Rozrząd silnika są kluczowym elementem każdego silnika benzynowego i wysokoprężnego. Na pierwszy rzut oka można ich nie zauważyć, ale ich znaczenie jest ogromne. Ich główną funkcją jest prawidłowe odmierzanie czasu wtrysku mieszanki paliwowej, zamykanie komory spalania oraz otwieranie i zamykanie zaworu wydechowego. Ale czy wiesz, kiedy należy je wymienić? Przyjrzymy się temu razem w tym artykule.
Samochodowe układy rozrządu są kluczem do zapewnienia płynnej pracy i prawidłowego funkcjonowania silnika. Są one niezbędne dla optymalnej wydajności i długiej żywotności. Jeśli działają tak, jak powinny, gazy spalinowe z łatwością opuszczają komorę spalania i nie mieszają się z paliwem ani powietrzem. Nie należy lekceważyć sprawdzania i wymiany rozdzielaczy, ponieważ jest to jedyny sposób na uniknięcie zmartwień i kosztownych napraw.
Jakie są rodzaje i z czego wykonane są rozrządy silników?
Podobnie jak inne komponenty, konwencjonalne rozdzielacze mają kilka rodzajów i innych elementów. Obejmują one najpierw łańcuch rozrządu, a następnie pasek rozrządu w innych samochodach.
Eksperci podkreślają, że łańcuch rozrządu jest często trwalszy, ale z drugiej strony jest zwykle głośniejszy. Z kolei pasek rozrządu jest cichszy, ale mniej trwały i musi być wymieniany częściej.
Trendem ostatnich dziewięciu lat w branży motoryzacyjnej są tak zwane mokre paski rozrządu. W porównaniu do poprzednich konstrukcji, są one zarówno stosunkowo ciche, jak i niezbyt ciężkie, a jednocześnie wykazują jedynie minimalne tarcie. Lepiej znoszą wysokie temperatury, są cieńsze i wymagają jedynie słabego koła pasowego napinającego. W praktyce nie są one zbyt trudne do wymiany i dlatego są wbudowane w silnik. Jednak w każdym przypadku ich wymiana będzie wielokrotnie droższa niż konwencjonalnych pasków.
Wałek rozrządu ma również ogromne znaczenie. Kontroluje on otwieranie i zamykanie zaworów. Ma on różne profile na swojej powierzchni, które określają, jak i kiedy zawory otwierają się, a następnie zamykają.
Ważne są również rolki napinające i rolki ze specjalnymi rolkami prowadzącymi, które służą do utrzymywania naprężenia paska lub łańcucha. Prawidłowe napięcie jest ważne dla płynnej pracy skrzyni biegów, o czym powinien pamiętać każdy kierowca.
Ostatnim, ale nie mniej ważnym elementem są pokrywy rozrządu, które hermetycznie uszczelniają cały układ, chroniąc go przed zabrudzeniami i zapobiegając wyciekom oleju smarującego.
Kiedy należy wymienić pasek rozrządu?
Producenci samochodów zazwyczaj określają zalecany okres wymiany rozdzielacza w instrukcji obsługi lub książce serwisowej. Zalecany okres wynosi zwykle od 60 000 do 160 000 mil dla silników wysokoprężnych, ale może się różnić w zależności od marki i modelu samochodu.
W przypadku silnika benzynowego sugeruje się, że interwał powinien być dłuższy i wynosić od 120 000 do 180 000 kilometrów. Jednak nawet w przypadku modeli benzynowych znaczenie ma wiele innych okoliczności, w tym konkretna marka lub model.
Po zakupie używanego samochodu nie czekaj z jego wymianą
W każdym razie, kupując używany samochód, żaden kierowca nie powinien zwlekać z wymianą paska rozrządu. Wyjątkiem jest sytuacja, w której udowodniono, kiedy pasek rozrządu był ostatnio wymieniany. Nawet w dzisiejszych czasach na rynku wciąż dostępne są samochody z dużym przebiegiem, dlatego po zakupie pojazdu należy wymienić pasek rozrządu.
Brak wymiany paska rozrządu na czas może prowadzić do uszkodzenia silnika i kosztownych napraw. Objawy zużytych lub wadliwych łańcuchów rozrządu mogą obejmować:
- niezdrowe odgłosy silnika,
- nagła utrata mocy,
- przerwy w zapłonie silnika,
- zapalanie się lub miganie lampki ostrzegawczej silnika,
- problemy z rozruchem,
- zwiększone zużycie paliwa.
Jeśli pasek rozrządu pęknie, prawdopodobnie w ogóle tego nie usłyszysz. Łatwo będzie jednak odczuć konsekwencje tego zerwania. W większości przypadków samochód całkowicie się zatrzyma i nie ruszy.