Światła z wykrzyknikiem natychmiast przyciągają wzrok. Ale co wtedy, czy możesz kontynuować jazdę? A może potrzebujesz holowania? Przyjrzyjmy się, dlaczego się włączają i jak sobie z tym poradzić.
- Wykrzyknik w trójkącie
- Światła hamowania
- Lampka ostrzegawcza spadku ciśnienia w oponach
- Lampka ostrzegawcza na kierownicy
- Światło żarówki
- Kontrolka usterki skrzyni biegów
- Kontrolka tempomatu adaptacyjnego
- Lampka ostrzegawcza zjazdu z pasa ruchu
- Kontrolka systemu zapobiegającego kolizjom (Collision Mitigation Brake System)
- Kontrolka stabilności
- Kontrolka systemu start-stop
- Lampka ostrzegawcza silnika elektrycznego
- Często zadawane pytania i odpowiedzi
Światła samochodowe występują w różnych kolorach, kształtach i znaczeniach. Omówiliśmy je szczegółowo w artykule Światła samochodowe, co oznaczają? Dzisiaj przyjrzymy się światłom z wykrzyknikiem.
Wykrzyknik w trójkącie
Trójkątna kontrolka z wykrzyknikiem pośrodku w większości przypadków zapala się wraz z inną kontrolką na desce rozdzielczej. Pomarańczowy (żółty) kolor tradycyjnie wskazuje na drobne problemy, podczas gdy czerwony sygnał oznacza usterkę krytyczną.
Światła hamowania
Światło hamowania wygląda jak koło z wykrzyknikiem pośrodku, wokół którego znajdują się zakręty. Może być pomarańczowe lub czerwone. Najczęściej zapala się z powodu braku płynu hamulcowego, co można dość łatwo rozwiązać. Innymi przyczynami (jeśli płyn jest w normie) mogą być zużyte klocki hamulcowe, problemy z tarczami hamulcowymi lub zużyte komponenty. W takim przypadku należy udać się do warsztatu.
Lampka ostrzegawcza spadku ciśnienia w oponach
Spadek ciśnienia w oponach jest sygnalizowany żółtym światłem z wykrzyknikiem pośrodku. Tylko samochody zsystemem monitorowaniaciśnienia w oponach mają ten sygnał. Gdy ciśnienie spada poniżej 25 %, kontrolka zapala się. Na szczęście nie jest to poważna usterka, wystarczy utrzymywać ciśnienie w oponach. Możesz przeczytać o monitorze ciśnienia w oponach w naszym osobnym artykule.
Lampka ostrzegawcza na kierownicy
Kontrolka kierownicy z wykrzyknikiem jest również znana jako kontrolka wspomagania kierownicy. Gdy zaświeci się na pomarańczowo, oznacza to, że wspomaganie kierownicy działa nieprawidłowo. Nie powinno to jednak stanowić problemu z dotarciem do celu, jeśli zachowasz ostrożność.
Czerwona kontrolka oznacza, że układ kierowniczy jest całkowicie niesprawny. Nawet w takim przypadku możliwe jest dojechanie do mety, a następnie zajęcie się serwisem. Należy jednak liczyć się z tym, że w niektórych sytuacjach trudno będzie skręcać kierownicą i kontrolować samochód.
Światło żarówki
Ta kontrolka, która wygląda jak żarówka z wykrzyknikiem, wskazuje na awarię oświetlenia samochodu. Omówiliśmy kierunkowskazy samochodu w osobnym artykule. W skrócie – gdy na desce rozdzielczej zapali się ten schemat, oznacza to usterkę i konieczność wymiany pękniętej żarówki.
Samochody z lampami ksenonowymi mogą mieć nieprawidłowo działającą automatyczną regulację reflektorów. Sytuacja ta będzie oznaczona symbolem światła ze strzałkami i wykrzyknikiem.
Kontrolka usterki skrzyni biegów
Gdy coś jest nie tak ze skrzynią biegów, można to rozpoznać po biegu z wykrzyknikiem. Koło zębate może mieć dwa kolory: pomarańczowy i czerwony.
- Kolor pomarańczowy oznacza drobną usterkę skrzyni biegów lub mechanizmów różnicowych. Należy udać się do najbliższego warsztatu.
- Czerwona kontrolka usterki skrzyni biegów oznacza uszkodzenie tego elementu. W niektórych przypadkach może również dojść do przegrzania. Dlatego najlepiej jest pozostawić samochód w spokoju, a następnie uruchomić go ponownie. Jeśli kontrolka nie zgaśnie, problemem nie było przegrzanie. Potrzebne będzie holowanie.
Kontrolka tempomatu adaptacyjnego
Adaptacyjny tempomat monitoruje sytuację, utrzymuje zadaną prędkość i może spowolnić lub zahamować samochód. Gdy samochód przed Tobą jest zbyt blisko, system informuje Cię o tym, włączając światło w samochodzie.
Ale kontrolka tempomatu adaptacyjnego z wykrzyknikiem symbolizuje coś jeszcze. Mamy więcej opcji.
Pojawienie się czerwonego wskaźnika prędkościomierza i pojazdu z wykrzyknikiem oznacza, że funkcje adaptacyjnego tempomatu nie są dostępne. Spróbuj ponownie uruchomić silnik. Jeśli to nie pomoże, należy udać się do warsztatu. Jeśli kontrolka świeci tylko na biało, oznacza to usterkę systemu. Również w tym przypadku należy udać się do warsztatu.
Lampka ostrzegawcza zjazdu z pasa ruchu
I kolejny asystent – tym razem asystent zmiany pasa ruchu. Jeśli samochód jest w niego wyposażony i zjedzie ze swojego pasa ruchu, kontrolka zacznie migać i zostanie włączony sygnał głosowy. Jeśli kontrolka nie miga i świeci się w sposób ciągły, oznacza to problem z systemem. Prawdopodobnie działa on nieprawidłowo. Skorzystaj z diagnostyki.
Kontrolka systemu zapobiegającego kolizjom (Collision Mitigation Brake System)
Jeśli posiadasz Pre-Crash System lub Collision Mitigation Brake System, jesteś częściowo chroniony przed zderzeniem czołowym. Jeśli kolizja jest nieuchronna, a Ty nie podejmiesz żadnych działań, asystent zacznie hamować. Gdy sytuacja stanie się nieuchronna, lampka ostrzegawcza zacznie migać.
Kontrolka stabilności
Gdy system ostrzegania o braku stabilności jest wyłączony, jest to sygnalizowane pomarańczowym trójkątem z wykrzyknikiem i strzałką.
Kontrolka systemu start-stop
Kontrolka systemu start-stop wygląda jak litera A w okręgu z wykrzyknikiem. Gdy coś jest nie tak z systemem, powyższy schemat wskazuje to na pomarańczowo lub żółto.
Lampka ostrzegawcza silnika elektrycznego
Właściciele samochodów elektrycznych powinni zwracać uwagę na lampkę kontrolną silnika, która wygląda jak samochód z wykrzyknikiem. Wskazuje ona na problem z silnikiem elektrycznym, układem ładowania, akumulatorem, a także skrzynią biegów. To dość szeroki margines tego, co może się zepsuć. Gdy tylko zobaczysz ten sygnał, zabierz samochód do warsztatu.
Często zadawane pytania i odpowiedzi
W większości przypadków kontrolka trójkąta z wykrzyknikiem w środku zapala się wraz z inną kontrolką na desce rozdzielczej. Pomarańczowy (żółty) kolor tradycyjnie wskazuje na drobne problemy, podczas gdy czerwony sygnał oznacza usterkę krytyczną.
Światło hamowania wygląda jak koło z wykrzyknikiem pośrodku, wokół którego znajdują się zakręty. Może mieć kolor pomarańczowy lub czerwony. Najczęściej zapala się z powodu braku płynu hamulcowego, co można dość łatwo rozwiązać. Innymi przyczynami (jeśli płyn jest w normie) mogą być zużyte klocki hamulcowe, problemy z tarczami hamulcowymi lub zużyte komponenty. W takim przypadku należy udać się do warsztatu.
Spadek ciśnienia w oponach jest sygnalizowany żółtym światłem z wykrzyknikiem pośrodku. Tylko samochody zsystemem monitorowaniaciśnienia w oponach mają ten sygnał. Gdy ciśnienie spadnie poniżej 25%, włączy się alarm. Na szczęście nie jest to poważna usterka, wystarczy utrzymywać ciśnienie w oponach. Możesz przeczytać o monitorze ciśnienia w oponach w naszym osobnym artykule.
Kontrolka kierownicy z wykrzyknikiem jest również znana jako kontrolka wspomagania kierownicy. Gdy zaświeci się na pomarańczowo, oznacza to, że wspomaganie kierownicy działa nieprawidłowo. Nie powinno to jednak stanowić problemu z dotarciem do celu, jeśli zachowasz ostrożność. Czerwona kontrolka oznacza, że układ kierowniczy jest całkowicie niesprawny. Nawet w takim przypadku możliwe jest dojechanie do mety, a następnie zajęcie się serwisem. Należy jednak liczyć się z tym, że w niektórych sytuacjach trudno będzie obracać kierownicą i kontrolować samochód.
O tym, że coś jest nie tak ze skrzynią biegów, świadczą koła zębate z wykrzyknikiem. Koło może mieć dwa kolory, pomarańczowy i czerwony. Kolor pomarańczowy oznacza drobną usterkę skrzyni biegów lub mechanizmów różnicowych. Należy udać się do najbliższego warsztatu. Czerwona kontrolka usterki skrzyni biegów oznacza uszkodzenie tego elementu. W niektórych przypadkach może również dojść do przegrzania. Dlatego najlepiej jest pozostawić samochód w spokoju, a następnie uruchomić go ponownie. Jeśli kontrolka nie zgaśnie, problemem nie było przegrzanie. Potrzebne będzie holowanie.