W dzisiejszych czasach większość z nas prawdopodobnie nie wyobraża sobie samochodu bez nagrzewnicy. Jednak nieprawidłowo działająca nagrzewnica może być prawdziwym utrapieniem dla kierowców w miesiącach zimowych, wiosennych i jesiennych. Zmniejsza ogólny komfort jazdy, a w skrajnych przypadkach może nawet pogorszyć nasze osiągi na drodze. W tym artykule przyjrzymy się możliwym przyczynom nieprawidłowego działania nagrzewnicy. Jest ich kilka.
Nagrzewnice samochodowe, jak każdy inny podzespół, mogą powodować znaczne zmarszczki na czole. W nowszych konstrukcjach samochodów takie problemy często się nasilają i bez odpowiedniego serwisowania naprawdę trudno je obejść. Dla wprawionych kierowców przygotowaliśmy jednak ten artykuł, który pokaże ci, czego tak naprawdę brakuje twojemu czterokołowemu ulubieńcowi.
Wadliwy termostat
Pierwszym i dość powszechnym problemem jest termostat. Ogólne znaczenie tego elementu polega na tym, że służy on do przełączania między małym i dużym obiegiem chłodzenia. Szczególnie w starszych samochodach chłodnica jest wyłączona z działania małego obiegu chłodzenia, aby ułatwić pojazdowi osiągnięcie wyższej temperatury roboczej.
W odniesieniu do wadliwych termostatów, eksperci najczęściej zajmują się dwoma podstawowymi sytuacjami.
Po pierwsze, termostat może utknąć w pozycji otwartej, a w takiej sytuacji samochód często w ogóle się nie nagrzewa. Silnik nagrzewa się znacznie wolniej i nie osiąga wymaganej temperatury roboczej. Chociaż w takim przypadku zwykle nie może dojść do przegrzania, nie należy zwlekać z naprawą silnika.
Większe problemy mogą wystąpić, jeśli termostat zostanie zamknięty. W takiej sytuacji termostat nie przepuszcza gorącej cieczy chłodzącej z podzespołów silnika do chłodnicy. Silnikowi grozi przegrzanie i w żadnym wypadku kierowca nie powinien zwlekać z rozwiązaniem problemu.
Niewystarczająca ilość płynu chłodzącego
Problem z ogrzewaniem może być również związany z płynem chłodzącym. Jeśli w obiegu płynu chłodzącego nie ma wystarczającej ilości, nie będzie on w stanie w ogóle dotrzeć do nagrzewnicy. Dlatego przed każdą podróżą należy dokładnie sprawdzić ilość płynu chłodzącego. Uzupełniając płyn chłodzący, upewnij się, że używasz tego samego typu, który jest już w obwodzie.
Z tego powodu należy również regularnie przepłukiwać cały obieg płynu chłodzącego, najlepiej co dwa do czterech lat lub po przejechaniu 30 000 kilometrów. Należy również pomyśleć o płynie niezamarzającym do spryskiwaczy, którego nie powinno zabraknąć w samochodzie w miesiącach zimowych.
Powietrze w układzie chłodzenia
Płyn chłodzący może nie przepływać idealnie z powodu pęcherzyków powietrza. Problem ten może wystąpić, gdy płyn chłodzący został nieprawidłowo dolany do samochodu.
Jeśli zidentyfikujesz taki problem w swoim przypadku, trudno będzie uniknąć odpowietrzenia całego układu.
Jednak poniższa procedura często różni się w zależności od samochodu. W niektórych sytuacjach wystarczające jest otwarcie korka wlewu płynu, a następnie odpowiednie rozgrzanie silnika.
W innych przypadkach proces jest jednak nieco inny, a odpowietrzanie odbywa się za pomocą specjalnego programu odpowietrzającego znajdującego się w komputerze pokładowym.
Nieszczelna chłodnica
Problem z ogrzewaniem w pojeździe może być również związany z nieszczelną chłodnicą. W rzeczywistości wyciek płynu chłodzącego może być dużym problemem i jeśli wyciek jest naprawdę duży, nie powinieneś nawet kontynuować korzystania z samochodu.
Jeśli wyciek jest niewielki, możesz spróbować dojechać do celu, ale uważnie obserwuj temperaturę i poziom płynu. Warto też regularnie się zatrzymywać, a nie tylko polegać na tym, co mówią kontrolki na desce rozdzielczej. W ostateczności można również stopniowo dolewać wody do chłodnicy, aby upewnić się, że dojedziemy do celu.