Rozrząd silnika – jak działają i kiedy należy je wymienić?

0
70
schematy połączeń samochodowych

Rozrząd silnika są kluczowym elementem każdego silnika benzynowego i wysokoprężnego. Na pierwszy rzut oka można ich nie zauważyć, ale ich znaczenie jest ogromne. Ich główną funkcją jest prawidłowe odmierzanie czasu wtrysku mieszanki paliwowej, zamykanie komory spalania oraz otwieranie i zamykanie zaworu wydechowego. Ale czy wiesz, kiedy należy je wymienić? Przyjrzymy się temu razem w tym artykule.

Samochodowe układy rozrządu są kluczem do zapewnienia płynnej pracy i prawidłowego funkcjonowania silnika. Są one niezbędne dla optymalnej wydajności i długiej żywotności. Jeśli działają tak, jak powinny, gazy spalinowe z łatwością opuszczają komorę spalania i nie mieszają się z paliwem ani powietrzem. Nie należy lekceważyć sprawdzania i wymiany rozdzielaczy, ponieważ jest to jedyny sposób na uniknięcie zmartwień i kosztownych napraw.

Jakie są rodzaje i z czego wykonane są rozrządy silników?

Podobnie jak inne komponenty, konwencjonalne rozdzielacze mają kilka rodzajów i innych elementów. Obejmują one najpierw łańcuch rozrządu, a następnie pasek rozrządu w innych samochodach.

Eksperci podkreślają, że łańcuch rozrządu jest często trwalszy, ale z drugiej strony jest zwykle głośniejszy. Z kolei pasek rozrządu jest cichszy, ale mniej trwały i musi być wymieniany częściej.

Trendem ostatnich dziewięciu lat w branży motoryzacyjnej są tak zwane mokre paski rozrządu. W porównaniu do poprzednich konstrukcji, są one zarówno stosunkowo ciche, jak i niezbyt ciężkie, a jednocześnie wykazują jedynie minimalne tarcie. Lepiej znoszą wysokie temperatury, są cieńsze i wymagają jedynie słabego koła pasowego napinającego. W praktyce nie są one zbyt trudne do wymiany i dlatego są wbudowane w silnik. Jednak w każdym przypadku ich wymiana będzie wielokrotnie droższa niż konwencjonalnych pasków.

Wałek rozrządu ma również ogromne znaczenie. Kontroluje on otwieranie i zamykanie zaworów. Ma on różne profile na swojej powierzchni, które określają, jak i kiedy zawory otwierają się, a następnie zamykają.

Ważne są również rolki napinające i rolki ze specjalnymi rolkami prowadzącymi, które służą do utrzymywania naprężenia paska lub łańcucha. Prawidłowe napięcie jest ważne dla płynnej pracy skrzyni biegów, o czym powinien pamiętać każdy kierowca.

Ostatnim, ale nie mniej ważnym elementem są pokrywy rozrządu, które hermetycznie uszczelniają cały układ, chroniąc go przed zabrudzeniami i zapobiegając wyciekom oleju smarującego.

Kiedy należy wymienić pasek rozrządu?

Producenci samochodów zazwyczaj określają zalecany okres wymiany rozdzielacza w instrukcji obsługi lub książce serwisowej. Zalecany okres wynosi zwykle od 60 000 do 160 000 mil dla silników wysokoprężnych, ale może się różnić w zależności od marki i modelu samochodu.

W przypadku silnika benzynowego sugeruje się, że interwał powinien być dłuższy i wynosić od 120 000 do 180 000 kilometrów. Jednak nawet w przypadku modeli benzynowych znaczenie ma wiele innych okoliczności, w tym konkretna marka lub model.

Po zakupie używanego samochodu nie czekaj z jego wymianą

W każdym razie, kupując używany samochód, żaden kierowca nie powinien zwlekać z wymianą paska rozrządu. Wyjątkiem jest sytuacja, w której udowodniono, kiedy pasek rozrządu był ostatnio wymieniany. Nawet w dzisiejszych czasach na rynku wciąż dostępne są samochody z dużym przebiegiem, dlatego po zakupie pojazdu należy wymienić pasek rozrządu.

Brak wymiany paska rozrządu na czas może prowadzić do uszkodzenia silnika i kosztownych napraw. Objawy zużytych lub wadliwych łańcuchów rozrządu mogą obejmować:

Jeśli pasek rozrządu pęknie, prawdopodobnie w ogóle tego nie usłyszysz. Łatwo będzie jednak odczuć konsekwencje tego zerwania. W większości przypadków samochód całkowicie się zatrzyma i nie ruszy.

Wymiana przewodów rozdzielczych

Wymiana wiązek elektrycznych to trudne zadanie, które zazwyczaj wymaga umiejętności i doświadczenia autoryzowanego serwisanta. Lepiej więc nie podejmować się tak trudnego zadania na własną rękę i skontaktować się ze swoim ulubionym i niezawodnym mechanikiem.

Jeśli jednak chcesz podjąć się samodzielnej wymiany rozdzielacza, przygotuj się również na wymianę kilku innych komponentów. Należą do nich pompa wody, koła pasowe wody, koła pasowe napinacza i napinacz hydrauliczny. W niektórych przypadkach nieunikniona jest również wymiana napinaczy łańcucha lub prowadnic. Dlatego też należy dokładnie rozważyć swoje możliwości i opcje, aby nie wyrządzić więcej szkody niż pożytku, wymieniając je w domu.

Jaki jest koszt wymiany wiązek przewodów?

Nie istnieje jeden cennik wymiany wiązek elektrycznych. Każdy mechanik ustala również różne stawki godzinowe lub zadaniowe w zależności od swojego doświadczenia, obciążenia pracą lub działalności regionalnej. Inny jest również koszt materiałów, dlatego w praktyce dla każdego silnika obowiązują zupełnie inne ceny.

Prawdą jest jednak, że wymiana w przypadku małych i prostszych silników może kosztować od 800 do 1500 zł lub więcej.
Cena w autoryzowanym warsztacie jest wówczas znacznie wyższa.
W przypadku skomplikowanych silników cena za takie zadanie będzie jednak znacznie bardziej wymagająca i może sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Podsumowując, zadania prewencyjne są często tańsze niż późniejsze naprawy. Nie zwlekaj więc zbyt długo z wymianą rozdzielacza w swoim samochodzie. Twój portfel to doceni, biorąc pod uwagę potencjalne zagrożenia opisane powyżej.

Często zadawane pytania i odpowiedzi

Kiedy należy wymienić okablowanie?

Producenci samochodów zazwyczaj określają zalecany okres wymiany pasków rozrządu w instrukcji obsługi lub książce serwisowej. Zalecany okres wynosi zazwyczaj od 60 000 do 160 000 kilometrów w przypadku silników wysokoprężnych i od 120 000 do 180 000 kilometrów w przypadku silników benzynowych. Może się on jednak różnić w zależności od marki i modelu samochodu.

Ile kosztuje wymiana okablowania w samochodzie?

Nie istnieje jednolity cennik wymiany wiązek kablowych. Każdy mechanik ustala również różne stawki godzinowe lub stawki za pracę w zależności od doświadczenia, obciążenia pracą lub zasięgu regionalnego. Prawdą jest jednak, że zamienniki do małych i prostszych silników mogą kosztować od 800 do 1500 zł lub więcej. Cena w autoryzowanym warsztacie jest wówczas znacznie wyższa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj