Znalazłeś pod swoim samochodem odbarwioną, wodnistą kałużę? Cóż, lepiej szybko uważaj. Może to oznaczać utratę płynu chłodzącego z silnika, który ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego chłodzenia. Wycieki płynu chłodzącego mogą mieć różne przyczyny, a każda z nich ma nieco inne praktyczne rozwiązanie. Dlatego w tym artykule zajmiemy się wyciekami płynu chłodzącego.
Płyn chłodzący przede wszystkim przyczynia się do utrzymania akceptowalnej i optymalnej temperatury silnika. Jeśli jest zimny, pomaga go ogrzać. Jeśli ma tendencję do przegrzewania się, pomaga go wystarczająco schłodzić. Dlatego właśnie należy stale sprawdzać poziom i jakość płynu chłodzącego, ponieważ jego brak może powodować szereg problemów.
Chociaż w wielu przypadkach możliwe jest wykrycie przyczyny wycieku płynu chłodzącego w komorze silnika za pomocą specjalnego systemu z manometrem, w niektórych przypadkach można również pomóc sobie samemu.
Pęknięty wąż
Pierwszą możliwą przyczyną wycieku płynu chłodzącego jest pęknięty wąż. Problem ten można rozpoznać po tym, że cały płyn chłodzący jest tracony z silnika naprawdę nagle, w ciągu zaledwie kilku sekund. W takiej sytuacji nie ma zbyt wielu możliwych rozwiązań. Najlepszą rzeczą do zrobienia jest natychmiastowe zatrzymanie się, wezwanie holowania i zabranie samochodu do profesjonalnego warsztatu. Tam mają już liczne doświadczenia z takimi awariami i w ciągu kilku godzin pomogą wybrnąć z trudnej sytuacji, wymieniając problematyczny podzespół na inny.
W praktyce jednak taka przyczyna nie występuje zbyt często. Znacznie częściej zdarza się, że wyciek płynu chłodzącego jest stopniowy. W takiej sytuacji problem jest mniej poważny, ale optymalna diagnoza tym trudniejsza. Możliwości jest wiele, a do każdej z nich trzeba w praktyce podejść nieco inaczej.
Słabej jakości uszczelka głowicy
Następnie płyn chłodzący może dostać się do silnika, a następnie zmieszać się z olejem. Szczególnie w przypadku podzespołów silnika jest to poważny problem, który zmniejsza ich wydajność i ogólną żywotność.
Problem ten można łatwo zidentyfikować, sprawdzając poziom oleju silnikowego. Jeśli na spodzie korka wlewu oleju znajduje się emulsja w kolorze kakao, należy zacząć rozwiązywać ten problem. Świadczy to bowiem o tym, że samochód ma słabej jakości uszczelkę pod głowicą.
Możesz również stwierdzić, czy masz przepaloną uszczelkę pod głowicą, obserwując bąbelki tworzące się w obwodzie po uruchomieniu. Są one wyraźnym wskaźnikiem, że powietrze dostaje się w jakiś sposób do całego obwodu, co w wielu przypadkach może być wspomnianą wcześniej przepaloną uszczelką głowicy.
Jeśli podejrzenie to zostanie następnie potwierdzone, wystarczy wymienić uszczelkę głowicy samodzielnie lub z pomocą profesjonalisty.
Problem z korkiem
W niektórych przypadkach istnieje jednak stosunkowo elementarna przyczyna utraty płynu chłodzącego. Może być nią niedostatecznie uszczelniony korek zbiornika płynu chłodzącego. W praktyce zdarza się, że taki korek nie jest wystarczająco szczelny lub co gorsza pęknięty. Gdy silnik się rozgrzewa, w całym obwodzie rośnie ciśnienie, a jeśli obwód nie jest wystarczająco uszczelniony przez korek, możliwe jest wypłynięcie płynu chłodzącego ze zbiornika.
Jeśli korek nie jest dokręcony, rozwiązanie jest proste. Jeśli jednak pękł po latach użytkowania, należy udać się do profesjonalnego warsztatu, na złomowisko lub zamówić inny w sklepie internetowym.
Zużycie niektórych komponentów
W praktyce cały układ chłodzenia składa się z różnych elementów. Z czasem mogą one ulec zużyciu. Stary i pęknięty wąż, wyciekający płyn chłodzący, nieszczelne złącze lub nawet pęknięta chłodnica mogą być przyczyną wycieku płynu chłodzącego. Takie przyczyny można zidentyfikować jedynie poprzez dokładniejszą inspekcję komory silnika. Na przykład nieszczelności węży są w wielu przypadkach bardzo trudne do zidentyfikowania.
Jak mogę stwierdzić, który płyn chłodzący jest właściwy?
Płyn chłodzący jest zwykle celowo barwiony, aby każdy kierowca mógł optymalnie sprawdzić jego ilość. W praktyce jednak istnieje kilka rodzajów i kolorów płynu chłodzącego i większość z nich nie powinna być mieszana. W praktyce, zwłaszcza w starszych samochodach, można spotkać płyn chłodniczy w kolorze niebiesko-zielonym. Nowsze samochody mają go czerwonego, a jeszcze nowsze różowego do fioletowego.
Ważne jest, aby używać tylko tych, które są zalecane przez producenta. Należy również pamiętać, że płyn chłodzący w samochodzie musi być wymieniany w określonych odstępach czasu.
Wymieniaj tylko wtedy, gdy silnik jest zimny
Poziom płynu chłodzącego w chłodnicy powinien znajdować się między oznaczeniem maksymalnym a minimalnym. W większości przypadków jest on mieszany z wodą destylowaną, a eksperci twierdzą, że należy go zawsze uzupełniać, gdy silnik jest zimny. W przeciwnym razie, jako kierowcy i właściciele samochodów, narażamy się na ryzyko pęknięcia głowicy cylindrów i innych problemów.
Infobox: Poziom płynu chłodzącego można sprawdzić w bardzo prosty sposób. Wystarczy otworzyć maskę samochodu i znaleźć zbiornik wyrównawczy. Z boku zbiornika znajdują się dwie linie wskazujące idealny poziom mieszanki.
Dlaczego? To proste. Ponieważ gorący płyn chłodzący ma tendencję do nieprzewidywalnego zachowania, a jeśli w takiej sytuacji otworzysz korek płynu chłodzącego, ciśnienie wyrzuci go w powietrze, a uciekająca gorąca woda zacznie zagrażać wszystkim wokół. Dlatego w praktyce poziom płynu chłodzącego powinien być sprawdzany w taki sam sposób, jak na przykład płynu niezamarzającego.
W tym przypadku należy uważać, czy ryzyko jest w danym momencie warte zachodu. Osobiście jednak zdecydowanie zalecamy poczekanie, aż temperatura silnika spadnie o co najmniej 50 procent.
Często zadawane pytania
Płyn chłodzący przede wszystkim przyczynia się do utrzymania akceptowalnej i optymalnej temperatury silnika. Jeśli jest zimny, pomaga go ogrzać. Jeśli ma tendencję do przegrzewania się, pomaga go wystarczająco schłodzić. Dlatego też należy stale sprawdzać poziom i jakość płynu chłodzącego, ponieważ jego brak może powodować szereg problemów.
Chociaż w wielu przypadkach możliwe jest wykrycie przyczyny wycieku płynu chłodzącego w komorze silnika za pomocą specjalnego systemu z manometrem, w niektórych przypadkach można również pomóc sobie samemu. Główne przyczyny to pęknięty wąż, słabej jakości uszczelka pod głowicą, problem z korkiem, zużycie niektórych elementów.
Płyn chłodzący jest celowo barwiony, aby każdy kierowca mógł optymalnie kontrolować jego ilość. W praktyce jednak istnieje kilka rodzajów i kolorów takiego płynu chłodzącego i nie zaleca się mieszania większości z nich. Ważne jest, aby używać tylko tych, które są zalecane przez producenta. Należy również pamiętać, że płyn chłodzący w samochodzie musi być wymieniany w określonych odstępach czasu.