Uszkodzony zawór dławiący – jak ją rozpoznać i jak działa?

0
31
Uszkodzony zawór dławiący

Przepustnica jest również kluczowym elementem dla optymalnego funkcjonowania każdego silnika. Pełni ona bowiem bardzo ważną funkcję, a mianowicie dostarcza powietrze do obszaru silnika. Czasami jednak zdarza się, że przepustnice po prostu się psują. W tym artykule przyjrzymy się zatem, czym jest przepustnica, jak działa i jak stwierdzić, czy jej żywotność dobiegła końca.

Czym w ogóle jest przepustnica?

Korpus przepustnicy jest kluczowym elementem nowoczesnych silników spalinowych, który wpływa na przepływ powietrza do kolektora dolotowego, a tym samym na ilość powietrza, która dostaje się do silnika. Prawidłowe działanie przepustnicy jest niezbędne dla optymalnej wydajności silnika.

Mówiąc najprościej, przepustnica otwiera się, gdy kierowca naciska pedał przyspieszenia, a w większości przypadków przepustnica składa się z następujących elementów:

  • silnik krokowy,
  • przełącznik prędkości biegu jałowego,
  • obrotowa przegroda,
  • potencjometr,
  • mechanizm sprężynowy.

Przepustnica znajduje się w układzie dolotowym silnika o zapłonie iskrowym i jest połączona z pedałem przyspieszenia elektronicznie lub mechanicznie. Od tego zależą również dwa podstawowe typy przepustnic, które zostaną przedstawione w tym artykule.

Rodzaje korpusów przepustnicy

Krótko mówiąc, istnieją dwa główne typy przepustnic: mechaniczne i elektroniczne. Przepustnice mechaniczne są obsługiwane ręcznie za pomocą pedału przyspieszenia, podczas gdy przepustnice elektroniczne są sterowane elektronicznie i reagują na sygnały z systemu sterowania silnikiem.

Przepustnice mechaniczne

Jak już wspomnieliśmy w tym artykule, w praktyce spotykamy się zarówno z przepustnicami sterowanymi mechanicznie, jak i elektronicznie. Tak czy inaczej, doświadczenie kierowców pokazuje, że mechaniczne sterowanie przepustnicą jest często bardziej efektywne w praktyce, ponieważ reakcja przepustnicy jest zasadniczo natychmiastowa.

W przypadku przepustnic mechanicznych sposób działania polega na tym, że od pedału przyspieszenia do ruchomego mechanizmu biegnie linka, a silnik reaguje natychmiast po naciśnięciu pedału.

Przepustnice elektroniczne

Jeśli przepustnica w samochodzie jest sterowana elektronicznie, odbiera sygnał z elektrycznego pedału przyspieszenia. Jednostka sterująca przetwarza ten sygnał, a następnie wysyła sygnał z powrotem do przepustnicy, aby powiedzieć jej, jak daleko ma się obrócić lub otworzyć.

Jak działa przepustnica?

Działanie przepustnicy jest stosunkowo proste. Gdy przepustnica jest otwarta, silnik może zasysać więcej powietrza, co prowadzi do zwiększenia mocy. Gdy przepustnica jest zamknięta, ilość powietrza jest ograniczona, co prowadzi do zmniejszenia mocy. W ten sposób silnik może reagować na zmiany i inne nagłe potrzeby kierowcy.

Jak mogę stwierdzić, czy coś jest nie tak z przepustnicą?

Podobnie jak w przypadku innych podzespołów, zdarza się, że przepustnice po pewnym czasie przestają działać. W praktyce nie jest to bardzo częsta usterka, ale jest to coś, czego może doświadczyć prawie każdy. Dlatego w tym artykule przyjrzymy się wskazówkom, które mogą wskazywać, że coś jest nie tak z przepustnicą w samochodzie.

  • Utrata mocy. Silnik nie reaguje na zmiany i ma mniej mocy niż zwykle. Może zapalić się kontrolka silnika lub nawet kontrolka EPC.
  • Nieregularna lub nierówna praca silnika, która może być również spowodowana słabą kontrolą przepływu powietrza.
  • Zwiększone zużycie paliwa. Jeśli przepustnica w samochodzie jest uszkodzona, silnik może potrzebować więcej paliwa, aby utrzymać tę samą moc. Zwiększa to jednak zużycie paliwa i sprawia, że jazda samochodem jest wielokrotnie droższa.
  • Słaba kontrola przepływu powietrza może powodować nadmierną emisję spalin.

Jak przetestować przepustnicę, aby sprawdzić, czy jest w porządku?

Najlepszym sposobem sprawdzenia, czy przepustnica jest uszkodzona, jest przeprowadzenie profesjonalnej diagnostyki przy użyciu specjalistycznego sprzętu lub wizyta w specjalistycznym warsztacie. Profesjonalna diagnostyka pozwala szybko zidentyfikować problemy i określić, czy przepustnica jest ich przyczyną. Jednocześnie profesjonalny serwis może również dostarczyć więcej informacji na temat wszelkich problemów z przepustnicą i będzie w stanie uzgodnić dokładne rozwiązanie i naprawę.

Jak wyczyścić korpus przepustnicy?

Jeśli problem z przepustnicą jest spowodowany nagromadzonymi zanieczyszczeniami, można ją wyczyścić. Procedura nie jest trudna:

  1. Do wyczyszczenia korpusu przepustnicy potrzebne będą najlepiej dwa spraye przeznaczone do czyszczenia korpusów przepustnic lub gaźników oraz zwykłe narzędzie.
  2. Otwórz maskę i skup się na korpusie przepustnicy.
  3. Odłącz akumulator samochodowy.
  4. Odłącz wszystkie węże zasilające prowadzące do korpusu przepustnicy, w tym złącze.
  5. Następnie zdejmij korpus przepustnicy z kołnierza mocującego go do silnika, w skrócie odkręć korpus przepustnicy od silnika.
  6. Najlepiej jest zatkać węże starą szmatą, aby podczas czyszczenia do korpusu przepustnicy nie dostały się zanieczyszczenia.
  7. Następnie wyczyść przepustnicę poza samochodem. Do tego zadania używamy zakupionych sprayów i możemy pomóc sobie miękką szczotką lub pędzelkiem. Nie używamy śrubokrętów ani innych ostrych narzędzi, aby nie zrobić rowków w korpusie przepustnicy. Nie używamy również siły, aby nie wygiąć ruchomego, okrągłego mechanizmu środkowego w klapie, który może wtedy nie działać prawidłowo.
  8. Po dokładnym wyczyszczeniu korpusu przepustnicy możemy zainstalować go z powrotem w samochodzie. Należy uważać, aby nie uszkodzić okablowania przepustnicy i dokładnie ją podłączyć.

Koszt wymiany lub naprawy korpusu przepustnicy

Koszt wymiany lub naprawy korpusu przepustnicy może się różnić w zależności od typu pojazdu i miejsca wykonania prac. Zazwyczaj jest to od kilkuset do kilku tysięcy złotych, a w przypadku profesjonalnego serwisu należy liczyć się z wielokrotnie wyższą ceną. Cena pracy ludzkiej również drastycznie wzrasta ze względu na inflację ostatnich lat. Sam nowy podzespół nie jest jednak drogi i jego cena oscyluje w granicach kilkuset złotych.

Jak dbać o przepustnicę w praktyce

Co kilka miesięcy warto spryskać przepustnicę niezbędnym preparatem, który dostępny jest w każdym specjalistycznym sklepie lub e-sklepie. Można ją jednak również zdemontować i wyczyścić poza samochodem. Jeśli masz w domu zabytkowy samochód, nie zapomnij o kablu przepustnicy. Podczas gdy nowoczesne samochody nie mają już tego elementu zbyt często, kiedyś był to kompletny klasyk. Linka może się z czasem poluzować i dlatego po pewnym czasie należy ją ponownie dokręcić. Jest to jedyny sposób, aby upewnić się, że opisane powyżej połączenie między pedałem przyspieszenia a przepustnicą jest tak szczelne, jak to tylko możliwe.

Podsumowanie

Podsumowując, przepustnica jest ważną częścią silnika, która wpływa na osiągi, zużycie paliwa i emisję spalin. Jeśli podejrzewasz, że jest uszkodzona, nie zwlekaj z jej naprawą.

Często zadawane pytania i odpowiedzi

Czym w ogóle jest przepustnica?

Korpus przepustnicy jest kluczowym elementem nowoczesnych silników spalinowych, który wpływa na przepływ powietrza do kolektora dolotowego, a tym samym na ilość powietrza, która dostaje się do silnika. Prawidłowe działanie przepustnicy jest niezbędne dla optymalnej wydajności silnika.

Jakie są rodzaje przepustnic?

Krótko mówiąc, istnieją dwa główne typy przepustnic: mechaniczne i elektroniczne.

Jak działa przepustnica?

Działanie przepustnicy jest stosunkowo proste. Gdy przepustnica jest otwarta, silnik może zasysać więcej powietrza, co prowadzi do zwiększenia mocy. Gdy przepustnica jest zamknięta, ilość powietrza jest ograniczona, co prowadzi do zmniejszenia mocy. 

Jak mogę stwierdzić, czy coś jest nie tak z przepustnicą?

Utrata mocy, nieregularna lub nierówna praca silnika, zwiększone zużycie paliwa, słaba kontrola przepływu powietrza

Jak przetestować przepustnicę, aby sprawdzić, czy jest w porządku?

Najlepszym sposobem sprawdzenia, czy przepustnica jest uszkodzona, jest przeprowadzenie profesjonalnej diagnostyki przy użyciu specjalistycznego sprzętu lub wizyta w specjalistycznym warsztacie.

Jak wyczyścić korpus przepustnicy?

Zobacz naszą szczegółową procedurę postępowania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj