Czym jest silnik żarowy, jak działa i dlaczego nie jest już używany?

0
26
Czym jest silnik żarowy

Był rok 1886, kiedy światło dzienne ujrzał prototyp pierwszego silnika żarowego. Czym jest ten rodzaj silnika, co ma wspólnego z innymi silnikami? Dziś postaramy się o tym opowiedzieć.

Czym jest silnik żarowy?

Silnik żarowy to rodzaj silnika z żarową głowicą lub tuleją. Czasami nazywany jest również silnikiem niskociśnieniowym lub średniociśnieniowym. Jego konstrukcja i zasada działania są podobne do silnika wysokoprężnego z wtryskiem pośrednim. Jego działanie polega na podgrzewaniu zimnego powietrza w głowicy żarowej, czyli tulei połączonej kanałem z przestrzenią cylindra. Podgrzane powietrze jest następnie w stanie zapalić się w cylindrze dzięki wstępnemu podgrzaniu, a po podgrzaniu może działać bez wstępnego podgrzewania. Silnik ten może być dwusuwowy lub czterosuwowy.

Dlaczego nie jest używany?

Powodem, dla którego silniki żarowe nie są już używane, jest rozwój silników wysokoprężnych, które były w stanie zaoferować lepsze osiągi i mniejsze konstrukcje. Jednak silnik żarowy był prawdopodobnie inspiracją dla słynnego silnika wysokoprężnego.

Z czego składa się silnik żarowy?

Skład silnika żarowego jest następujący:

  • głowica żarowa, tuleja żarowa,
  • cylinder,
  • tłok,
  • wał korbowy.

Rodzaje silników żarowych

Niskociśnieniowy

Niskociśnieniowy silnik żarowy wykorzystywał wkład żarowy zamiast komory żarowej, a główna różnica polegała na tym, że silnik niskociśnieniowy potrzebował zewnętrznego źródła ciepła nawet po rozgrzaniu silnika.

Średnie ciśnienie

Silnik średniociśnieniowy wykorzystywał głowicę żarową, a po jej nagrzaniu nie było już potrzeby stosowania zewnętrznego źródła ciepła i silnik korzystał ze zgromadzonego ciepła z poprzednich detonacji.

Zalety silnika żarowego

  • Łatwiejszy wtrysk, który działa przy mniejszym ciśnieniu.
  • Lekka konstrukcja, w której nie jest potrzebny tak mocny stop ze względu na niższe ciśnienie w silniku.
  • Silnik może spalać cięższe i gorszej jakości paliwa niż silnik wysokoprężny.

Wady silnika żarowego

  • Mniejsze ciśnienie i potrzeba zewnętrznego źródła ciepła.
  • Mniejsza moc.
  • Niższa wydajność.

Jak działał silnik żarowy?

Silnik żarowy działał w podobny sposób do wspomnianego powyżej silnika wysokoprężnego.

W pierwszym etapie sprężał powietrze, podnosząc jego temperaturę, ale nie miał wystarczającej kompresji, więc używał ogrzanego powietrza z komory żarowej, aby pomóc mu się skompresować, więc używał zarówno powietrza zewnętrznego, jak i powietrza z komory żarowej. Podczas zasysania paliwo było już wtryskiwane, a to dlatego, że urządzenie wtryskowe miało mniejsze ciśnienie.

Następnie cała mieszanka została sprężona i nastąpiła eksplozja.

Jeśli silnik był już uruchomiony i lekko rozgrzany, nie było już potrzeby zewnętrznego źródła dla głowicy żarowej, ale ciepło z poprzednich detonacji było już zmagazynowane w komorach żarowych, gdzie to skumulowane ciepło pomagało w zapłonie mieszanki. Tutaj zależało to od tego, czy silnik był nisko czy średniociśnieniowy.

By Jozg44 – Praca własna, CC BY-SA 3.0

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj