Kontrolka ciśnienia w oponach zapaliła się podczas wizyty u babci? Co teraz zrobić? Rozwiązanie jest dość proste i można sobie z nim poradzić samodzielnie. Dowiedz się, co zrobić, jeśli sprawdziłeś/wymieniłeś opony, a kontrolka nadal się świeci.
Sprawdź nasz przegląd wszystkich kontroli w samochodzie .
Samochód posiada system monitorowania ciśnienia w oponach. Gdy ciśnienie jest zbyt niskie, zwykle gdy ciśnienie spada o ponad 25% w ciągu jednego okrążenia, komputer poinformuje o tym, zapalając kontrolkę ciśnienia. Nie należy ignorować tej kontrolki w samochodzie. Pompowanie opon jest ważne – zbyt niskie ciśnienie może spowodować utratę kontroli nad pojazdem i wypadek.
Kontrolka ta najczęściej zapala się zimą, gdy temperatura powietrza jest niższa, a ciśnienie w oponach spada.
Nie wspominając już o tym, że jazda z niedopompowanymi oponami może powodować wiele innych problemów :
zwiększenie zużycia paliwa,
skrócenie żywotności opon,
niekorzystny wpływ na prowadzenie pojazdu,
słaba zdolność hamowania pojazdu,
uszkodzenie opony,
przegrzewanie się opon.
To po prostu nie wróży nic dobrego. W tym artykule przyjrzymy się, jak działa cały ten system i co zrobić, jeśli kontrolka nadal się świeci po sprawdzeniu/wymianie opon.
Nie zapomnij ręcznie sprawdzić ciśnienia w oponach za pomocą ciśnieniomierza. Najlepiej co dwa tygodnie.
System monitorowania ciśnienia w oponach
System monitorowania ciśnienia w oponach jest bezpośrednio połączony ze wspomnianym wcześniej systemem monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). System ten jest elektroniczny i wykorzystuje czujniki do ciągłego monitorowania stanu opon. Od 2014 roku jest on montowany w nowych pojazdach produkowanych w Unii Europejskiej.
System ten został po raz pierwszy zastosowany w 1998 r. w BMW serii 7.
Czujniki systemu są instalowane bezpośrednio w oponach, można je znaleźć wewnątrz wnęki, łącząc się z trzpieniem zaworu. Każda opona ma swój własny czujnik. Ale ponieważ jest on zakryty przez oponę, zwykle nie jest widoczny. Przynajmniej do momentu zdjęcia opony. Czujniki są połączone z jednostką sterującą bezprzewodowo za pośrednictwem transmisji.
Kontrolka ciśnienia w oponach świeci się
Gdy ciśnienie w oponie znacznie spada, zapala się żółta lampka ostrzegawcza . Co zrobić, gdy się zapali? W takim przypadku jest tylko jedna rzecz do zrobienia. Wystarczy zjechać na pobocze i bezpiecznie zatrzymać pojazd. Sprawdź opony i napompuj je do prawidłowego poziomu.
Prawidłowe ciśnienie w oponach
Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach? Wystarczy spojrzeć na etykietę , którą zwykle można znaleźć po wewnętrznej stronie drzwi kierowcy lub słupka B, lub w instrukcji obsługi pojazdu . Wartości te wynoszą zwykle około 2,5 bara. Warsztat również powinien być w stanie podać prawidłowe wartości .
Tak więc, gdy jesteś przy wężu do pompowania, dobrze jest wiedzieć, jakie wartości musisz osiągnąć. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie jest ciśnienie w oponach, możesz również spróbować na najbliższej stacji benzynowej. Znajdziesz tam kompresor do sprawdzania ciśnienia i pompowania do wymaganej wartości.
Kontrolka systemu monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) zapala się, ponieważ ciśnienie w oponach może być niewystarczające. Sprawdź ciśnienie w oponach i napompuj je w razie potrzeby. Należy pamiętać, że zbyt niskie ciśnienie w oponach nie tylko negatywnie wpływa na prowadzenie pojazdu i zwiększa koszty eksploatacji, ale także zmniejsza bezpieczeństwo samej jazdy.
Co zrobić, jeśli lampka ostrzegawcza nadal się świeci?
W przypadku wystąpienia usterki w jednostce sterującej, lampka ostrzegawcza ciśnienia w oponach może podawać błędne informacje. Dlatego zaleca się ponowne uruchomienie systemu monitorowania ciśnienia po zmianie koła lub kontroli. Najczęstszym sposobem resetowania jest przytrzymanie odpowiedniego przycisku pod kierownicą lub na panelu sterowania, ale procedura jest nieco inna dla każdego samochodu.
Jeśli po zresetowaniu kontrolka nadal się świeci, prawdopodobnie wystąpiła usterka czujnika . W takim przypadku konieczne będzie rozwiązanie problemu w warsztacie.
Inną kwestią jest to, że kontrolka zapala się tylko wtedy, gdy niedopompowanie jest już naprawdę poważne. Z tego powodu ważne jest regularne sprawdzanie stanu opon. Nie opłaca się polegać wyłącznie na lampkach ostrzegawczych, ponieważ nawet mniej niedopompowane opony już powodują problemy . Ponadto można uniknąć sytuacji, w której na przykład jesteśmy w długiej podróży i zapala się lampka ostrzegawcza.
Często zadawane pytania i odpowiedzi
Co to jest lampka ostrzegawcza ciśnienia w oponach? TPMS, czylisystem monitorowania ciśnienia w oponach, to system, który monitoruje ciśnienie w oponach; jeśli ciśnienie spadnie, w pojeździe zapali się kontrolka.
Co powinienem zrobić, jeśli zapali się kontrolka ciśnienia w oponach? Kontrolka systemu monitorowania ciśnienia w oponach zapala się, ponieważ ciśnienie w oponach może być niewystarczające. Zatrzymaj pojazd, sprawdź opony i dojedź do najbliższej stacji benzynowej. Tam napompuj opony do prawidłowego ciśnienia. Wystarczy spojrzeć na etykietę, którą zwykle można znaleźć po wewnętrznej stronie drzwi kierowcy lub słupka B lub w instrukcji obsługi pojazdu. Wartości wynoszą zwykle około 2,5 bara. Warsztat również powinien być w stanie podać prawidłowe wartości.
Co powinienem zrobić, jeśli lampka ostrzegawcza nadal się świeci? Jeśli kontrolka nadal świeci po napompowaniu opon, prawdopodobnie wystąpiła usterka w jednostce sterującej. Dlatego zaleca się ponowne uruchomienie systemu monitorowania ciśnienia po wymianie lub sprawdzeniu koła. Najczęstszym sposobem resetowania jest przytrzymanie odpowiedniego przycisku pod kierownicą lub na panelu sterowania, ale procedura jest nieco inna dla każdego samochodu. Jeśli to nie zadziała, a kontrolka nadal się świeci, problem dotyczy czujnika, więc należy udać się do warsztatu.
Co może się stać, jeśli jeżdżę na niedopompowanych oponach? Jazda z niedopompowanymi oponami może powodować wiele innych problemów: zwiększenie zużycia paliwa, skrócenie żywotności opon, negatywny wpływ na sterowność pojazdu, słabą zdolność hamowania, awarię opon, przegrzanie opon.
Lubię długie podróże i przygody, których nie można doświadczyć nigdzie indziej, jak tylko za kierownicą. Interesuję się również nowymi technologiami i innowacjami w branży motoryzacyjnej.