Samochód się nie topi – najczęstsze przyczyny i ich rozwiązania

0
77
Samochód się nie topi

W dzisiejszych czasach większość z nas prawdopodobnie nie wyobraża sobie samochodu bez nagrzewnicy. Jednak nieprawidłowo działająca nagrzewnica może być prawdziwym utrapieniem dla kierowców w miesiącach zimowych, wiosennych i jesiennych. Zmniejsza ogólny komfort jazdy, a w skrajnych przypadkach może nawet pogorszyć nasze osiągi na drodze. W tym artykule przyjrzymy się możliwym przyczynom nieprawidłowego działania nagrzewnicy. Jest ich kilka.

Nagrzewnice samochodowe, jak każdy inny podzespół, mogą powodować znaczne zmarszczki na czole. W nowszych konstrukcjach samochodów takie problemy często się nasilają i bez odpowiedniego serwisowania naprawdę trudno je obejść. Dla wprawionych kierowców przygotowaliśmy jednak ten artykuł, który pokaże ci, czego tak naprawdę brakuje twojemu czterokołowemu ulubieńcowi.

Wadliwy termostat

Pierwszym i dość powszechnym problemem jest termostat. Ogólne znaczenie tego elementu polega na tym, że służy on do przełączania między małym i dużym obiegiem chłodzenia. Szczególnie w starszych samochodach chłodnica jest wyłączona z działania małego obiegu chłodzenia, aby ułatwić pojazdowi osiągnięcie wyższej temperatury roboczej.

W odniesieniu do wadliwych termostatów, eksperci najczęściej zajmują się dwoma podstawowymi sytuacjami.

Po pierwsze, termostat może utknąć w pozycji otwartej, a w takiej sytuacji samochód często w ogóle się nie nagrzewa. Silnik nagrzewa się znacznie wolniej i nie osiąga wymaganej temperatury roboczej. Chociaż w takim przypadku zwykle nie może dojść do przegrzania, nie należy zwlekać z naprawą silnika.

Większe problemy mogą wystąpić, jeśli termostat zostanie zamknięty. W takiej sytuacji termostat nie przepuszcza gorącej cieczy chłodzącej z podzespołów silnika do chłodnicy. Silnikowi grozi przegrzanie i w żadnym wypadku kierowca nie powinien zwlekać z rozwiązaniem problemu.

Niewystarczająca ilość płynu chłodzącego

Problem z ogrzewaniem może być również związany z płynem chłodzącym. Jeśli w obiegu płynu chłodzącego nie ma wystarczającej ilości, nie będzie on w stanie w ogóle dotrzeć do nagrzewnicy. Dlatego przed każdą podróżą należy dokładnie sprawdzić ilość płynu chłodzącego. Uzupełniając płyn chłodzący, upewnij się, że używasz tego samego typu, który jest już w obwodzie.

Z tego powodu należy również regularnie przepłukiwać cały obieg płynu chłodzącego, najlepiej co dwa do czterech lat lub po przejechaniu 30 000 kilometrów. Należy również pomyśleć o płynie niezamarzającym do spryskiwaczy, którego nie powinno zabraknąć w samochodzie w miesiącach zimowych.

Powietrze w układzie chłodzenia

Płyn chłodzący może nie przepływać idealnie z powodu pęcherzyków powietrza. Problem ten może wystąpić, gdy płyn chłodzący został nieprawidłowo dolany do samochodu.

Jeśli zidentyfikujesz taki problem w swoim przypadku, trudno będzie uniknąć odpowietrzenia całego układu.

Jednak poniższa procedura często różni się w zależności od samochodu. W niektórych sytuacjach wystarczające jest otwarcie korka wlewu płynu, a następnie odpowiednie rozgrzanie silnika.

W innych przypadkach proces jest jednak nieco inny, a odpowietrzanie odbywa się za pomocą specjalnego programu odpowietrzającego znajdującego się w komputerze pokładowym.

Nieszczelna chłodnica

Problem z ogrzewaniem w pojeździe może być również związany z nieszczelną chłodnicą. W rzeczywistości wyciek płynu chłodzącego może być dużym problemem i jeśli wyciek jest naprawdę duży, nie powinieneś nawet kontynuować korzystania z samochodu.

