Większość krajów na świecie jeździ po prawej stronie drogi, ale jest kilka krajów, które jeżdżą po lewej stronie. Zwyczaj ten ma głębokie korzenie historyczne i interesujące powody. Przyjrzyjmy się, które kraje zdecydowały się jeździć po lewej stronie.
Historia jazdy w lewo: Jak to się wszystko zaczęło?
Historia tego zwyczaju, jazdy po lewej stronie, sięga czasów, gdy większość ludzi była praworęczna. Istnieją informacje, że nawet w starożytnym Rzymie ludzie jeździli po lewej stronie, na co wskazują znaleziska historyczne, takie jak pozostałości szyn wagonowych, ryciny na drogach i stare rzymskie monety przedstawiające jeźdźców przejeżdżających prawym ramieniem. Uważa się, że pojazdy mogły być prowadzone po lewej stronie tylko w celu zwiększenia stabilności lub lepszej obrony i ochrony kierowców w przypadku napotkania potencjalnych wrogów.
W średniowieczu rycerze i jeźdźcy konni preferowali jazdę po lewej stronie, aby trzymać prawe ramię bliżej przeciwnika lub potencjalnych napastników. Noszenie mieczy po lewej stronie ciała zmniejszało również ryzyko zranienia przechodniów podczas chodzenia po lewej stronie. Zwyczaj ten przetrwał do ery koni i powozów, kiedy to podróżowanie po lewej stronie uznano za bezpieczniejsze i bardziej naturalne, pozwalając woźnicom zachować prawą rękę wolną do potencjalnej walki. Poza tym, z tej pozycji woźnica i jeździec mieli również znacznie lepszy widok.
Kiedy i dlaczego nastąpiło przejście na jazdę po prawej stronie?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, dlaczego kierunek jazdy zmienił się na drogach w Europie i na całym świecie. Istnieje kilka możliwych wyjaśnień i teorii.
Historycznie rzecz biorąc, jazda w Europie tradycyjnie odbywała się po lewej stronie, ale nastąpiły stopniowe zmiany, ponieważ kraje stopniowo przechodziły na jazdę po prawej stronie. Jednym z głównych impulsów do tej zmiany był Napoleon Bonaparte, który nakazał jazdę po prawej stronie w większości kontrolowanych przez siebie krajów, aby zmniejszyć chaos i zamieszanie na drogach. Przepis ten został przyjęty w wielu krajach europejskich pod jego wpływem, w tym w dużej części Europy kontynentalnej.
Innym powodem było ujednolicenie zasad w Europie. Wraz ze wzrostem handlu i podróży międzynarodowych, posiadanie jednolitych przepisów drogowych okazało się bardzo praktyczne. Przejście na jazdę po prawej stronie było również podyktowane względami bezpieczeństwa. Wraz z rosnącą liczbą samochodów i rosnącą prędkością ruchu, konieczne było zmniejszenie ryzyka wypadków.
Czasami potrzebujesz napędu na cztery koła, czy to podczas wycieczek do domku letniskowego, potrzeby ciągnięcia przyczepy kempingowej, pomocy w prowadzeniu interesów w niedostępnym terenie,...