy kierunkowskazy jako zielone strzałki skierowane w bok.
- Gdy lewa zielona strzałka miga, lewy migacz jest aktywny.
- Gdy miga prawa zielona strzałka, aktywny jest prawy kierunkowskaz.
- A gdy obie migają jednocześnie, oznacza to, że oba kierunkowskazy są aktywne.
Jednak lampka kontrolna może również przybrać następującą formę – zielone strzałki z jedynką. Jest ona widoczna tylko w niektórych pojazdach z przyczepą. Wskazuje ona, że kierunkowskazy działają prawidłowo. W przypadku, gdy wiesz, że masz tę funkcję kontrolną, ale deska rozdzielcza nic takiego nie pokazuje, zalecamy sprawdzenie stanu żarówek w przyczepie.
Często zadawane pytania i odpowiedzi
Wskaźnik przedniego światła przeciwmgielnego wygląda jak duża litera D z przekreślonymi poziomymi liniami po lewej stronie. Jest ono zielone. Gdy to światło świeci, oznacza to, że światła przeciwmgielne są włączone. Jeśli jest to pożądany stan i włączyłeś je celowo, to równie dobrze. Ale jeśli nie włączyłeś świateł przeciwmgielnych celowo, a kontrolka mówi, że są włączone, lepiej od razu to napraw. Za nieprawidłowe używanie świateł przeciwmgielnych grozi wysoka grzywna. Żółte światło przeciwmgielne wskazuje to samo, ale jest podłączone do tylnych świateł przeciwmgielnych. Ponadto znajduje się w pozycji lustrzanej w porównaniu do przednich świateł.
Kierunkowskaz wygląda jak dwie zielone meduzy skierowane na siebie. To światło jest zielone i jest całkowicie w porządku, ponieważ wskazuje, że światła są włączone. Możesz być spokojny i jechać dalej. Używamy świateł obrysowych w połączeniu ze światłami mijania.
Zielony wskaźnik świateł mijania (wygląda trochę jak meduza) wskazuje, że światła mijania są aktywne. Ze świateł mijania można korzystać podczas jazdy w ciemności (do świtu) i o zmierzchu, ale także przy słabej widoczności, czy to w tunelu, czy we mgle i przy złej pogodzie. Należy je również włączać w miejscach oznaczonych napisem „Włącz światła drogowe”.
Kierunkowskaz świateł drogowych ponownie przypomina meduzę, ale tym razem jest niebieski lub biały. Włącza się po włączeniu tych świateł na stałe lub na krótko jako sygnał dźwiękowy. Światła drogowe mogą być używane po zmroku, gdy brakuje ciągłego oświetlenia i gdy nie ma ryzyka oślepienia innych użytkowników drogi, pociągów lub statków. Jeśli więc widzisz zbliżający się inny pojazd, przygotuj się na ich wyłączenie.
Kolejny schemat przypominający meduzę. Alternatywnie można je zastąpić literami DRL lub Daytime Running Lights. Co oznacza nic innego jak światła do jazdy dziennej. Kiedy są włączone, ten rodzaj światła jest włączony. Ale nie wszystkie samochody mają to światło.
Kontrolka żarówki wygląda jak żółta żarówka z wykrzyknikiem pośrodku. Informuje ona, że jedno ze świateł nie świeci. Najczęściej jest to spowodowane pęknięciem żarówki. W nowszych samochodach nie jest niczym niezwykłym, że komputer pokładowy informuje, która kontrolka się świeci. Reszta z nas nie ma innego wyjścia, jak tylko zjechać na pobocze, wysiąść i samemu sprawdzić, w czym tkwi proble