Jeśli wyciek jest niewielki, możesz spróbować dojechać do celu, ale uważnie obserwuj temperaturę i poziom płynu. Warto też regularnie się zatrzymywać, a nie tylko polegać na tym, co mówią kontrolki na desce rozdzielczej. W ostateczności można również stopniowo dolewać wody do chłodnicy, aby upewnić się, że dojedziemy do celu.

Uszkodzony wentylator nagrzewnicy

Część odpowiedzialna za pobieranie ciepła do przedziału kierowcy również może się zepsuć. To właśnie stara się robić wentylator nagrzewnicy, który w niektórych sytuacjach również może działać nieprawidłowo.

A co właściwie można napotkać w tym zakresie? Wentylator może działać tylko przy określonych prędkościach nadmuchu, może gwizdać, obracać się powoli lub w ogóle nie działać.

W tym przypadku może być wiele przyczyn tego problemu. Na przykład:

  • przepalony bezpiecznik,
  • obecność ciał obcych,
  • różne usterki mechaniczne,
  • wadliwe szczotki węglowe,
  • lub nieprawidłowo działające rezystory mocy.

Problem z nagrzewnicą

Jeśli zauważysz, że Twój samochód nie grzeje prawidłowo, może to być również oznaką zatkanej lub zablokowanej nagrzewnicy.

Jak zidentyfikować taki problem? Gdy silnik ma temperaturę roboczą, można łatwo stwierdzić, czy nagrzewnica jest zatkana. Wystarczy ustawić regulator nagrzewnicy w najwyższym położeniu, a następnie sprawdzić oba węże nagrzewnicy.

Jeśli jeden wąż jest znacznie chłodniejszy od drugiego, najprawdopodobniej nagrzewnica jest zatkana. Zatykanie i blokowanie może wystąpić na przykład z powodu osadzania się kamienia lub rdzewienia chłodnicy.

Innym powodem, dla którego nagrzewnica może nie działać, może być wyciek wokół nagrzewnicy. Jeśli dojdzie do wycieku płynu chłodzącego, podłoga i cała kabina staną się mokre, a w kabinie może być nawet wyczuwalny delikatny zapach płynu chłodzącego. Ponadto na szybach może tworzyć się nieestetyczna powłoka, co jest kolejną cechą, która pomaga zidentyfikować taki problem.

dlaczego samochód się nie topi

Zakleszczony zawór sterujący

Inną stosunkowo częstą i możliwą przyczyną jest zablokowany zawór sterujący.

Na czym polega problem? Jest to część układu ogrzewania, która reguluje ilość ciepłego powietrza, które dostaje się do samego pojazdu. Gdy zawór zacina się, nie może odpowiednio regulować ilości ciepła, które dostaje się do kabiny.

W praktyce problem ten występuje, gdy zawór sterujący nagrzewnicy jest zatkany kurzem lub innymi zanieczyszczeniami.

Jeśli próbujesz rozwiązać ten problem, postępuj zgodnie z procedurą podobną do tej używanej do sprawdzania nagrzewnicy. Jedyną różnicą jest obmacanie węży znajdujących się po obu stronach danego zaworu. Jeśli wąż od zaworu do nagrzewnicy jest zimny, zawór prawdopodobnie znajduje się w pozycji zamkniętej.

Niedziałające elementy sterujące

Ostatnia możliwość, dlaczego samochód nie grzeje wystarczająco, może być związana z nieprawidłowym działaniem elementów sterujących. Problem może dotyczyć różnych przycisków, pokręteł, a nawet ekranu dotykowego. Lepiej wezwać profesjonalistę, który z łatwością zidentyfikuje taką usterkę.

Często zadawane pytania

Jakie są najczęstsze powody, dla których samochód się nie nagrzewa?

Może to być uszkodzony termostat, niewystarczająca ilość płynu chłodzącego, powietrze w układzie chłodzenia, nieszczelna chłodnica, uszkodzony wentylator nagrzewnicy lub problem z nagrzewnicą.

Jaka inna przyczyna może powodować, że samochód się nie nagrzewa?

Ostatnim powodem, dla którego samochód nie nagrzewa się wystarczająco, może być nieprawidłowe działanie elementów sterujących. Problem może dotyczyć różnych przycisków, pokręteł, a nawet ekranu dotykowego. Lepiej wezwać profesjonalistę, który z łatwością zidentyfikuje taką usterkę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj